Lykkelig med høy lønn

Jeg føler selv at jeg har et ganske røddig forhold til penger, og det kan jeg nok takke Pappa for. Jeg kan nok ikke ha vært gamle knotten da han lærte meg at “man sparer før man kjøper” 😉

Jeg setter pris på at han lært meg å være økonomisk, men jeg må jo innrømme at jeg også drømmer om å bli litt rik en vakker dag.. Når jeg en sjelden gang spiller lotto, får jeg sånne ut-av-meg-sjæl-øyeblikk der jeg plutselig ser for meg at jeg kommer til å dra i land milliongevinsten – også tenker jeg på hva jeg ville gjort dersom jeg plutselig hadde vunnet en hel bråte med penger..

For masse penger er vel drømmen til de fleste av oss – men hadde jeg klart å bestemme meg for hva jeg ville brukt pengene på? Hva er egentlig drømmen..? Hytte på fjellet?
Pusse opp kjøkkenet?
Ny bil?
Cruise i Karibien..?
Og ikke minst: Hvor lykkelig ville jeg blitt med disse pengene?

To amerikanske forskere har faktisk funnet ut hvor mye du må tjene i året for å være mest mulig lykkelig. For høyere lønn gjør deg lykkeligere, men bare opp til 727.371 norske kroner i året. (Tallet er fra 2009, omregnet fra dollar og korrigert for kjøpekraft)

Og dette syns jeg er skikkelig fascinerende! Folk blir altså gladere jo mer penger de har, men tjener du over 727.371 kroner i året, fører det ikke til mer lykke. Du kan føle deg mer suksessrik – men lykkenivået stiger altså ikke.

Forskerne forklarer resultatene med at “mer penger fører til at man kan kjøpe seg flere gleder, men at man med veldig mye penger nyter gledene mindre”.

Og så enkelt tror jeg rett og slett det er. På samme måte som at vi trenger vinter i Norge for å sette skikkelig pris på sommeren – så tror jeg mye penger fort gjør at man “mister” mye annet.

Det er egentlig litt trist å tenke på, men også ganske fint. For det betyr at man trenger ikke de store, uoppnåelige tingene i livet for å bli lykkelig. Man kommer kanskje vel så langt med hverdagslykke.

Med årene har jeg faktisk sluttet å drømme om å vinne i Lotto, men det jeg derimot kunne tenkt meg, er den Flax-premien på 20 000 kr i måneden de neste 20 årene. Det må jo være den ultimate premien!

Ikke nok til å bli mettet på lykke, men akkurat nok til at du kan unne deg litt ekstra hverdagsluksus som gjør deg akkurat passe glad hver eneste dag. Ingen privat-jet eller villa i Hollywood, men en kontinuerlig tilgang på gräddost i kjøleskapet og nye sokker uten hull.

For det er faktisk lykke det også 🙂
 

/

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg