Barna må tåle såpass

Snart er det jul, og i julen skal vi kose oss! Julemiddagene kommer som perler på en snor, og det er nærmest en selvfølge med alkohol i glasset. Da er det fint å huske på at det er “viktig at barna lærer seg god alkoholkultur”.

For “barna må tåle såpass”.

Og “mine barn har aldri klaget”.

Dette var noe av responsen som gikk igjen flest ganger i fjor, da jeg skrev et blogginnlegg som handlet om julen, og om at alkohol og barn ikke hører sammen. Det jeg trodde var et helt vanlig innlegg, men som klarte å hisse opp en stor del av Norges befolkning som mente jeg ikke hadde noen rett til å ta fra dem kosen.

For folk liker visst ikke at man prøver å ta fra dem alkoholen.

santa dog
Licensed from: WilleCole / yayimages.com
 

Det ble kaos, og jeg må innrømme at jeg fikk sjokk av responsen. Jeg hadde aldri trodd at det var en brannfakkel å oppfordre folk til å tenke seg om en ekstra gang før man kaster innpå både øl og akevitt til julematen når det er barn tilstede.

Men det fikk meg i alle fall til å innse at dette er et tema vi må diskutere i år igjen!

For jeg står fortsatt for det jeg skrev i fjor: Jeg mener julen er barnas høytid. Og jeg vet fortsatt at få liker å innrømme dette, men der det finnes alkohol, finnes det rus. Og der det finnes rus, finnes det også et rom for feilskjær.

Og i år som i fjor, syns jeg det er greit at vi minner hverandre på at en liten akevitt kan være én akevitt for mye. Det er ikke sikkert du merker det selv, men det gjør kanskje de minste – som er ekstra ømfintlige for forandringer.

Og det kan være fort gjort, for det er ikke så mye som skal til. Det trenger nemlig ikke være snakk om å drikke seg snydens, for det skal ikke mange slurkene til før man helt ubevisst endrer seg. Bare bittelitt. Oppfører seg litt annerledes, snakker litt annerledes. Og man merker det kanskje ikke selv – men det er det noen andre som gjør. Barna.

De tristeste tilbakemeldingene jeg fikk i fjor, var de som skrev at de kan drikke både det ene og det andre uten at barna deres merker noe som helst.

Er det sånn at disse personene oppriktig talt tror at en femåring skal komme bort til mamma eller pappa og si at “Nei, nå syns jeg du har drukket nok”?

The sad girl with a Christmas present
Licensed from: Madhourse / yayimages.com
 

Jeg vet at ikke alle barn blir usikre når de voksne drikker, men hvorfor skal man egentlig gamble, og satse på at det går bra? Jeg sier heller ikke at barn tar skade av å se mamma eller pappa nippe til et glass rødvin på fredagskvelden, men er det ikke fint at barna ser at vi ikke trenger øl eller vin for å “kose oss” eller slappe av, da?

Og dessuten er det jo ikke på grunn av rusen vi drikker, så hvorfor er ikke de alkoholfrie variantene bra nok?

Hvis mine barn lærer hjemmefra at det ikke er mulig å kose seg uten alkohol, så mener jeg at vi som foreldre har gjort noe feil. For uansett hvordan man vrir og vender på det, så hører ikke barn og alkohol sammen.

Dessuten er det en fin huskeregel at i alle fall én er kjørbar dersom noe skulle skje. Og som kan gi trøstende klemmer midt på natta om nødvendig – klemmer som ikke lukter alkohol.
 

/ Med ønske om at julen blir fin. For alle 🙂

70 kommentarer
    1. Det er så viktig det du tar opp! Selv er jeg oppvokst uten alkohol, og har et normalt forhold til det. Men jeg har nå, i en alder av 25, bestemt meg for å ikke drikke mer, og det er ikke fordi jeg hadde en alkoholfri barndom, men fordi «kosen» for meg, får jeg like fint uten. Je

    2. Amen! Jeg er helt og holdent enig i alt du skriver, og skulle ønske jeg kunne gitt deg en klem og sagt tusen takk!🤗

    3. Har sagt det i en kommentar til Peter en gang, og gjentar det her: Barna deres har trukket “vinnerloddet” i sine valg av foreldre da de kom til jorden 🙂
      Jeg er ikke et totalavholdsmenneske, men jeg er helt og fullt enig i det du skriver, og jeg husker så godt den kommentaren fra en tante som ikke drakk noe alkohol i familieselskapene, og ungene som søkte mot henne, den kommentaren satte alt i perspektiv, og sa i grunnen det meste. Riktig god jul til dere alle sammen, Teo inkludert 🙂

    4. Jeg er både enig og uenig med deg og argumentet “Barna må lære god alkoholkultur”. Det handler mye om alderen til barna.
      For hva i all verden skal en 5-åring med god alkoholkultur?! Eller en 12-åring.
      Men når barna begynner å bli eldre så ser jeg ikke noe problem i at foreldrene tar seg noe godt i glasset. Men å bli snydens er aldri akseptabelt. Jeg liker enda ikke å se mine foreldre godt synlig beruset (altså mer enn det hyggelige “brisen-stadiet”), og jeg er 24 år.
      Men jeg har nytt godt av foreldre som har vært åpne og snakket med meg om alkohol. De fortalte hva de drakk, hvor mye de “kunne” drikke osv. Det gjorde at jeg tok noen tryggere valg da jeg begynte å drikke. Muligens noen år tidligere enn det som polet foretrekker 😉

    5. Dette er så viktig. Vokste opp i ett hjem der pappa var alkoholiker. Sjøl om han kanskje ikke drakk selve julaften så var tida rundt jul vond. Han kom hjem beruset, mamma blei sur og vi redde. Juletreet blei bindt fast i veggen fordi det var hugget i rus og var heilt skjevt. Middagen inntatt i total taushet, der de voksne bare satt å kikka på hverandre. Fy f… så ille. Selv om eg nå er over 50 kjenner eg den usikker “barne” følelsen hvis det kommer alkohol fram på julaften. Så nei la oss ikke ødelegge barnesinn for resten av livet med å drikke i jula.

    6. Alkohol er verdens største oppløsningsmiddel. Det løser opp familier og vennskap. Nei, jeg er ikke avholdskvinne, kan fint ta meg en fest. Men uten barn stede ❤ Jula er for barna og har ingen ting med Alkohol å gjøre. Er min personlige mening.

    7. Jeg er veldig glad i øl og liker og ta meg en øl i ny og ne. Det som er så flott er at det har kommet masse gode alkoholfrie varianter! Så jeg skal nok kose meg med øl i jula, kan hende barna får smake også :p 😉

    8. Er så ufattelig enig med deg. Bare et lite glass vil endre deg, enten om du ler litt høyere eller endrer deg på andre måter. Det catcher barna og det er stor sannsynlig at de blir skremt.

    9. Det er så bra at du tar opp dette! Jeg har selv hørt fra andre at “barna mine tåler en del alkohol, så de kan fint være til stede der det drikkes”. Det er bare trist. Selv har jeg vært på Vinmonopolet og fått god hjelp til å finne en alkoholfri cider som passer til pinnekjøtt.
      God alkoholfri jul! 😃

    10. Jeg er 25 år og selv om foreldrene mine alltid har drukket alkohol med meg til stede, ikke mye selvfølgelig, så synes jeg fremdeles det er ubehagelig de gangene jeg kan merke at det har vært et glass eller to for mye. Når jeg er 25 og føler det sånn så mener jeg vi kan være sikre på at barna også føler utrygghet. God jul til dere!

    11. Jula er vel en høytid for alle? Både voksen og barn, eller?
      Jeg liker ikke smaken av alkohol, så jeg drikker ikke, men om noen andre her tar et glass vin eller to er faktisk ingen krise for barna. De er ikke skjøre persilleblad.
      Mine beste barndomsminner er fra julekvelden, og da ble til og med min far småbrisen. Jeg merker at han hadde drukket, men følte ingen utrygghet av det.
      Du krisemaksimerer dette med barn og alkohol. Selvfølgelig skal man ikke drikke seg drita med barna, men de som gjør det forandrer ikke mening av et blogginnlegg.
      Alle er ikke like skjøre og følsomme som deg. Det går helt fint å drikke et glass vin selv om ungene er tilstede. Du burde prøve det en gang 😊
      God jul til deg og dine 🎅🏻🎄

    12. Fy og bøtte så glad jeg er for å lese at vi er mange som unner barna våre en alkoholfri feiring.
      Hos oss serveres aldri noe som ikke barna kan spise/drikke (med unntak av allergier), og vi ser ingen grunn til å forandre på det.
      Finner det bare trist at så mange der ute av en eller annen grunn ser ut for å ikke evne å kose seg eller slappe av uten promille…

    13. Jul og nyttår uten alkohol her 😊😊 men har kjøpt vin til dei kveldene ungene legger seg innen rimelig tid og jeg og mannen kan ta et glass for kos 😊

    14. Takk for at du også i år tar opp temaet! Jeg har selv vokst opp med foreldre som drakk for mye hele året. Når julen kom, da drakk de mer, for da var det i alle fall lov til å “kose seg”. Julen ble et mareritt, og jeg hadde hvert år ett eneste juleønske. Det var at de holdt seg edru. Det ønsket ble aldri oppfylt… Selv drikker jeg nesten ikke, og barna mine har aldri sett oss foreldre beruset noen gang. Hvis vi en sjelden gang tar et glass vin til maten, er ikke det noe som har plaget dem på noe vis. De er voksne nå. Jeg tror usikkerheten kommer, dersom foreldrene drikker mye ellers i året (helger, høytider og sommerferie) og barna da blir gående å grue seg til jul, og de blir ekstra vare og oppmerksomme på foreldrenes oppførsel. Voksne som har et helt normalt forhold til alkohol, og er bevisst på at ETT glass holder, kan være gode forbilder. Man kan ikke late som om alkohol ikke finnes heller, for det gjør det dessverre. God jul, og ja takk til julebrus 🙂

    15. Hei!
      Er enig i veldig mye av det du skriver, selv om jeg ikke ser problemet i at man nipper til litt rødt i glasset til julemiddagene. Jeg syns ikke debatten bør være så svart/hvit at det blir “enten eller”. Men her er nok mange uenige, og det får være greit. Jeg tenker at det viktigste blir at man er bevisst dette, og gjør seg gode refleksjoner og reflekterte valg. For da tror jeg det går så mye bedre i de fleste hjem. Også der det serveres alkohol til maten 🙂 Så dermed er jeg helt for at temaet tas opp.
      MEN jeg vil “arrestere” deg på et punkt. Og det er et argument som jeg synes faller på sine egen urimelighet, og som ikke bør være et argument. Du skriver at “Dessuten er det en fin huskeregel at i alle fall én er kjørbar dersom noe skulle skje.”
      Husk på at det faktisk er mange familier, hvor verken mamma eller pappa har sertifikatet. Og dermed aldri kan kjøre “hvis noe skulle skje”. Det er ikke en menneskerett å kjøre bil, og heller ikke et krav for å være gode foreldre. Så dette argumentet bør fjernes fra denne debatten, mener jeg. Og for ordens skyld, jeg har sertifikatet selv 🙂
      Ønsker dere, og alle lesere av bloggen en riktig god jul.

    16. Jeg er helt enig med deg. Man burde kunne skille på selskap med barn og selskap med voksne. Det er merkelig mange som synes det er viktig med “et lite glass”. Lurer på hvorfor.

    17. Her er det et lite glass vin eller en øl pr. person til maten. Til de som ønsker alkohol altså, ikke alle gjør det. Den mengden synes jeg er helt innenfor, de fleste blir ikke påvirket av så lite.
      Oldefar får en konjakk til kaffen da. De som måtte ønske alkohol utover dette, kan feire jul andre steder enn hos oss. Her går barna først!

    18. Takk for et ærlig og fint innlegg 😊❤️ Jeg er helt enig i at barn og alkohol ikke hører sammen, ikke i det hele tatt! Barna skal føle seg trygg rundt sine foreldre og det skal absolutt ikke mye til før ganske små barn merker at mamma eller pappa dine øyne er blitt røde eller at oppførselen ikke er den samme, selvom vi voksne ikke tror at det er noe problem så kan vi ikke forvente at et lite barn skal måtte gi beskjed når de føler at ting blir ubehagelig. Dette er så viktig! Jeg mener ikke at man aldri skal kunne ta et glass vin eller en øl når barna er til stedet, men at det heller er lurt og tenke over hva situasjonen er og man trenger ikke alkohol for å få en fin jul eller helg 😊
      God jul alle sammen 😊❤️

    19. Takk!! For de som er i tvil om barna preges av voksnes alkoholinntak, kan jeg forøvrig anbefale noe så enkelt og opplysende som dagens nyhetssending fra NrkSuper. (Supernytt) Reportasjen deres om barn og alkohol var både opplysende og tung for noen av mine 4.klasseelever å svelge….

    20. TAKK for at du tar opp temaet igjen. Håper du fortsetter med det hvert år, for dette er så viktig!! God jul!

    21. Dette er så viktig!! Og dette er SÅ rett, i mine ører!! Fantastisk innlegg fult av gode verdier. Må være det beste innlegget jeg har lest i desember. Takk for at du setter lys på et så sårt men viktig budskap.
      Riktig god førjulstid til deg og dine ❤️

    22. Amen!! Vi har selv hatt en bestemor som alltid tok det for langt. Og i år har vi valgt å ikke ha et familiemedlem med på julaften pga. hn ikke klarer å holde seg til én øl til middag.
      Nå er jeg selv over 18, og småbarnsmor. Jeg har ofte tatt meg et glass vin på fredagskvelden når barn sover. Og ser ikke problemet hvis foreldre gjør det, på julaften også. Altså, venter med vinen til de minste har lagt seg. Og vi har alltid én edru person, hvis det skulle skje noe 😊

    23. Veldig bra at du setter fokus på dette i år igjen ❤️
      Undersøkelser har vist at det er langt færre som oppgir å ha vært beruset foran mindreårige enn antallet som oppgir å ha sett andre voksne beruset foran mindreårige. Dette tyder på at vi er blinde på hvor mye vi kan drikke før vi oppleves som beruset av andre. Altså at andre opplever oss som beruset, før vi opplever det selv.
      Når vi vet at barn er så sensitive for endringer i andres væremåte, så burde det være lett å avstå fra alkohol når barn er tilstede. Forklaringer som at barn må lære alkoholvett hjemme og lignende er blitt tilbakevist i undersøkelser gang på gang.
      Det går alltid an å finne på en “god” unnskyldning for å gjøre det en har lyst til. Det er trist at mange velger å overse all forskningen som er gjort, men jeg håper innlegg som dette kan få noen til å tenke seg om en gang ekstra ❤️

    24. Amen!! Tenker på alle de barna som gruer seg til jul pga dette. Barn som GRUER seg til jul?!?! Hvor naturstridig er ikke det?? Får vondt langt inn i sjelen.

    25. Alle foreldre er ikke alkoholikere og dårlige foreldre fordi de tar seg ett glass vin til maten ?! Det er en forskjell mellom ett glass og flaska . Har vokst i ett hjem hvor mor og far tok ett glass til ribba , de var forsatt de samme . Hånda på hjertet aldri tenkt over det . Så hel ikke alle oppe samme flaska . Hvis folk endrer så adferd på grunn av att de får ett glass vin/øl ja da er jeg enig att ja da får man la være ,men syns det er veldig merkelig . Og jula er for alle ! Unger ,voksene ,eldre og dyr . God jul 🎅

    26. Veldig fint at du tar opp dette. Jeg er både enig og uenig i det du sier.. Selv er jeg oppvokst med foreldre som liker vin fordi det er vin, ikke pga rusen. Jeg har lært fra jeg var ung at man må ikke bli ruset, eller være avholds. De har gitt meg et veldig fint forhold til alkohol. Jeg mener det er pga oppveksten min som gjør at jeg har et nøkternt forhold til alkohol. Jeg kan godt ta meg et glass en fredagskveld, men jeg drikker meg aldri full. Julen er barnas høytid og det er viktig at de som ikke klarer å holde seg til den ene ølen til middagen kanskje burde la være å drikke i det hele tatt. Men det er unødvendig å skulle “shame” vi som klarer å ta et glass vin eller en øl til maten og fortsatt klarer å oppføre oss som voksne folk. Synet ditt blit litt for “enten eller” og du fremstår oss som kanskje tar en øl til julemiddagen som dårlige foreldre.. Alt med måte som alt annet i livet 😉

    27. Nå fikk du meg til å tenke litt. Foruten mine barn på 9,7 og1 år kommer hi til å ha ungdommer på 22,19,16 og 14 tilstede på julaften. Jeg/vi er glad i et glass eller to, men jeg føler for å ta en hvit jul i år. Ikke bare for barna men for ungdommene også. De har ikke behov for å se oss ta lett på det med alkohol og egentlig hører det ikke hjemme med alkohol på selve julaften synes nå jeg (når alt kommer til alt er det jo egentlig den mest religiøse dagen hele året 😁 Nei jo jeg tror det blir hvit jul på oss!

    28. Takk! Fortsett med budskapet hvert eneste år du:) Noen sier det ikke er noe poeng, men om du kun endrer ett barns jul til det bedre er bare det fantastisk:)
      God jul!

    29. Er vokst opp i et hjem der mamma og pappa tok en øl på fredagskvelden og et glas vin til maten, både lørdager og julekvelden. Og i oppveksten visste jeg det var noe voksne drakk og ikke barn, men hadde ingen forståelse for at man kunne bli rusa av det for det var de aldri. Og jeg gjør det samme selv, elsker øl og vin og drikker gjerne både helg og jul. Men bare en enhet eller to, aldri beruset. Drikker mye alkoholfritt også, men øl og vin med alkohol smaker jo betydelig bedre. Alt med måte!!

    30. Da regner jeg med at både du og Peter ikke tar dere en kald øl på en varm sommerdag ved grilling heller? Altså med barna tilstede..

    31. Forsåvidt veldig enig, vi er alltid en avholds. Og den andre drikker aldri mye. Men det er altså ingen av oss som har lappen. Så vi burde vel ikke hatt barn vi da siden ingen kan kjøre hvis det skjer noe. 😂

    32. Begynte først å glede meg til jul etter at jeg selv fikk barn å kunne feire julen på mine/våre premisser. Jeg drikker ALDRI når barna mine er tilstede. Helt ok at andre tar seg ett glass vin eller en øl til maten. Men jeg mener at barna fortjener en edru voksen å forholde seg til. Vil mannen ha en konjakk får han pent vente til barna har lagt seg. INGEN skal komme å fortelle meg at barn ikke tar skade av alkoholvaner til foreldre. Enkelte barn er mer var enn andre, da er det enda viktigere at ting skjer på deres premisser. Julaften er spente barn, glade barn, lykkelige barn, glade foreldre som gladelig ofrer et glass for dem de elske aller høyest så de kan ha den beste dagen over hodet mulig med foreldre som er «tilstede».

    33. Veldig enig!
      Har selv opplevd å få julen ødelagt som barn pga alkohol(isme). Endte med sykehus og relativt dårlig stemning i innerste famile. Når jeg får barn blir nok ikke julen 100 % alkoholfri, men jeg skal være 100 % alkoholfri. Jeg er edru hver jul med egen familie etter jeg ble voksen for å sette et eksempel. Hos svigerfamilien hvor alle er over 18 år på julaften tar jeg gjerne en øl eller to til maten.
      Nå har jeg akkurat stemt på deg som Folkets Favoritt i Vixen Influencer Awards <3
      Heia heia & riktig god jul!

    34. Enig! Er man bare voksne tilstede så kan man drikke, men når det kommer barn inn i bildet klarer man seg fiint uten 🙂 og «drikkekultur» trenger de ikke vite noe om før de er vertfall 15. Prate om hva det er, hva det gjør og at det ikke er farlig i små mengder. Jeg husker barndommen, og jeg synes det var ubehagelig når de drakk, om så bare 2 glass. Drakk de et eller to glass en lørdagskveld var det helt ok, var snakk om når det var flere tilstede og stemningen gjerne ble litt mer bråkete at det var ubehagelig. Bra at fler tar det opp!

    35. Og like sikkert som at julen kommer en gang i året, kommer denne diskusjonen.. og den er like forutsigbar hvert eneste år.
      Besteborgerne svarer at «selvfølgelig er vi alle alkoholfrie når det er barn tilstede» og de nikker anerkjennende til hverandres kommentarer om hvor flinke de er og fantastiske mennesker som setter andre først.
      Så har du de noen som forsøker å fortelle at det går faktisk ann å kombinere, men disse blir vanligvis stemplet som både alkoholikere og det ene med det andre av besteborgerne.
      Også har man dem man gjerne vil nå med denne diskusjonen; de som drikker alt for mye i denne typen settinger.. Men de når man ikke frem til, for de leser ikke denne typen innlegg hverken her eller der.
      Trist, men sant..

    36. Siden det tydeligvis må være et tema hvert år så tyder det på at de som må “skjerme ungene sine fra alkohol” åpenbart ikke kan det å drikke.. “å unne barna en alkoholfri jul” er så tullete å si. Hvis du ikke kan drikke alkohol uten å bli ekkel og ufyselig så for all del, la være å drikke. Men da kan du også generelt la være å drikke fordi voksne folk liker heller ikke andre voksne som er ufyselige. Men for folk som ikke har et problem så tar ikke barn skade av at mor og far tar seg en øl til juleribben. Man kan jo ikke si at man drikker øl på julaften uten å få en moralpreken om at fy skam, drikker du med barn til stedet?! Ja, det gjør vi og det har ikke du noe med og det er ikke din plass å fortelle andre at de burde føle seg som dårlige foreldre hvis de drikker. Hvis du lar være å drikke alkohol så er jo det fint for deg, men ikke plag andre som helt fint kan håndtere en øl til ribben uten at barna blir skadet for livet…

    37. Jeg er helt enig i at det fort kan bli for mye og at en akevitt til kan være en for mye, men jeg mener helt oppriktig at mine barn aldri vil merke det om jeg tar en øl eller et glass vin til maten.

    38. Hos oss har aldri alkohol hatt noen stor plass i jula eller andre familiesammenkomster, pappa, farmor og farfar er tørrlagte alkoholikere, men alle 3 sluttet å drikke før jeg og søsknene mine ble født. Jeg tenker jo i utgangspunktet at det er derfor det ikke nytes alkohol til maten hos oss, men resten av familien er egentlig ikke så opptatt av alkohol. Jeg er selv 20 og ser ikke vitsen med å ta et glass til maten da jeg uansett synes brus smaker mye bedre!

    39. Jeg er oppvokst med foreldre som ikke kunne slappe av uten alkohol, og selv om dem ikke alltid var synlig beruset, gikk det faktisk inn på meg. For man er barn og forstår ikke. Jeg kan ta meg et glass vin, etter barna er lagt, men aldri mer når dem er hjemme.

    40. Takk for at du tar opp dette viktige temaet igjen og gjør at alle som er rundt barn i julen (og ellers selvfølgelig) blir litt mer bevisste. Tommel opp for deg!

    41. Fantastisk at du tar opp dette temaet i år, igjen! :- ) Her i huset tar pappaen seg en øl til maten, mens jeg drikker aldri med barnet tilstedet. Jeg syntes det er en trygghet at en av oss ikke har drukket, eller lukter alkohol. Og om det skje noe, har jeg alltid mulighet til å kjøre! 🙂

    42. Dette er et viktig tema, men allikevel vanskelig.. jeg er oppvokst i ett hjem hvor ett glass eller to til maten i helgene ble nytt til den ekstra gode helgemiddagen. Jeg er også ganske sensitiv av meg og har alltid merket forandringer og sinnstemninger i ett rom. Jeg har som yngre vært tilstede hvor voksne har blitt beruset og reagert negativt på dette. Og det er ingen barn som skal oppleve berusede personer de har nær relasjon til. Og den norske ?drikkekulturen? er jo ikke akkurat et glansbilde! Men, jeg har også hatt stor glede av at mamma og pappa har kost seg med et glass til den gode middagen. Dette vinglasset på spisebordet eller stuebordet vitnet om helg og lav puls fra en ellers hektisk hverdag med tidsklemme, mye kjøring til treninger og tidspunkter som skulle overholdes. Lørdagsmiddag hjemme var nærmest hellig, da var det tid til matlaging, et bord dekt med litt finere servise, servietter og levende lys samt foreldre som ikke ble dratt i hver sin kant for at noe skulle rekkes. Hjemme hos oss hadde jeg alltid venninner, og i en alder av 11 år og oppover ble vi gjerne sittende lenge rundt matbordet å prate med de voksne. Det var rom for prat om ulike temaer som vi unge var opptatt av og mamma og pappa fortalte om sin oppvekst og delte historier, jeg minnes dette med varme og mye latter – kvalitetstid! Og Joda dette hadde vært like verdifullt og hyggelig uten dette glasset, men vi søsknene har så visst ikke tatt skade av det.
      Jeg har i dag to små barn selv, og har stor respekt for alkoholens påvirkning og her hjemme er det ikke rom for så mye som en dråpe FOR mye. Men å kjenne sine begrensninger er viktig, det er faktisk lov å la det stå igjen litt vin i glasset om en kjenner at man har fått nok.

    43. Bladde meg tilbake i arkivet til Peter og kom over ett innlegg hvor det grilles og drikkes øl. Barna løp rundt på gresset. Sommer/jul, har dere ikke de samme “kjørereglene”? Eller var dere bare litt mer laidback når kidsa var små? For meg virker det litt selvmotsigende.. men for all del, man svetter jo ut en øl fortere i 20+ 😉

    44. Jeg er oppvokst med at en øl eller ett glass vin til julematen var noe de voksne drakk, om sommeren var det innimellom en øl til grillmaten, og for meg er det helt uproblematisk. Jeg koser meg med mitt ene glass vin til julemiddagen, fordi jeg synes rødvin er godt. Men bare ett glass, fordi jeg tåler ikke mer uten å merke det. Nå skal det sies at det ikke er noen barn sammen med oss på julaften, men jeg er usikker på om jeg synes ett glass er et problem om vi hadde hatt barn. Men nå er jeg vant med voksne som stopper etter det ene glasset.

    45. Må først og fremst si at jeg liker bloggen din svært godt og synes oftest du skriver veldig reflektert og bra. Din blogg er blant de beste i Norge etter min mening.
      Likevel er jeg ikke helt enig med deg når det gjelder dette. La meg forklare hvorfor.
      Jeg har vokst opp med en psykisk ustabil mor, med borderline personlighetsforstyrrelse og mest sannsynlig også et snev av narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Hun gjorde veldig mye ut av å gjøre alt som var riktig utad og fremstå som en god mor. Mye variert og sunn og spennende mat dra bunnen, tok meg med på interessante ferier og barneteater og alt mulig rart. Og hun var veldig sterk motstander av å drikke foran barn.
      For mange framsto hun nok som en god og veldig dedikert mor. Det var hun ikke. Oppveksten var preget av psykisk og verbal vold, jwg visste aldri hvor jeg hadde henne. Hun kunne eksplodere av den minste ting, skjelle meg ut og trykke meg ned. Den dag i dag sliter jeg med ting fra oppveksten min. Faktisk ble hun så ille da jeg var i voksen alder at hun ble ilagt besøksforbud, og jeg kan ikke ha noen kontakt med henne. Det er bare drama og konspirasjonsteorier osv.
      For noen år siden møtte jeg mannen min, som er alt ikke moren min er. Emosjonelt stabil, fra en trygg og god familie, han vet hvor han har seg selv og andre. Han er min klippe, og er en veldig god pappa også. Han kan godt ta seg en øl av og til, kanskje en gang annenhver uke. Da er det snakk om en god øl fra polet, altså med en høyere prosent enn vanlig øl. Han nyter den langsomt over en lengre periode. Det kan godt være før barna har lagt seg. Et par ganger i måneden koser han seg med et glass whisky utover kvelden. Altså ett glass som varer lenge. Han er en høy mann og han blir overhode ikke beruset, endrer absolutt ikke oppførsel eller væremåte, og han har ikke noe vanskelig eller uavklart forhold til alkohol.
      Om han hadde sagt han ville tatt seg en akevitt til julematen hadde jeg syntes det var helt Ok (selv drikker jeg ikke alkohol, fordi jeg ikke liker smaken!).
      For å konkludere med det jeg mener her: man kan godt la være å drikke, være helt avholds eller bare la være å drikke i barns nærvær, of likevel bedrive omsorgssvikt, eller gi barn en oppvekst med utrygghet, dårlig tilknytning, psykologiske traumer, ustabilitet osv. Og man kan være en stabil og god omsorgsperson med et kontrollert og sunt forhold til alkohol.
      Jeg har førstehåndsefaring med dette. Vil forøvrig også minne om alle omsorgssviktsakene man hører om av barn fra familier med en religion som ikke drikker alkohol, fordi de kommer fra kulturer der en helt annen barneoppdragelse og for eksempel fysisk avstraffelse eller trusler er mer «innafor» enn her. Dette er ikke noe jeg sier for å henge ut en spesiell gruppe eller religon. Men for å nyansere debatten litt.
      Alkohol og de problemene alkoholrus har for en del barn vil jeg heller si er SYMPTOMER på omsorgssvikt/personlighetsforstyrrelser hos foreldrene. Hadde de vært sånn som mannen min, for eksempel, hadde ikke alkoholen utartet seg til noe problem.
      Blir litt som når alle må sitte igjen fordi to stykker i klassen er pøbler.

    46. Er så enig med deg! Skjønner ikke greia med at alkoholen må på bordet i jula, på campingplassen osv.. Elendig opplegg!
      Hilsen ei som synes Cola er den beste kosedrikken 😉

    47. Jeg har vokst opp med at foreldre og besteforeldre har tatt kanskje 1 glass til middagen, jeg har riktignlk aldri talt, fordi jeg tenkte ikke over det. Jeg visste bare at deg var en drikke som var for de voksne, og julebrusen og rødvinen har jo ganske lik farge så tenkte aldri over det. Var også borti og smakte rødvin med et uhell når jeg muligens var rundt 7 år og husket jeg ikke likte voksne sin julebrus. Merket aldri noen endret atferd. Men som nå 23 åring, kan jeg fortsatt ikke se grunnen til at man skal drikke alkohol til julemiddagen. Jeg liker best den julebrusen jeg, og kommer nok aldri til å drikke alkohol på julaften, da jeg har det veldig godt med julebrus, det er jo det som er jul.

    48. Jeg er vokst opp i et hjem der alkohol var viktig. Hver helg skulle det drikkes litt. Også til jul. Det ble holdt fester hjemme hos oss, der vi barna skulle sove i andre etasje, til tross for høylytte og fulle mennesker i første etasje og høy musikk. Om vi klagde på at vi ikke fikk sove var vi vanskelige og i veien. Det var ikke noe gøy å komme ned for å si at en ikke fikk sove og se foreldrene sine, og venners foreldre, fulle og rare. I tillegg visste jeg at når de drakk hadde jeg ansvar for lillebror. Jeg liker ikke når mine foreldre nå drikker alkohol mens jeg og min sønn er der til jul. Jeg har prøvd å si ifra, men det blir feid bort, fordi vi tok jo ikke noe skade av at de drakk da vi var små (i følge dem). Sannheten er at jeg gjorde det. Jeg vet ikke hvordan det er med min bror, men jeg har et anstrengt forhold til alkohol nå. Jeg har selv sagt, i tenårene og tidlig tyveårene, at jeg ikke tok skade av det, men nå når jeg har blitt mor selv ser jeg at jeg har det. Det er ikke sånn at en må ha alkohol for å kose seg til jul. Det er ikke sånn at selv om barna svarer ja, når en sier at det går bra, så er det det som er rett. Barn foretrekker glade foreldre som ikke blir sint, og da er det lettere å si at det går bra enn å si at en blir redd når mor eller far drikker.

    49. Tenker også at mange er helt hysterisk når det gjelder dette, INGEN barn blir ødelagt eller foreldrene ikke har omsorgevne bare for de tar seg et par glass vin eller øl, hvis de drikker hver dag eller og i tillegg julaften forstår jeg, men barna får heller et sunt forhold til alkehol gjennom foreldre <3

    50. Hei!
      Jeg har i likhet med anonym over her vokst opp i et hjem med mye drikking. I helger, ferier og høytider var og er det alltid alkohol. Nå er jeg selv blitt voksen og ser tilbake på en trygg og fin barndom. Jeg må helt ærlig si at jeg ikke kan huske å ha vært redd når de voksne har drukket. Det har iallfall aldri gått utover meg, og sånn sett er jeg kanskje ekstremt heldig, men jeg synes det er viktig å påpeke at voksne mennesker som drikker kan være i stand til å være gode foreldre, selv med en liten promille. Jeg har helt sikkert fått trøst av alkoholpåvirkede foreldre flere ganger, men har aldri oppriktig talt aldri merket det.
      Det kan hende at jeg endrer mening om dette selv hvis jeg får egne barn, men jeg tror det viktigste er at hvis man drikker rundt barna sine, så må man kjenne seg selv som alkoholpåvirket. Dersom man vet at man endrer oppførsel, tråkker over grenser og kan oppføre seg på en måte som gjør barna utrygge, så skal man selvsagt ikke drikke rundt barna! Men mange, inkludert mine foreldre, er jo seg selv, bare litt gladere eller mer høylytte kanskje, og det må jeg si at jeg selv tålte fint som barn. Jeg kan kun snakke på vegne av meg selv, men basert på mine erfaringer er det ikke gitt at barn tar skade av en slik endring i oppførsel. Barn blir glade, gira og høylytte i selskaper de også – og jeg var iallfall ikke i stand til å reflektere over om det gode humøret kom av promille eller generell feststemning i huset. Antagelig var det en kombinasjon, og det er vel uansett vanskelig å identifisere hva som er hva.
      Jeg synes også det er litt voldsomt å si at jula – bare – er barnas høytid. Voksne mennesker trenger også ferie, og dersom man hele livet med barn skal gjøre alle tenkelige tilpasninger for å skåne barna sine 100%, tror jeg man gjør både barn og seg selv en bjørnetjeneste. Jeg tenker at barna tåler å se foreldre i feriemodus også og at jeg fint har tålt å se foreldrene mine drikke en del.
      Nå er kanskje min erfaring mye pga at foreldrene mine aldri ble fulle (nok til at jeg merket det iallfall), men synes uansett ikke det bør svartmales fullstendig, for alkohol representerer hygge og kos for meg den dag i dag, selv om jeg har vært eksponert for mye drikking selv. Mitt eget forhold til alkohol anser jeg som sunt og helt normalt for en student på 22, og jeg tenker nå at hvis jeg en dag får barn så vil jeg nok drikke etter lignende mønster som mine foreldre. Og ja – jeg føler på sett og vis at jeg har lært god alkoholkultur hjemmefra.
      Avslutningsvis vil jeg nok en gang understreke at jeg kun deler fra mitt ståsted, og at jeg selvsagt er helt enig i at dersom barna på noen måte møter kjefting, vold, utagering eller utrygghet på annen måte, så er det aldri greit. Edru eller full. Jeg er fullstendig motstander av all oppførsel som negativt rammer barn, men det er også det jeg er motstander av – og jeg tenker at det ikke er en automatisk kobling mellom alkoholinntak og oppførsel som negativt rammer barn.

    51. Jeg tar meg gjerne ett par glass vin til julemiddagen. Til og med en liten akevitt. Og ser heller ikke noe problem å ta meg en øl eller to i solsteken på sommeren eller på en ferietur, eller deler en flaske vin med andre voksne når vi er på restaurant. Men barn til stede.
      Handler det om alkoholproblemer, eller at folk blir ufyselige, fæle og kranglete når de drikker, så er det overhodet ikke greit å drikke sammen med barn. Om det så er jul eller ikke. Jeg syns det er fælt at det kun fokuseres på dette rundt juletider. At det liksom bare er jula de ikke skal drikke i samvær med barna, for jula er barnas høytid. Sånne voksne bør overhodet aldri drikke i samvær med barna, for har man barn er hver dag barnas dag i så måte. Alle barn har rett på en trygg hverdag, og da er det nok ikke den drikkinga som gjøres i jula som er verst.
      Og om barn syns det er skummelt at voksne endrer oppførsel, så er det overhodet ikke bare alkohol som fører til det. Jeg endrer blant annet væremåte når bestevenninna mi kommer på besøk, det blir ekstremt mye historier, latter og fnising -selv uten alkohol. Og det er jo ofte dette som forsterkes når man drikker alkohol også. Godt ikke mitt barn er så sensitiv da.
      Jeg tror egentlig ikke så mange lar seg provosere av meningene dine, at du total avholds når dine barn er til stede er selvsagt helt greit. Det som er provoserende er at det oppleves som om at du skal belære andre om hva de kan og ikke kan gjøre. For min del lar jeg meg ikke provosere, du skal få lov til å ha dine meninger om meg fordi jeg kan ta meg en øl selv om det er barn tilstede. Men jeg vil si meningen min likevel 🙂

    52. Hvis man blir provosert eller føler at man må “forsvare” at man drikker alkohol så har man et problem man ikke vil innrømme. Så enkelt er det. Alkohol kan ALLE fint ofre den ene dagen i året. Så hvis det er så “vanskelig” å la vær å drikke alkohol en dag i året så burde man kanskje spørre seg selv hvorfor alkoholen er så viktig? Det er den jeg ikke skjønner. Hvorfor er alkohol så viktig? Hvorfor må man ha alkohol for å kose seg? Blir det ikke “ordentlig” jul eller kos uten alkohol? Jeg fatter bare ikke at det kan være så vanskelig å la være å drikke hvis man ikke har et alkoholproblem. Så alle dere som føler dere provosert av denne kommentaren: Kanskje dere bør se litt nøyere på deres eget liv og hvorfor alkoholen har en så viktig plass i det?
      Hilsen en som ikke drikker selv, har ingen problemer med at folk drikker, men som ikke skjønner hvorfor “voksne” mennesker skal forsvare alkohol i “feiringssammenhenger”. Det er stort fokus på at man kan kose seg uten kake og sjokolade når man skal feire. Det kan man godt gjøre uten alkohol også.Og her er grunnen: Det man viser barna blir “fasit”. Altså, når man har bursdag så MÅ man ferie med kake. Når man blir voksen så MÅ alt feires med alkohol fordi det er det man er innprentet fra ung alder. Om det er skadelig eller ikke er egentlig på utsiden av poenget. For noen vil det være skadelig, for andre ikke. Men det vet man jo ikke før ungene er voksne. Skal man ta den sjangsen? Stikkordet er jo å lage gode vaner. At man kan spise sjokolade innimellom, men at det ikke er nødvendig for å kose seg. Det samme med alkohol.
      Skjerp dere folkens. Dere kaller dere selv for voksne, dere er rollemodeller og må vise at alkohol/fett/sukker ikke er synonymt med kos!!

    53. Synes at vi nordmenn blir bare mer og mer sytete!
      Helt ærlig, spesielt oss kvinner. Plystrer en mann etter oss på gaten, eller mot all formodning, si at kjolen er pen, da er det sekstrakasering. og hash tag ‘METOO’
      tar man seg et glass på julaften så er det nesten blitt som å banne i kirken. Hva har skjedd med å lære barna at alkohol skal nytes og ikke drikkes. Føre folk dømmer meg nå, jeg er vokst opp med rus på den ene siden, så vet veldig godt hva dette innebærer. men har også vokst opp med at mor og far har tatt seg et glass. Da snakker vi bare et glass! Og det har jeg bare forbundet med ‘kos’.
      Jeg tar meg et glass til julematen hjemme med barn. Men det skal også sies, når jeg har besøk av tante barnet mitt, da tar jeg ikke meg et glass.
      Grunnen er så enkel som at alle barn er forskjellige. Noen er mer sensetive enn andre og mitt tante barn er usikker og litt redd av natur. Kunne aldri funnet på å drukket alkohol rundt henne.
      ALt med måte. OG man behøver ikke å ha et problem for at man synes at det er faktisk greit å ta et glass.
      Men synes det er kjempe bra at du setter fokus på dette rundt disse tider! Det blir som regel mye alkohol i disse tider for alt for mange, og ja mange av dem har et problem.
      Nå har du også dem som velger å ha alkoholservering i Barne bursdager og konfirmasjoner. Dette er noe jeg synes ikke er greit.
      Dette blir litt for sært for min smak. Men et glass til julemiddagen er helt innafor. Så lenge det stopper der!
      Håper du har en riktig god jul:)

    54. Jeg skrev ikke at man har et problem hvis man syntes et glass er greit. Jeg skrev at man har et problem hvis man føler at man må ha eller må forsvare at man må/ønsker/føler/krever å ta ett glass. Her er det en ganske stor forskjell.
      Mitt spørsmål er, hvis du som leser dette hadde fått spørsmålet: Kan du hoppe over alkoholen i julen? Hvis du da får litt småangst, en uggen følelse i magen eller at du tenker at det da blir kjedelig av tanken på å ikke ha alkoholen på bordet, da har du et problem!
      Kjempebra at folk ser ann barna, men kan man egentlig være helt sikker? Hvordan vet du 100% hvilke barn som “tåler” såpass da? Mange barn viser det ikke utenpå hva de syntes eller føler (hvis barn hadde vært så enkle så hadde det jo vært lett å plukke ut de som f.eks lider av omsorgssvikt eller overgrep. Svært mange barn blir jo misbrukt uten at foreldrene har noen som helst anelse før lenge etterpå. Ikke at jeg sammenligner alkohol og overgrep altså. Best å presisere).
      Men heller føre var enn etter snar eller? Forskningen viser at barna som har rollemodeller som ofte drikker alkohol selv ender opp med å drikke mer og oftere alkohol enn barn som ikke har sett noe særlig alkoholkonsum oppgjennom årene. Direkte årsakssammenheng strides ekspertene om, men det er sterke indikasjoner på at det er en direkte sammenheng.
      Jeg har ingenting imot at folk drikker et glass innimellom sammen med barna. Det som plager meg er at svært mange voksne alltid skal kose seg med “bare et glass” i enhver koselig anledning. Da er vi tilbake på at vi lærer barna at alkohol=kos. Og at uten alkohol så blir det ikke like koselig. Alt med måte og alt til sin tid, men ikke hver eneste “koselige” annledning. Hvis du bytter ut alkohol med sjokolade i disse siste setningene, er du ikke da enig med at slikt ikke alltid bør kobles til kos?
      Og hvorfor skal man koble alkohol til kos? Det er og vil for alltid bli en gift som ingen egentlig har godt av å drikke (les forskningen. Ingen vil lengre anbefalle et glass rødvin per dag f.eks. Det er en grunn til at det er leveren som tar drittjobben med å rydde opp etter det man har helt i seg). Ja, noen typer alkohol inneholder noen antistoffer og bla bla bla. Men du får større effekt av å spise en grapefrukt hvis det er det “sunne” i alkoholen du er ute etter. Hvis det er smaken så finnes det mye alkoholfritt der ute som er mye sunnere. Så da må jo spørsmålet bli, hvorfor drikker vi alkohol? For rusen sin del? Og ikke si at alkoholfritt ikke smaker like godt. Det er gjort plenty med blindtester som viser at folk flest ikke smaker forskjell og at i mange tilfeller så smaker de alkoholfrie bedre.

    55. Så viktig å bli påminnet dette! Spesielt det med at en klem kan lukte ganske fælt for en liten en..

    56. Anbefaler alle her å følge helsesista på snapchat. Hun legger i disse dager ut svar fra ungdommen selv om hvordan det oppleves å ha foreldre som drikker alkohol i jula.

    57. Hei…jeg veit hva det vil si og ha alkohol blant barn,er vokst opp med en alkoholisert far,og ingenting er verre enn å grue seg til julekvelden fordi du veit at da blir pappa eller mamma full og kranglete…eller når du tømmer ut litt av spriten i flasken for så å fylle opp med vann,for alt du vil er å ha en normal jul..jeg vet at det er forskjell fra ett par glass og sørpe full som min far blei…men ingen av barna mine har sett meg drikke alkohol og i mitt glass på julaften blir fylt opp med brus,for jeg har kjent på utryggheten på kroppen,og det skal mine barn få slippe…

    58. Er litt delt på enighet her. Jeg er ikke så glad i å drikke foran barn selv,men føler ikke at jeg kan hudflette andre om de velger å ta en dum beslutning. Jeg er det jeg selv velger å omtale som god øldrikker(dette for jeg drikker øl for smaken og ikke alkoholen,så jeg bytter gladelig en Carlsberg med munkholm om det er barn tilstede) men jeg kan saktens drikke en cider med 0.3 prosent alkohol,men da er det fortsatt smaken som er god.(hater drikke med over 7 prosent,foruten martini asti)

    59. Er så utrolig enig!!! Dessverre er ikke kjæresten det, så her i huset tar han en øl, mens mamma er helt edru. Føler virkelig meg «hysterisk», men det får bare være..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg