Når fattern er på butikken

Fredag ettermiddag måtte vi en kjapp tur innom matbutikken etter barnehagen. På handlelista sto bare noen middagsvarer, pluss et par ting Peter skulle ha med til Fifa-kveld hos en kompis.

Og jeg får vel bare forklare det først som sist; vi er sånne folk som ikke drar på butikken med barna på slep etter barnehagetid. Vi prøvde en gang, og det kommer ikke til å gjenta seg.

Så når vi en sjelden gang trenger noe på butikken på vei hjem med ungene i baksetet, løper Peter inn, mens barna og jeg sitter i bilen og venter. For dere som ikke har barn, så kan jeg informere om at ting ikke har endret seg det spøtt siden vi var små selv: Det å vente i en bil på utsiden av butikken i 2017 uten elektronikk tilgjengelig, er like uhorvelig kjedelig som det var før i tida.

Så på fredag hadde jeg forberedt meg litt. Jeg hadde pakket med en matpakke hver til de to små, sånn at de hadde noe å gnafle på mens de satt og ventet. Og det viste seg å funke, problemet var bare at veldig mange andre også skulle ta seg av fredagshandelen denne ettermiddagen, derfor tikket minuttene avsted uten at papsen dukket opp.

Og plutselig var matpakken til eldstemann tom, og han kunne samtidig fortelle at han hadde tresmak i rumpa. Jeg vet ikke hvem han har lært det uttrykket av, men det dukket ganske betimelig opp etter at barnehagen hadde vært på besøk i kirken rundt påsketider.

“Ahhhh..”, stønnet femåringen fra baksetet, “Hvor mye skal pappa kjøpe, egentlig?! Er det tjue ting, eller? Hundre?”

“Neida”, svarte jeg, “Han kommer straks. Han skulle bare ha kjøttdeig og brokkoli.”

“Bare det? Ikke noe annet? Ikke noe godteri?”

– “Niks. Nada. Vi trengte et par ting til middag bare, og det er ikke lørdag før i morgen. Altså ikke noe godteri i dag.”

– “Aaaaaahhhhh”, stønnet han enda høyere.

Så ble det stille noen sekunder, før han begeistret utbrøt:

– “Mamma! Se på han der da!”

Jeg snudde meg, og femåringen pekte iherdig mot en mann som kom ut av butikken, bærende på to flasker Coca Cola.

“Han kjøper Cola, Mamma! TO flasker! Skal han i bursdag? Ååå Mamma, kan ikke vi også kjøpe Cola i dag?”

Brus er det eneste vi aldri har i hus, regelen er at det kun er lov når det er bursdag.

“Nei”, fortsatte jeg, “Det er ingen som har bursdag, og det blir ingen Cola.”

Så ble det stille i noen sekunder til.

“Mamma?”, mumlet femåringen fra baksetet, “Kan jeg låne telefonen?”

Ettersom jeg vet at dette spørsmålet også pleier å komme, hadde jeg bedt Peter om å legge igjen telefonen sin, slik at jeg kunne gi den til eldstemann og min egen til lillesøster, dersom det skulle bli nødvendig.

Lillesøster var fortsatt opptatt med matboksen, så jeg skulle akkurat til å sende telefonen til guttungen, da jeg så skjermen lyse opp.

“Din 10-på-10 liste har blitt oppdatert!”, sto det, og for dere som ikke laster ned matbutikk-apper, så er dette en liste som oppdateres hver gang du betaler for varene dine i kassa. Jeg forstod med andre ord at Peter nettopp hadde betalt, og snudde meg rundt til de to små mens jeg utbrøt begeistret:

“Se her! Nå står det at en sånn liste er oppdatert, og det betyr at pappa har betalt for varene! Da kommer han ut nå straks!”

Femåringen lyste opp, og spurte ivrig om han kunne få se på telefonen. Jeg sendte den til ham, og like etter hørte jeg et fornøyd “Ooo yeeeah…” fra baksetet.

Jeg trodde bare han hadde fått øye på pappaen på vei ut av butikken, men da jeg snudde meg rundt, oppdaget jeg at femåringen satt og stirret på mobilskjermen mens han gliste fornøyd og hevet øyenbrynene opp og ned gjentatte ganger.

“Hva er det?”, spurte jeg nysgjerrig.

– “Sjekk her da, Mamma. Lista over hva Pappa har kjøpt..”

– “Hæ?”, mumlet jeg, forvirret fordi jeg helt hadde glemt hvor tekniske dagens småtroll er. Appen hadde han såklart åpnet, og gutten kan jo lese..

– “Ooooo yeeeeeah..”, gliste han, mens han kikket meg rett i øynene med øyenbryn som fortsatte å danse opp og ned, “Pappa har kjøpt Coca Cola..”

Bare bursdag.. og når pappa skal på Fifa-kveld, der altså ㋛

31 kommentarer
    1. Kan du fortelle litt hvorfor barna dine ikke kan få et glass cola på lørdager? Hva med Peter? Nekter du han en kald cola stående i kjøleskapet også?

    2. Hei, synes å ha lest det på din manns blogg, men er det slik at plutten allerede kan lese? 🙂 Veldig imponerende, og hvor gammel var han når han eventuelt lærte seg det? Husker med min yngste at hun var veldig interessert i bokstaver i 4 års alderen, men det ble aldri lesing hehe. 🙂
      Klem Ingrid

    3. Haha! Hva er det egentlig å fortelle? Barna mine får så mye annet digg at de ikke trenger brus. Jeg nekter ikke Peter noe som helst.. Skulle nesten tro jeg tråkket på noen brus-tær her..? 😉

    4. Det er vel ingen av oss som egentlig vet hvordan han knakk koden, han begynte bare veldig tidlig å interessere seg for tall og bokstaver. Så gikk det liksom slag i slag for ham, hehe. Men det er tydelig at interesse har alt å si, for lillesøster er overhode ikke interessert 😉

    5. Jeg ler godt om du har tråkka på noen brustær 😂 Jeg synes det hørtes ut som en god regel jeg. Brus til bursdag. Flytende tom energi er det ingen som trenger!

    6. Ååh, skulle ønske det var slik her. Før jeg flytta sammen med samboeren så gikk det kun i vann, melk og funsaft på lørdager. Nå har vi bestandig brus tilgjengelig i kjøleskapet for han jeg bor med MÅ være avhengig. Jeg prøver iherdig å si at det skal stå brus i huset kun i helgene, men neida. Heldigvis er hun på 7 såpass fornuftig at hun vet hva mora mener om brus 😉

    7. Noen reagerer alltid vettu… “mammapolitiet” kjenner ingen grenser på hva som skal korrigeres og kritiseres i forbindelse med barn. Når det er sagt:
      Vi har kjørt en helt annen linje. Vi har ikke drevet med “lørdags-greia” for våre to. Med den følgen at vi ikke har opplevd “manien” med lørdagsgodt etc slik som mange andre opplever. Vi har et godteskap som fylles opp over tid og ender oftere med at innholdet blir gammelt og må kastes kontra spist opp. Gutta har visst at de kunne spørre når som helst og derfor har godteri blitt mindre interessant. Det drikkes nok litt for mye brus når det er i hus, men er det tomt så er det tomt og da drikkes vann/melk/saft helt uten problemer.

    8. Mine to liker ikke brus, så det problemet har vi ikke. Der imot går det i perioder mye Capri sonne. Vi har heller ikke faste godteridager, men vi har en veldig fast regel om at man ikke får noen form for godteri/chips/saft/is osv før man har spist ordentlig mat. Det er ikke mye mas, og konsumet er heller beskjedent, så det kan virke som en god ide!
      Ellers er jeg kjent for å ta med barna på butikken både i tide og utide. Og det takler de veldig bra, når de bare blir ferdige med å krangle om hvem som skal kjøre handlevogna…. Og så kan jeg bare tusle rundt mens de henter det vi skal ha. Blir hentet til brødskjæremaskinen når det er på tide å gjøre “voksenting”.

    9. Ikke verst at en 7-åring lar brusen stå, når andre i husstanden drikker den! Det imponerer 🙂
      Innrømmer han du bor med at han er avhengig, da? Hvis han nekter kan du jo utfordre ham til å ikke drikke brus på hverdagene 😉

    10. Det som er mest fascinerende med Mammapolitiet, er at så mange er ansatt enda det er så ufattelig dårlig betalt 😉

      Sånn jeg ser det, er det både fordeler og ulemper med et tilgjengelig godteriskap. Når enden på visa er som hos dere, er det jo tipp topp – men det er ikke alltid det ender sånn 😉
      For vår del er det litt på samme måte som en ferietur – 70% av ferien er å glede seg i forkant, så jeg tror barna mine har godt av å ha en dag i uka å se fram til. Det er en slags læring i det, som jeg syns er ålreit. Men jeg jobber altså ikke for Mammapolitiet, og syns det er supert at dere har funnet en løsning som funker hos dere! Ingenting er bedre enn det 🙂

    11. Ordentlig mat først er helt gull! Viktig regel her i huset også. En ganske full magesekk orker mindre enn en tom 😉

      Må bare presisere at vi har med barna på butikken vi også altså, men ikke rett etter barnehagen 😉 Det er supertrivelig å få hjelp til å finne varer!

    12. Hehe nå er det ikke så lenge siden Peter delte en oppskrift på is og der blandet han med Cola, men det var jo is da 😉

    13. Stemmer, dette må være et av femåringens sleipeste triks noensinne 😉 Tror ideen var for bra til at Peter klarte å vente til neste bursdag!

    14. Heller brus enn øl med små barn tenker jeg, så her er det ofte brus i kjøleskapet. Jeg prøver å bare drikke det i helgene, men det sklir ut innimellom.
      4-åringen har aldri fått servert brus, og har aldri spurt om å få det, så de diskusjonene slipper vi å ha (enn så lenge). Kanskje fordi han fikk smake Farris en gang, og det synes han var helt forferdelig 😉

    15. Kanskje JEG tråkket på noens brustær😉 det eneste jeg mener er at du virker ganske streng på brus og godteri og tro du meg, det synes jeg er kjempe bra! Men noen ganger så virker det som at Peter ikke kan kjøpe seg en cola og en pose potetgull på en onsdag etter barna er i seng uten at du reagerer da. Og dette er basert på flere innlegg ikke bare dette 😊 Jeg liker ikke brus selv da jeg synes det er for sterkt. Men brus på helg det må være lov 🙌 men for all del, det er ikke min sak hva du serverer dine barn altså. Det var ikke frekt ment på noen måte

    16. Jeg har ikke brustær, så ingen fare, haha 😉 Mulig jeg misforstod tonen i innlegget ditt – pluss at du er anonym – det er sjeldent et godt tegn, skjønner du 😉
      Men ja, jeg er superstreng når det gjelder brus, jeg kan faktisk gå så langt som å si at jeg syns det er en skikkelig uting. Og det syns jeg er helt greit at barna mine lærer seg først som sist at mammaen deres syns 🙂
      Trodde først det var barna mine du var bekymret for, men skjønner jo nå at det er Peter, hehe. Vet ikke hvilke innlegg du sikter til, men bare sånn mellom oss to; han klarer seg 😉

    17. Er hverken mammapoliti eller noe annet og brusdiskusjonen har jeg ikke tenkt til å kommentere men det slår meg hvor mye vi gjør for å behage barna!:) Misforstå meg rett altså, men skal ikke barna kunne vente i bilen uten telefon og noe å gjøre i Typ 5-10 minutt uten at det er krise? Er vi redd for at barna våre skal kjede seg? Matpakke er genial etter barnehage når små mager romler og er klar for middag så kudos for den, men hva skjedde med en liten trall i bilen? Skravle litt etter en dag fra hverandre, fortelle en historie? Synes at det har blitt litt sånn at vi er redd for at barna skal slå seg vrang, begynne å sutre osv. Skjønner selvsagt at dette ikke er noe dere gjør hele tiden og at barna deres sikkert både kjeder seg, må lære seg å vente og bruke fantasien men dette var ment litt sånn generelt. Tror den neste generasjonen får litt for lite mulighet til å kjede seg og ikke minst blir dårlige til å lære seg at det er ikke alltid det dreier seg om de. Noen gang må mamma og pappa sånn eller sånn, og da må man bare vente 🙂 Hva tenker du?:)

    18. Liker at vi har kommet dit at vi må påpeke at vi ikke jobber i Mammapolitiet så fort vi kommer med spørsmål, haha! 😉 Men jeg er helt enig med deg – og jeg mener det er utrolig viktig at barn skal kjede seg! Dette er faktisk noe vi har begynt å fokusere mye på her hjemme, for det er jo vi voksne som blir stresset når barna begynner å mase.

      Når det er sagt, så er det for min del litt unntakstilstand rett etter barnehagen, og jeg gjør det jeg kan for at de ikke skal slå seg vrange. Hadde denne historien vært fra en lørdag formiddag, ville jeg nok tenkt litt annerledes, men det er jo umulig å lese ut fra teksten 🙂

    19. Men hva gjør dere i situasjoner hvor andre barn drikker brus da? Som på hyttetur med hele familien for eksempel? Regner med det faktisk er noen som ikke har den “regelen” der, deriblant barn. Vil påstå å si det er ganske vanlig i de fleste hjem en lørdagskveld. Får barna deres drikke brus dersom andre barn gjør det rett foran nesen deres? Eller er det fy fy siden det ikke er bursdag?

    20. Til jente22 som synes du er gammeldags, jeg er jente23 og synes ikke du er gammeldags! Mine foreldre kjøpte aldri brus til meg når jeg var mindre, og det har ført til at jeg aldri kjøper brus til meg selv heller. Brus er tom energi, som ikke gir deg noe.. Jeg foretrekker ett glass vann istedenfor, og det skal jeg prøve å videreføre til mine fremtidige barn!

    21. Herlig! :o) Jeg synes overhodet ikke du er streng, men jeg er j utgammal da. Mine er 16 og 18 år og vi har nesten aldri brus i huset – jeg har fått to skikkelige vannunger og det ser vi godt når vi er på hytta og må hente vann i kanner. :o) Det hender en sjelden gang jeg kjøper brus til dem til tacofredagene og da drikker guttungen opp sin halvliter, men jentungen gjerne har halvparten igjen dagen etter. :o)
      Men det betyr ikke at jeg skal skryte på meg at vi har et ekstremt sunt kosthold… *host*

    22. Første gang jeg kommenterer her (tror jeg), men jeg vil bare si at jeg er så utrolig enig med deg, og syns det er flott at noen faktisk har sånne regler for barna 🙂
      Her i huset går det litt for mye brus på oss voksne, men heldigvis er ikke 3 åringen veldig glad i det. Hun har selvfølgelig fått smake, men vi voksne kan ha glass med brus på bordet og det hun spør etter er vannflaska si eller melk. Hun er heller ikke veldig glad i godteri, og kan gjerne spise bare en liten bit sjokolade en gang i blant og ikke ville ha mer enn det. Men is derimot, det trur jeg hu kunne spist til ho ble grønn 😛

    23. Her hærer ikke 6åringen brus.helt greit 😁 har lagt mæ den vanen at når vi ska i bursdag spør æ om de har saft eller juice så ho å får nokka Anna å drikke enn vann 😊
      Snart 4åringen drikk dermed gjerne brus. Men får kun lørdager av og til 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg