En skvetten pingle

I dag har vi snakket om bøker, og jeg kom plutselig på den dagen jeg sto i bokbutikken og leste bakpå boka “Stalker” av Lars Kepler. Jeg ble så redd at jeg la fra meg boka og småløp ut av butikken.

Hva hadde skjedd med meg? Jeg som bestandig hadde elsket å lese skumle bøker, se på krimserier på TV, kjenne at det røsket litt i hjertepumpa mens jeg heiet på helten.

Men i dét øyeblikket i bokbutikken, innså jeg at noe helt spesielt hadde skjedd. Min forkjærlighet for krimbøker var definitivt forbi.

Jeg har grublet mye på hva det kan skyldes, og jeg har kokt det ned til to ting:

Nummer 1: Jeg har rundet tretti. (Det skjer ting når man forlater tjueåra)

Nummer 2: Jeg har blitt mamma. (Det skjer ting når man blir mamma)

Ikke har jeg lest en eneste krimbok etter at jeg ble mor, og jeg har i tillegg blitt så skvetten at jeg må slå av lyden på TV’n hvis noe blir for spennende. Som oftest bytter jeg kanal, det blir rett og slett for mye for meg.

Boklesing har ikke blitt prioritert på mange år, faktisk har jeg kun lest én bok i løpet av de siste tre årene. Den leste jeg de første to ukene etter at jeg kom hjem fra sykehuset med lillesnuppa, jeg lå i sengen og ammet henne mens jeg leste bok.

Det var “Stoner” av John Williams, en bok jeg elsket! Den passet perfekt til det stille og rolige livet jeg levde i barselbobla mi – og du skjønner kanskje tegninga når VG skrev i sin bokanmeldelse: «Stoner», er i all sin stillferdige langsomhet et mektig epos om et liv.”

Haha! En bok jeg neppe hadde kastet meg over før i tida, men nå passer det perfekt med så lite action at jeg kan lese i mørket med et lite leselys uten å måtte kikke under sengen før jeg tar kvelden 😉

Jeg var ganske optimist i forkant av denne ferien, så jeg pakket faktisk med meg en bok. Jeg har riktignok ikke lest mer enn 47 sider på fem dager, men det er vel ikke så verst.

Så langt kan den virkelig anbefales til andre som er i samme situasjon som meg – med et litt anstrengt forhold til historier med nervepirrende innhold 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Carson McCullers – Hertet er en ensom jeger
 

Så nå koser jeg meg med “Romanen du må lese før du dør” (i følge Dagbladet) og er spent på om jeg klarer å runde side 100 før vi er klare for hjemreise 😉

 

/ En side her, og en side der

10 kommentarer
    1. Hei 🙂 Eg har lese Stalker, eg er 35 og mamma til to små, og eg verkeleg anbefalar boka!! Utruleg bra, ikkje skummel, berre spennande 🙂

    2. 2 år siden jeg leste stalker, og fortsatt når samboeren min drar på nattvakt, så må jeg lukke gardina xD jeg sov ikke på en uke etter jeg leste den.. den var jo sinnsykt bra, men har en så livlig fantasi og lever meg såå inn i bøkene, at jeg drømmer om de etterpå xD kan anbefale underjordiske jernbanen da, en roman fra slavetiden i usa:) den er fantastisk!:) og hvorfor ikke lytte til lydbok? Storytel er en lydbok app ala spotify, der du kan lytte til så mange bøker som du bare vil for 199kr i måneden:) så da kan du høre på bøker mens du kjører bil, gjør husarbeid, går tur med theo osv:) har alt mulig av lydbøker både for barn og voksne!:D

    3. Stalker ER skummel! Fy søren, jeg ble seriøst livredd når jeg leste de første 50 sidene, alt er beskrevet så detaljert og virkelig.. Anbefaler boken, men ja, det er absolutt den skumleste og besten boken jeg har lest

    4. Kjenner meg så godt igjen, blir bare værre og værre😂 Det å bli besta gjorde det iallfall ikkje bedre. Men stå på, vi har så mange andre gode kvalteter😀

    5. Haha, kontrasten mellom ditt og Petters innlegg om å lese… Han som må prøve å spare litt på boka og du som er på side 47.

    6. Jeg har lest veldig mange krimbøker i mitt liv, og sammen med Snømannen er Stalker den desidert skumleste! Mellom Snømannen og Stalker rakk jeg å bli mamma til to små, og det gjorde den ikke mindre uhyggelig foråsidetsånn! Det verste var at jeg begynte å lese den en kveld (og natt) mannen var bortreist, etter side 18 måtte den bare legges bort til han kom hjem!

    7. En mann med navn Ove og Britt-Marie var her er to bøker som hadde passet perfekt for deg! Morsomme og rørende på en gang. Det er en kjempe dyktig svensk forfatter som har skrevet begge to 🙂

    8. Christina!
      Du er ikke alene om å ha blitt pinglete med åra 😉 Jeg elsket krim, men nå klarer jeg det ikke…
      Men fortvil ikke! Det fins mye annet der ute som er vel så bra!
      Kan virkelig slå et slag for Karin Brunk Holmqvist sine bøker. De er lettleste og utrolig sjarmerende. Jeg sitter og humrer for meg selv når jeg leser de 🙂
      God lesing 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg