Goodbye finger i øra

Etter at oppvaskmaskinen vår tok kvelden, har jeg naturlig nok brukt litt ekstra tid på kjøkkenet den siste uka. Jeg får fortsatt litt mark av tanken på å vaske opp, men når jeg først står der ved kjøkkenbenken, er det ikke så hakkanes gæli likevel 🙂

For jeg mener selv jeg har vært litt smart, jeg har nemlig bestemt meg for å gjøre oppvasken så trivelig som mulig når det først må gjøres. Det skal sies at Peter har vasket opp sin andel og vel så det – men når det er min tur, bruker jeg altså tida godt. Enten har jeg på musikk mens jeg reflekterer litt over ting og tang, eller så hører jeg på Podcast.

Men her en ettermiddag skulle tanten min være gjest på NRK P1 Vestfoldsendinga, en radiokanal jeg aldri hører på. Jeg har bestandig tenkt at P1 er for gamlinger, og at pausemusikken utelukkende består av danseband og jazz.

I alle år har jeg nemlig sverget til P3, mest fordi jeg elsker stemmen til Ronny Brede Aase. Problemet er jo at han som kjent er ferdig på lufta klokka 10.00, og derfra og ut må jeg innrømme at jeg bare vet én ting, og det er sannsynligvis noe som topper gæmlis-skalaen… For 60% av musikken som spilles er i ferd med å ta knekken på meg. Jeg får fysisk vondt i ørene, det er for bråkete, det er umulig å jobbe til, tenke til, eller høre på for å slappe av.

Men altså, av frykt for å gå glipp av innslaget med tante, tunet jeg radioen inn på P1 et kvarter før hun skulle på lufta. Jeg tenkte at jeg heller fikk skru ned musikken hvis det ble for ille – jeg kan klare en danseband-låt eller to altså, men grensa går ved Jazz.

Men så fikk jeg altså sjokk.

Hva har skjedd med P1 siden jeg sveipet innom sist? Hvor ble det av dansebandene og de gørrkjedelige samtalene..? Nå er det jo masse bra musikk, spennende gjester og varierte temaer!

Så nå står P1 og mumler i bakgrunnen konstant. Musikken er så sjukt behagelig at jeg tar meg i å smile hver gang en ny låt kommer på. Jeg vet ikke, det er bare noe med den lune stemningen som minner meg om bestefar. Og det liker jeg.

Også lærer jeg nye ting! Med flere ulike temaer med gjester i studio flere ganger i timen, har jeg i dag for eksempel lært at overvekt blant psykisk utviklingshemmede er et stort problem, og at folk som opplever å bli bedratt ofte reagerer med å få en posttraumatisk stressreaksjon, på samme måte som en som har opplevd en alvorlig ulykke.

Enten er jeg i ferd med å bli eldgammel, eller så har jeg bare passert P3’s målgruppe på 15-29 år…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Uansett hva det er: Jeg elsker det. Så føles det selvfølgelig som et stort og skummelt steg å ta, for jeg innser at jeg står ved et veiskille, men jeg er klar. Så goodbye P3 og finger i øra, hello P1 og te i koppen 🙂
 

/ God tirsdagskveld

13 kommentarer
    1. Jeg er 27 og må innrømme samme nederlag. Det siste året har jeg vokst fra P3s-musikksmak. Kan anbefale p13, der begynner jo også Radioresepsjonen igjen snart!

    2. Etter å ha måtte kjøre rundt en hel sommer med kun dekning til P1 (før fm-nettet ble slått av), så ble jeg overrasket over hvor mye koselig musikk og programmer som går gjennom dagen! Og jeg er kun 24 (var til og med 23 når dette var) 🙂

    3. Her er det alltid P1 i bilen tur/retur jobb, som blir i overkant av en time om dagen. Sånn har det vært i sikkert 5 år, og eg har såvidt bikka 30.
      På jobb står det som regel radio på i bakgrunnen og den er det de som er født på 90-tallet som stort sett styrer, så får min dose av annen musikk…

    4. Haha, så gøy å lese. Jeg oppdaget akkurat det samme for bare noen uker siden! Så nå er det P1 her også, frem til desember – da blir det juleradio😊🎄

    5. P3Morgen er et must her i huset, men etter 10 er det litt så som så ja… Men føler lissom at P1 er litt tidlig for meg enda (32år), så her går det i podcasts:)

    6. Er det bare jeg som lurer på hvorfor dere ikke har kjøpt ny oppvaskmaskin? 😂 Når vår oppvaskmaskin tok kvelden var vi ute dagen etter og kjøpte. Valgte såklart en som var på lager. Instalerte den nye og flyttet oppvasken over i den. Vasket ikke opp en eneste skje for hånd 👍

    7. Hører på P1 hver eneste morgen! Mener å ha hørt at Nitimen er Norges mest hørte radioprogram, så P1 har fornya seg litt de altså! Du er ikke alene med andre ord 😊 P1+ er pensjiskanalen nå (som jeg faktisk også hører på innimellom og som er ganske koselig🙄). Hilsen jente på …. 22 år som syns P3 alltid har vært for masete🙈 👵🏼

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg