Livredd på festival

Vår første dag på Stavernfestivalen er unnagjort, og det var skikkelig, skikkelig gøy! Helt til det plutselig ikke var noe trivelig i det hele tatt.


 

For det startet så innmari bra! Selv om Highasakite måtte avlyse bare timer før de skulle på scenen, la det ingen demper på stemningen. Gode venner, deilig musikk med bass som røsket i skrotten, iskald øl, en sol som strålte fra blå himmel, regn-ponchoen som lå trygt igjen på kjøkkenbenken hjemme, lykkelige mennesker på alle kanter, og glede så langt øyet kunne se.


Magisk!


Litt mammadansing må til 🙂
 

Men når jeg er konsert, tar jeg forhåndsregler. Jeg drister meg aldri langt foran mot scenen – rett og slett fordi jeg er ei lita flis på 159 centimeter, og lett forsvinner i mengden. Jeg er redd for å få panikk når det blir trangt, og særlig når man blir presset framover mot scenekanten.

I går hadde hele vennegjengen avtalt et møtested langt til høyre for scenen, så langt til siden man kom. De i gjengen som hadde vært der alle tre dagene, kunne fortelle at det alltid var god plass der, så vi bestemte oss for å fortsette å bruke det som møtested.

Da det nærmet seg kveldens siste opptreden; Karpe Diem, hadde vi kommet bort fra hverandre. Vi tekstet hverandre og ble enige om å møtes på det avtalte stedet, og på vei dit måtte vi forbi et gjerde med sluser. Vi så at det ikke var fullt på innsiden, men mens vi var på vei må det ha begynt å fylle seg ganske bra likevel.

For akkurat da venninnene mine og jeg kom fram til slusen, kom det en vakt som sa det var fullt. Så stengte han slusene og gikk. Og der sto vi, lengst foran ved gjerdet – uten muligheter for å komme oss av flekken.

Det var tusenvis av fulle folk bak oss som presset på, som åpenbart ikke hadde fått med seg at ikke flere slapp inn. Vi prøvde å rope bakover, men naturligvis til ingen nytte. Stemningen ble skikkelig ufin, og trengselen ble bare verre og verre. To jenter besvimte etter kort tid, og fortsatt var det ingen vakter i sikte. Det var rett og slett livsfarlig.

I dag leser jeg at arrangøren av årets festival er strålende fornøyd, både med publikumsrekord og selve gjennomføringen. Og at de sikkerhetsansvarlige hadde kontroll over det som skjedde angående trengselen lørdag kveld – og at det ble løst raskt. Da er det jo rart at det i følge denne saken fra lokalavisa, står at ei jente midt i trengselen til slutt så seg nødt til å ringe politiet.

Jeg hadde som sagt en super dag i går, og syns det var veldig kjipt at kvelden skulle ende sånn. I dag sitter jeg igjen som et spørsmålstegn, for det føltes på ingen måte trygt i går – og jeg lurer på hvorfor ikke logistikken har kommet lenger når det tross alt er 17. gang festivalen arrangeres. Når over 17.000 mennesker skal samles på ett sted, må det rett og slett svinge. Det gjorde det ikke i går.

Misforstå meg rett, første halvdel av dagen var helt magisk, men da det hele skulle toppes med den store finalen, raste hele korthuset.

Og neste år er vel målet å sette ny publikumsrekord igjen? Da kommer ikke jeg.

 

/

15 kommentarer
    1. Hei 🙂
      Jeg er heeelt enig! Er ei jente på 20 år og som alle andre 20åringer flest er nok folkemengden gøy! MEN IKKE I GÅR. Jeg ble tråkka ned av gutter som veier sikkert over 100kg, hoppet på og slått i hodet av albuer. Prøvde frebrilsk å komme meg ut men brukte 15 minutter bare på det, for ble stadig skyvd tilbake og ingen ville gi en hjelpende hånd heller. Dette var under broiler og jeg tenkte at karpe blir 10 ganger verre ,så jeg dro hjem! Orka ikke, var synd for karpe ville blitt høydepunktet men jeg ville ikke risikere å bli most en gang til… får håpe det blir bedre neste år, for vil prøve siden har alltid vært høydepunktet med sommeren… men godt du kosa deg ellers <3

    2. Også er det oss som bor midt oppi hele bøtteballetten, kjempegøy med liv å røre helt til man slenger inn en haug biler på en liten vei full av mennesker. Da må ungene stenges inne og jeg og flere fikk litt for nær kontakt med et par av bilene= vonde knær med blåveiser på.

    3. Vi stod på innsiden av gjerdet, vi opplevde ikke trengselen selv. Men så alle de fortvilte menneskene som stod helt inntil gjerdet og ble presset og presset. De måtte klatre for å ikke bli presset i hjel. Vaktene hadde INGEN kontroll da de stengte portene. De var 2 stk mot mange, mange tusen! De kastet de stakkars som forsøkte å klatre over gjerdet tilbake inn i folkemengden. Etter 10 min kom det to vakter til, og noen frivillige vakter. Trengselen roet seg. Men ingen kan uttale seg om at de hadde kontroll! Det var en kjip avslutning på en ellers bra festival.

    4. Helt enig! 👎 Ingen hadde kontroll. Jeg så flere som ble båret ut av folkemengden under Broiler. Sykeste jeg har sett.

    5. Leste om det i Øp, og det virket som om festivalen gjorde det riktige når de oppdaget hva som skjedde. Men at de kanskje allikevel hadde flaks når det gikk så bra som det gjorde…

    6. Jeg stod på innsiden av slusene. Der var der overraskende ålreit, ikke noe problem med knuffing og fandens oldemor. Jeg er enig i at de burde ha mer kontroll på utsiden av slusene, jeg så mange hadde panikk, men når alt kommer til alt handler det mest om timingen vår, og vakthomdet. Visste du at det var 150 vakter og 15 politifolk på området? Bare på Karpe-konserten? Vaktholdet var der, vi så det bare ikke. 🙂

    7. Helt enig i at det var kaos på slutten av festivalen. Det er ganske frekt av markedsjefen å svare slik han gjør, å være litt ydmyk og innrømme at vaktholdet ikke fungerte optimalt siste kvelden hadde kledd festivalen bedre. Det er talentløst av kommunen å godta så mange mennesker inne på festivalen.
      Det var mye fyll og mange unge kunne ikke gjøre rede for seg. Siste gang for oss, det er mange gode festivaler rundt på Østlandet som er hyggeligere å delta på.

    8. Æsj så kjedelig :/
      Dere får ta med dere vennene deres opp til nord-Norge på Træna-festivalen neste år, bra festival det 🙂

    9. Jeg sto faktisk helt foran ved venstre skjerm og der var det kjempeplass! Så vi ble ikke dyttet og knuffet på, men da vi skulle ut litt før konserten var slutt var det helt kaos og vanskelig å komme seg ut. Det virket rett og slett som om det var bedre plass foran enn bak. Hos oss var vaktene veldig synlige og de var raske med å gripe inn hvis folk skulle opp på skuldrene til hverandre osv. Jeg ble forresten sååå skuffet da jeg så at dere hadde vært på festival!! Jeg har vært opptatt med å sove i telt og drikke øl og har jo ikke lest blogger eller sjekket snapchat 🙁 hadde jeg visst at dere var der hadde jeg kikket etter dere som en hauk 🙂

    10. Vi opplevde mye sikkerhets feil. Som formye folk og ikke sjekking av legitimasjon på en 15 åring. Vi skal ikke neste år sånn det er nå. For vi så oss mektig lei og måte reise hjem alt for tidlig på lørdag bare for og få oss noe å drikke og spise. Kjenner jeg blir ekstremt oppgitt over hele opplegge.
      Og nå jeg på toppen av det hele leser det de er fornøyd på gjennomføring i forhold til beøkende og sikkerhet. Så opplevder vi dårlig sikkerhet vær dag på flere punkter. Så blir jeg små rar.

    11. Åå uff, kjenner nesten panikkfølelsen.. når mamma (og pappa sef😆) skal på vift må det vere trygt! For vi er så viktige for våre små, viktig å komme hjem til de.
      At de tørr å gamble med sånne ting, håper innlegget ditt kan bidra til økt sikkerhet!!
      Hilsen mamma til to.

    12. Huff, hørtes ut som en grusom opplevelse! God det gikk bra! Jeg er en halv cm kortere en deg. Jeg er som deg og styrer alltid unna de største folkemengdene. Når man ikke har så mange cm å skryte av, er det rett og slett drit skummelt! Skjønner godt at dette virkelig ikke var noe gøy!

    13. Konsertene var sykt bra! Det var god stemning til de største artistene kom. Kom kjapt på do, fikk servering kjapt osv, men til slutt fylte det seg så opp at jeg følte jeg gikk i en maurtue med folk. Det var så lange køer at jeg måtte prioritere drikke eller konsert, å da valgte jeg det siste. Måtte også betale 45 kr for et glass vann! Og bussbilletten vi hadde forhåndskjøpt de reklamerte for gikk til Porsgrunn, gikk ikke til Porsgrunn. Vi gikk et kvarter før karpe var ferdig for å være sikre på at vi ikke skulle sitte fast i et menneskehav:p Galskap å slippe inn 17.000!

    14. Stavernfestivalen er ikke sånn som den var etter de flyttet den og den ble så stor. likte bedre når den var i skråvika, synes den har mista mye av det som var stavernfestivalen før. synes det er synd å høre at så mange er så misfornøyd med festivalen

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg