Litt færre til jul

Jeg tror jeg er ganske god på å leve her og nå. Jeg gjør i alle fall det jeg kan for å være tilstede, og ikke tenke nevneverdig mye verken bakover eller framover i tid. Selvfølgelig er det lettere sagt enn gjort, men jeg gjør så godt jeg kan.

Samtidig må jeg også innrømme at tankene har driftet mye det siste halve året. Det at bestefar var syk, gjorde at jeg måtte lære meg å parkere tankene slik at de ikke tok helt knekken på meg. Jeg klarte det vel egentlig ikke, men igjen: Jeg gjorde så godt jeg kunne.

Og litt på samme måte som at jeg ble helt satt ut over hvor vondt det var å sette barn til verden når “alle” hadde klart det før meg, tenker jeg mye på at så godt som alle opplever å skulle feire den første julen når noen mangler. Og det gjør meg helt satt ut.

Alle ønsker jo at julen skal være en god tid – men etterhvert som man blir eldre, blir julen også en sårbar tid. Den rommer forhåpentligvis mest glede, men også mye savn. Og det er tanker jeg aldri hadde som barn.

Og da tenker jeg tilbake til tiden der jeg ikke hadde noen å savne. Da jeg var liten og livet var bekymringsløst, da julen bare var et stort høydepunkt, fullstappet med glede.

Og at den samme julen må ha rommet mye savn for andre enn meg. Mine foreldre, mine besteforeldre – hadde de de samme tankene som meg? At julen var fin, men at det var en spesiell følelse å feire jul med et savn?

Midt oppi alt tankekaoset, er det en fin trøst at vi er mange i samme båt. For vi er mange som skal feire jul med forhåpentligvis mest glede, men også mye savn. Vi er mange som skal kjenne på livet.

Og det kommer til å gå bra.

Decorative heart shape ornament
Licensed from: 3523Studio / yayimages.com

/

12 kommentarer
    1. Utrolig fin måte å sette ord på det!
      Jeg måtte tidlig lære meg og savne i julen, da pappa døde av kreft det året jeg fylte 12år.
      Men jeg er heldig. Jeg har 12 år med gode minner og et bånd med mamma og mine brødre som jeg er evig takknemlig for<3
      Det gjør tross alt vondt fordi vi sitter igjen med gode minner.
      God juleklem <3

    2. I år blir min første jul uten min kjære morfar også.. Det er veldig rart å ikke finne ut hva han skal få i julegave, og at vi må huske på å rekke innom ham før vi drar med båten hjem til mamma og pappa. Han bodde på sykehjem og var veldig dårlig til beins de siste årene.. Det er et savn og mange minner, som man etter hvert finner mer glede enn sorg i, og det begynner å gå bra❤️
      Du er så flink å sette ord på det du mener, Christina!😊 I like you!❤️

    3. Jeg mistet pappa brått og uventet i høst og kan ikke skjønne hvordan yndlingshøytiden vår skal gjennomleves. Og selv om andre føler det samme savnet så må jeg innrømme at det ikke gjør det noe lettere. Det er nok en selvsentrert holdning, men jeg føler det jeg føler og skulle inderlig ønske jeg hadde det på samme måte som deg.
      Kanskje til neste år. 🙂
      Jeg ønsker deg en god jul og en nydelig feiring med familien din. <3

    4. I alle mine barneår feiret vi jul hos verdens beste mormor, i et lite, hvitt hus på landet. Da hun døde ble overgangen enorm, det ble aldri det samme å feire i en blokkleilighet i byen nei… Men det går seg jo til etterhvert og julene ble jo koselig, men den første jula var stusselig.
      Med to småtasser blir det jo liv og røre uansett og jeg tror dere får en nydelig og fin julefeiring sammen med de dere har igjen rundt dere. :o) God Jul!

    5. Här har livet gått helt åt helvete (förlåt) sista året. Så ni blir det jul utan barn och utan familj. Förmodligen struntar jag i hela julen. Det är bara ångest.
      Jag som egentligen börjar pynta i november och smyglyssnar på julsånger året om…
      Hoppas eran jul blir fin i alla fall!!
      Du har en fantastisk blogg!!

    6. Jeg mista mormor i august. Merker at savnet kommer sterkere nå når d nærmer seg jul. Er samtid takknemmelig for å få hatt ho i livet mitt så lenge <3

    7. Du skriver så godt, Christina, og er flink med å sette ord på ting <3
      Mistet min mormor i juni 2015, savnet er der hele tiden, men litt ekstra nå i julen.. Det var noe helt spesielt å feire jul ute hos mormor i Lier, og generelt være hos henne i desember <3

    8. Så fint skrevet ❤ Jula er tid for familiekos, da blir det ekstra merkbart når noe nære ikke er blant oss mer. Mistet min kjære pappa i høst, så denne julen kommer nok til å bli ekstra følelsesladdet 😢 så må innrømme at denne julen gruer jeg meg litt til 😢 Stor klem til deg og de andre som må feire julen uten noen av sine kjære❤

    9. Skulle ønske jeg greide glede meg, men første jula uten vår datter vil bli kjempetøft. Vi skulle hatt en stor bebis sammens med oss ❤ Vi klarer ikke feire jul. Kanskje til neste år, når vårt hjerteplaster er kommet til verden!

    10. Jeg må si meg enig med Elvira over her. Jeg vet at folk kjenner på det samme som meg, men det gjør det liksom ikke noe lettere for det. Jeg mistet min kjære pappa for to uker siden. Helt brått og uventet. Han var bare 56 år gammel. Og alt jeg kjenner på nå er en bunnløs sorg og håpløshet. Og følelsen av å være helt alene. Enda når jeg har folk rundt meg.
      Kjenner at jeg gruer meg til jul og får meg liksom ikke helt til å gjøre noen forberedelser. Kanskje neste år 🙂
      God klem og god jul til deg og dine 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg