Fargekrise

I går skrev jeg at vi omsider er i sving med Prosjekt soverom, og planen var at vi skulle bruke kveldene framover til å male etter at barna var i seng. Men takket være en supersnill tante og onkel – fikk vi plutselig en pangstart på arbeidet 😉

For med barnepass på ettermiddagen, kunne Peter og jeg svinge oss rundt i en fei!

Og gleden ved å få starte malejobben tidligere enn forventet, varte nøyaktig fram til det øyeblikket Peter åpnet malingsspannet. Da begynte jeg å grine.

For fargen så jo helt begredelig ut! Jeg skjønte raskt at den hadde skilt seg siden den hadde stått på vent i flere måneder, men selv om jeg begynte å røre iherdig med rørepinnen, hjalp det liksom ikke… Fargen jeg hadde valgt til vårt nye soverom skulle være “mystisk blå”, “estetisk nydelig”, “harmonisk” og “lun” – mens fargen i bøtta minnet mer om “intetsigende”, “daff”, “livløs” og “kjip”.

“Jaja, jenta mi!”, sa Peter muntert, “Det blir nok bra bare den kommer opp på veggen!” Så åpnet han spann nummer to, sannsynligvis bare for å dobbeltsjekke at vi ikke faktisk hadde fått feil farge.

“Herregud Peter”, snufset jeg, “Vi kan jo ikke begynne å male med denne fargen når det ikke er den fargen jeg vil ha på veggen! Den ser jo grå ut! Jeg kjøpte ikke gråmaling!”

“Men jenta mi. Det står “St. Pauls Blue” på begge spannene. Da er det nok St. Pauls Blue oppi. Men, eh… Hvorfor valgte du den fargen hvis den ikke var noe fin..?”

Jeg ble sittende å stirre på den nyinnkjøpte malepenselen jeg holdt i hånda, oppriktig fortvilet over hele fargesituasjonen. Jeg tok opp mobilen og googlet “St. Pauls Blue”. Så tittet jeg på noen av bildene som poppet fram, før jeg sakte men sikkert begynte å få tilbake trua igjen.

“Okei”, mumlet jeg, “Vi begynner med én vegg, så ser vi hvordan det går…”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Grå! Ikke mye som minner om blått, er det vel?
 

Jeg gikk løs på penselen langs listene, og hadde høy puls og antydning til panikk etterhvert som Peter rullet seg bortover.. Men så begynte den opprinnelige blåstripete tapeten å forsvinne, og den nye malingen begynte å tørke…

Og da fikk pipa en annen låt 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Nå snakker vi – det begynner jo faktisk å ligne både “blått” og “harmonisk”!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Blitt så proff nå at teip er unødvendig… 😉
 

Vi kjørte på med det første strøket mens barna var med tante og onkel, og siden maling anno 2017 bare trenger to timer på å tørke – var det klart for det andre strøket med en gang barna var i seng for kvelden.

Og nå sitter jeg her og lurer på om det faktisk er tilfellet at vi i fire år har utsatt å male et rom som nå er fiks ferdig malt i løpet av en halv dag. Haha, det er ganske utrolig 🙂

 

/ Flere bilder av vårt “estetisk nydelige”, “harmoniske” og “lune” soverom kommer! Må bare tørke litt først

20 kommentarer
    1. vi måla også med den farga for ei stund sia. må si e vært skeptisk da e bynt å mal, men ble noe helt anna da e fikk malt to strøk. ble bra 😁

    2. Samme følelsen hadde jeg da jeg malte soverommet i den fargen, men den ble bare finere og finere. Nå elsker jeg det nye soverommet mitt for fargen ble nydelig til slutt 😊

    3. Vi har også akkurat malt soverommet i samme farge. Var heldig å slippe unna selve malejobben, så vet ikke hvordan det så ut underveis. Men er ihvertfall suuperfornøyd med fargen nå!👌🏼 Har malt med minty breeze på gjestesoverommet, og det ble også veldig fint😊

    4. Vi malte trappegangen med denne fargen i vinter og er så fornøyd med den. Ville egentlig ha Kveldshimmel, men etter å ha malt sønnens rom med den for et par uker siden er jeg veldig glad for at mannen mente at St. Pauls Blue var den riktige fargen

    5. Jeg kom hjem fra jobb til mitt soverom ferdig malt i St. Pauls Blue og tenkte at “dette må vi male om, det er jo mørk grå jo”. Perception vs. reality vs. Instagram. Men vi hadde jo ikke LYST å male en gang til, så gamblet på at møblene ville gjøre det “harmonisk” osv. Og det ble altså så bra til slutt!

    6. Den fargen har jeg på én vegg i stua, og jeg elsker egentlig den veggen mer og mer for hver årstid, etter lyset som endrer seg (malte i september) 🙂

    7. Vi (jeg…) malte en vegg i stua i St. Pauls blue, etter å ha falt pladask for fargen på Instagram. Hos oss ble den dessverre aldri noe mer enn skikkelig asfaltgrå, selv med tre strøk! Den holdt i tre uker (“for den trenger bare litt tilvenning, si”…), men i helga overtok fargen retroblå. Den ligner faktisk mye mer på insta-versjonen av St. Pauls blue, enn orginalen gjorde, og ble griselekker! Håper det bare barn hos oss at St. Paul ikke funka, og at dere blir kjempefornøyde 😊

    8. Okai, nå ler jeg! Med deg.
      Vi kjøpte vårt første hus – et oppussingsobjekt i februar. Og jeg ville så klart ikke gå for hvite eller grå vegger som så mange har, så jeg valgte nettopp st pauls blue til hele stua. Og så begynte vi å male, og jeg ble mer og mer skeptisk. “Den ser grumsete ut”, “ser ut som gjørme”, “dette her er da for søren ikke blått” osv. Og mamma stakkar som hjalp meg å male så strengt at jeg måtte bestemme meg da det tross alt tar lang tid å male ei stor stue 😂 Men når den ble ferdig er jeg ikke i tvil, fineste fargen 💜

    9. Å herregud! Jeg er på hytta uten dekning, nå sitter jeg i bilen utenfor en matbutikk for å blogge, også ser jeg denne kommentaren!! Holy… Og jeg som akkurat har giftet meg!!

    10. Vi vurderer å male soverommet i denne fargen, men står mellom å bare male en vegg eller hele soverommet. hvordan ble det å male hele rommet? ble det for mørkt eller funket det bra?

    11. Det ble helt fantastisk med alle veggene malt! Men det skal sies at vi har to vinduer på rommet, og dermed mye dagslys. Syns fargen er like fin uansett om det er lyst eller mørkt, men du kan jo male den ene veggen først, før du bestemmer deg? Tipper dere ender opp med å male hele 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg