Dopauser og pusterom

Nok en langhelg er ved veis ende, og atter en gang har jeg på følelsen av at Peter og jeg opplevde helgen en smule forskjellig… 😉

For når kvelden kommer og barna er i seng, puster jeg ut mens jeg rydder litt her, og rydder litt der. Saftglass og vannglass, leker og tegnestifter. For ikke å snakke om alle eiendelene som havner i hagen på en solrik dag, typiske ting jeg rydder inn om kvelden.

Og mens jeg ryddet i går kveld, tok jeg meg selv i å tenke at selv om fridagen hadde vært aldri så fin, så var det jo ikke til å stikke under en stol at det hadde vært hektisk.

Misforstå meg rett, jeg elsker at det går i ett fra morgen til kveld, men det innebærer også at de gangene man prøver å snike seg unna for å få et bittelite øyeblikk i fred og ro på do, så er det noen som roper, banker på døra, eller drar i dørhåndtaket etter sånn cirka åtte sekunder.

På gode dager klarer jeg å le av det, for det er jo helt utrolig å bli savnet så sterkt av noen, at man faktisk ikke kan gå på do og tisse uten at himmel og jord settes i bevegelse i naborommet.

På mindre gode dager, blir jeg bittelitt oppgitt. Og det er helt greit det og. For alle trenger et pusterom i blant, og på mindre gode dager kan man bli litt smågal dersom man ikke får pustet litt i fred. Det trenger ikke være mye pusting heller, bare et lite avbrekk.

Men i går gikk det altså i ett. Selv om vi var to voksne, så fikk vi rett og slett ikke satt oss nedpå i løpet av dagen. Hver gang jeg prøvde å ta meg en pust i bakken, så var det et vannglass som veltet eller en hund som satt og siklet etter en gjenglemt leverpostei-bit på bordet.

Bare for å illustrere ytteligere: Etter at jeg hadde ryddet kjøkkenet for kvelden i går, tenkte jeg at jeg skulle legge ut en Snap. Og da jeg åpnet selfie-kameraet, oppdaget jeg at jeg ikke hadde på mascara.

Det er ingen big deal for meg å glemme sminken, poenget er bare at jeg ikke oppdaget det før det var kveld. Det hadde bare vært en sånn dag, der man sitter på do med døra åpen for å ha oversikt. Og jeg var overbevist om at Peter hadde følt det på samme måten.

I alle fall var det det jeg tenkte fram til jeg skulle inn på lille-doen for å slå av lyset rett før jeg skulle legge meg. Der oppdaget jeg dette:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

VG. VG Sporten. Noen har altså i løpet av denne hektiske dagen hatt tid til å ta seg en strekk på dassen. Man tar ikke med VG på do med mindre man har planer om å sitte der en stund. En god stund.

Jeg skjønner ikke helt når på dagen dette kan ha foregått, men det må ha vært mens jeg løp skytteltrafikk for å ordne opp i et eller annet.

Men det er greit det, mister. Til helgen skal jeg på do og da skal jeg ha med meg første boka i triologien av Ken Follett jeg fikk til jul for tre år siden.

 

/ The game is on 😉

15 kommentarer
    1. Herlig beskrivelse av en helt normal dag som småbarnsmor 😊 Akkurat slik foregikk det her i heimen også

    2. Bra jobba mamma, du fortjener en pause neste helg, og ja, følg tipset til Toril og ta med bok to, og gjerne treern også, den triologien der er fort blitt blandt mine favorittbøker.

    3. Æææææææææææ! Bibliotekaren hyler her nå – det heter ikke triologi, men TRILOGI!!!! Jeg hadde en gang besøk av en norsklærer på biblioteket og hun klagde sin nød over at elevene i dag var så dårlige i norsk rettskriving og deretter skulle hun låne en triologi… Jeg klarte å holde kjeft, men holdt på å revne! Men hadde jeg fått en tier for hver gang noen besøkende på biblioteket sier triologi så hadde jeg vært styrtrik!

    4. Tegnestifter?
      For en stund siden skulle jeg fortelle tante om den første gangen jeg skulle fly alene. Om at jeg fikk en pose rundt halsen, med lapp som det sto “jeg flyr alene”, samt ark, noen tegnestifter, og….
      Tante holdt på å le seg skakk, og jeg skjønte fint lite. Helt til hun spurte; “Tegnestifter? Hva? Hvorfor?”
      Og daaaaaa skjønte jeg hva tegnestift var, og at fargestift var noe helt annet 😉

    5. Sier også både tegnestift og trilologi 😂
      Kjenner meg så igjen. Gutta finner tid til en strekk uansett. Min sovner ofte på gulvet… Kos deg med boka neste helg (den er superbra!) 😃

    6. Eg var òg på do igår. Plutseleg var det 4 ungar rundt meg, og berre to av dei var mine…. 😂😂

    7. Det verste var at da jeg skrev triologi, så tenkte jeg at jeg burde google det ordet.. Også droppet jeg det, som du sikkert skjønner 😉 Syns forøvrig ikke TRILOGI er et fint ord, men at triologi klinger mye bedre! Men inntil det blir godkjent, får jeg vel holde meg til det korrekte 🙂

    8. Peter har lest 200 sider og den falt ikke smak, derfor ble jeg litt skeptisk. Men har hittil elsket alt jeg har lest av Ken Follett, så jeg får nok gjøre meg opp min egen mening og ikke høre på Peter! 😉

    9. Oioi, gleder meg til å gi bøkene en sjanse! Er ihuga Follett-fan, så jeg har trua. Peter likte den ikke, men tipper han hadde en dårlig dag 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg