Sekken for alltid

Jeg har skrevet om den før. Du vet, den superpraktiske greia til å ha på ryggen, som rommer alt som kan tenkes at en mor får bruk for når store og små er på tur 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Turist, moi..?
 

For jeg er jo ikke mor for ingenting. Når vi skal på utflukt her nerrafor, er det ikke bare et par småting som skal med. Jeg pakker gjerne med litt niste i tilfelle barna plutselig blir sultne, vann til å slukke tørsten, våtservietter, ekstra klesskift, solkrem, pastiller, tyggis, solbriller til meg selv og ungene, mobil og lommebok.

Og Peter syns det er så unødvendig. Selv på femte året som far, skjønner Peter fortsatt ikke hvorfor vi trenger å ha med noe annet enn oss selv.

Det var i alle fall fram til i dag. For i dag hadde vi planer om å dra inn til byen og spise middag på restaurant. Men etter å ha tilbragt halve dagen på stranda, måtte vi først hjemom for å ta oss en dusj. Også måtte ungene ha en yoghurt, før de også måtte skylle av seg saltvannet og få på noen rene klær.

Så skulle svigerfar ta seg en kjapp sykkeltur, og innen vi var klare til å dra, var klokka allerede begynt å tikke såpass fort at Peter stresset sidelengs. Ville vi rekke å bestille mat, spise mat – for så å komme oss hjem igjen innen det var langt, langt over leggetid for lillesnuppa?

Jeg tenkte at her gjelder det å være kjapp, så jeg bestemte meg for å legge igjen sekken hjemme. For aller første gang i historien gjorde jeg som Peter, jeg tok rett og slett ikke med meg en dritt.

Og hu hei så bra det gikk! Helt til vi hadde gått et stykke, og bestemte oss for å slå oss ned på “El Horno”, som fristet med både pizza og pasta og salat og burger. Fire meter unna bordet vårt var det små vannfontener som barna fikk sjekke ut mens vi bestilte mat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Null stress, joggedress!
 

Men bare minutter etterpå kom lillesnuppa tilbake med en gjennomvåt kjole. Greit det er varmt her, men sola var på vei ned og med tanke på alle timene hun hadde ligget og plasket i havet tidligere på dagen, konstaterte vi at det hadde vært kjekt med litt skiftetøy.

Men sekken lå jo igjen hjemme, så vi bestilte mat i en fei, og fant ut at vi fikk se om vi fant en butikk med barneklær i nærheten – mens vi likevel ventet på maten. Peter og jeg trasket avsted med ungene på slep mens svigers satt og ventet ved bordet, og etter en liten stund fant vi en butikk som bugnet av fine sommerkjoler til små frøkner 🙂

Mens vi sto i kassen og betalte, fikk vi melding fra svigerfar om at maten hadde kommet. Som om ikke Peter var stresset fra før.. Vi småløp tilbake til restauranten, lillesnuppa var superfornøyd i sin nye, tørre kjole – og selv om det bare tok tretti sekunder fra vi hadde satt oss ved bordet før den første ketchupflekken spredte seg utover den nye kjolen, så gikk det sånn passe greit å fikse med en hard papir-serviett. Jeg skal innrømme at jeg savnet pakka med våtservietter, men jeg sa ingenting.

Da vi var ferdige med å spise, regningen var betalt og vi tasset mot parkeringsplassen for å finne bilen, husket begge barna at vi hadde lovet dem en is etter middagen. Vi bestemte oss for å kjøpe den på veien, sånn at de kunne spise den i bilen på vei hjem siden klokka var mye – og jeg kan jo si som så at det var en middels god idé. Eller la meg si det sånn; hvis sekken hadde vært med, og for eksempel en pakke våtservietter, ville bilturen vært mye mer behagelig. Hvertfall for meg, som satt i midten av de to is-spiserne.

Da isen endelig var fortært, var det fire hender som var klisne. Veldig, veldig klisne. Også et typisk problem sekken ville løst uten problemer.

Da vi svingte opp gata her vi bor, hadde isen gjort noen tørst. “Sånn skikkelig tørst, ikke bare litt tørst.” Da hørte jeg stressafar Peter bak rattet trakk pusten, dypt og lenge, før han mumlet noen ord jeg ikke fikk taket på.

Så nå lurer jeg litt.. Om Peter endelig, på femte året som far, nå skjønner hvorfor vi trenger å ha med noe annet enn oss selv når vi skal på tur… Fra og med i morgen er i alle fall sekken med. Overalt 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det ble en ny kjole, da 😉
 

/ Sekken

14 kommentarer
    1. Kjenner meg så godt igjen, og sitter å småhumrer av det hele. Er sikker på at jeg og mine hadde overlevd en ny verdenskrig med “sekken”! Kanskje er det en fjern slektning av deres?

    2. Hahaha, fantastisk! Har din også mange sånne smarte lommer? Den dagen vi virkelig trenger’n, da kan de andre bare sitte der og gråte – for da er det “Var och en för sig” 😉

    3. Sluttet med sekk da de sluttet med bleier, men forstår hvor du kommer fra! jeg er fremdeles avhengig av klær med gode lommer så jeg får med meg papirlommetørklær og mobiltelefon. Og skal vi på tur med bil, pakker jeg nistepakker, drikke og litt frukt i barnas egne barnehagesekker. Da koser de seg med å finne frem selv når sulten/tørsten melder seg. Egne papirlommetørklær er også stas, selv om forbruket har gått kraftig opp.

    4. Hehe, lyder kjent ja 🙂 Lillesnuppa bestemte seg for å slutte med bleier rett etter fyllte to, og det var litt tidlig for sekkens tilbaketrekning! Og nå er den jo med igjen, så det spørs om jeg klarer å la den bli igjen hjemme på en stund 😉

    5. Så artig innlegg. Vi er to voksne i husholdningen. Og jeg fruen ser ofte meningen med sekken. Vi farter mye i inn og utland. Sekken er med, våt/ sprit servietter, drikke, litt å bite i frukt . Vi har kommet til landsbyer som har godt over i hvilemodus(siesta) . Tørsten og sulten river og landsbyen er sovende. Sekken er da elsk. Solkrem er ett must.
      Min kjære blir like begeistret og takknemlig hver gang jeg plukker ting ut av sekken.
      Så stå på krava og riv med deg sekken.
      God ferie til dere.

    6. Nå er lillemor tre år her. Pleier som regel å bare slenge ekstra klær i veska. Men pakker selvfølgelig mer når vi skal på lengre turer.

    7. Takk for svar. Den er nå bestilt, og ankommer forhåpentligvis innen kort tid. Så håper jeg den ser like flott ut i virkeligheten, som på bildet 😄

    8. Jeg er den som pakker (og bærer!) sekken i denne husholdningen. Etter at min mann tok med barna (3 og 4 år) på badetur (!) uten å pakke med seg NOE SOM HELST og det GIKK HELT STRÅLENDE, er det en tapt kamp å prøve å få ham til å 1) pakke en sekk EVT 2) bære den 😉
      Festlig blogg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg