10 grunner til feriekrangling

I flere dager har jeg gledet meg, for i dag skulle jeg gjestesnappe for “Mammabanden” igjen! Og temaet jeg valgte å snakke om, er noe jeg syns er skikkelig fascinerende – nemlig feriekrangling 🙂

Dette har fascinert meg helt siden jeg leste denne engelske artikkelen i 2012. “LateDeals” hadde nemlig gjort en undersøkelse, der de hadde funnet ut hvilke 10 ting par krangler mest om i ferien.

Og det er noe hysterisk artig ved å lese dem svart på hvitt – selv om jeg kjenner meg overraskende godt igjen i mange av punktene. For det er vel ingen tvil om at vi er noen rare folk når vi er på ferie 😉

TOPP 10 grunner til at par krangler i ferien:

 

1. Når kvinnen oppdager at mannen kikker på andre damer på stranda eller ved bassenget
Dette må jo være den mest klassiske av dem alle? Haha! Jeg spurte Peter om hva som var grunnen til at menn ser på andre damer, og først svarte han “ingen kommentar”. Deretter prøvde han seg på en forklaring om at det rett og slett skyldes biologi – at menn bare se. Bør jeg være tilbøyelig til å tro på ham? 🙂
 

2. Når mannen må vente lenge på at kvinnen skal gjøre seg klar
Denne føler jeg er ganske tidløs, og jeg tviler ikke på at dette punktet er en gjenganger.. Venting er fryktelig kjedelig, særlig når man er klar selv. Men da jeg snakket om dette på Snapchat i dag var det mange som sendte meg melding og skrev at det fint kan være motsatt også – det er nemlig ikke alltid at kvinnen er den tregeste 😉
 

3. Hvor man skal spise og hva man skal spise
Hehe, denne ler jeg litt av. Selvfølgelig er det fryktelig irriterende når den ene vil ha pizza og den andre vil ha fisk – men det må vel gå an å inngå noen kompromisser før avreise? Hva med å bestemme annenhver dag, for eksempel? Uten sure miner, såklart 😉
 

4. Hvor mye penger man skal bruke
Alle som har sett på et og annet avsnitt av Luksusfellen, vet jo at pengene løper raskt når man er på ferie. Et budsjett i forkant er kanskje lurt? Og ikke minst separate lommepenger… Partneren din er kanskje ikke like interessert i seks nye par sko eller fem nye capser, sånn som du er 😉
 

5. Uenighet om hvilke aktiviteter man ønsker å gjøre i ferien
Det er klart det er vanskelig når den ene vil på sightseeing i Lofoten og den andre vil hoppe i fallskjerm på Østre Æra flyplass. Er det helt umulig å møtes på midten, så må man kanskje ty til hver sin ferie? Det trenger ikke være noe nederlag det. Som et pluss, så slipper man jo alle disse punktene med krangling, haha.
 

6. For mye alkohol
Hva skal man si… Kommentar unødvendig :-/
 

7. Uenighet om hvor lang tid man skal beregne på flyplassen
Haha! Denne sliter vi med her i huset. Peter er notorisk forsinket – mens jeg kommer fra en familie der vi beregner goooood tid. Fikk et tips fra ei på Snapchat i dag, om at hun bestandig sa til gubben at innsjekkingen stengte en time tidligere enn den faktisk gjorde. Og vips, så fikk hun en time ekstra romletid på flyplassen 😉
 

8. Når mannen pakker for lite og kvinnen pakker for mye
Dette er Peter og meg. Uten tvil. Og i følge tilbakemeldingene jeg har fått i dag, så er vi ikke alene. De fleste mødre pakker for seg selv om barna – mens gubben pakker for seg. Han ender som oftest opp med å måtte kjøpe seg noen nye klær i løpet av ferien – mens kvinnen reiser hjem igjen med halve kofferten urørt 🙂
 

9. Kjøring, retningssans og kartlesning
Jeg er født uten stedssans, og har fått merke dette på kroppen mang en gang selv. Heldigvis har jeg aldri prøvd meg som kartleser – men jeg lurer på hvor mange forhold gps’en har reddet siden den kom på markedet..!
 

10. Valuta
Dette er bare helt hysterisk. Her drar vi på ferie, også ender vi opp med å krangle om valutaen. Hva skal vi gange med igjen? Hvor mye blir det i norske kroner? Er det dyrt? Er det billig? Også videre også videre, helt til det blir en krangel ut av det 😉

 

Så da vet dere de ti verste fallgruvene for ferien. Men om man leser seg opp på lokalvaluta i forkant, reiser i tide og slutter å sikle på damene ved bassengkanten, så skal nok dette gå bra for de fleste av oss 😀


 

/ Men husk for all del valutakalkulator hvis du skal utenlands i ferien 😉

8 kommentarer
    1. Hei! 🙂
      Har du noen gang fått høre at du ligner på Ellie Kemper, hun som spiller Kimmy Schmidt (Netflix-serie)? Du minner meg om henne 🙂
      Du har en fin blogg! God sommer til deg og Peter – håper dere slipper unna de verste kranglene 😉

    2. Du, det har jeg faktisk fått høre noen ganger, haha 😀 Men jeg har ikke sett henne noe særlig selv, får vurdere å sjekke ut Kimmy Schmidt da 😉
      Tusen takk – en riktig god sommer til deg og! Vi har planer om å kjøre bare litt krangling i ferien, sånn at alt forholder seg normalt, hoho 😉

    3. Pkt. 9; Gps´n er jo riv ruskende feil innimellom den også, ikke bare vi kartlesere som er brødhuer!!;DD

    4. Punktet om pakking stemmer på en prikk! Nå er vi inne i 2/3 ferieuke og mannen har allerede måttet kjøpt nye t-skjorter, boxere og sokker 😂

    5. Punkt 7!! At jeg aldri har tenkt på det før!! Kjempesmart å si at flyet går tidligere enn det egentlig gjør – det er jo uansett meg som står for bestillingen..
      Resten av punktene er jeg vel veldig enig i, ja. På både godt og vondt ;oP

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg