Host og hark og kjerringråd

Først må jeg bare få si at jeg ikke akkurat hadde gledet meg til å poste gårsdagens innlegg.. Syting og klaging fører sjeldent noe positivt med seg – men jaggu må jeg innrømme at det var en skikkelig glede å lese kommentarfeltet da jeg våknet i dag tidlig. You guys ♥

Som Anonym skrev: “Du er faktisk enda heldigere, du kan skrive innlegg om humøret ditt og få støtteerklæringer.”

Og det er jeg helt utrolig takknemlig for! Oppturer og nedturer – kanskje er det litt fint å dele alt sammen 🙂

Hodet mitt er fortsatt helt på bærtur, og det er vel også muligens grunnen til at jeg natt til i går ble liggende i over en time å høre på hosting fra et av barnerommene. Det tok meg altså en hel time før jeg plutselig kom på kjerringrådet over alle kjerringråd – nemlig rådet som kurerer tørrhoste!

Og siden vi er godt i gang med høysesongen for snørr, hosting og basilusker på alle kanter, syns jeg det er på sin plass å minne om: Det Fantastiske Løk-trikset 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Jeg er muligens en smule inhabil siden jeg er selvutnevnt formann i løk-triks-foreningen, men dette trikset er i 9 av 10 tilfeller helt magisk. Nytt av året er en påstand jeg egentlig har lovet Peter ikke å skrive noe om, men jeg klarer ikke la være. Så det kommer jeg tilbake til mot slutten 😉

Løk-trikset går kort og godt ut på å la løkens magiske egenskaper spre seg i luften på soverommet til den som hoster. Del en halv løk i litt mindre biter, putt bitene i en skål, som deretter plasseres på hoste-rommet.

For å gjøre det litt enklere, har jeg svart på de vanligste spørsmålene:

Hvor setter du skåla med løk?
Svar: Nå som barna sover i store senger, pleier jeg å plassere skåla helt nederst ved fotenden etter at de har sovnet. Når jeg legger meg for kvelden litt senere, flytter jeg den ned på gulvet eller oppå kommoden sånn at den ikke står i veien. Det viktigste er at skåla ikke plasseres for nære hodet, for løken har jo de samme egenskapene som når man skjærer den på fjøla. Sterke saker 🙂

Vil ikke løken tørke ut?
Svar: Jo, den tørker ut, derfor vet jeg mange sverger til å ha litt vann i skåla – ikke sånn at det dekker løken, men bare litt i bunnen. Jeg pleier å droppe vannet, for jeg syns den holder seg fersk akkurat lenge nok til at det funker hele natten. Men hvis du har litt vann i skåla, regner jeg med du kan bruke den samme løken påfølgende natt. Da deler du den bare opp i mindre biter, sånn at den får nye “ferske” snitt-overflater med nye cellevegger som brytes ned.

Vil ikke rommet stinke løk?
Svar: Jo. Det er umulig å dra nytte av løkens egenskaper uten å få med lukta på kjøpet dessverre. Pass på at løken er så fersk som mulig, jeg prøvde en løk som må ha vært smågammel en gang, og lukten var rett og slett motbydelig. Det beste er nok å snike løken inn etter at den som hoster har sovnet, så hvis du ikke takler lukten kan jo dette være et tips dersom du har noen som kan hjelpe deg 😉

Kan vinduet stå åpent?
Svar: Helst ikke full luftings, men det går greit med vinduet på gløtt. Det viktigste er at det ikke er gjennomtrekk i rommet. Målet er at løk-lukten spres i rommet og blir værende – men jeg pleier alltid å ha vinduet på gløtt, og plasserer heller løken på andre siden av rommet.

Hvorfor virker ikke løktrikset på alle?
Svar: Det vet jeg ikke, men dette trikset virker først og fremst mot tørrhoste. Det er den samme kjemiske reaksjonen som fremkaller tårer i øyene når vi kutter løk, som oppstår i respirasjonsorganene når vi puster inn løk-gassen. Og slimhoste, astma, og andre lungeproblemer trenger muligens annen type behandling enn “mer fukt” for å oppleve bedring? (Jeg har ikke peiling, men jeg tar meg den frihet å synse litt..)

Virker det bare på barn?
Svar: Nei 🙂 Prøv det på gubben eller kjerringa også – etter at de har sovnet!

Er det bare gul løk som virker – eller kan man prøve med rødløk også?
Svar: Jeg har bare prøvd med gul løk, og har fått miksede tilbakemeldinger fra andre som har prøvd rødløk. Antar at siden rødløken er mildere, så vil effekten også oppleves som litt dårligere.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Men så tilbake til det jeg lovet Peter ikke å skrive om. For nå har jeg studert og utprøvd dette kjerringrådet siden jeg oppdaget det i januar 2016, og jeg har funnet ut noe ganske oppsiktsvekkende. Det skjer ikke hver gang, men i litt for mange tilfeller til at jeg mener det kan være tilfeldig.

Løken fjerner ikke bare tørrhosten – den bidrar til raskere bedring. Jeg vet det høres helt sjukt ut (fnis), men natt til i går med løk på soverommet var altså det som skulle til for å gjøre småttisen helt hostefri. Jeg måtte dobbeltsjekke med Peter i dag, og det har faktisk ikke vært et eneste host siden natten med løk på rommet.

Ja, selvfølgelig kan det være tilfeldig, men det skjer omtrent hver gang. Et par netter med løk på rommet, og hostingen avtar. Nesa fortsetter å renne, men hostingen blir bedre. Ikke vet jeg hvordan det henger sammen, men en ting er i alle fall sikkert; Løken, den er magisk 😉

Fortsett å teste ut det fantastiske løk-trikset – og tips familie, venner og bekjente som du vet lengter etter en natt uten hosting! Det skader ikke, og er uansett verdt et forsøk ツ
 

/ God bedring til alle små og store hostere der ute

19 kommentarer
    1. Syns også at det “blåser” raskt over ved til av løken🙌🏻 Har innbilt meg at “løk-gassen” er litt bakteriedrepende/samlende og bidrar til å ta knekken på skitet som setter seg i luftveiene. (Og JA det funker på sovende skeptiker også 🙌🏻)
      Det sies at man skal spise løk hver dag, for optimal helse- det kan jo ikke være uten grunn🙌🏻 Løk er GULL 💎

    2. Syns vi er utrolig heldige som kan få gå innpå bloggen din og dele opp og nedturer med deg😊du er virkelig et lyspunkt i hverdagen,føler litt som om vi er gammle kjente. Håper du fortsetter i det uendelige,for vi innpå her setter utrolig stor pris på deg😘stor klems

    3. Så gøy å høre at flere har tenkt samme tanken! Peter mener det er tilfeldig, men asså.. Det er nå litt snålt, da. Det morsomste er å få meldinger av damer som har testet løktrikset i smug på mennene sine – og kurert tørrhosten i smug 😉 Hurra for løken!

    4. Altså, jeg blogger gjerne fra gamlehjemmet jeg, altså – selv om jeg ser for meg at jeg må gå over til videoblogging etterhvert. Det kan bli bra, haha 😉 Takk for utrolig fine ord! <3

    5. Det forundrer meg ikke om du har rett i det siste der. Når man har tørrhoste blir halsen irritert av at man hoster, og man hoster når den blir irritert. En ond sirkel der altså. Når man pluttselig ikke hoster en natt eller to så rekker halsen heles. Uten at den er irritert gir den ingen grunn til å hoste heller. Derrav plusetelg hostefritt barn. Litt synsing fra meg 🙂

    6. Oh takk for påminnelsen! Husker du skrev om det i fjor (?) men da rakk jeg ikke prøve. Nå er det ny hosterunde her i gården på minstesnupp, så da går vi for gul(l) løk:D

    7. Hurra! Håpet det var noen som trengte den akkurat i kveld 😉 “Håper” det er tørrhoste og at løken gjør susen! God bedring i heimen 🙂

    8. Jeg ser noen har kommet meg i forkjøpet på hvorfor hosten letter når halsen får fred en stund. Det er samme årsak til at man kan bruke hostesaft ved tørrhoste- altså at man gir kroppen tid til å heles. (Men ikke burde brukes ved slimhoste, da hoste tross alt er viktig for å få opp gørra som danner grobunn for bakterier). Heia løken! 🙂 Naturlig bra for kroppen!

    9. Jeg oppdaget løkens egenskaper for omtrent 7 år siden, og kan med glede meddele at det er ren og skjær magi blandet med kjærlighet til den løken😍
      Hostestopp og kjappere bedring er et faktum, kan jo ikke være en tilfeldighet?!😆😜
      Kjør på uansett hva andre mener så lenge det funker for deg og dine. Og det er vel hovedsaken🤗 Ligge våken nattetid pga hoste er ikke morro

    10. Jeg skjærer i tillegg to skiver løk som jeg putter under hver av føttene i sokkene, tar hosten hver gang! Fantastisk kjerringråd denne løken:))

    11. Det kan være fordi man får hvilt ut uten hosting på natten, at man blir bedre med løk trikset! 🙂 jeg hadde lungebetennelse for noen år siden, og fikk sånn hostesaft med litt morfin i. Legen sa da at det egentlig ikke hjelper mot viruset i seg selv, men siden man da gjerne får sovet litt bedre uten all hostingen, så blir man likevel fortere frisk. Så kan ligge noe i det 🙂

    12. Jeg prøvde dette tidligere når frøkna hosta mye på natta. Det som skjedde var at ho brakk seg og nesten kasta opp av løklukta. Noen som har opplevd det? Noen tips?

    13. Så kult! Dette skal jeg prøve 👍et annet løktriks som hjelper hvis man har ørebetennelse er følgende ; ha en varm vaskeklut med noen løkbiter inni/rundt det som passer, legg det inntil det verkende øret.. så avtar smerten..det er nok forbigående smertelindring, men det funker 👍 den løken altså 😍

    14. Treåringen min hoster. Jeg har plassert løk på rommet. Jeg har ikke sovet ordentlig siden 2016 pga lillebror, så jeg krysser fingrene for at det funker!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg