Sofa i grøten

Året var 2013, Peter og jeg hadde akkurat bestilt vår første sofa. Vi var tilbake i møbelbutikken for å kjøpe en kommode til soverommet, og tenkte å avtale dato for hjemlevering av sofaen i samme slengen.

Peter og jeg stod ved skranken, jeg med den lille sønnen vår på armen. Vi hadde akkurat funnet en dato for levering, da jeg spurte den hyggelige damen spørsmålet. Det obligatoriske spørsmålet alle småbarnsforeldre bør stille før de kjøper sofa, men som jeg hadde klart å glemme midt oppi iveren over å ha funnet drømme-møbelet.

“Du”, sa jeg til damen,“Jeg må bare dobbeltsjekke en ting”.

Damen kikket opp fra skjermen og smilte vennlig.

“Ja”, fortsatte jeg, “Jeg kikket ganske nøye på sofaen da vi kjøpte den, og så at alle putene hadde glidelås. Trekkene kan vaskes, sant?”

Damen stirret først på meg, så på sønnen min, før hun fikk et uttrykk i ansiktet som lyste av 50% medlidenhet og resten oppgitthet. Så svarte hun, fortsatt smilende:

“Nei dessverre. Trekkene kan ikke vaskes. Men jeg kan anbefale denne impregneringssprayen?”

Close-up portrait of businesswoman hiding face in her hands, with smoke from ears
Licensed from: cherezoff / yayimages.com
 

Det tok ikke mange dagene etter at sofaen var i hus, før den første grøtklatten deiset ned mellom de to putene på venstre side. Impregneringsspray, du liksom. En flekk er en flekk.

Og siden da har det selvfølgelig kommet mange, mange flere.

Peter og jeg har naturligvis kommet ut av tellinga for lengst, og vi er til dags dato fortsatt i sjokk over hvor mye forskjellig som faktisk setter flekker. Et glass saft, for eksempel. Det kan være overraskende vanskelig å bli kvitt, dersom den ikke oppdages raskt nok.

Sofaen synger på fjerde året, og selve sofa-fundamentet er såklart i tiff toff stand enda. Men Peter og jeg har for lengst begynt å drømme om den dagen søling i sofaen tilhører sjeldenhetene – og vi kan bestille en ny.

Men inntil den dagen kommer, er det bare å gjøre det beste ut av det, med jevne mellomrom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Men til alle dere ansatte i møbelbutikker rundt omkring i Norges land: Er du i ferd med å selge en sofa til en kunde som står med en unge på armen, smil vennlig og forklar på en forståelsesfull måte at du bare vil gjøre oppmerksom på at trekkene ikke kan vaskes.

Noe annet skulle ikke vært lov 😉

/ God helg – med eller uten flekker i sofaen
 

37 kommentarer
    1. Anbefaler å leie møbel rensemsskin hos ditt lokale vaskeri😀 jobber på sykehus dær vi har en liten rensemsskin å den tar alt. Hær i byen leier vaskeriet ut så jeg vil tro det gjør der dær dere også bor😊

    2. Ligner veldig på vår sofa fra bohus, vår er ca 5 år gammel. vi har to “søleunger” på 4 og 5 år, de har gjort sitt i den sofaen…. gulping, oppkast, tisseuhell og søling av all slags mat og drikke… vi sprayer med Vanish og vasker trekka på ullvask 30 grader, med milo.

    3. Hei. Hva med en tekstilrens? Det er en flaske med skum som påføres med en svamp og en fuktig klut. Så skal den tørke og støvsuges opp. Mye lettere. 🙂 Så impregnerer du 2-4 ganger i året. Sånn til neste gang. 😁

    4. Fargerike og Jernia leier ut rensemaskiner her i byen, gir en ubeskrivelig tilfredsstillelse (og noe uggen følelse) når man suger ut igjen mørkegrått vann fra soffan.. :p sammen med Omo flekkfjerner tok den til og med blåbærflekker (fra den frosne bærposen mor glemte å legge tilbake i fryseren etter ispose-bruk🙈)!

    5. Kan trekkene tas av? For sofaen ligner på vår, ingen anbefaler å vaske trekkene til en sofa når du spør i møbelbutikken. Men vi har gjort det mange ganger 🙂 nå kostet ikke sofaen vår all verden, så om trekket hadde tatt skade av en runde på håndvask i maskinen, hadde det ikke gjort noe ☺️

    6. Vi har samme sofa og samme kids (2 stk i søle-alder) og vi har både vasket og renset trekkene med rensemaskin(?) to ganger; null stress! Bli’kke rent med svamp og klut si 😉 Kjør på!

    7. Vi har en sofa fra Bohus, Coffee heter serien. Den kan heller “ikke” vaskes skikkelig, men alle trekkene er vasket i maskinen flere ganger i året. Funker som bare det! Det som ikke funket like bra var da sønnens såkalt tette og fulle wow-kopp lakk ut all melka i den ene puta… Det ble oppdaget et halvt sommerdøgn senere og lukta hadde satt seg skikkelig. Jeg prøvde meg med milovask av skumgummien i badekaret, men siden det var umulig å klemme ut nok vann til at den ville tørke i løpet av et par dager, er sur melk lukta erstattet med lukta av surt vann. Ny innmat er bestilt….

    8. Bekrefter tidligere kommentarer, Maxbo leier og ut møbelrenser. Tips, lei lørdag morgen og lever mandag, betal kun for ett døgn pg få ekstra tid på kjøpet 😉. Ellers kan ikke våre sofaputer vaskes heller, men de har fint tålt flere runder i vaskemaskinen 30 grader og finvask 👌

    9. Har dere sofa fra Bohus? Lignet veldig på vår og den tror jeg heter Saturday?
      Anyway, spurte på Bohus om trekket kunne vaskes og hun sa ja.
      Men vi har ikke prøvd enda, jeg er livredd for at de skal krympe og ikke få de på igjen 🙈
      Tenkte også å leie sånn maskin på Maxbo, men trodde man måtte betale for søndagen også? Lurer på hvilken Maxbo Linn over her har vært på for da vil jeg også dit 🙊

    10. Ser ut som samme sofa som vi har, den skal heller ikke vaskes i maskin, men vi har hatt den i maskinen på handvask program x antal ganger, og er like fin 🙂

    11. Ser at alle sier du skal trosse anbefalingene fra selgeren, og vaske trekkene i maskinen. Det er fryktelig dumt, da du kan miste reklamasjonsrett de siste 2 årene du enda kan reklamere.
      Stoffet tåler det som regel ja, men selvet trekket er ikke laget for maskinvask ved montering, så den kan revne i glidelås-sømmene. Tipset om rensemaskin er gull verdt! 🙂 Billig og renere får du det ikke! 🙂

    12. Ser ut til at vi har samme sofa, og putene er vasket mange ganger på ullvask🙏🏼 Bare ta de på når de er litt fuktig💪🏼

    13. I møbelbutikken sier de nok sjelden at sofaen kan vaskes i maskin… Vi har gjort det likevel, med to forskjellige sofaer. Og det har gått helt fint!! Det er jo nesten en nødvendighet med unger…😅🙈 Trikset er som følger: vask på ullvask eller evt 30 grader program. Men det viktigste av alt er å sette sentrifuga på LAV omdreining!! Om noe krymper er det pga for hard sentrifugering! Så derfor: lav tmp, lav sentruifugering og ha på igjen trekka mens de fortsatt er fuktige!! Om du lar trekka tørke helt kan det være vanskelig å få de på igjen… Lykke til!!

    14. Tiff toff er også brukt av Øystein Sunde i teksten Litt slaff i leffa. Vi har også gått på tøystoffsofasmellen. Vaska trekka (sikkert på for høy temp) og måtte jobbe som mannen med ljåen for å få de på igjen. Etter noen år måtte sofaen byttes, skulle aldri ha stoff igjen, men sånn gikk det. 😆 god helg.

    15. Det stoffet ligna veldig på min sofa og jeg har akkurat vaSka mine trekk på 30 grader ullvask, ikke noe problem. Må bare ha på igjen trekka mens de enda er litt fuktige☺️

    16. Vi (les: jeg) drømmer stadig om ny sofa, men med tre småbarn er det kanskje best å vente til konfirmasjonen 😉
      Vi kjøpte hvit Ektorpsofa på IKEA da vi ventet førstemann (ikke noe stress med hvit sofa når trekkene kan vaskes vel!), men da trekkene tilbrakte mer tid i vaskemaskinen enn på sofaen, kjøpte vi mørkegrå trekk som får holde en 10 års tid til 🙂

    17. Vår sofa begynte å gå opp i sømmene i løpet av et par uker, trekkene var rett og slett for trange. Men da fikk vi nye trekk gratis. De ligger klare på loftet til unga er større, så kan det søles i det med hull langs sømmene 😊 Selv om vi jo prøver å vaske bort det meste så det ikke blir for mye flekker å sitte på i mellomtiden.

    18. Jeg hadde prøvd med ett trekk i vaskemaskina først, på ullvask 30 grader og med milo f.eks. Ta på trekket mens det er fuktig ellers vil du antagelig slite. Min mor gjorde alltid det med sin sofa, funket som bare det.

    19. Det burde faktisk henge et skilt atme sofaen om den kan vaskes eller ikke! :p
      Det er helt utrolig hva og hvor mye som lager flekker, blir helt oppgitt..😂
      Kjøpte sofaen før våre to småtroll kom til verden, en lys grå sofa.. Med ei på 6mnd og en på 2 år. Håpløst! 😉
      Vel, den er absolutt ikke lys grå lengre selv hvor mange runder med vask den har fått. Altså, en vannflaske tipper i den og der var flekken.. VANN!😂🤷🏻‍♀️
      Gir opp, gleder meg så til den dagen barna er store og jeg kan dra på sofashopping! 😀

    20. 30 grader, milo og ullvaskeprogram – det går så bra, atte! Gjort det maaaaaange ganger med våre puter, selv om trekkene visstnok ikke kan vaskes 🙂

    21. Enig med flere over. Det er bare å vaske på ullprogram i maskinen, samt bruke flekkfjerner, gjort det mange ganger selv med “ikke vaskbare” trekk.

    22. Hei Christina!
      Jeg hadde sommerjobb for et norsk klesmerke for noen somre siden og lærte litt om stoffer og tekstil. De ‘erfarne’ der forklarte meg at vi i Norge har vann med lite kalk sammenlignet med andre steder i Europa og at tekstiler, klær og lignende fra utlandet merket med ‘håndvask’ eller lignende fint kan vaskes i maskin i Norge. Dette på grunn av kalkinnholdet i vannet 🙂 jeg har selv vasket flere bluser og kjoler som har vaskelapp med streng instruks om å ikke has i maskin i maskinen på ullprogram. Det har gått fint hver gang! Jeg vet ikke om dette hjelper deg eller ikke, men du får uansett ha lykke til med sofaen din.

    23. Som flere over her sier, lei møbel/teppe renser på feks Maxbo.Helt genialt. Har lik sofa og det funker som juling. Du må bare lukke øya når du ser hvor skitten den faktisk er. Sofaen ble som ny etter 4-5 år.
      Lykke til

    24. Hvis det er Saturday sofaen fra bohus så kan jeg bare informere om at den har jeg vasket i maskinen titt og ofte, uten problem 🙂 30 grader, god som ny 🙂

    25. Jeg vet!! Hver eneste dag er en kamp! Jeg og sofaen gjør oss klar. Jeg stiller meg foran og er vegg så når ungene kommer løpende må de gå opp på riktig side. Når det er på tide med tannpuss setter minstemann av gårde og biter seg fast i sofaen. Han hater tannpuss. Hver eneste lille flekk blir gnukket og gnukket på til det bare er en stor våt flekk igjen/ sant skal sies er det ofte! Heldigvis er sofaen mørke grå og uheldigvis er sofaen flonka ny med ekstra slitesterkt stoff. Ikke at det hjelper å ha ekstra slitesterkt stoff for det gjør ikke det. Det burde finnes et type wtoff som heter foreldre. Også tåler det alt til ungene blir voksne. Jeg tror ikke ungdommen er noe flinkere med sofaen. Ha en fortsatt fin dag! Og lykke til med gnukkingen. Det er mange av oss som er sofakriger om dagen!

    26. Haha, jeg har gått på den nøyaktig sammen smellen: lys beige sofa (hvor trekket selvfølgelig ikke kan tas av) i en stue som også tilhører et barn, tre hunder og en katt 😉 Takk og lov for rensemaskiner, sier jeg bare!

    27. Skulle ønske jeg var like heldig som deg. 3 dager siden du blogget og enda så lever du av bloggen? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg