På tur med svigermor


 

Det er ikke mange ukene siden jeg skrev om feriekrangling, og at et av ekspertenes råd for en god ferie, var maks to eller tre dager sammen med svigermor.

Men etter én uke på hytta med min egen svigermor, har jeg begynt å gruble litt. For hun er helt topp! Jeg skjønner jo at jeg har trukket vinnerloddet her, for det er vel ikke mange som har en svigermor man blir mer og mer glad i for hver ferietur man har sammen..?

Men grunnen til at jeg nå altså har begynt å gruble litt, er at jeg lurer på hva oddsen er for at vi begge er like fornøyde. For det at jeg ikke har noe å utsette på henne, trenger definitivt ikke bety at hun er like fornøyd med meg!

Jeg har aldri sett henne gjøre det, men det er vel ganske sannsynlig at svigermor rynker litt på nesa over meg i blant.

Derfor har jeg samlet noen punkter jeg ser for meg kan være Topp 10 grunner til akkurat det 😉

 

Tannbørsten

Hytta vi har vært på, ligger altså midt i skogen uten verken strøm eller innlagt vann. Hver kveld når mørket senker seg, står familien Kihlman ved vannet og pusser tennene i stillhet mens man tar inn skogens ro. Kanskje hører man en frosk, eller en fugl eller forsiktig rasling i bladene på trærne. Og så brytes stillheten av “BZZZZZ BZZZZZ” idet svigerdattera kommer tassende med sin elektriske tannbørste som hun er helt avhengig av.
 


Bzzzzzzzzzzzzzzzzz
 

Sulten før frokost

Svigermor er virkelig ikke noe frokostmenneske, og jeg kan bare forestille meg hvordan det må føles å ha fått en svigerdatter som er sulten som en ulv før hanen galer. I tillegg må jeg ha mine grønnsaker attåt, og da blir det gjerne litt ekstra styr der også. For å toppe det hele mener Peter at jeg har “Bråkehue”, altså at det bråker ekstra mye når jeg for eksempel tygger gulrøtter. Bra start på dagen.
 

Blodsukkeret

Det tar meg rett til blodsukker-problematikken. Jeg må nemlig ha jevnlig påfyll av mat i løpet av dagen for ikke å falle sammen. Men i familien Kihlman tar man ting som det kommer. Kanskje spiser de om 10 minutter, kanskje om 4 timer. Det funker litt under middels for en svigerdatter som må ha mat NÅ! for ikke å forvandles til Hulken på en dårlig dag.
 

Peters nye “mamma”

Det må jo være spesielt for en svigermor å få en svigerdatter som av og til oppfører seg som moren til sønnen sin – altså som henne selv. For Peter er en flott fyr han altså, men noen ganger høres jeg litt ut som om jeg var moren hans. “Peter, kan du slutte å legge fra deg sokkene dine midt på gulvet?”, “Nå har jeg spurt deg fire ganger, kan du være så snill å gi Teo mat?”, “Peter, klokka er snart tolv! Kanskje på tide å legge seg?” Det må være rart å bli vitne til noe sånt, og attpåtil ikke kunne gripe inn.
 

Pakkesel

Hver eneste gang vi skal på ferie, sier svigermor det samme: Ikke pakk med dere for mye. Vi skal bare på hytta, vi trenger ikke mye klær.
Hver eneste gang vi skal på ferie, gjør jeg det samme: Jeg pakker med for mye. Vi skal bare på hytta, vi kan få bruk for mye klær.
 


Hennes sønn – pakkeselet
 

Hønemor

Når man har feriert på ei hytte i nesten hele sitt liv, må det jo være spesielt å ha svigerdatter på besøk som ser farer overalt. Hva hvis barna ramler oppi utedoen? Faller ut av kanoen? Tråkker på en veps? Jeg tenker det kan bli i overkant med en hønemor på besøk i blant, kanskje spesielt når svigers har oppdratt fire barn selv.
 

Babycallen

Og det bringer meg rett over på neste punkt; jeg drar nemlig ingen steder uten babycallen. Til tross for at vi på hytta sitter i stua vegg i vegg med soverommet der barna sover, har jeg babycallen ved min side. Som svigerfar sier: “Hvordan vi overlevde i gamle dager er meg et mysterium.”
 

Hjelpeløs

Jeg blir veldig hjelpeløs på et kjøkken der jeg ikke aner hvor ting er. Når vann må kokes opp over gassvarme før oppvask, og jeg ikke aner hvor jeg skal skylle tallerkenene eller tømme ut skittent vann. Men jeg lærer litt hver gang vi er på hytta, og er glad for at svigermor er tålmodig.
 

Badeskrekk

Jeg vet ikke hva som har skjedd med termostaten min med årene, men jeg får altså ikke varmen i kroppen igjen etter et bad. Og med et badevann foran hytta som holder 18-19 grader, står jeg heller i vannkanten og vasker håret med ei øse, enn å dyppe hele skrotten nedi. Svigermor tar morgenbad hver dag, uansett temperatur. Og Peter…
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Dypper ikke tåa først, engang.. :-/
 

Drikkevann

I alle år har familien Kihlman drukket vann fra brønnen ved siden av hytta. Jeg er livredd for å finne edderkopper i vannglasset mitt, og har med eget vann på flaske. Hvis ikke det er fisefint, så vet ikke jeg.

 

Men tross alle mine rariteter, har vi altså hatt en helt fantastisk uke sammen. Du vet det har vært bra når svigermor feller en liten tåre når man sier hadet..

… Med mindre det var gledestårer da, over endelig å få hytta for seg selv igjen 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Svigermor

8 kommentarer
    1. Jeg har visst og såkalt “bråkehue”!! Godt det finnes flere av oss 😊 kjenner meg og igjen i blodsukker-matproblematikken, mat er viktig når man er sulten! Hvis ikke…ja det blir ikke noe hyggelig 😉

    2. Det er en gave å ha en flott svigermor, stell godt med henne:-) ( Jeg har prøvd begge variantene, så jeg vet litt om alternativet…)

    3. Hadde ikke hørt om bråkehuer før jeg traff Peter 😀 Men godt å høre vi er flere! Syns forresten det er vi som spiser når vi er sultne som har forstått det, hehe 😉

    4. Lystig lesning! Jeg har tre små sønner og blir til stadighet fortalt hvor synd det er at jeg bare blir farmor og ikke vil oppleve å bli mormor, så det er godt å se at man faktisk kan få et kjempeforhold til både svigermor og farssiden 🙂 🙂

    5. Ida: Min mamma er både mormor og farmor og er like fantastisk i begge rollene. Det er jo fordi både bror min og jeg har et veldig godt forhold til henne og at både vi og hun ønsker et nært forhold mellom henne og de små :).

    6. Det er så Snasent med fine svigermødre! Jeg har også ei sånn ei og veldig takknemlig for det. Morsomt at du har listet opp det du kan tenke deg at hun har lagt merke til! 😀 Håper vi får høre det om hun kommenterer.
      Tror jammen jeg skal skrive ei litta liste til svigermor selv og overrekke henne ved anledning 😛 Topp 3 er nok at jeg er en jævel på Google så når hun skal komme med råd, f.eks da Lillemor hadde vannkopper nå forleden, har jeg alltid lest… ja litt for mye om det på forhånd så blir bare stående å nikke eller enda verre; fullføre setningene hennes *himle med øya* 😛 ha en strålende uke videre. Heia svigermuttra!

    7. Så koselig med gode svigermødre:) Min er også helt fantastisk, og det er viktig å vise de hvor mye man setter pris på det. Moro med lista over hva du tror hun kan sette mindre pris på ved deg, men det viktigste for henne er nok at dere og barna har det bra:) Synes du er helt topp, er så deilig å klikke seg inn på bloggen din og lese om deres hverdag. Fortsatt god sommer:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg