Ikke i søpla, takk

På lista mi over ting jeg skal gjøre i løpet av de neste ukene, står punktet “Sortere klær”. Det er altfor lenge siden jeg tok et røsk i mitt eget klesskap, og begge ungene har masse tøy som ikke passer lenger.

Og det fikk meg til å tenke på en ting jeg lærte i sommer, takket være en sak en av vennene mine på Facebook hadde delt. Jeg er helt sikker på at det er flere enn meg som ikke visste dette fra før!

Woman holding a huge pile of clothes

For i følge denne saken, er de ansatte i avfallssorteringsanleggene fortvilet over at du og jeg kaster klær som restavfall. De aller fleste av oss er flinke til å levere gjenbrukbare klær til UFF, Fretex, eller lignende – men det er verre med klær som er i dårlig stand.

Og klær, spesielt BH’er og korsetter, skaper visst masse trøbbel hver eneste dag i sorteringsanleggene, rett og slett fordi det henger seg fast. Anleggene må renses hyppig, og oppfordringen fra renovasjonsselskapene er klar: Lever absolutt alt tøy til gjenvinning, selv om det er ødelagt!

Dette var altså nytt for meg, jeg trodde nemlig hullete og slitte klær skulle i søpla… Men leverer man det til en returordning isteden, blir tøyet sortert i én av 200 kategorier (!) før det havner i riktig container – og slipper å sette seg fast i sorteringsanleggene. Dette sparer renovasjonsselskapene for ekstra utgifter – i tillegg er det bra for miljøet, for ødelagte klær kan nemlig gjenvinnes til andre ting! For eksempel til isolasjonsmaterialer i hus, og det er jo en fin tanke 🙂

Her i huset er vi store tilhengere av “Arvekarusellen”, og de fleste plagg sendes videre til en ny eier. Men enkelte plagg når også endestasjonen hos oss, og da er det jo fint å vite at en hullete og slitt genser ikke trenger å ende i bøtta fordi den ikke kan brukes som plagg lenger, men at den kan fortsette å varme kalde kropper som isolasjon 🙂


Ikke hus-isolering riktig enda, inn i arvekarusellen med seg 😉

 

/ Tommel opp for riktig sortering!

19 kommentarer
    1. Eller levér inn de ødelagte klærne til H&M, og motta en kupong på 10% rabatt per pose man leverer 🙂 maks to poser dagen per kunde.

    2. Kom hit for å skrive det Silje over her sa. 😂
      Noe sier meg at vi er 2 H&Mere i kommentarfeltet… 😁
      Før den ordninga kom kastet jeg alt ubrukelig i søpla, nå sendes hver minste tøybit til resirkulering med mindre den har blitt brukt til å påføre kjemikalier med.. 😊

    3. Det er jo helt strålende! Men.. Er det sånn at man går til én H&M-butikk fast, eller ønsker man helst å fordele det over ulike butikker dersom det er mulig? Hehe 😉

    4. Andre butikker har samme ordning. Lindex har 25% rabatt på fullpris plagg per pose. Tror det er Stormberg eller bergans som har rabatt på nye klær hvis du leverer inn gamle klær av samme merke.

    5. To poser til H&M, to poser til Lindex, og to poser til KappAhl (hos sistnevnte får du gavekort på 50 kr pr pose) Har du mannen med, kan jo han levere poser også 🙂

    6. Tommel opp for at du tar opp dette! Dessverre altfor mange som ikke har fått med seg disse ordningene 🙂

    7. Utrolig lurt å ta opp dette 😀 Jeg har også kastet ødelagte klær i søppel. tommelopp for dette innlegget 😀

    8. påminner også om at det går utover ansatte og skaper frustrasjon i dems viktige arbeid.
      * fra en vanlig dag på avfallssorteringsanlegget;
      “øyh Tommy! Tommy! Ta å røsk ut den jævla korsett’n a! Jævla korsetter ass, jeg blir så jævla pissed off!”

    9. Takk for at du tar opp dette! Jeg synes de aktuelle instansene har gjort for lite for å informere om denne ordningen. Det er flott at resirkulering av tekstilavfall endelig synes å være etablert i hele landet, men desto mere synd at folk ikke har fått det med seg. Så langt jeg kan se er ikke ordningen mye mer enn et par år gammel. Det er ikke lenge siden informasjonen fra offentlig hold sa at ødelagte tekstiler _skal_ i restavfallet, og Fretex-containerne hadde påskrift om at de kun tok imot brukbare klær. Slik har det vært i mange år, og det er folk vant til. Her hadde det vært på sin plass med mye større grad av synliggjøring, all den tid husholdninger står for det aller meste av tekstilavfall i landet.

    10. Øh hææ? Jeg er liksom hun som nettopp kastet en diger søppelsekk med klær i restavfallet.. Før ville fretex kun ha hele klær uten flekker etc så jeg har trodd det gjaldt enda.. Ups

    11. Så bra at du tar det opp! Jeg visste det faktisk fra før, men lærte noe nytt likevel: Folk bruker altså korsett i våre dager? 😀

    12. Haha, dette stusset jeg over også! Jeg konkluderte med at det her må skyldes mannfolk som kjøper julegaver til kona si, også havner det på dynga til slutt 😉

    13. Takk for at du opplyste dette , jeg visste ikke dette . Skal aldri kaste noe klær som er ødelagt i restavfallet mer i allefall 💕
      Og Takk for en toppers blogg.
      Mvh Laila

    14. Jeg har et tips, neste gang du er bekymret for søppel og gjenvinning, husk dette: Jeg har jobbet på Norges største gjenvinningsanlegg og der lærte jeg noe interessant. Gjenvinning har ingenting med miljøvern å gjøre. Den eneste grunnen til at vi har gjenvinningsstasjoner, er at et geni klarte å tenke ut en måte å tjene penger på søppel. Hvis det ikke var noe profitt i det, så hadde vi ikke hatt gjenvinningstasjoner.
      Ingen gjenvinner søppel kun for å redde naturen. De gjenvinner søppel fordi sjefen for bedriften trenger en ny Porsche han kan ha på den nye hytta si. Så når dere står hjemme på kjøkkenet og vasker søppel, så gjør dere det for at en rik, bortskjemt sjef med altfor høy lønn trenger mer penger. Dere vasker søppel slik at andre kan bli rike på søpla deres. Og derfor verken vasker eller gjenvinner jeg noe som helst. Jeg gjorde det før jeg lærte hva gjenvinning egentlig er. Det eneste de snakker om der jeg jobbet, var penger. Det var hele tiden penger, penger, penger. All dritten som vi lot renne ut i naturen var det ingen sjefer som reagerte på. Fordi det var mye billigere å la det renne ut enn å håndtere det. Så glem vasking og sortering, dere har ingen grunn til å vaske søppel eller gjøre noe som helst.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg