Digipost til frokost

I dag tidlig hadde jeg fått lov til å snorke nesten to timer lenger enn husets øvrige beboere, og følte meg til en forandring uthvilt der jeg skjenket meg dagens første kaffekopp. Så tikket det inn en ganske uventet sms å få en lørdags morgen..

Woman sending message on cellphone
Licensed from: leungchopan / yayimages.com
 

For det skal sies at jeg hadde skrevet det opp i kalenderen min en eller annen gang denne høsten, men jeg hadde såklart glemt det for lengst. Og da er det ekstra betryggende å føle at man blir passet på!

Sms’en som møtte meg så nemlig slik ut:

Tusen takk til kreftregisteret som passer på meg! Sms’en betyr altså at det er tre år siden jeg tok celleprøve sist, og kreftregisteret sender ut påminnelser til alle kvinner i Norges land mellom 25 og 69 år. Og det syns jeg rett og slett er et utrolig bra opplegg.

En celleprøve av livmorhalsen er noe av det viktigste en kvinne kan gjøre med jevne mellomrom, det er en effektiv måte å oppdage forstadier til livmorhalskreft på. Livmorhalskreft på et tidlig stadium gir ofte ingen symptomer, og derfor er det ekstra viktig å ta denne prøven hvert tredje år hos fastlegen eller gynekologen.

Og siden jeg vet at det er flere enn meg som syns en sånn prøve er litt “tiltak” å få unnagjort, tenkte jeg å slå et slag for alle oss som har utsatt (eller hadde planer om å utsette bare bittelitt til…) – om å ringe fastlegen på mandag og bestille den timen først som sist.

Det kan være mange årsaker til at man utsetter, men husk at dersom celleforandringer oppdages på et tidlig tidspunkt, er muligheten god for å bli helt frisk.

Jeg ringer. Ringer du? 🙂
 

/ #Sjekkdeg

22 kommentarer
    1. Jeg bestilte time tvert jeg fikk melding fra kreftforeningen. Det er flott vi har sånne påminnelser for jeg hadde aldri husket å gjøre det hvert tredje år!

    2. Når dere ændå sitter i den stolen der så be om ultralyd
      Av eggstokkene. En blodprøve på ca125. Ingen celleprøve oppdager eggstokkreft. Tro mig, det er verdt
      Ett par minutter ekstra undersøkelse❤️🎗

    3. Veldig bra at det er noen som passer på, og sender påminnelse! 🌸🌸🌸
      Når det er sagt, så tror jeg kaaaaanskje at jeg ikke kan være den eneste som ALDRI noensinne har fått en slik sms……?? 😳 (og jeg er 49 år..)

    4. Lurt med påminnelse. Jeg vil også slå et slag for vaksinen som kan hindre i hvertfall den vanligste formen for livmorhalskreft. Dessuten en oppfordring til å ta en ultralyd innvendig også.

    5. Når februar kommer er det tre år siden jeg tok den, så har skrivd i livet mitt (almanakken) at time skal bestilles hos gynekologen i januar. Er sykepleier og jobber innimellom med fastlegen min (jobber i kommunehelsetjenesten), synes derfor at en annen lege kan ta seg av det som skjer down under😂 Supert at du minner oss på celleprøve👍

    6. Jeg tok tidligere i høst, samme mnd som jeg fylte 25 år! Mila var lang fra jeg fikk påminnelsen og til jeg bestilte, men å få kreft er verre en en 3 minutters undersøkelse hvert 3 år, så lets do this!

    7. Og for noen av oss er det hvert 5.år (fra nhi.no): Fra 2015 er det litt annerledes for noen av kvinnene i fylkene Hordaland, Rogaland, Nord- og Sør-Trøndelag. Istedenfor å undersøke prøvematerialet for celleforandringer først, undersøkes det for humant papillomavirus. Dersom viruset er tilstede, tester de videre for å se om der er celleforandringer. Dersom de ikke finner HPV, anbefaler de ny kontroll etter 5 år. Selve prøvetakningen pålegekontoret er lik som før.

    8. Spørsmål til noen av dere som kanskje vet.. Nettopp fylt 25 – får man innkallelse, eller må man bestille/be om det selv? Takker for svar, for dette vet ikke jeg ihvertfall 😊

    9. Frida: du får bare en påminnelse om at det er på tide, time hos lege må du bestille selv! 😊
      Veldig viktig å gjøre dette! En veninne av meg dro på sin første rutineundersøkelse i sommer, og da fant de celleforandringer (grad 3, som er forstadie til kreft) og etter flere prøver fikk hun påvist at hun hadde en av de typene HPV som kan gi aggressiv kreft senere i livet. Hun fikk konisering, og alle celleforandringer ble fjernet!
      Det er så viktig å huske #sjekkdeg!

    10. Åh.. eg MÅ få gjort det snart… ska berre… på jobb, på møte, passa dårlig, kurs, legen er vekkreist. Eg e den som utsette fordi det HASTA ikkje så mykje. Samtidig som eg jobba i helsevesenet og høgge halsen av venninnene mine om dei ikkje har tatt/bestilt time. Eg har dreve terror med dei, ringt for dei og masa. Trur det handla om at eg er livredd for at det ska skje dei noko, samtidig som eg tenke «det skjer ikkje meg, eg har ingen symptom..». Men no ska eg gjere det. Siste frist eg har sett for meg sjølv er i januar. Så med ventetider og hektisk kvardag er det vel berrr å gå på nett og bestille ein time 🙂

    11. Viktig å sjekke seg!
      Noe helt annet -hvordan gikk det med fargen på veggen i gangen??
      Og snakker vi podcast fra gjesterommet hver søndag i advent?!! Kjempeforslag?!! JAA!

    12. Hei! Det kommer oppdatering på vår elskede gang i morgen <3 Bare å glede seg! Supert forslag ang podcast - det hadde vært kjempemoro 🙂 Skal høre med sjefen! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg