Mine nye frokostrutiner

/ Annonse

Dere som følger meg på Snapchat vet jo at jeg er et skikkelig frokostmenneske, men jeg får stadig spørsmål om disse rare frokosttallerknene jeg sverger til 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Jeg spiser jo ikke brød, og med unntak av et knekkebrød i ny og ne, er det faktisk ikke så vanskelig å droppe brød til frokost. For i følge meg selv, trenger man ikke den gode gamle brødskiva for å sparke i gang dagen. Det er riktignok en skikkelig overgang i starten, men så tenker man plutselig ikke over det lenger 🙂

For det spennende med å bytte ut brødskiva, er jo at man må finne andre ting å fylle tallerkenen med! Jeg har sverget til “litt forskjellig”-tallerkener (som ungene kaller det) i mange år nå – og kommer til å fortsette med det til jeg havner på gamlehjem 😉

En typisk frokost består av gulrot i staver, agurk-skiver, cherrytomater, sukkererter, mandler og et par bananbiter med ekte peanøttsmør. Ved siden av lager jeg en stor kopp kaffe eller te, som jeg tilsetter et par spiseskjeer kokosolje, for både energi og metthetsfølelse.

Denne kombinasjonen gir meg en skikkelig boost hver eneste morgen, og jeg har rett og slett blitt avhengig. Kanskje ikke så rart, for man blir jo ekstra gira på å gi kroppen riktig næring når man kjenner hvilken effekt det har på skrotten 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

De siste ukene har jeg dessuten kommet i gang med noe jeg har gledet meg til i lang tid – nemlig kollagen-tilskudd! Kollagen er som kjent et superprotein, og det er ikke uten grunn at det er i vinden for tida.

Kollagenmengden i huden begynner å avta i 20-årene, og det er nok årsaken til at det selges dyre hudkremer som inneholder nettopp kollagen. Problemet er bare at kollagenpeptidene absorberes dårlig gjennom huden fordi molekylet er så stort – så det beste er som alltid å bygge opp kroppen fra innsiden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Grunnen til at jeg har gledet meg ekstra til å teste kollagentilskuddet til Oslo Skin Lab, er fordi de har forsket og funnet ut at det er lengden på kollagenpeptidene som er avgjørende for effekten. Kollagenet deres er kuttet ned til den perfekte størrelsen som har vist seg å ha bevist effekt på blant annet rynker.

Dermed blir det jo ekstra spennende, for det er liksom ikke så enkelt å se resultater på hår og negler etter bare noen uker. Men med tanke på at lærhuden vår som styrker og støtter huden består av 90% kollagen, bør det jo gi synlige resultater i løpet av noen uker. Dette blir spennende!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Kollagenet kommer i praktiske porsjonspakker, er helt uten smak, og løser seg enkelt opp i både kald og varm mat eller drikke. Men andre ord kan det tilsettes i hva enn du måtte ønske – for eksempel kaffe eller smoothie!

Jeg vet det er flere som er nysgjerrige på dette superproteinet, og trykker du her får du nå 30% rabatt – helt uten bindings- eller oppsigelsestid 🙂
 

/ Oppdatering følger om noen uker!

22 kommentarer
    1. Dette har jeg liten tro på. Hvis du googler bittelitt, vil du gangske kjapt finne ut at dette desverre ikke kommer til å redusere de rynkene du eventuelt har.
      Hvis dette produktet derimot er så fantastisk, hva om du tar bilde av huden din hos en hudlege, drikker kollagen i 5-6 mnd, for så å ta bilde igjen av huden. Så kan vi snakkes da.

    2. Jeg har googlet masse! Og jeg skal love deg at jeg har satt meg godt inn i dette før jeg takket ja til å teste produktene 🙂 Det er tross alt ting jeg går god for når jeg anbefaler det til mine lesere. Kollagen er viden kjent for å styrke både hud, hår, negler, brusk og ligamenter – det er ikke uten grunn at det er så i vinden blant ernæringsfolk.
      Hvis du ønsker å se før – og etterbilder, samt resultater fra studiene som har blitt foretatt, kan du lese her:
      https://www.osloskinlab.no/veldokumenterte-studier-styrker-produktet/

      Er det personlige erfaringer du etterlyser, så har Vanessa Rudjord dokumentert det ganske godt her:
      http://vanessarudjord.no/stylebook/kampen-mot-rynkene/

      Og treningsguruen min, Desirée Andersen:
      http://www.fitfocuse.no/kosttilskuddet-aldri-slutter-a-ta/

      Du står såklart fritt til å ha liten tro på disse produktene, men jeg er altså ikke enig med deg 😉

    3. Jeg bestilte superproteinet nå og jeg kjenner at jeg har stor tro på dette 🙂
      Ha en koselig dag videre 🙂

    4. Ja, jeg har trua, i hvert fall 😉
      Jeg er rimelig overbevist om at du ikke hadde gått god for et produkt uten at du var overbevist om at det var “bra greier”. Så jeg har bestilt nå og ser fram til en rynkefri tilværelse 😉

    5. Hvor lenge holder du deg mett på en slik frokost? Ser for meg at jeg hadde vært like sulten når tallerken var tom😂 og hva spiser du til lunsj og kveldsmat?

    6. Beklager, men her mener jeg du bommer. Et protein er et protein, det finnes ingenting som heter ‘superprotein’. Det blir litt som all denne ‘supermaten’ som diverse produsenter hiver seg på for å tjene penger. Mye av det er bare tull, og ikke hiv deg på dette eller anbefal leserne dine til å hive seg på. Hva skjedde med et godt og variert kosthold?

    7. Trodde det var noe i denne Sunn fornuft plakaten om å ikke dele detaljert om hvor mye man spiser til feks frokost? Fint for deg at du bare knasker grønt til frokost, men å legge ut hvor mye osv er kanskje litt i grenseland?

    8. Googlet nettopp kollagen, og dette stod på wikipedia:
      “Det er imidlertid slik at kollagen som inntas oralt ikke vil tas opp i kroppen, men brytes ned til aminosyrer i tarmen, og det er derfor usannsynlig at kosttilskudd med kollagen har noen klinisk effekt.”
      Kan se ut som at de selger noe som egentlig ikke funker slik de sier.

    9. Ja, hva skjedde med et godt og variert kosthold? De skremmende tallene tilsier jo bare at vi spiser oss syke – så noe må vi jo gjøre feil på veien 🙁
      Beklager hvis jeg ordla meg litt dårlig, for selvfølgelig er det ikke noe som heter et “superprotein”. Jeg har lest mye om kollagen de siste ukene, men ville ikke bli for teknisk i teksten. Men jeg syns kollagen kvalifiserer til å kalles et superprotein, med tanke på at det er det største og mest omfattende proteinet i kroppen – da det utgjør mellom 30 og 50% av proteinet totalt. Det er ganske mye 🙂

    10. Absolutt ikke! Men om de kan jevnes ut litt med påfyll av noe som finnes naturlig i kroppen, men som avtar i tjueårene – så syns jeg det også er helt greit 🙂

    11. Jeg har ikke skrevet noe om hvor mye jeg spiser, men målet mitt hver gang jeg skriver om frokostene mine, er jo bare å inspirere andre til å tenke litt utenfor “brødboksen”.. Tilsett litt grønt og litt frukt ved siden av brødskiva, så er mye gjort på både nærings- og energifronten 🙂
      Til orientering har jeg ikke skrevet under på Sunn Fornuft Plakaten, men det har ingenting med matporsjoner å gjøre altså 😉

    12. Jeg er ingen ekspert, men jeg har selvfølgelig vært i møte med Oslo Skin Lab før jeg takket ja til å skrive for dem. Jeg har også hørt noe lignende det du viser til på wikipedia, men hovedgrunnen til at jeg ønsket å teste dette, er at Oslo Skin Labs kollagenpulver består av kollagen som er hydrolysert ved hjelp av enzymer, til kollagenpeptider. Og det er lengden på disse peptidene som er avgjørende for effekten. Så jeg har fortsatt trua, hehe 😉

    13. Wikipedia:Kosttilskudd[rediger | rediger kilde]
      De senere år har mange kosttilskudd med kollagen kommet på markedet der det antydes helseeffekt eller reduksjon av rynker, gjerne med henvisning til enkeltstudier.[7] Det er imidlertid slik at kollagen som inntas oralt ikke vil tas opp i kroppen, men brytes ned til aminosyrer i tarmen, og det er derfor usannsynlig at kosttilskudd med kollagen har noen klinisk effekt.[8]

    14. Som jeg allerede har svart, er dette kollagenet hydrolysert – altså allerede brutt ned til kortere kjeder av aminosyrer. Så det er altså ikke tarmen som må bryte ned kollagenet før det opptas. På den måten skal det tas raskt opp av tarmen i stedet, og delvis intakte kollagenpeptider transporteres videre til blodet.
      Send meg gjerne utklipp fra SNL også, jeg pleier bestandig å dobbeltsjekke der når jeg finner ting på wikipedia 🙂

    15. Alltid noen som skal kverulere. Hvis det funker for deg, så stå på 🙂
      Bare lurte på det til høyre på tallerkenen er? Ostestaver med noe rundt?
      Har for øvrig blitt inspirert av frokosten din og kutter opp litt diverse frukt og grønt i helgene. Sjeldent tid ellers i uka på travle morgener, og spiser frokost på jobb 🙂

    16. Hehe, litt kverulering gjør ingenting 🙂
      Så gøy at du har blitt litt inspirert! Det skal sies at jeg må gjøre klart litt kvelden i forveien, for det tar jo litt lenger tid enn å smøre leverpostei på skiva. Men det er verdt det 🙂 Det til høyre er spekeskinke med en gräddost-skive inni, veldig godt!

    17. Hei! Liker så godt det aller meste av det du skriver om. Her synes jeg du bommer. Her treffer du et enormt medisinsk felt, som kosmetikken vil utnytte. Det er lite vi vet, men noe forskning er publisert i medisinske tidsskrifter. Her er noe fra en av de anerkjente medisinske opplysningstjenestene helsevesenet bruker:
      http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.aspx?Relis=6&S=2988 Det er vist til anerkjent forskning i denne artiklen.

    18. mennesket vet lite Ellen; det var beskjeden vi fikk fra vikingene i osebergsskipet. men de hadde også sikkert sagt ‘The Solution – Kollagenet kommer i praktiske porsjonspakker, er helt uten smak, og løser seg enkelt opp’…
      vikingene var opptatte av sin diett og norrønne guder ifølge en ukjent mann på internett.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg