Eplekakeboller på 5 minutter!

Disse lager du på et blunk i helgen!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg elsker eplekake, og da jeg ramlet over oppskriften på “Eplekakeboller” i et blad – var jeg solgt før jeg hadde lest gjennom ingredienslista. De måtte jeg prøve! Dessverre er det “en eller annen” her i huset som har klart å kaste bladet jeg fant oppskriften i. Jeg har prøvd å google også, for å kunne kreditere hvem som står bak oppskriften – men jeg finner den ikke noe sted.

Derfor ble jeg nødt til å ta ingrediensene etter hukommelsen, men det gikk fint! Jeg syns jeg naila oppskriften – og jeg har til og med finjustert den litt de siste gangene. Gjør deg klar for noe veldig enkelt – og utrolig godt!

Du trenger

  • Ett eple
  • 1 dl mandler (bløtlegg dem over natta for best resultat)
  • 2 ferske dadler (bruk 3-4 dersom de er små. Husk å fjerne steinen)
  • 1,5 dl havregryn
  • 1 dl kokosmasse
  • 1 ss kanel (litt mindre om du bruker vanlig kanel, jeg bruker ceylon-kanel som er mildere i smaken)
  • 5 dråper vaniljeessens (for ekstra spenstig smak, tilsett 5 dråper rom-essens!)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Putt alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin, og kjør helt til du ser at alt har blandet seg godt. Så drysser du litt kokosmasse i en bolle, før du former små boller/kuler med hendene og ruller dem i kokosmassen.

Jeg får ca 30 stykker. De er klare til å spises med en gang, men smaken setter seg litt dersom de får stå noen timer i kjøleskapet. Regner med de holder seg noen dager i kjøleskapet også – men det har aldri blitt aktuelt å finne ut her i huset 😉 Barnevennlige og kjempegode!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

/ God fredag, godtfolk

8 kommentarer
    1. Nam, disse er gode! Fant ikke oppskriften i det nyeste Life-bladet? Damene bak Food Pharmacy har i hvert fall en lignende 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg