Som mor, så datter

Neste fredag er det 1. desember, og i år har jeg som mål å være bittelitte granne forberedt for en gangs skyld. For ikke bare er 1. desember den offisielle dagen der Peter endelig får lov til å sveive i gang julemusikken – men det er også dagen der barna sparker i gang årets adventskalender 🙂

Fingers Family and christmas background
 

Jeg elsker pakkekalendere, og akkurat det kan jeg nok takke Mamma for, som hvert år lagde pakkekalender til lillesøster og meg. Jeg husker enda gleden og spenningen over hva Mamma hadde funnet på – og dette er noe jeg har ønsket å ta med videre til min egen lille familie.

Og med én uke igjen å gjøre det på, er det på høy tid å komme i gang med årets planlegging. Jeg er såvidt i gang med noen innkjøp, og jeg har overhode ingen planer om å gjøre det komplisert i år heller 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Fjorårets desember
 

Kalenderen pleier å bestå av en miks av nyttige ting, småting, opplevelser og snoperier – og det skal den i år også. For eksempel kommer det til å ligge blinkende reflekser i en av de første pakkene, og en kinotur for å se “Ekspedisjon Knerten” i en annen. Dette er ting vi kommer til å bruke penger på uansett i desember, så da føler jeg meg litt ekstra smart 🙂

På radioen (P1, hehe) hørte jeg en mamma fortelle at hun hvert år ga sønnen sin 24 opplevelser de skulle gjøre sammen hele det neste året. For en utrolig fin ting! Barn har like godt av å ha ting å se fram mot og glede seg til som oss voksne – så det er en kjempeide som jeg kommer til å benytte meg av når barna blir litt eldre.

Selve pakkekalenderen er forresten ikke det eneste jeg har tatt med meg fra min mor, for jeg husker hun satt ved kjøkkenbordet hvert år den 30. november, og ga oss streng beskjed om å ikke komme inn på kjøkkenet.

Hun var ute i siste liten som alltid – og som mor, så datter: Selv om jeg er i gang med planleggingen allerede, skal jeg banne på at det samme kommer til å skje i år igjen…


Rett før midnatt, 30. november i fjor..
 

PS! Anbefaler å sjekke ut “Mammabanden” på Snapchat i dag, der seks forskjellige frøkner snakker om hva slags adventskalendere de skal lage i år. Veldig mange bra tips!
 

/ Har du gode pakkekalender-tips? Legg gjerne igjen en kommentar

15 kommentarer
    1. Gleder meg sånn til lille blir eldre og skal få pakkekalender, i mellomtiden får vi foreldrene pakkekalender med mye nyttig og unyttig til oss og lille 🙂
      Husker det var så stas uansett størrelse på pakken, men det som var aller best var noe å gjøre sammen. Bygge Lego, tegne, male, bake pepperkaker (nye kule peppekakeformer i pakken). Andre tips er hårstæsj til prinsessa, ny tannbørste, julepysj, julesokker, kinderegg 😀

    2. Jeg elsket også pakkekalender da jeg var barn, men har (ihvertfall foreløpig) ikke videreført dette til egne barn. Liker veldig godt tanken på aktivitetskalender, der hensikten er å finne på noe “julete” og gøy hver dag 🙂
      Må ellers tipse om å sjekke video som er lagt ut på Anne Lindmo sin facebookside, dvs Lindmo-NRK, om nettopp dette temaet. Fikk meg en god latter tidligere i dag 😀

    3. Pakkekalender må jo til i desember 😍 Har vokst opp med pakkekalender, men selv har jeg blitt for gammel, så hverken mamma og pappa eller storesøsknene gidder å lager det til meg! Syns det blir en kjip desember uten, så i år har jeg laga en pakkekalender til mamma og pappa!😁 Pakket inn og hang den opp i kveld😃
      Mvh Ingrid, 22år✌️

    4. Fikk også pakkekalender! Mamma pleide å kjøpe tre-pakninger med truser på hm og dele opp så vi fikk en hver dag, noen dager fikk vi sokker, strømpebukser, linjal, blyant, viskelær og godteri. Husker det skikkelig godt, pleide å få typ to twister😍

    5. Vi pleide også å få en blanding av nyttige ting (truser, hårstrikker etc) og godteri, mamma pleide å kjøpe inn en pakke fox etc og fordele utover. Har mange gode minner fra spenningen rundt adventskalender. Nå lager jeg til typen, og i år har jeg kjøpt inn et puslespill (han elsker puslespill), og så får han noen brikker hver dag. Dette kan du jo gjøre for barn også med lego eller mindre puslespill, så kan de samle over flere dager.

    6. Hei,
      Tips som er litt tidkrevende, men som kan spare tid I butikker og kanskje penger; kjøp lego (city eller annet) og åpne opp pakken. Start så på side 1 i bruksanvisningen og finn frem delene du trenger.(ikke sett de sammen selvfølgelig 😜) Stopp der det er naturlig – og vips du har en pakke. Jo større Lego – jo flere pakker👍🏻
      Tusen takk for fin blogg!

    7. Hahaha jeg får nedten magesår på dine vegne😂 jeg var færdig 31 oktober med kalenderene til ungene. Til og med pakket inn 😂 hadde ikke overlevd skulle jeg vente til 30november

    8. Tips til aktivitet: dra på biblioteket og lån en bok som dere leser på kvelden.
      Ev. tips til hele pakkekalenderen: lån 24 bøker på biblioteket og pakk de inn, så leser dere en hver dag.

    9. Så koselig med pakkekallendre <3 Men hva skjedde med forsker/vitenskap kalenderen som Peter skrev om for litt siden?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg