10 ting jeg har lært om blogging

Glad i leserne

Dette er noe av det som har overrasket meg mest, at man trenger ikke møte leserne sine for å bli glad i dem! Det er mange navn som går igjen i kommentarfeltet og på snapchat, og det er innmari hyggelig. Jeg trodde ikke jeg kom til å bli på grensa til skrullete, men jeg blir faktisk det iblant. Særlig når folk skriver “Jeg har aldri kommentert på en blogg før, men nå måtte jeg bare”. Da føler jeg meg ordentlig beæret.

Nettroll

Noe av det jeg gruet meg mest til, var at nettrollene skulle stikke innom bloggen min. Jeg hadde jo opparbeidet meg en viss herding via Peters erfaringer, men det er selvfølgelig noe annet å få det personlig. Jeg får riktignok lite drittslenging i kommentarfeltet, men når det dukker opp, så har jeg innsett at jeg syns det gjør godt å svare! Også er det ekstra trivelig de gangene jeg ikke oppdager trollinga før det har gått noen timer, og det i mellomtiden har vært faste lesere innom som har rukket å forsvare meg. Da blir jeg glad i hjertet, da.

Bloggbilder

I motsetning til hva man kanskje skulle tro om sånne som meg som starter sin egen blogg, så har jeg aldri hatt noe ønske om å bli kjent. Etter snart to år som blogger, føles det fortsatt rart å legge ut bilder av meg selv. Men det føles utrolig godt å se at man ikke trenger å poste bilder av seg selv med løsvipper og et lass med sminke for å holde på leserne. Så takk for det 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Skrivesperre

Rett som det er, har man dårlige dager på jobb. Noen dager er hodet tomt, og man har rett og slett ingen ideer til hva man kan skrive om. Når hele dagen går med til å svare på mailer og kommentarer, også blir jeg sittende å skrive på kveldstid isteden. På sånne dager poster jeg ofte innleggene gruelig sent, så det er altså som oftest årsaken til det 🙂

Sophie Elise

Det er mange spørsmål som går igjen, og det tok ikke lange tiden etter at jeg startet Konatil, før det første kom: “Hvordan er egentlig hun Sophie Elise, da?” Hehe, jeg kan jo skjønne at mange tror vi er på bloggevents hele tiden, men det er altså dårlig med sånne samlinger. Men hvis du lurer, så har jeg møtt Sophie Elise et par ganger. Og hun er en helt vanlig jente. Med bein i nesa. Det digger jeg.

Dårlig samvittighet

Jeg elsker jobben min, men det er en ting jeg må jobbe mer med framover, nemlig å hanskes med den konstante dårlige samvittigheten. Jeg ønsker å blogge hver eneste dag, men noen ganger får jeg det ikke til. Og de dagene legger jeg meg med en uggen følelse om kvelden. Og det faktum at man aldri kommer seg ajour – det er alltid en mail som burde vært besvart, en melding som fortjener et svar, bilder som burde vært tatt eller innlegg som burde vært påbegynt. Er det noe som får meg til å måtte kaste inn blogg-håndkledet en vakker dag, så er det nok hjernestresset. Men som sagt – jeg jobber med saken 🙂

Lærer noe hver eneste dag

Det er ikke bare skrivefeil folk liker å påpeke, terskelen er (heldigvis) ikke så høy for å sende en melding om hva enn det måtte være. Kanskje spesielt på Snapchat, der er det stadig vekk påminnelser om at liljekonvaler er giftige og at vi må huske å klippe hunden vår. Jeg syns jo dette er utrolig praktisk også, for hver gang jeg lurer på noe, legger jeg bare ut en snap der jeg spør: “Er det noen som vet hva dette er?” Også renner det inn med svar. Jeg har på en måte min egen lille google-gjeng som elsker å hjelpe til, og jeg føler meg priviligert. Og takket være en oppmerksom leser, fikk vi jo byttet ut låsen vår også, etter at jeg ubetenksomt nok hadde lagt ut bilde av husnøkkelen vår i profil:

Ingen bloggleser

Noe jeg tror vi bloggere har til felles, er at vi ikke har tid til å følge hverandres blogger! Jeg trodde jeg skulle få tid til å sitte og lese blogger hver eneste dag, men for å være ærlig har jeg mer enn nok med å holde tritt med min egen. Og gubben sin, da. Det hender jo jeg stikker innom hans også 😉

Gratis ting i posten

Dette er også noe jeg hadde gledet meg veldig til, haha! For alle som blogger får jo masse gratis ting i posten? Det stemmer heldigvis ikke. I løpet av de fem årene Peter har blogget, har han fått noen bøker, én grønn caps og tre brett med Spenol – og det er jaggu bra det ikke har dukket opp noe mer. For vi må skatte av utsalgsprisen på alle gaver, og det sier seg selv at det kan bli en ganske kjip affære når årsregnskapet skal tas.


Tadaaa!

Merkelig jobb

Da jeg var hjemme i mammaperm og Peter var den eneste som blogget, syns jeg det var så rart at folk sa at blogging var en merkelig jobb. Men så startet jeg min egen blogg, og innså at folk har rett. Det er en merkelig jobb, og selv om det er sabla mye mer jobb enn man skulle tro – så er vi skikkelig heldige som kan styre vår egen hverdag. Spesielt er jeg takknemlig for frokostene våre. Vi slipper å stresse om morgenen, vi jobber heller om kvelden. Vi har ikke hatt en hel frikveld her hjemme på nærmere to år – men vi spiser frokost i ro og fred. Og det setter vi skikkelig stor pris på, hver eneste dag ♥

Så en stor takk til alle dere som stikker innom! Uten dere hadde jeg ikke kunnet konkurrere mot bloggen til gubben 😉

 

/ “Er det du som er mannen til Konatil?” 😉

30 kommentarer
    1. Har fulgt med på bloggen din en stund nå, digger at du kjører au naturel! Virker som du også er en jente med bein i nese;) stå på!

    2. Digger bloggen din, du er så naturlig og ærlig, digger humoren deres. Fortsett som du gjør😄 Ønsker deg og mannen til konatil en flott dag videre😀😀

    3. Jeg gleder meg til å lese bloggen din og pappahjerte sin hver gang det popper opp på fb at dere har lagt ut nytt innlegg. Dere har et familieliv og en kjemi mellom dere som jeg virkelig beundrer og respekterer. Heia dere <3

    4. Hei Christina!!
      Jeg å ville legge igjen ett spor…( for første gang… ) å så bare til opplysning så var det bloggen din jeg begynte å lese først! Da en venninne delte ditt første innlegg på face, å det var så gøy at jeg har fulgt deg siden! Hender jeg leser litt på bloggen til “gubbentil” også, men du var her altså først for min del!
      Ha en fin kveld og uke! Gleder meg til sene innlegg jeg kan lese midt på natta når jeg ikke får sove! ☺️😊

    5. Jeg er en fast leser av bloggen din og jeg må bare si at det å lese din og Peter sin blogg har blitt til noe jeg bare må gjøre hver dag og at jeg bare digger dere to 🙂 Det er første gangen jeg legger igjen et spor 🙂
      Ha en toppers kveld .

    6. Digger din naturlige og ærlige stil og må innrømme at jeg klikker meg inn på din side før mannens (men det trenger du ikke å si😉)

    7. Wohooo! Da ble jeg litt skrullete igjen 😉 Så snilt av deg å legge igjen et spor! Jeg har forresten lurt på hvem alle mine nattelesere er, så nå har jeg hvertfall ett navn på blokka. Kan garantere at det kommer flere sene innlegg i tiden framover, gitt! Takk for at du følger meg! (Og gubben litt, hehe) 🙂

    8. Enda en som legger igjen spor for første gang, juhuuu! Det er så stas! Trivelig at du følger oss begge – det er ekstra moro 🙂 En toppers kveld ønskes du og!

    9. Digger bloggen din, rett og slett. Åpen, ærlig og lett.
      Kjenner meg også utrolig godt igjen i mye av det du skriver 🙂
      Heier på deg 🙂

    10. Èn ting som er så fint med både din og gubbens blogg, er at vi vet fint lite om barna deres. Selv om de er med litt her og der. Det har gjort meg til fast leser, i tillegg til alle de gode innleggene da 🙂. Mitt første spor her og, by the way 🙂

    11. Du er min favoritt av bloggerne! 😀 Elsker humoren din, og liker at du er så naturlig som du er. Har mang en gang tatt til tårene når jeg leser det du skriver, for du treffer så inderlig godt hos meg <3

    12. Føler med deg på den dårlige samvittigheten om man ikke rekker å blogge, men man gjør jo ikke det. Og det får da være grenser for hvor mange faglige tekster eller hjertesaker man skal få produksert i uka 🙂 Hverdagen er jo der så man har ikke tid til alt 🙂
      Setter også uendelig stor pris på rolige morgener uten det stresset <3

    13. Interessant artikkel 🙂
      Har selv en blogg som jeg startet i fjor og har ca 100.000 unike lesere i måneden. Kunne tenkt meg å leve av bloggvirksomhet selv for jeg liker å holde på med det.
      Men er i full jobb og vel så det.

    14. Så herlig å lese at kjendisbloggere også får skrivesperre!
      Satt å funderte på det her en dag jeg ikke ante hva jeg skulle skrive om 😉
      Hilsen hu som aldri orker sminke 😉

    15. Jeg er av de som har fulgt deg helt fra starten, fordi jeg avogtil titta innom pappahjerte. Nå leser jeg dere begge to fast, men sjekker alltid din blogg først 😉

    16. Elsker bloggen til deg og mannen din.
      Jeg har ikke lest alle innleggene til mannen din men jeg har lest alle innleggene dine. Oppdaget vel bloggen din ved ren tilfeldighet og første innlegget da var så bra at jeg måtte gå til starten.
      Jeg bruker også å snappe med deg innimellom og synes det er så artig når jeg får svar (jeg sendte snap av opp pussingen vår denne uken, vi malte stua i deco blue og grå) 😊
      Jeg følger deres blogger kun og det er ene og alene for at alt ikke er perfekt, dere pynter ikke på dagene deres og danser på en sky. Dere har normale liv og jeg digger også at dere poster minimalt av barna.
      Hilsen meg som er innom hver kveld for jeg vet at småbarnslivet er hektisk nok som det er.
      PS ikke ha dårlig samvittighet for de dagene du ikke blogger. Det er en grunn til at så mange følger med til tross for dette. Men må ærlig innrømme at jeg ble altså bekymret for dere i helgen 🙈

    17. Hei!
      Kjempefin blogg og alt det der, virkelig, men du MÅ si hvor du har kjøpt den superfine mørkeblå genseren!? 😀

    18. Jeg digger deg! Du skriver altså så bra, og jeg ler og lærer så mye av deg. Keep up the good work 🙂

    19. Haha, har også lagt merke til at folk bare MÅ skrive at liljekonvall er giftig😂 det er btw en av mine yndlings blomster!❤ Hvor giftige er de da? Sånn type hvis man spiser de, er de giftige? Skjer jo heller sjeldent at jeg jafser i meg blomstene mine, liksom😂

    20. Jeg digger bloggen din, å måten du skriver på å ikke minst humoren som kommer 🙂 <3
      Å jeg kan ærlig si at jeg misunner kjemien du å pappahjerte har sammen 🙂 Håper dere får en fin Kristi himmelsprett 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg