Hagenissene

Det er så klassisk: Peter er tidsoptimist, mens jeg vil gjørra det ordentlig 😉

Som jeg skrev tidligere i uka, er vi nå i ferd med å innse at vi ikke lenger kan skylde på den forrige eieren, og at ting trenger vedlikehold. Vi er nå i gang med å freshe opp litt i hagen, for i lang tid har vi grublet på hvordan vi skal få opp et gjerde slik at hunden vår kan løpe løs uten å bykse gjennom hekken og skremme livet av våre stakkars naboer.

Peter er så smått i gang med å sette opp et hagegjerde (Les: Hagegjerde på 1-2-treeelvete heller), og som alltid trodde tidsoptimisten av en mann at han skulle klare å smelle det opp i løpet av en halv arbeidsdag.. (Han rakk 3 meter).

Da jeg så de 3 meterne han hadde fått opp, tenkte jeg først at han burde forstått at det kom til å ta en del mer tid enn det. Men så tok jeg en liten inspeksjonsrunde i hagen der gjerdet skal opp, og da innså jeg at, vel.. Det er jo ikke bare å smelle opp et gjerde uten videre, sånn Peter har planer om.

Jeg prøvde å foreslå at han kanskje kunne bruke google for å få noen tips – men han turet fram i kjent “Næsj-det-ordner-seg”-stil.

Men siden vi må ha gjerde langs thuja-hekken på alle kanter av huset, så jeg ganske kjapt at det potensielt kan bli et “gressproblem” hvis gjerdet bare smelles opp. Det vil jo da bli gress på begge sider av gjerdet, så jeg spurte Peter:

“Hvordan tenker du å klippe det gresset som havner på baksiden av gjerdet, da? Med saks?”

“Æh, det ordner seg”, svarte han som vanlig,

Men jeg var litt usikker på det. Så i går morges nevnte jeg så kjapt jeg kunne på innpust og utpust at vi kanskje skulle ordne bittelitt før vi smeller opp det gjerdet.. Og Peter svarte med å stirre olmsk på meg.

For i følge Peter, er dette grunnen til at ting tar sånn tid. Jeg skal gjøre det ordentlig når jeg først gjør noe. Peter misliker sterkt at jeg bestandig har en evne til å ilegge oss mer arbeid, mens jeg på min side mener det er bedre å gjøre det skikkelig med én gang, framfor å angre senere.

Ålreit, så tok det ganske mange runder med overtalelse, men til slutt ga far etter, og i går bar det på butikken for å kjøpe toppbark!


Ikke no problem å bli skitten på hendene, men sjukt praktisk med hansker!


Jeg innser at jeg må jobbe litt med hage-outfiten.. Olabukse og hvite joggesko.. X-)

Men nå er vi altså godt i gang med å luke skikkelig under thuja-hekken, og fjerne gress som vil havne på feil side av gjerdet når det kommer opp. Så skal vi fylle på med toppbark under og langs hekken.

Det var litt problematisk der gjerdet allerede var satt opp, men heldigvis var jo dét bare snakk om tre meter 😉

Som med alle andre prosjekter jeg ønsker å få gjort skikkelig, så tar det jo litt mer tid enn først antatt. Men nå er vi i alle fall i gang, og jeg tror gubben kommer til å sette pris på det når vi blir ferdig 😉

 

/ Det blir bra til slutt Peter, jeg lover 😉

8 kommentarer
    1. Hehe, kjente meg så godt igjen i dette! Men bare et tips, hos oss har alt ugress og andre utvekster skapt bry selvom jeg fikk viljen min med bark. For vi la ikke på noe under barken, typ en duk eller noe! Så sjekk gjerne ut det litt nærmere! 😂

    2. Veldig lurt å gjøre det ordentlig med engang. Hvis du ikke er ferdig enda så anbefaler jeg duk under barken. Ugresset er ufattelig sterk og kommer snikende opp. Utrolig får ett pågangsmot Peter har , smelle opp ett gjerde, ha.ha. Høres ut so om dere er ett godt team. Ønsker dere en god sommer. Første gang jeg kommenterer inne på en blogg. Jeg er skapleser, kom vel ut av skapet i går når du tvinger fram ett livstegn fra oss guttaboysen . 🙂
      Hilsen
      Thomas

    3. Bark skremmer ikke ugress! Etter en stund har barken blitt kompostert til fin-fin jord. Først av alt, dere må ha duk! Så ville jeg hatt på grus.

    4. Som flere her skriver, bruk duk! Jeg vil anbefale å styre unna den sorte, tynne som kjøpes på rull på plantesentrene, den meste kommer igjennom der. Dra heller innom en byggvarehandel og kjøp den som er en god del tykkere, da blir det et godt resultat som varer lenge.
      Også må dere ikke kjøpe den fine barken som heter kakaobark, for det er gift for vovvsen😱

    5. Våte aviser på bakken under barken vil gi to effekter: Det vil hindre ugresset fra å komme opp. I hvert fall en stund. Det vil samtidig hindre at surheten fra barken trekker rett ned på tujarøttene og i verste fall dreper dem, i beste fall hemmer veksten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg