Gi maten en ny sjanse!

/ Annonse

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mye tyngre enn den ser ut!
 

Ikke for å skryte, men de siste årene har jeg blitt veldig flink til ikke å kaste mat. Da jeg var yngre hadde jeg i overkant stor respekt for utløpsdatoer – og helte gjerne ut melk som hadde gått ut på dato uten å smake på den først.

Jeg skjønte ikke at best-før-dato og “siste forbruksdag” er to forskjellige ting! Best-før-dato er kun en anbefaling fra produsentene der de garanterer samme kvalitet på varen som ved forpakning, og “siste forbruksdag” er datoen på ferskvarer som muligens kan utgjøre en helserisiko dersom det går for lang tid etter at datoen er passert.

Best-før-datoen er altså ingenting å frykte, og varene kan holde seg like fine i flere år etter passert dato!

Nettopp dette skjønte en svensk ICA-eier som ble lei av å kaste massevis av mat uke etter uke. Han bestemte seg for å selge den like fine maten til rabatterte priser isteden – slik at den slapp å havne i søpla. Ideen fikk navnet “Matsmart” og dette ble så populært i Sverige at han til slutt tok ideen online – og tidligere i år ble Matsmart også tilgjengelig for oss her i Norge!

Og jeg kan bekrefte at her er det mye penger å spare! Disse varene betalte jeg 498 kroner for, normalpris ville vært 1119 kroner – jeg sparte altså 620 kroner!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Taddaaa!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Long live the food

Dette er altså mat som Matsmart har kjøpt opp fra forskjellige matprodusenter, som av ulike grunner ikke kan selge det ut selv. Det er varer som nærmer seg best-før-dato, eller nettopp har passert den – men som på ingen måte er dårlig etter! Eller det er varer med skjønnhetsfeil, utgåtte forpakninger eller rett og slett til-overs-mat.

Produktene er som sagt kraftig rabatterte, og jeg fant varer som var satt ned med 90%. I snitt ligger rabatten på 50%, og siden dette er et svensk konsept, er det foreløpig mest svenske varer som legges ut. Noe jeg syns er utelukkende positivt – jeg elsker nye, spennende varer, det føles litt som å være på harryhandel i sin egen stue 😉 Vinn vinn!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Så mye spennende!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Taco Cone! En som gleder seg til fredag 😉
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bakepapir med silikonbelegg..? Yes please!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Disse overtrekkshettene kjøpte jeg til Mutter’n, hun kommer til å bli så glad – hun bruker nemlig badehetter hun hamstrer når hun er på hotell ;-D
 

Vi nordmenn kaster flaue 50 kilo fullt spiselig mat hver i året! Dette tilsvarer en verdi på 10 millioner kroner, i snitt 2000 kroner per person. Matsvinnet ønsker Matsmart å bidra med å redusere, ved å selge fullt spiselige matvarer til høye rabatter. Vi forbrukere får mer til overs i lommeboken, vi bidrar til minsket matsvinn, samt et mer bærekraftig miljø!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ingen ble glemt!
 

Ønsker du å teste Matsmart, får du akkurat nå 50 kroner i ytterligere rabatt ved å bruke koden “konatil“, ved kjøp over 350 kroner! Koden er gyldig i 1 uke fra nå.

Det føles bra å gi maten en ny sjanse, og én eske kan fylles med varer opp til 20 kilo. Det kan du enkelt og greit følge med på underveis mens du handler:

Vær matsmart, minsk matsvinnet, bidra til et bedre miljø og få mer til overs i lommeboken! Og husk rabattkoden “konatil” da, hvis du ønsker å teste Matsmart fra sofakroken 😉

* Følg Matsmart på Facebook *

16 kommentarer
    1. Så lurt!:-D Håper ikke det blir like mye reklame som det har vært den siste uka, det var så deilig å lese en blogg uten å bli overøst av reklame:-)

    2. Men du, det er jo faktisk reklamen som betaler for de andre innleggene, så hvis jeg en gang i blant kan tipse om gode produkter, gi dere rabattkoder eller fremme det viktige arbeidet som for eksempel Røde Kors gjør, så gjør jeg gladelig det 🙂 Men antall innlegg varierer veldig, noen ganger kan det gå to måneder mellom hvert samarbeid – andre ganger kan det komme to på en uke. Men jeg skriver bare om ting jeg kan stå inne for uansett, og det syns jeg er bra, jeg! 😉

    3. Hei!
      Digger dette konseptet! Synes det burde være sånne butikker over alt!
      Men jeg har ett spørsmål! Siden dette kommer fra Sverige, kommer det toll og moms og sånn på varene etterpå? 🙂

    4. Forresten! Jeg synes absolutt ikke det har vært “mye reklame som det har vært den siste uka”, du har kun skrevet to reklame-innlegg og det var ikke det JEG kaller for teite reklamer heller. Det er for fornuftige ting. Ikke all slags abonnementer og dritt 😂
      Stå på du! Og litt reklame er bloggen din verdt altså!

    5. Veldig bra spørsmål! Sluttprisen i kassen er inkludert alle tollkostnader og andre avgifter – så det kommer ingen overraskelser i etterkant av kjøpet 😉

    6. Så Smart😀 Vi kaster aaaaltfor mye mat her i verden at det er så skammelig og trist. Så et program på NRK igår der de fortalte at i fks i England så ble det kastet flere tonn med brød hvert eneste år!! Gode perfekte brød rett i søpla som alt annet mat. Bare Trist!
      Men vil tipse deg om to butikker som driver med det samme konseptet som du nevner. Aner ikke om disse ligger i nærheten av Larvik men de har også nettbutikker. Disse heter holdbart og havaristen. Akkurat samme konsept og har ufattelig bra utvalg på alt mulig av matvarer og til hjem. Handler der en gang i mnd og kan ærlig si at matbudsjettet er kraftig redusert 😀 Sist handlet jeg 7 poser mat (dagligvarer,snacks,drikke,kjøkkenting osv) for 800 kr!!! Latterlig billig og supre varer som man ofte bruker. Bare er tips 😀

    7. Preach! Er butikksjef i en matbutikk, og er ikke måte på hvor dato redde nordmenn er. ‘Denne går ut IDAG, du kan jo ikke selge den?!’ *facepalm*. Visse varer på ‘best før’ selger jeg gjerne noen dager etter dato slik at jeg slipper å kaste unødig mye (husk folkens at alle kjeder har ulik policy på hvor mye rabatt butikker FÅR LOV til å gi. Tro meg, de som tar kasserevisjon sjekker ALLE kvitteringer med over 50% dato på – og spør om forklaring på uregelmessigheter). Men har opplevd folk reagerer på at kjeks som gikk ut (best før) dagen før, selges. KJEKS liksom. Mennesker altså.
      Mange butikker er redde for å selge best før varer etter datoen som er festet på produktet. Dette fordi forbrukere opptil flere ganger har løpt til media og klagd. Media har da lagd saker om det……..

    8. Det er er bra konsept, HVIS man kjøper varer man pleier kjøpe i butikken. At det er billig forsvarer ikke det faktum at dette blir en tilleggshandel. Riskaker og barer er godt, men er det en del av deres vante kosthold? Neppe.

    9. Skjønner poenget ditt dersom man kjøper varer man ikke har bruk for.. Vi spiser både riskaker og barer, og dette er varer som har veldig lang holdbarhet. Fortsatt penger spart for oss 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg