Verdens største tall

portrait of stressed teacher and blackboard background

Vi satt i bilen på utsiden av matbutikken i går – femåringen, lillesnupp og jeg. Papsen var sendt inn for å handle, for det er han som bruker kortest tid siden han følger handlelista slavisk. Grønnsaker og frukt på den ene siden av lappen, og resten av varene på den andre siden.

Jeg hadde gitt de to i baksetet hver sin matboks, og de mumset fornøyd på hver sin eplebit. Jeg satt og tittet ut vinduet, da femåringen brøt stillheten:

“Mamma, hva er verdens største tall?”

Han har vært opptatt av tall og bokstaver så lenge jeg kan huske, uten at Peter og jeg forstår hvem han har arvet den interessen av.

Jeg kremtet, mens jeg tenkte så det knaket:

“Ehmmm..”

– “Er det 1000 milliarder?”, fortsatte han.

“Eh, nei..”, mumlet jeg “Det er jo noe som heter trillion og billion og sånt..”

“Billion?! Hvor mye er det?”, spurte femåringen.

Jeg kjente jeg måtte trekke pusten dypt, for jeg hadde jo ikke peiling på hva jeg skulle svare. Altså, virkelig ikke – plutselig hadde jeg ikke snøring på hva som var størst av billioner og 1000 milliarder, engang.

Og da var det bare å gjøre det eneste riktige, da.. Fiske frem google-maskinen.

“Okei”, begynte jeg optimistisk, “Her står det at det er et tall som heter Googolplex!”

– “GOO GO PLEX? Hvor mye er det?”

Det visste jeg jo ikke, så jeg leste videre og fant ut at det var 10, opphøyd i 10 som igjen er opphøyd i 100. Dette kan jeg forøvrig ikke huske å ha hørt om noensinne, hvis det var pensum på skolen så har jeg i alle fall glemt det for lengst..

Jeg scrollet kjapt videre, og da fant jeg en annen forklaring der det sto at “Grahams tall” er større enn Googolplex, og at det er det største tallet som er brukt i matematisk bevis noensinne. Men at det er for stort til å skrives med tall, derfor defineres det med piler som peker oppover..

“Æhh..”, begynte jeg, “Her står det at verdens største tall er noe som heter Grahams tall.. Eller Grey-hææms kanskje, hvis det er på engelsk. Eller Graaah-hæms. Greeeh-hams. Mamma er ikke.. sånn veldig god i engelsk..”

Det ble helt stille i baksetet. Det pleier å bli det når han får ny informasjon, og jeg holdt pusten mens jeg ventet på neste spørsmål. Jeg skjønte ikke en flis av det med pilene som pekte oppover selv, og kan ikke huske å ha hørt noe om det heller, til tross for heavy matte på videregående. Hvor mye er Grahams tall?

Men i baksetet fortsatte det å være stille, og da jeg snudde meg for å se, så jeg at han hadde åpnet Pokemon-appen på Peters mobiltelefon, og smilte fra øre til øre. Så vred han seg ivrig i setet mens han sparket med bena:

“Denne pokemonen her hadde vi ikke fra før, Mamma!”

 

/ Måtte det bli lenge til neste mattespørsmål 🙂

14 kommentarer
    1. Ikke så veldig menge siden vi fikk det samme spørsmålet fra vår gutt, og googlet meg fram til det samme googolplex, som ble vanskelig å forklare.. 😛 Men, det største sifferet er 9, så du kan prøve å forklare plutten dét, og se hvor mye han begynner å gruble etterpå 😉

    2. Hehe, kjenner meg veldig igjen. Femåringen spør meg stadig om hva som er det aller siste tallet. “Eh..” pleier han å få som svar fra meg 😂 Smart å google det da 😄👍

    3. Hehe…kreativt å Google…her i huset er verdens største tall “uendelig”, så den som sier det først av de to små, “vinner” argumentet… (jeg er 1000 ganger sterkere enn deg”-“men jeg er UENDELIG sterkere enn deg!!!”)

    4. Jeg svarer mine barn at det høyeste tallet i verden er 9 ☺️ For det er jo faktisk det høyeste tallet som finnes før du begynner å sette sammen siffer til høyere tall 🙈

    5. Som matematikkprofessor med en litt for stor kjærlighet til matematikk, ser jeg meg nødt til å kommentere her, etter anmodning fra fruen. Dere får ha meg unnskyldt.
      Grahams tall er STORT, som du selv skriver. For å gi deg en ide om hvor stort det er, kan du tenke at du er i stand til å skrive 2 siffer pr sekund. (med siffer menes selvsagt 0-9). Selv med denne sifferhastigheten (som er relativt høy) ville du trengt mer tid enn det universet har eksistert (13.7 milliarder år) hvis du ønsker å skrive ned hele tallet. Ganske stort tall altså.
      Tallet dukker opp når vi prøver å løse et problem av typen ”Hvor mange X må du ha for å garantere at Y vil intreffe”
      Et simplifisert eksempel på dette er ”Hvor mange personer må du ha på en fest hvis du skal være sikker på at 4 stk kjenner hverandre og 4 stk ikke kjenner hverandre?”
      Graham jobbet med et liknende problem. Han mistenkte at svaret var et lite tall, men kunne ikke beivse hvilket. Men, han kunne bevise at det måtte være et svar, ved å bevise at det måtte være mindre enn tallet vi nå kaller Grahams tall.
      Forøvrig må jeg bare legge til at det høyeste tallet selvsagt er uendelig, siden du alltid kan legge på 1 ekstra. Jeg satser på at du visste det, siden du tross alt har heavy matte på videregående, men prøv å si det til gutten din neste gang. Forstår han seg på det når han er 5 år, er han virkelig en gluping.

    6. Hehehe, digger hele problemstillingen! Og digger kanskje enda mer at Jakob hørte på sin frue og gav et godt svar på spørsmålet 👍🏻

    7. Jeg fant på tallet “Unullelig” som barn og besluttet at det rett og slett var verdens største tall, basta bom. Og for min del så er det i grunnen det enda selv om det er oppdiktet og alt det der, dessuten høres det så fint ut 🙂 Smart å google da, det var en god ide selv om googling av og til kan gjøre ting enda mer forvirrende enn før.

    8. Jeg ville forklart det slik: Det finnes 10 tall, 0-9, og alle tall over 9 er summer. Du kan legge sammen tall, for eksempel 1 og 0 og få 10, eller 3 og 4 og få 34, men da er det er sum.
      Deretter kan du kanskje leke litt med dette konseptet, slik at Plutten får et annet perspektiv på tall 🙂
      Bare en idè!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg