Jakten på den ultimate julesangen


 

I dag var endelig hele huset litt på bedringens vei – og til Peters store glede orket vi å delta på hans sorteringskalas. For ikke vet jeg hva som skjedde da vi andre ble syke, men Peter satte i alle fall i gang tidenes rydde-race her hjemme.

Jeg tror rett og slett han fikk panikk av å være i stua med oss som hostet oss grønne. Så da jeg plutselig hørte rare lyder fra etasjen over, innså jeg at han var i gang med å tømme kryploftet.. Du vet, det trange “loftet” på innsiden av veggen som hos de fleste er stappet fullt med ting man ikke husker man hadde..

Og det fine med Peter, er at han setter i gang sånne prosjekter – selv om han egentlig ikke har tid. Resultatet blir selvfølgelig at han drar ut alt rotet, også blir det stående fordi han har andre ting han må få ordnet først. Ikke frustrerende i det hele tatt.

Men i dag gikk ting over all forventning, for en venninne skulle innom og hente en flaskevarmer (nok en ting Peter hadde funnet da han ryddet i et av kjøkkenskapene i helgen) og sønnen hennes kunne jo trenge noen nye leker.. Så da fikk vi sendt en hel drøss med babyleker videre – og det er seriøst noe av det beste jeg vet, å bidra til at den fantastiske arvekarusellen lever videre 🙂 “Nye” leker er jo helt topp!

Men mens vi ryddet, hadde vi på julemusikk – og plutselig strømmet “O Helga Natt” med Nils Bech ut av høytalerne. Den sangen! Det er ett helt år siden det fantastiske øyeblikket i Skam, der Isak løp fra julekonserten i kirken for å finne Even.. Jeg mener, da Nils’ern stod der i kirken og sang med den nydelige stemmen sin.. For. En. Scene!

Og det fikk meg til å tenke på at det er på tide å oppdatere julelista på Spotify – med gamle slægers og nye favoritter! Hvert år leter Peter og jeg etter årets julesang, og det er like spennende hvert eneste år.

For selv om de gode gamle julesangene selvfølgelig er trivelige, så produseres det jo nye julesanger hvert år. Og det syns jeg er skikkelig tøft, for det kan ikke være bare bare å skulle utfordre de gamle sviskene som vi nordmenn har sverget til i flere tiår 🙂

I dag har jeg kastet en drøss med julefavoritter inn på spillelisten min på Spotify – søk den opp og trykk på “follow” hvis du vil følge jakten på den ultimate julesangen sammen med meg 🙂


(Denne spillelista er forøvrig den samme som ruller og går hele året, men jeg tømmer den for sanger i starten av hver måned, for å få plass til nye)
 

Jeg trenger tips til sanger å fylle lista med – hvilken julesang klarer du deg ikke uten? Og har du en nyere favoritt som kanskje ikke er så kjent enda? Del i vei 🙂
 

/

57 kommentarer
    1. Ingen jul uten Vårres Jul av Hans Rotmo !! <3 Elsker mange julesanger, men den er liksom den mest hellige som IKKE skal spilles før 1 desember.. Når den kommer på - Da er det jul !
      (Liiiiiiten mulighet for at jeg er litt «miljøskadet» etter å vokse opp med en pappa som elsker vømmøl (til og med så mye at venner kaller han vømmølnissen))

    2. Søk på : Hold ut bare litt til nå. Er en venn av meg som har skrevet den, og jeg bare elsker den satiriske måten de presenterer julestria på. Mange som kjenner seg igjen her. 😉

    3. Trygve Skaug sin “Var det snø” er helt fantastisk! Og hans norske versjon av Maria Menas “Home for Christmas”. Juleplata til Trygve Skaug generelt er fantastisk😉 Ellers må jeg ha med Amy Grant din versjon av “Grown up Christmas list”.

    4. Jeg bare må høre “Julekveld i skogen” og så digger jeg sangen “Jeg så mamma kysse nissen”
      Ellers er jo ” O’ helga natt ” den ultimate julesangen.

    5. Min far pleide alltid å spille Jim Reeves sin juleplate, og det er kanskje det som gir meg mest julestemning. Nå har jeg 4 små barn som jeg ønsker å videreføre tradisjoner og følelser til, og Christmas Polka er en stor hit her i huset🤗 Da danser alle i full iver! Ellers så er Sean Banan sin ‘Ett gott nytt jul’ er morsom, annerledes og fengende julesang🙌🏻

    6. Her går det fulle albumet til plutti puttipott på full guffe en eller annen gang i jula. Mamsen å lillegutt sangen også. Og såklart kurt nilsen😄

    7. Årets julelåt er helt klart Cristel Alsos med Desember! Hele albumet er nydelig, ( Det har jo vært noen år.) men Desember er vel ny i år. Hos meg er det ulike spillelister til ulike juleaktiviteter; rolig lister som Alsos, når jeg slapper av; Wenche Myhre å Hanne Krogs Juleplater når jeg vasker og rydder; Kurt Nilsen og Michael Bublé hører vi mye på som «bakgrunns» musikk. Men samtidig syns jeg også det er morro å finne nye låter; både for juleparty ol. 😉

    8. Lenge ble det ikke jul før jeg hørte “En stjerne skinner i natt” men etter at min bestemor døde for noen år siden klarer jeg ikke høre på den uten å gråte.. Så da var det bare å fjerne den fra spillelista.. Men hvis jeg skal komme med 3julesanger som ikke er de tradisjonelle, så blir det:
      – Trygve Skaug med “Ei Stjerne som deg”
      – Odd Nordstoga med “Svingensongen”
      – Kari Medaas og Ivar Medaas med “Juletre og Julefred”
      Må å nevne Majorstuen med Sjøulken (riktignok ikke en sang, men en artig melodi!)
      Foruten så blir det heller ikke jul uten Peter Jøback og Hans Rotmo.
      Ha ei fin uke videre! 🙂

    9. For meg er den ultimate julesangen:
      “Grown-up Christmas list” med Nathalie Cole❤. Du kommer til å elske den!! Æ låvår❤

    10. Oooh- er også på jakt etter DEN julesangen. «Nordnorsk julesalme» med Karmelittnonnene eller Halvdan Sivertsen eller «God Jul min venn» med Thea K Eriksen eller «Rejoice»/«Panis Angelicus» med Il Divo anbefaler jeg å lytte på 🎅🏻🤶🏻🎄🎉 Ha en fin advent 😊

    11. Solveig Slettahjell med “kunne jeg bare bli barn igjen”. Helt nydelig, nostalgisk!
      Garness med “Fangens julekveld”.

    12. Helt ny norsk julesang på engelsk.
      Laget av og synges av det Sandefjordbaserte koret Beat (julekonsert sammen med Chris Medina imorgen;)
      Give love this Christmas (ligger på Spotify)

    13. Den ultimate julesangen er O helga natt med Jussi Bjørling, ellers klarer jeg meg ikke uten :
      I den kalde vinter – Christel Alsos
      Nordnorsk Julesalme – Halvdan Sivertsen
      Stjernesludd- Dum Dum Boys
      Last Christmas – Wham !
      Do they know it”s christmas – Band Aid
      Little drummer boy – David Bowie/Bing Crosby
      Nella Fantasia – Jan Werner
      Gå inte förbi – Peter Jöback/Sissel Kyrkjebø

    14. De klassiske er så fine, og ingenting gir meg mer frysning enn O’helga natt i kirken på julaften f.eks.
      Men i det siste har jeg fått litt sansen for humoristiske julelåter, som gir litt stemning i form av energi. Disse setter vi på når hele familien, små som store, ønsker å hoppe og danse rundt i stua med nisselua på 😀
      Eksempel er Freddy Kalas sin “Hey ho”. Og syns også Senkveld-sangene er fine “Feliz navidad, god jul and merry christmas to all” og “Nå er jula her igjen”.
      Låtene fra Barnas julekveld har også vært store favoritter her! Spesielt “Tenn lys”, “Gavejakt” og “Vaskedilla”.

    15. Fairytale of New York
      Gå inte förbi
      Himmel på jord av Kurt Nilsen
      Gje meg handa di ven med Kurt Nilsen og Helene Bøksle
      Home for christmas med Maria mena
      En stjerne skinner i natt med Maria arredondo
      Og det blir ikke jul uten den mest irriterende sangen som klistrer seg til hjernen til langt ut i mars; feliz navidad!

    16. Frid på jord med Sofia Karlsson og en hvilken som helst flerstemt versjon av Es ist ein Ros entsprungen. Og Sølvguttene med Pie Jesu! Hører omtrent ikke på kormusikk ellers i året, men det er lite som er mer jul enn sakrale, flotte korstemmer 😀

    17. Nordnorsk julesalme med Maria haukås mittet og Oslo gospelkor, samt når himmelen faller ned av Anne Grete preuis 🎅🏻🎄⭐️

    18. Jill Johnson – Christmas with you
      Jeff & Sheri Easter – The greatest gift of all
      …. og blir alltid kjempe rørt av superbarna sin adventstid 🙂

    19. mine favoritter er
      Silent Night – Lindsey Stirling
      Hallelujah- Lindsey Stirling
      julekveldsvisa- alf prøysen

    20. Nordnorsk julesalme – Trygve Hoff
      O helga natt – Jussi Bjørling
      Josefs julevise – Halvdan Sivertsen
      Julekveldsvise – Alf Prøysen

    21. Ny i år – Vi feirer jul med Charlotte Qvale og Marte Wulff. Gamle gode: Lys i mørketida med Marte Haukås Storeng og Oslo Gospelchoir. Gir meg frysninger! Så er det jo Hanne Krigh med I denne julenatt (eller julenatt)… Og Bjørn Eidsvåg med I en natt😍 Gammel slager fra skolegudstjeneste i Tjølling kirke!

    22. “Når kjerkeklokka slår” med Lewi Bergrud 😍 En norsk versjon av “The fairytale of New York”, oversatt av Trygve Skaug.

    23. ‘Tând ett ljus’ med den svenske trioen Triad. Med Orup, Anders Glenmark samt Niklas Strömstedt. Den er fra begynnelsen av nittitallet, trur jeg da. Men den er helt fantastisk fiiiiin! Må høres!

    24. Hei igjen! Jeg huska visst feil…. Triad besto av Janne (ettellerannet), Lasse Lindbom i tillegg til Strömstedt. ‘Tänd ett ljus’ ble visst spelt inn i 1987. Måtte google litt her 😉

    25. Carola med Himlen i min favn, et must for jentungen når det nærmer seg jul. Passer egentlig fint hele året også og ved alle anledninger 😜 Lurer på hva folka på oppvåkningen på sykehuset tenkte på når jeg satt på denne for å roe ned jentungen etter operasjon 😄

    26. The First Noël , “Christmas” av Blues Traveler, “Himlen i min famn” av Carola og “O helga natt” med Nils Bech 🙂 🙂

    27. Julesangene jeg hører på gjenspeiler seg i musikken jeg hører på ellers i året 🙈
      Blink 182 – I won’t be home for christmas
      Ramones – Merry Christmas
      Smashing Pumkins – christmastime
      Ungene elsker Staysman med Se så glad nissen er 😂
      (Vi hører på mer “normal” julemusikk også altså 😎)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg