Som i gamle dager

I går morges hadde jeg akkurat gått morgentur med hunden, da telefonen ringte. Det var Mormor, og hun hørtes ganske småstressa ut:

“Hei, har du tid?”

– “Ja, såklart”, svarte jeg bekymret.

“Nei, du skjønner, jeg holder på å lage sylte! Til jul da, vet du. Kommer du en tur så jeg kan vise deg hvordan det gjøres?”

Jeg humret litt mens jeg pustet lettet ut. Sylte-koking og skolekjøkken! Det skal sies at jeg hvert eneste år før jul, får en bit hjemmelaget sylte som min mormor har laget på den gode gammeldagse måten. Men jeg aner jo ikke hvordan hun gjør det!

Og det skulle altså vise seg at det er mye arbeid som ligger bak dette ferdige produktet:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Jeg slurpet i meg resten av kaffen, hev meg i bilen – og like etter sto jeg på kjøkkenet til Mormor og Este, som var i ferd med å omvandles til et lite slakteri. Og der har du forøvrig Mormor i et nøtteskall. Klokka hadde såvidt passert 9.30 og to grisehoder sto allerede ferdig kokt på komfyren. Effektiv som få, med mange jern i ilden!

Jeg elsker at Mormor holder liv i de gamle tradisjonene, og syns det er både viktig og fint å lære. Forhåpentligvis skal jeg lære mye spennende framover – vi startet med et brak, og nå vet jeg altså hvordan man lager sylte.

Da jeg kom inn døra, slo lukten av kraft som putret i kjelen mot meg. Og Mormor var godt i gang med å rense og sortere de kokvarme grisehodene. Dette hadde jeg aldri sett før, og jeg innså kjapt at det var mye gris (knis) – og fett overalt. Men som Mormor så fint sa det; “Dette må til om man skal få skikkelig god sylte til jul.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Akkurat passe slitt oppskriftshefte..
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Og akkurat passe redigert 😉
 

For det å lage hjemmelaget sylte, er en jobb. Først må man koke grisehoder, som man deretter renser og sorterer nøye. Både fett og kjøtt skal brukes, og vannet som hodene kokes i, skal siles og kokes inn til det gjenstår en kraftig kraft.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mor i sving ved kjøkkenbenken!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Etter sortering fyller man lagvis i passe store brødformer; fett, kjøtt, gelatin og krydder.
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Den magiske krydderblandingen består av nellik, allehånde, ingefær, salt og pepper.
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Når formene er fulle, helles den innkokte kraften over, før treplatene som Este har laget, pakkes inn i matpapir – klare for press!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Fem kilo press, værsågod. Så skal det stå kaldt over natta..
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tadaa! Sylte, 250 ganger bedre enn den man kjøper på butikken..
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
.. og fullstappet med kjærlighet 🙂
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det er aldri noe problem for Mormor å skaffe testsmakere, og Mamma meldte seg frivillig 😉
 

Det var veldig gøy å være assistent, og å lære hvordan det gjøres! Det gjenstår vel å se om det blir jeg som tar på meg ansvaret for neste års sylte-produksjon, men hvem vet 😉

Jeg er litt glad for at det står noe helt annet på programmet neste gang Mormor og jeg skal ha skolekjøkken igjen. For da skal vi lage hjemmelagde smultringer! Noe sier meg at det blir noe litt annet.
 

/ Legg igjen en kommentar hvis du kjenner noen som lager sylte selv – da blir Mormor glad!

33 kommentarer
    1. Hei til mormor, jeg lager sylte selv, men ikke hvert år. Dog må det sies at jeg fusker litt… bruker bare sideflesk (ribben), og så lager jeg den av rått kjøtt, krydrer og surrer den (som til rullepølse av lam) og så koker og legger i press etterpå. Den blir god den også, men jeg er sikker på at mormor sin er uovertruffen 🙂

    2. Svigermor og jeg lager sylte sammen hvert år og dette har vi gjort en del år. Veldig koselig 😊

    3. Ååååå hjemmelaget sylte er det beste som finnes. Pappan min lager det og jeg er assistent 😉

    4. Er det sant, så koselig! Etter i går innser jeg hvor viktig det er med en assistent! Regner med dere skal i sving snart – lykke til, håper årets sylte blir knall 🙂

    5. Så gøy å høre om andres erfaringer og fremgangsmåter! Vi sylte-kokker har jo forskjellige metoder, har jeg skjønt 😉 Takk for kommentar, mormor kommer til å lese med glede i dag!

    6. Min onkel på 91 år og min yngate svigerinne lager begge hjemmelaget sylte (hver for seg) Er like imponert over begge to😀

    7. Lager ikke sylte, men lager korvpølse sammen med mamma😊 Lager også smultringer sammen med henne:)

    8. Mine foreldre lager sylte kvar jul og eg har laga eg og. Det blir ikkje jul uten sylte, og diverse andre pålegg vi lager sjølv. 🎄🎁😄

    9. Jeg lager sylte selv 🙋 Av egenslaktet gris 🐷🙈 Om to uker skal de tre villagrisene våre slaktes, og da blir det både hodesylte, leverpostei og ribbe til julemiddagen i fryseren. Alt etter bestemors oppskrifter 😊 Det er noe forferdelig klin alt sammen, men ingenting slår smaken av hjemmelaget, så det er verdt all opprydning i etterkant 😉 Lykke til med smultringer – både det og sylte må til for å få jul 😊

    10. Farmoren min lager sylte 🙂 Det er så godt <3 Hun skal lære meg å lage det nå til jul, for jeg elsker å ta vare på gamle tradisjoner 🙂

    11. I forfjor fikk jeg og broren min lære å lage sylte av pappa, for ca 5 år siden lærte pappa det av farmor 💚
      I fjor lagde jeg, mannen min og pappa sylte sammen 😀
      Pappa mobber de små, yndige og følsomme hendene mine 😅 Pappa derimot har mannehender med træler og tykk hud 😂
      Men vi er litt “finere” på det vi da, vi bruker ribbe og ikke sauehaue 😉

    12. Svigermor lager knallgod sylte og rull hver år. Vi er heldige som får av henne. Jeg har enda ikke lært meg det, men har det i kalenderen.. Snart…

    13. Her i huset lages det også sylte, av meg og jeg er 34. Lager på en litt annen måte enn hva jeg er oppvokst med, så når jula kommer bytter jeg et stykke med foreldra mine og så får bestemor litt også. Juletradisjoner og minner altså…. sukk….

    14. Kjempe lenge siden jeg har laget sylte, men tror jammen at jeg skal slå til og lage I år. Må innrømme at jeg ikke broker grisehodet, men restekjøtt fra grisen. (Tror mannen hadde flydd ut døra ganske fort hvis han står opp om natta for å tisse, går innom kjøkkenet og ser et grisehode som koker. HAHA)
      Jeg synes det er kjempe viktig å bruke hele dyret når det først må bøte med livet for å gi oss mat, så kunne gjerne brukt hodet.

    15. Jeg lager også sylte hvert år sammen med mamma og min søster. Vi klager etter morfar sin oppskrift.
      Vi koker også hode men kutter alt i småbiter med en gang mens det enda er varmt kjøtt og fett sammen.
      krydre godt og når du tror du har nok så en god porsjon til.
      I sylteforma med det sett press på det og sette kjølig men ikke i kjøleskap ett døgn.
      Ut kommer deilig hjemmelaget sylte.
      Så lenge man jobber raskt og blandet alt sammen slipper man bruke gelatin noe jeg syns er en bonus.

    16. Ingen jul uten at jeg og mamma lager sylte og lammerull! Her brukes både grisehode og ribbe, og det blir den beste sylta som tenkes kan! Syns det er viktig å bevare gamle tradisjoner, jeg håper å videreformidle de til mine egne barn når de blir store nok 😊

    17. Søsteren min og jeg har begynt å lage kjøttrull. Det er så koselig! Men litt vanskelig er det, da. Heldigvis er farmor med på sidelinjen så vi kan få eksperthjelp 🙂

    18. Vi lager sylte og rull selv, i år blir fjerde året vi lager pålegg til jul 🙂 jeg synes det er litt stas med sånne tradisjoner, og man finner fort sin egen vri på førjulstradisjoner!

    19. Svigerfar lager knallgod sylte,og en bit av denne får vi hvert år med et helt hjembakt brød til å ha sylta på(prøv rosiner i brødet,det blir så fin balanse med det salte!)
      Denne herligheten har omvendt selv meg,som alltid har vært litt kresen på sånt.. 🙂

    20. Her lager vi sylteflesk (eller pressylte/ribberull, kjært barn har mange navn!). Jeg gikk også i lære hos min mormor, og koser meg masse med minnene hvert år! Ruller tynnribbe med nesten samme krydderblanding, før den kokes, ligger i lake en dag og deretter i press i mormors gamle presse. Fantastisk godt og veldig koselig tradisjon 🙂

    21. Står over sylte, men gleder meg til å se hvordan dere lager smultringer. Det vil jeg også lage nemlig. 😄

    22. Svigermor lager sylte hvert eneste år, og da er vi så heldige å få vår del av herligheten. Men nå fyller hun straks 83 år og ønsker å videreføre tradisjonen til den yngre generasjon. Så i år skal det læres! Har også gått til anskaffelse av egen syltepresse som jeg fikk tak på .finn😊 Gleder meg!!

    23. Hei😊så gøy å få være med på det da 😊 heldig du som har din mormor i live❤️Min mor lager også sylte, men den varianten som står øverst i kommentarfeltet her, uten å koke selve grisehoder, ellers så er mye av fremgangsmåten lik😉jeg sier hvert år st hun må si ifra til meg når hun skal igang med det slik at jeg kan komme å se å lære, men jaggu meg hvert år har hun bare satt igang å gjort det uten å gi beskjed 😜hun også er effektiv tidlig fra morningen 😉 så om jeg ikke tilfeldigvis kommer innom, så ringer hun å sier jeg kan komme å hente meg et stykke😋har lært å lage oppbevaringslaken da😄😉

    24. Nå måtte jeg smile, ikke av sylta da, for jeg er vegetarianer og syns ikke noe om sånt.
      Men hallo! Jeg ser hvor du har øynene dine fra! Så lik på moren din da!

    25. Så koselig! Synes det er gøy og ikke minst viktig å lære seg alle disse oppskriftene som nesten bare fins oppi hodet til de erfarne 😉
      Hjemme hos mor og far før jul, finner man de stort sett på kjøkkenet. Det er røkt laks, ribberull, sylte, sursild, salater i alskens utgaver og det bakes typ 3 brød om dagen, haha!
      Men så er det noe med det som er hjemmelagd da, det smaker jo best 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg