Tilbake til steinalderen

Jepp. Så var dagen kommet. Uten så mye som et ørlite forvarsel.

crying woman on a couch
Licensed from: bernjuer / yayimages.com
 

Hadde vi enda fått et lite hint om hva som ventet.. Men det var visst for mye å be om – for dette kom like plutselig som julekvelden på kjerringa.

Vi merket det så smått da vi skulle rydde kjøkkenet i går kveld. Peter skulle ta ut av oppvaskmaskinen, og så at glassene ikke var så rene som de pleier å bli etter en runde i maskinen.

Da vi skulle sjekke filteret for å se om det var tett, oppdaget vi at det lå flere centimeter med vann i bunnen – og let’s face it, det er sjeldent noe godt tegn. Og da det viste seg at filteret var gullende rent, ble vi stående som to spørsmålstegn å se på hverandre. For der stoppet vår kunnskap når det kom til reparasjon av oppvaskmaskiner.

Så hva gjør to personer som ikke har peiling da? Jo vi prøvde å sette på maskinen en gang til. Sannsynligvis ikke det lureste, men jaggu lot den seg starte! Så da jublet vi, høyt, i sånn ca 10 sekunder – for da stoppet den på ny. Let’s face it igjen: Enda et dårlig tegn.

Så da var det bare å innse det katastrofale: Oppvaskmaskinen vår har tatt kvelden. Altså, virkelig.

Kaputt. Passé. Fortapt. Defekt. Ferdig. Ødelagt. Avblomstret.

Enten må den repareres, men gammel som den er, har jeg en følelse av at det ikke lønner seg. Eller så må vi kjøpe ny, og det har jeg hørt kan være en omstendelig prosess når man har integrerte hvitevarer fra IKEA.

Jeg sier ikke at det er et stort og verdensomfattende problem – jeg sier bare at det er littebitt krise her hjemme hos familien Klonk. For ikke bare er vi fire tobente som spiser og drikker hver dag – vi er atpåtil to personer som har hjemmekontor hver dag. Det blir med andre ord litt oppvask – og det er lenge siden vi har vasket opp glass og bestikk og tallerkener!

Faktisk så lenge at både Peter og jeg måtte tenke oss om et par ganger før vi husket at det var smartere å fylle oppvaskkummen med vann, istedenfor å la vannet renne:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
“Øh.. Skulle lagt meg for lengst, må bare ta oppvaska”
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
“Du vaske – æ tørke! I uniform og skinntøfla.”
 

Så i går kveld brukte Peter og jeg en hel evighet på å ta oppvasken. Han vasket opp, mens jeg tørket. Å vaske opp er sikkert hyggelig når man er vant til det, men sjukt tidkrevende når man er ute av trening! Også så fryktelig kjedelig..?

Det tok altså så inni hampen lang tid, at Peter og jeg gikk tom for samtaleemner underveis. Til slutt snakket vi om været!

Når vi nå går inn i helgen, er i alle fall en ting helt sikkert: “Venteglass” må innkjøres som rutine med en eneste gang. Ett glass på deling hele helgen! Neida..

Joda.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Snakkes – har en oppvask som venter

27 kommentarer
    1. WELCOME TO MY WORLD!!!
      Har aldrig haft en oppvaskmaskin, men gissa om jag önskat det många gånger!!!
      Trevlig oppvaskhelg 😘😘😘

    2. Hehe, vi var nettopp i samme situasjon. Til alt hell hadde vår lokale Lefdal en egen oversikt over hvilke oppvaskmaskiner som passet til Ikeafronter, og det regner jeg med at de fleste hvitevareforhandlere har. Lykke til!

    3. Rett før jul i fjor tok vår maskin kvelden. Vi har fem barn, og det var som sagt jul… Var ren på hendene i allefall! Langt utpå nyåret! 😂

    4. Dere må prøve å tømme maskina manuelt, for ellers vil den ikke starte 😊 Kan hende dere må gjøre det noen ganger først, så prøver dere å tvangskjøre den litt etterpå 😊 Plutselig virker den skal dere se 😁 Den vil uansett ikke starte med flere cm vann inni! 😁 Mvh hu med altfor god erfaring 🤣

    5. Vi har IKEA Faktum KJØKKEN, og byttet akkurat ut IKEA oppvaskmaskin som var kaputt, med speller ny Miele maskin – den sklei rett inn og fronten satt som den skulle. Gudskjelov for det, da mannen min har 10 tommeltotter!!!(midt i hånda faktisk) 🙂

    6. Vi levde to måneder med å ta oppvasken for hånd i fjor, etter at vår splitter nye oppvaskmaskin plutselig mente det var noe feil. Så da måtte vi få en reparatør til å komme å se på den, men det var ventetid siden det kun var én mann her i området som gjorde reparasjoner..! Herregud, så godt det var å ENDELIG kunne sette oppvasken inn i oppvaskmaskinen igjen! Rett før jul var det også, så jeg var virkelig sjeleglad for å slippe å stå i oppvasken hele jula. Oppvaskmaskin er virkelig undervurdert, ass! 😉

    7. Kan være noe som har kilt seg fast, slik at den ikke tømmer seg helt. Det skjedde med meg en gang. Plukket ut alt av maskinen, også korga nede. Ut med filteret, og ut med det filteret står fast i. Så skal du antagelig se en slags slange eller rør, og en slags vifte eller noe. Bak den hadde det kjørt seg fast en plastikkbit fra en dressingflaske…

    8. Kjedelig å vaske for hånd? Ikke når man er to vel? Jeg vasker “en del” for hånd (kasseroller f.eks) og da er det jeg som vasker, og jeg som tørker. DET er kjedelig det”
      I feriehuset vaskes alt for hånd, og da er vi delvis 7-8 mennesker samtidig. Går bra det også 🙂 Der må forresten vannet hentes fra vanntank ute, og varmes på gassovn først 🙂

    9. Heisann! AKKURAT det samme har skjedd med min integrerte oppvaskmaskin fra IKEA, den har nemlig fylt seg med masse vann i bunn mens filteret ser helt greit ut. Jeg ble fortalt å enten forsøke å dra den helt ut, altså hele oppvaskmaskinen, og så sjekke pumpen.
      Morsomt å lese noen som har det som meg, haha. Den jævla oppvasken for hånd ass

    10. For en del år tilbake streika oppvaskmaskinen til mamma rett etter at julemiddagen var ferdig konsumert, det var god stemning det 😉 men når alle hjalp til med oppvasken gikk det greit, bortsett fra for de minste barna som måtte vente ekstra lenge på pakkeåpning..

    11. Har ikke oppvaskmaskin, men skjønner krisen, for ett par uker siden hadde jeg en dårligere opplevelse, låsen min var gått i vranglås så jeg kom meg ikke ut.

    12. Det samme skjedde nylig med vår. Filteret var rent og fint, men vann i bunnen.. vi rensa avløpet til vasken, som oppvaskmaskina er koblet inn på.. og etter en skikkelig drittjobb der fungerer den som bare det igjen! 🙂

    13. Det er kjedelig med alle slike hvitevarer vi er avhengig av når de ryker, og jeg trur vi har vært veldig uheldig med det ene å det andre, men det jeg syns er verst er når det ryker er: vaskemaskinen!! Det er krise her det! Oppvasken kan man ta for hånd, men så mye klesvask vi produserer her bare på en dag! Hjelpe meg😩har hatt non vaskemaskiner opp gjennom så vet hva jeg snakker om 😏

    14. Her hjemme har vi vaskemaskin (kun 1 år gammel, så ny og fin), men vi vasker alt for hånd likevell. Det er fordi vi alltid er så mange i hus, og vi har for få tallerkner, glass og krus til å bare sette inn i oppvaskmaskinen. Så isteden for å kjøpe nye tallerker, har vi funnet ut at det er like greit å vaske for hånd 😂. Vi setter allt i tørkestativ da, og setter tilbake i skap etter det har lufttørket 😊

    15. Batteriet på den elektriske tannbørsten min er defekt. Må pusse tenna på gamlemåten.
      O
      M
      G…..
      Kan jeg bli blogger nå?

    16. Nja. Det spørs litt. Du må først finne ut om du har 1- 2 ideer om ting du kan skrive om, 365 dager i året fra nå. Hvis svaret er ja, så syns jeg du skal prøve deg. Hvis svaret er nei, så kan du fortsatt prøve – men jeg ville anbefalt deg å finne på noe annet enn blogging.
      Regner med kommentaren din var sarkastisk, men hvis ikke: Full sympati for det med tannbørsten. Hilsen agurk som er helt avhengig av sin elektriske tannbørste 🙂

    17. Tørksestativ er veldig kjekt! Det har vi på hytta, og der går det helt fint å vaske opp. Får kjøpe et til uka og se om det hjelper på effektiviteten 😉

    18. Det stemmer på en prikk. Da jeg flyttet for meg selv for første gang, spanderte bestefaren min oppvaskmaskin på meg, fordi det var noe av det viktigste jeg måtte ha – i følge ham 😉 Søt da.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg