Berre gjer da

Det er ganske nøyaktig 9 dager siden jeg kom hjem fra ferie og lurte på hva i all verden som hadde skjedd på vaskerommet mitt. Det så rett og slett ut som om noen hadde brutt seg inn og lagd et helsikkes kaos, før de hadde listet seg ut igjen uten å stjele noen verdens ting.

Men jeg trengte jo ikke mange sekunder med betenkningstid før jeg innså at jeg bare kunne skylde meg selv. Et vaskerom må holdes kontinuerlig i sjakk, på samme måte som en skittentøyskurv. Hviler man på sine laurbær, oppstår det trøbbel.

Dette hadde altså skjedd meg og mitt vaskerom (jeg sier mitt, for sånn er husarbeidsfordelingen her i huset) – og selv om jeg først trodde det var klær som lagde kaos, oppdaget jeg ganske kjapt at vaskerommet hadde blitt offer for panikkrydding.

Langt inni topplokket et sted, kunne jeg nemlig huske at jeg ved et par fire, fem anledninger så meg nødt til å stue bort noe rot som sto i gangen når vi fikk gjester. Å stue bort rot er aldri å anbefale.

Men i dag var det endelig dags! Mens Peter sparket fotball med ungene, kastet jeg meg rundt og gjorde det jeg måtte. I bakhodet hadde jeg mottoet til han treningsguruen på NRK: Berre gjer da.

Så jeg gjorde jeg det.


Ser gulvet vått ut, sier du? Pytt sann, det er bare nyvasket.. 😋
 

Jeg ryddet absolutt hele vaskerommet for ting, jeg svingte meg rundt med støvsugeren og kjørte på med vaskefilla. Og det må jeg bare få si, fy flate, det rommet har ikke sett så fint ut siden sommeren 2013, rett før vi flyttet inn!

Og nå som vaskerommet mitt er helt strøkent, må jeg jo få takke alle dere som var så snille og sendte meg støttende meldinger etter å ha sett rotet mitt – bare for å fortelle at jeg ikke var alene. At jeg skulle vite det var flere kaotiske vaskerom der ute, at jeg ikke måtte føle meg som en dårlig person selv om jeg ikke lenger kunne se gulvet der inne. Dere som sendte snapper av deres eget kaos, for å bevise at vi var flere i samme båt.

Men på grunn av dere, føler jeg det litt som min plikt å spre litt “berre gjer da”-power til alle dere som trenger det. Dere som i altfor lang tid har irritert dere over rotet på vaskerommet. Som kanskje trenger den lille “berre gjer da”-dytten som jeg trengte. Jeg lover dere, det er så innmari deilig når det er gjort, når gulvet skinner og klesvasken er sortert og alt er på stell!

Men… Så kom Peter tilbake med ungene, og ja. Jeg hadde riktignok rukket å tømme vaskerommet for ting og gjøre det skikkelig rent, men jeg måtte jo sette alle tingene et sted.

Så når jeg går inn på kjøkkenet nå, innser jeg at det kanskje gjenstår littebitt arbeid likevel…


 

Eller ganske mye arbeid, faktisk. Hadde et håp om å få sett den siste episoden av Game of Thrones i kveld, men kan vel bare si det sånn at jeg har annet å ta meg til. Berre gjer da.
 

/ Legg ikke ut på storrengjøring, med mindre du har god tid…

12 kommentarer
    1. Det varma ett vestlands hjarta å lesa litt god gammal vestlandsk dialekt på bloggen din ikveld.. Sjøl om det forsåvidt va fra nordvestlandet, eller nærmare sagt Indre Sogn.. Kor denne treningsguruen tilbringte sine yngre år..
      Berre gjer da..
      Joda.. Eg og tok ein sånn idag.. Når eg kom heim og Kånå begynte å gneldra om eg ikkje sko ferdigstilla den nye terrassen eg har snekra på baksiå av huset våras.. Og fortsatte videre om eg snart sko rydda ut av bodå ved loftsterrassen, og plata den innvendig.. Så isolasjonen ikkje ramla ut heila tiå..
      Tjera vena meg …
      Men.. Eg mota meg opp, gjekk i kjellaren ved mitt indra meg og sa te meg sjøl..
      Berre gjer da…
      Så rusla eg opp i stuå, laga meg ein god kopp kaffi og satte på den siste episoden av Game of Thrones..
      Og du kan bare begynna å gleda deg, den episoden va jaggu meg ett vidunder av ein episode.. Og spennande som få..
      Så imårå, får du ta ein omvendt “berre gjer da” sett fra ditt synspunkt og oppdatera deg på utviklingen i de sju kongeriker..
      =D

    2. Eg dauer av latter.😂
      Berre gjer da er mitt nye motto.
      Så takket være berre gjer da så er huset strøkent. Uten å rydde ett rom for å flytte ting inn på ett annet,eg e litt flink til det😂
      I morgen er det tid for å trene igjen. Berre gjer da…er du også klar?😂

    3. Nike har lenge sagt, Just do it! Det klinger like godt på norsk, om ikke bedre, og man kommer uendelig langt om man setter de ordene ut i livet. Kanskje enda lenger om man gjør litt hver dag, da får man kanskje tid til en serieepisode hver kveld.
      Beste hilsen Ingrid på http://www.ingridtunheim.no

    4. Hahaha, Frode 😀 Må innrømme at jeg ryddet litt, men kapitulerte ganske kjapt og gikk for den siste GOT-episoden jeg også 😉 Angrer ikke! Blir noen lange dager før neste episode slippes..

    5. Berre gjer da! Jeg digger det allerede! Og takket være din kommentar som jeg leste på sengekanten i morges, rakk jeg å skvise inn en liten treningsøkt i dag også.. Så takk, Monica! 😉

    6. jeg har et voksent forslag; hva med å ta bilde av seg selv med fjeset bak den øverste vaskemaskinen (den som er på bildet der); bruk gjerne da også hvit bekledning så vips så ser du ut som en astronaut! – om denne tekst ikke gir noen som helst mening blir jeg lei meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg