Å ta ferie med et brak

Vi startet barnehageferie denne uka, og vel.. Kort oppsummert: Hu hei hvor det går!

Nå kan det jo være at helgens litt labre festivalform henger i hos både Peter og meg – eller at vi bare har blitt plutselig værsyke etter to dager med regn.. Men det er altså mye som tyder på at hjemmeferie for småbarnsforeldre, definitivt ikke er det samme som forlenget helg…

For både Peter og jeg har gledet oss lenge til å ha ferie med barna, og ikke vet jeg hva vi hadde sett for oss.. Men vi hadde i alle fall ikke tatt med i beregningen at begge de to barna våre er vant til et visst tempo i barnehagen fra mandag til fredag, og at helgene åpenbart kun fungerer som en slags rolig oppladning til ny uke.

For da mandag og første feriedag banket på døra i går, var det to sprekkferdige små tasser som var klare for å utforske verden! Og Peter og jeg..? Vi hadde vel kanskje mer sett for oss en slags rolig søndagsmorgen – og ble faktisk tatt litt på senga.


 

Og det er selvfølgelig både flaut og komisk, for dette er våre egne barn, og likevel føles det som om vi har tatt ferie med et brak. Nå slokner både Peter og jeg samtidig med barna om kvelden, og jeg innser på dag 2 at vi rett og slett er litt ferieslitne…

Grunnen til at jeg tør skrive om dette nå, er at jeg de siste dagene har funnet ut at vi ikke er alene om å føle det sånn. Det er nemlig ikke bare vi som har tatt ferie med et brak – for jeg har snakket med både venninner, naboer og bekjente jeg har møtt ute – og samtlige med småbarn har sagt det samme:

“Herregud. Nå måtte vi ut av huset. Lydnivået? For ikke å snakke om all energien! Tar de seg aldri en pause?”

Venninnen min sa det så fint: – “Vi har ikke ferie, Christina – vi har bare “en annerledes hverdag”…”

Så hvis du også nyter “en annerledes hverdag” akkurat nå og syns det er litt slitsomt (men for all del ikke tør innrømme det) så vil jeg bare fortelle at du ikke er alene. Vi er mange som må legge oss litt nedpå når gullene våre har sloknet om kvelden (hvis vi da ikke allerede snorker sammen med dem i senga), og vi er mange som får tilløp til panikk på grunn av tempoet i løpet av dagen, når vi innser at ferien såvidt er i gang.

Men det kommer til å gå seg til. Kanskje tar det et par dager, kanskje tar det en uke. Vi må bare komme oss litt inn i det, men så vil det begynne å svinge. Og når feriebraket har lagt seg, da skal vi kose oss 😉
 

/

26 kommentarer
    1. Hehe, nå når mine barn har kommet opp i tjueårene uten at deres barndom var alltfor traumatiserende, så kan jeg fortelle at den følelsen er ikke noe nytt.
      Det føltes mer som ferie å begynne å jobbe igjen, etter ferien.
      Når barnehage/skole begynte igjen i august, så feira vi med kake på jobben :p
      Noe som er nytt derimot er “egentid”, hva er egentid, det var ingen som pratet om det eller fortalte meg at det var noe jeg skulle ha, for tjue år siden, så det får dere som er småbarns foreldre nå for tiden gjerne fortelle litt om 🙂

    2. Her har jeg og ungene 4 uker ferie, pappaen har kun 3 uker. Vi er også på dag to nå og jeg har reist vekk med ungene. Hadde gledet meg til å nyte en uke sammen med de, ha lite på kalenderen og bare nyte ferien menst vi venter på at samboeren min også skal ta ferie. Det viser seg at det kun er JEG som har feriemodus og vil sove lenge å nyte sene frokoster.. 😂 God ferie videre.🎊🌻

    3. Er ikke akkurat sjokkert, haha! Aldri hørt om kakefeiring før, kanskje Peter og jeg får diske opp med kake på hjemmekontoret i august 😉

      Jeg er ingen ekspert på egentid, men jeg husker fra åtti og nittitallet at foreldrene til de fleste av oss var ganske flinke til å lese avisa i ro og fred uten å skjenke oss barna en tanke. Jeg tror dagens foreldre er mye mer “på” hele tida – derav et større behov for definert egentid. Som mamma sier, de satt sjeldent og lekte med oss på gulvet sånn dagens foreldre gjør med sine barn. Godt mulig jeg tar feil – og det stemmer garantert ikke for alle – men jeg tror rett og slett dere ikke snakket om egentid fordi dere fikk litt av det hver eneste dag 😉

    4. He he, kjenner meg godt igjen…. Samme følelsen for 19 år siden med eldstemann som jeg har nå med 2 gutter på 7 og 8😂😂😂må ærlig innrømme:jeg GLEDER meg til 21.august allerede😁😁😁😁 (men samtidig koser vi oss masse med ferie også da) Så for å få tiden til å gå litt raskere setter vi kursen fra Sunnmøre til Stavern snart for camping med familie👍👍👍👍

    5. 😅 jah, feriemodus er oppskrytt! Her i huset har ikke far noe som helst sommerferie i år..😥 har en på 2 og en på 6 og vi reiser både hit og dit til besteforeldre i sommer for at ho mor ikke skal klikke i vinkel! Blir godt å begynne på jobb igjen..
      All ære til alenemødre/fedre (frivillig eller ikke) dere er sterke!!

    6. Er på ferieuke nr 2 nå og har 3 uker igjen! Takk for at du deler, trodde jeg var alene😆 Litt erfaring har jeg nå fått: skal ikke så mye til, men jeg har nå en løs plan for hver dag, sånn at jeg kan klinke til med en aktivitet, som ikke er så avansert, men bruker deres enerig. Vi er mye på tur i skogen eller stranden og rett som det er (ganske sjeldent) får jeg 10-15 minutter til å lese i en bok!

    7. Kan kanskje kjenne meg igjen iblant, men jeg tror egentlig ikke ferie med barn er problemet; det er FORVENTNINGENE til ferien som må justeres..både hos barn og voksne..vi voksne kan ikke forvente at ferie er å sove lenge, og barna kan ikke forvente å bli aktivisert hele tiden.
      Her i huset har vi en ekstra morgenprat hver dag i ferien, og det har vi hatt siden ungene var veldig små – det vi går gjennom været, dagens planer og litt om hva hver enkelt synes er mest viktig/gøy å gjøre. Det funker her ihvertfall. Og så blir det alltid litt søskenkrangel,planer som går i vasken med øspøsregnvær osv – men alt i alt er ferien den tida vi ruster “flokken vår” aka familien til nye hverdager…

    8. Så for meg akkurat som du beskriver det 😅 Bare at jeg skal jobbe hele ferien mens pappaen skal være hjemme (selvfølgelig med rikelig tålmodighet🙈) men jaggu slo guttungen på 2 år til idag og sov til 09.45, så fikk vi alle hvile ut før mor måtte på steinvakt! Får håpe det fortsetter og at deres små snart går i feriemodus! God sommer! ☺️☺️

    9. Nyter siste arbeidsuke nå før det er to uker “ferie” ALENE med to gutter på 2 og 3 år. Blir nok ikke å nyte sene sommerkvelder her *snork*

    10. Haha! “Godt” å se vi ikke er alene 😂 Jeg og mannen fikk ikke ferie i sammen i år for å få kabalen til å gå opp med planleggingsdager i Bhg, barnehagestengt og minstemann som skal begynne i Bhg i midten av august, så jeg har vært alene med alle 3 i snart 3 uker nå 😭😂 2 av dagene hvor jeg lå syk i tillegg 🎉 Men det begynte å gå seg til i forrige uke 🙈😅

    11. Veldig godt innspill! Forventer man gråværsdager, blir sola ekstra godt satt pris på 🙂 Vi har faktisk tatt morgenpraten hver dag denne uka, veldig praktisk – og noe vi kommer til å fortsette med.
      Håper flere leser tipset ditt 🙂

    12. Skjønner så godt hva du mener. Jeg og mannen min har ikke ferie likt, så skal være alene med lillemor i fire uker. Men skal prøve å få det så hyggelig som mulig likevel 🙂

    13. Husker egentlig ikke somrene så godt, men jeg husker utmerket godt hver eneste jul mens ungene gikk i barnehagen. Vi hadde jo tilbud om å ha dem i barnehagen noen dager i romjula og hvert år tenkte vi “Nei, det er jo så koselig å ha dem hjemme!” og etter to dager holdt vi på å gå på veggen! Etter jul tenkte vi alltid – “Neste år skal vi sannelig ha dem i barnehagen et par dager i romjula!” men når neste jul kom var den tanken borte som dugg for sol… Gullfiskminne. :o) Men som en annen sa – foreldre kan ikke forvente å få sove til kl. 11 og ungene kan ikke forvente å bli underholdt hele tiden, de tåler fint å få høre at “Nei, nå må dere faktisk finne på noe selv en stund”. :o)
      Morgenprat høres veldig koselig ut. :o) Jeg var på ferie med en venninne en gang og hver kveld mens de spiste kveldsmat pleide mor å spørre hver av ungene:”Hva synes du var aller finest eller best i dag?” Det synes jeg var så fint, var så koselig å høre hva ungene svarte, det kunne være småting som at vi fant fine steiner ute f.eks. :o)

    14. Barnehageferie på storebror i huset fra mandag (skal ha 6 uker ferie; greit å benytte permisjon til å ta litt lengre fri). tar med meg begge gutta og flyr til mamma og pappa :-). Der er det plenty med søskenbarn for storebror å leke med og besteforeldre/tanter osv som gjeeerne vil dulle med lillebror på 11 uker 🙂 så kommer mannen etter når han starter ferie 🙂

    15. Syns det egentlig er en skremmende trend jeg. Syns det er fælt at det skal være så slitsomt å ha sine egne barn hjemme, og foreldre som sender unga i barnehagen i alle ferier fordi de “kjeder seg så fælt hjemme” og noen tar til og med ferieuker alene mens unga er i barnehagen.. En ting er jo selvsagt hvis man skal male huset/oppussing eller lignende. Unger har ikke vondt av å kjede seg litt, og tenker det handler mye om forventninger som ei annen skrev her 🙂 mener ikke at jeg oppfatter at du klager altså, bare en generell observasjon fra jobben min i barnehage 😉 og ja, jeg har barn selv, og han har alltid fri hvis jeg har fri fra jobb 😉 Og har forståelse for at det er mer slitsom med flere barn, men da har de jo hverandre å leke med 🙂

    16. Her sparket jeg gang ferien for halvannen uke siden, med to små og en to uker gammel baby. Om faren har ferie? Nei. Om mor skal ha seg en ferietur alene med babyen i høst? Oh yes.
      Men vi klarer oss bra! Når barnehage og sfo åpner i august, og jeg skal gå her alene med babyen, kommer det til å bli kjeeeedelig 😉

    17. Takk, denne kommentaren har jeg ventet på 😉 På en bra måte, altså! Som jeg skrev, pleier ting å gå seg til – men samtidig syns jeg det er fint å få frem at overgangen til feriemodus kan være tøff. For det er den faktisk for mange av oss! Det handler ikke om at barna skal kjede seg (for det skal de) – det handler om det vanvittige energinivået de gjerne har før de innstiller seg på at det faktisk er ferie. Og det er her det skal være lov å lette litt på trykket 😉

      I dag har vi hatt en kjempefin dag her i huset, men det har altså tatt en helg pluss to dager før barna har “landet”. Og jeg står for at jeg syns det har vært noen slitsomme dager – selv om du syns det er fælt 😉
      Men jeg er litt usikker på om dette kan kalles en trend, altså.. Jeg er helt sikker på at det var sånn i gamle dager også. (Jfr kommentarfeltet)
      Det var bare ikke mulig for folk å dele meningene sine på sosiale medier 😉

    18. Er vel kanskje mye pga sosiale medier ja, og at folk tør være mer ærlige 😉 var ikke ment som noe stikk til dere, for jeg syns dere er superflinke, og at selv små ting i ferien kan være superkoselig, som å ta en piknik på en parkeringsplass 🙂 Man blir sliten til tider av å ha barn, det blir jeg og selvom jeg bare har en! Er vel mer at jeg ser mye av det på jobb, at for mange er det så høy terskel for å hente barna sine når de er syke, kommer med unnskyldninger om at “men han var jo helt fin idag tidlig” og skylder på tenner osv. Virker som mange helst vil være minst mulig med barna sine, og ønsker helst at barnehagen skal oppdra barna så de slipper. (Men det er en helt annen diskusjon igjen ;))

    19. Uff!! Dét derimot, syns jeg er en veldig trist trend! Det gjør vondt å høre deg beskrive ting som dette, så skjønner jo at det må være rimelig brutalt å se det til daglig 🙁
      Jeg har jo alltid tenkt at det verste for barnehageansatte må være sånne hønemødre som meg.. Men nå tenker jeg at jeg kanskje ikke er så ille likevel, haha 😉
      Takk for fine innspill – verdt ettertanke!

    20. Det Jeanette skriver har jeg opplevd mange ganger i skolen også. Husker godt at en mor virket meget snurt da jeg ringte og sa at datteren hadde slått hull i hodet og jeg ville at hun skulle bli hentet. Kunne ikke noen på skolen kjøre henne til legevakt? Måtte hun virkelig komme med én gang?

    21. Mye av ungenes energi blir brukt opp i barnehagen så skjønner godt at man kan gå på en liten smell når man plutselig har hele dagen med dem i stedet for bare ettermiddag/kveldstid. Jeg så det var noen kommentarer på egentid for foreldre ovenfor her, og må ærlig si at ja, alle trenger en liten pause i blant (selv vi som jobber i barnehage), men noen foreldre tar dette med egentid litt langt. Har reagert et par ganger når jeg har vært i praksis i barnehage på foreldre som syns det passer veldig dårlig at de må komme å hente et sykt/skadet barn, og så bruker evig lang tid på å hente barnet. Det som derimot gleder meg er hønemor/hønefar som viser genuin interesse for hva som har skjedd i barnehagen i løpet av dagen selv om det ikke alltid er tid til å slå av en lang prat ved henting.

    22. MYE bedre med hønemødre/fedre ;D Er så slitsomt med de jeg nesten må løpe etter for å fortelle litt om dagen til barnet! Noen er nok beskjedne, men underlig at de ikke er interessert i å høre hva barna deres har gjort hele dagen 🙂

    23. Åh! Jeg liker “en annerledes hverdag!” Vi bruker ferien til å la barna sykle med oss, så vi får en rask gåtur om kvelden. Ungene spør hver eneste kveld, og vi går/sykler opptil lange turer på én mil. På dagene blir det leker i hagen, trampoline. Og innimellom der drar vi på åpen bondegård osv! Helt perfekt 🙋🏻👌🏼 man trenger ikke bruke haugevis av penger på masse parker, tjo og hei.

    24. Må bare takke deg for at du delte 12-timersregelen din med oss! (Utpakking av koffert) Med regelen din i bakhodet pakket jeg ut før jeg la meg i går (kom hjem i går ettermiddag) og hjelpes så digg å så opp i dag uten å pakke ut! Rett på klesvask i dag :). Takk!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg