Kompisen i vinduet

Er det ikke rart hvordan du, en bitteliten skapning som jeg egentlig ikke kan fordra – har blitt til en slags kompis?

Før Peter byttet kontorplass, irriterte du vettet av ham, der du hang på utsiden av vinduet. Peter hater nemlig forstyrrelser, og en edderkopp som vaier i vinden i sidesynet til enhver tid, er visst en sånn ting.

Men noe skjedde den dagen Peter åpnet vinduet og angrep edderkoppnettet ditt. Du falt, og vi trodde det var over. Men ikke lenge etter kom du tassende opp igjen. Begynte bare å spinne på ny – og brått var du tilbake der du slapp.

Og det gjorde at vi fikk en helt ny respekt for deg. Tanken på at du nektet å gi opp, selv om et monster akkurat hadde revet ned alt du eide og hadde. Plutselig ble du en liten kompis isteden.

Men så byttet Peter kontor, og såvidt jeg vet, har han ikke ofret deg en tanke siden. Peter er litt sånn iblant, ute av syne, ute av sinn. Og det er greit det, for nå er jo Peters gamle kontor blitt vårt nye soverom – og det er jeg som har tatt over det rare forholdet til deg, lille tass.

Problemet er bare at jeg grøsser så fort noen sier ordet “edderkopp”. Jeg vokste opp i et hus som lå rett ved et stort jorde, og jeg har hatt min andel uvelkomne edderkopper på soverommet. Det har seg dessverre sånn, at dere ikke blir søtere jo flere man støter på.

Dessuten har du blitt større med tida, og selv om jeg strengt tatt ikke vet om det er akkurat du som har hengt der hele tida, så liker jeg å tenke at det er det.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Hver kveld når jeg skal trekke for gardinene, oppdager jeg deg. For nå som høstmørket har kommet for alvor, er det lampene på soverommet som lyser deg opp – og du rører deg aldri.

Du henger helt i ro, men til tross for dette, så er det et lite problem. Jeg pleier nemlig å lufte skikkelig på soverommet før vi legger oss. Vi har to vinduer ved siden av hverandre, og jeg rører aldri vinduet ditt. Jeg åpner bestandig det ved siden av, men hver eneste kveld trekker jeg til meg hånda i en kjempefart, fordi jeg ikke liker edderkopper og fordi jeg tenker at det bare er et spørsmål om tid før du plutselig kommer kravlende mot hånda mi.

Så forlater jeg vinduet som står på vidt gap, og tenker at nå kommer du sikkert til å smette inn på soverommet så fort jeg snur ryggen til. At når jeg kommer for å lukke vinduet, så oppdager jeg at du er vekk – og at du har forvillet deg inn på soverommet og krabber rundt mellom dyner og puter oppi senga.

Men jeg velger å stole på at du vet at du ikke har noe inne å gjøre. At du trives best i nettet ditt. Og det er dette jeg syns er så fint, at vi har et slags tillitsforhold.

Jeg bor inne og du bor ute, lille kompis.

 

/ God torsdag – don’t kill a spider

7 kommentarer
    1. Har en lignende en som har okkupert verandaen min!! Henger rett foran døra, så det er ikke snakk om at jeg beveger meg ut der lenger…godt at sommer’n er over ;/

    2. Jeg børstet ned en stor kjeller edderkopp. De er så ekkle. Men opplevde det samme den kravlet opp og spant seg ett nytt nett på akkurat samme plassen. Dyp respekt og jeg fikk litt dårlig samvittighet . Så nå henger spidermamnen der. Jeg må dukke når jeg går ut utgangsdøren . Min kjære mener vi kan frakte han på andre siden av huset da trykt under ett tak. Tenkte på det i dag når nettet var blitt større. Ser for meg at vi åler oss ut døren …

    3. Neste gang, for guds skyld, skriv advarsel om hvilke bilde som kommer😨. Holdt på å sovne middagshvil, men den jeg bare glemme nå gitt..det “kryper” over alt😢.
      Også føler jeg meg patetisk da. Patetisk og livredd på andre sia av landet fordi dere har en ekkel skapning i vinduet😂.

    4. Jeg har nå fire giganter på mine to vinduer i stuen og de fascinerer meg enormt+de tar haugevis av store mygg, så det er win win;D Og nettene de spinner er så fantastisk fine!

    5. Jeg pleide å ha en edderkopp i dusjen min, som faktisk bodde der i nærmere ett halvt år. Jeg syntes alltid det var interresant å følge med på edderkoppen mend jeg dusjet. Av og til hadde han fanget insekter og spiste dem mens jeg dusjet. Av og til lå det bare ett par med vinger på gulvet i dusjen. Edderkoppen flyttet seg aldri, og jeg syntes det var koselig med litt selvskap i dusjen, dessuten spiste han andre insekter som kom inn på badet. En dag, etter å ha vært ensom i 6 måneder er det 2 edderkopper i dusjen. Den andre edderkoppen var der kun en dag, men ett par dager senere hadde edderkoppen lagt egg. Trist dag. Jeg tente lys, og sprayet han bort med innsektspray. Jeg syntes liksom at vi hadde en tin greie, helt til hun bestemte seg å bli gravid.. en edderkopp er ok, men ikke 1000.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg