Gelésnop ♥

I går la jeg ut en snap av “Gelésnop” jeg pleier å lage til barna – og da skal jeg si det ble det liv og røre i innboksen! Beklager at jeg ikke rekker å svare dere alle, men her kommer i alle fall oppskriften som ønsket 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Først et par ord om gelatin. For det er gelatinen som gjør at snopet stivner til gele, og gelatinen var hovedgrunnen til at jeg begynte å lage dette for mange måneder siden. Gelatin er utrolig næringsrikt, og består av proteiner som er bra for bein, ledd, hud, hår, negler, fordøyelse – you name it.

Veldig bra for småttiser i vekst, men også for oss voksne! Det er slutt på den tida da vi fikk i oss gelatin ved å lage skikkelig husmannskost tilberedt på ben og skrog og hele sulamitten 😉

Ingredienslista er enkel – du trenger i utgangspunktet bare tre ting!

  • 1 pakke frosne jordbær (kan godt bruke andre bær også, feks blåbær)
  • 4 ss gelatin (Jeg bruker denne fra Naturlig liv: økologisk, nøytral på smak og kvalitetssikret) NB! Ser den er på tilbud akkurat nå! (ikke sponset)
  • 1 ss kokosblomstsukker (smak til, trenger litt mer om bærene er sure)
  • Valgfritt: Jeg pleier å ha oppi en liten dæsj sitronsaft, og et par mynteblader fra urtepotta i vinduskarmen. Og litt vaniljepulver/essens hvis jeg har. Gir veldig god smak – men ikke nødvendig 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Kok opp de frosne bærene, la dem putre litt før du tar kjelen av plata. Så tilsetter du søtning og rører godt. Ha i gelatinen til slutt. Rør godt, før du moser alt sammen med en stavmikser. Voila!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Gelatin
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Om nom nom!
 

Så heller du blandingen i isbitformer, evt en liten ildfastform dersom du ikke har. Putt i kjøleskapet noen timer eller over natta, så er de klare til å spises! Unger pleier å elske disse, og da er det jo ekstra fint å vite at det er godis som gjør godt for skrotten 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Send meg snap hvis du tester oppskriften, da! Umulius82 😉

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg