Grønne fingre fra i fjor

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Jeg har aldri vært flink med blomster – eller rettelse: blomster trives rett og slett ikke hos meg. For ett år siden, døde min ti år gamle kaktus. Jeg trodde ikke det var mulig å ta livet av takknemlige kaktuser, but I did.

Og jeg skjønner ikke helt hva det er heller, men jeg antar at plantene mine enten får for mye sol, eller for lite sol, for mye vann, eller for lite vann. Den der evige runddansen.

Men det siste året har jeg faktisk sporet en fremgang! Ikke bare har jeg fått på plass en liten samling med avokadoplanter som trives i vinduskarmen på kjøkkenet, men i stua har jeg lagt min elsk på “Vindusblad” – en plante som betegnes som ekstremt hardfør og med lite behov for vann. Akkurat det føles litt som juks, og jeg kan vel ikke akkurat være stolt over å holde liv i dem…

Men selve beviset på at det er fremgang å spore, er denne! Den vakre “Sløraspargesen”, som jeg har hatt i ett år, og som jeg syns holder seg veldig bra uten særlige brune områder:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

At den har holdt seg bra, er i alle fall det jeg har tenkt fram til i dag. For i morges lurte “minner”-funksjonen på mobilen på om vi skulle ta en liten tur ned Memory Lane og sjekke hva som skjedde på kamerarullen for ett år siden. Mobilen hadde vært så elskverdig at den hadde satt sammen en kollasj med bilder, og på ett av bildene syns jeg at jeg skimtet en gammel kjenning…

Og jada, der var den – et bilde av en viss Slørasparges samme dag som den var kjøpt inn. Den samme planten jeg mener har holdt seg veldig bra det siste året, og som står i stuen min som et bevis på at jeg er i ferd med å få grønne fingre.

Vel. La oss si det sånn at det er lenge siden jeg så et tristere før- og etterbilde:


Den er vel ikke akkurat på vei steder, den planten der…
 

/ Grønne fingre ønskes kjøpt 😬

8 kommentarer
    1. At du har holdt liv i den i ett år må du være stolt av. Det er ikke den enkleste grønnplanten å ta vare på 🙂 litt grønnplantenæring så kommer den seg nok! Hilsen ansatt i blomsterbutikk.

    2. Hæ! Er det sant?! Kanskje den kommer seg med litt næring? Men jeg skulle likt og visst hvordan plantene behandles før de kommer til blomsterbutikken.. Så flotte og frodige alle sammen, hva er hemmeligheten? Nei guriland, takk for kommentar – nå fikk jeg nesten tilbake trua på mine grønne fingre her, haha 😉

    3. synes du har vært flink, jeg, og avokadoTRÆRNE trives jo kjempegodt😄 Lurer på hvor store de blir, før vi må plante de utendørs☺️☺️

    4. Jeg fikk nettopp tak i «devils ivy» planter, som skal være en av de enkleste plantene i verden å gro. Googler man devils ivy, er toppresultatene liksom «topp 10 enkleste planter å gro», og grunnen til ar den har fått navnet «devils ivy» er fordi den sprer seg og gror så lett, og det er helt umilig å drepe den. Den kan plantes og plasseres hvor som helst, og den vil trives og gro.
      Jeg sliter skikkelig med å holde liv i mine devils ivy haha. Jeg har dem plantet i vann, og hos meg bare rotner de.
      Jeg leste også ett sted at man burde gi innendørsplantene flytende gjødsel en gang i måneden. Jeg hadde aldri gitt dem gjødsel før, så jeg tok en runde rundt i huset og gav alle plantene en liten dash med gjødsel. Ett par dager senere luktet det skikkelig dritt i huset. Kjæresten min bare: ææ følte du bruksanvisningen på baksia? Og jeg bare: hæ, jeg visste ikke at gjødsel kom med bruksanvisninger? Så vi måtte omplante flere av plantene med ny jord fordi de stinket bæsj liksom.
      Planter er noe jeg virkelig skulle ønske at jeg var flink til, men det er utrolig vanskelig. Vi har flere ananas-planter (plant toppen av ananasen) rundt i huset. Og så langt, har de vært de absolutt enkleste plantene å gro for min del, også ser de veldig fine ut! Bare ett lite tips 🙂

    5. Jeg har aldri hatt grønne fingre, og gidder ikke late som heller. Men jeg liker å ha planter i hus. Levende, vel å merke. Tok turen til Hageland og sa følgende: jeg trenger noen planter som kan overleve at jeg glemmer å vanne de i perioder, for så å nærmest bli druknet når jeg husker på å gjøre det. De lever fortsatt i beste (?) velgående 😉

    6. Jeg har en lignende en, bare at den er bitte liten og den hadde skikkelig dingsene da jeg fant den på plantasjen på sensommeren, så jeg falt pladask. Nå er den skikkelig gusten, nesten brun faktisk, så jeg tror jeg må kjøpe noe næring til den… Jeg er ikke verdens beste på planter jeg heller, men for noen år siden kjøpte vi økologisk blomsternæring og dyrket MASSE, MASSE agurk på terrassen. Det anbefaler jeg virkelig. Det kan ikke være spesielt vanskelig siden jeg trodd alt fikk det til. Masse vann og økologisk næring var det som skulle til og vi fikk så masse agurk at vi måtte gi vekk til slutt! Skikkelig luksus med andre ord 😂 God helg til dere!

    7. Syns blomster er vanskeleg sjølv, eg får berre til orkide. Besta seier at med litt kaffigrut på grøne blomar vil dei bli meir mørkegrøne, og mamma tømmer kaffirestar i blomsterpottene. Lukke til vidare! Diggar bloggen din 😊

    8. litt næring så er du i boks 🙂 Ikke noe planteplaging å snakke om det der, ikke uvanlig at plantene blir litt endret i farge etter kjøp, du greier ikke gi de så optimale forhold som gartneriene, spesielt ikke nok lys. Men den har nok for lite mat i potta si, og det er enkelt å fikse, så kjøp noe flytende næring og gjør som det står på pakken.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg