Hjelp! Hva er taksten for en tann i 2018?

I serien “ting jeg som mor ikke vet noe om”: Hvor mye er egentlig en tann verdt i 2018?!

Losing the first tooth
(Licensed from: Talanis / yayimages.com)

 

Det begynner å bli noen år siden 80- og 90-tallet, da mine egne tenner ble vekslet inn i vaskekte pengeskatter. Ikke husker jeg hvor mye jeg fikk, eller om beløpet endret seg fra gang til gang. Var det sånn at hjørnetennene var mer verdt – og fikk man ekstra betalt dersom tanna falt ut mens man var på skolen?

Jeg må faktisk innrømme at jeg hadde et anstrengt forhold til hele greia med tannfeen og vannglasset. For jeg var jo selvfølgelig klar for en slant med penger, men jeg kunne ikke fordra mynter! Og enda verre var tanken på at de attpåtil var våte. Yæk!

Jeg husker jeg spurte Mamma hva som var grunnen til at tannfeen aldri hadde med seg sedler, men dessverre husker jeg ikke hva hun svarte. Irriterende nok fikk jeg først i ettertid høre at dersom man legger tanna i et glass uten vann, betyr det at man får papirsedler…

Tooth Fairy
(Licensed from: Debora / yayimages.com)

Skal si tannfeen har store … roser i kinnene 😅
 

Uansett er det jo ganske sjarmerende at tannfeen fortsatt lever i beste velgående i 2018. Men hva er tanntaksten? Og hvilke regler bør jeg vite om? 😉
 

/ Med vennlig hilsen mor under stadig opplæring 

55 kommentarer
    1. Den tannfeen jeg har hørt om deler under ingen omstendigheter ut papirpenger! Vi kjørte en takst på 20 kroner per tann flatt, men det skal vel nevnes i samme slengen at “barna” mine er 17, 21 og 23… Inflasjonen har vel ikke vært så stor i løpet av de siste 10 åra, men en viss prisstigning har det jo vært.

    2. Erfaringen vi har er at sønnen vår blir glad uansett hvor mye han får 😊 Det spørs hvor mye tannfeen har med seg 😉
      Han fikk 50 kr for første tann også mellom 20 og 30 for de neste 😊

    3. Vi prøvde oss med 20-kroning i høst. Det kom klager i en uke pga gjerrig tannfe hos oss sammenlignet med de andre i klassen… såeh tannfe-revisoren dukket opp med en hundrings uka etter. De neste tennene har gått for en 50-lapp uten klager.

    4. Vi ga 50 kr for den første tanna, og 20 kr for de andre. Vi skiller ikke på hvor i munnen tennene kommer fra😀

    5. Her gikk den første tanna for 50, og så 20 kr etter det. Men en tann gikk litt høyere da tannfeen glemte det 2 kvelder på rad! – da ble det renteøkning til 50 kr på den også 🙄

    6. Jeg husker jeg fikk 36 kroner per tann, hvis jeg lot tanna ligge over flere dager. 20 kroner første natta, 10 den neste og så videre. Dette var riktignok for sånn 20 år siden, og jeg vet at søskna mine fikk mer enn meg når de begynte å miste tenner.

    7. 50 for første, 20 for de neste. Flat sats. Dvs helt til besteforeldrene la til penger, da gikk det plutselig inflasjon i prisen 😂

    8. Da jeg sto oppe i samme dilemma tenkte jeg at Facebook kanskje ville hjelpe meg. Så la ut spørsmålet der. Da fikk jeg bare til svar at jeg måtte smøre meg med tålmodighet å se hvor mye tannfeen la igjen 😂😂😂
      Men etter det praktiserte jeg mellom 20-40 kr. Å den nå 14 år gamle sønnen min var fornøyd.

    9. Hu snuppa her i huset fant ut at hvis hun la tanna i glass uten vann, måtte hun få lapper så her er det 50kr pr tann😊😊😊

    10. Her i huset fikk vår datter 2 gullpenger (40 kr) da første tann falt ut. Siden er det 1 gullpenge ( 20 kr) pr tann. En gang mistet hun 2 tenner samme dag å da ble det 50 kr.

    11. Her falt tenner på junior for 3-4 år siden. Ca 25 pr tann. Da i mye mynter. For en 5 åring er feks 10 kronestykker, 1 femmer og en tier mye mer penger enn bare en tjuekroning og 1 femmer. Vannet i glasset var også borte, for det hadde så klart tannfeen drukket opp. Blir tørst av å fly så langt😀

    12. Her har tannfeen kommet med 20-25 kr per tann. Synes ikke man skal overdrive heller jeg da. Det som er stas er jo å miste tanna og at tannfeen kommer med noen mynter, ikke at summene skal være så voldsomme 🙂

    13. Trenger ikke mye penger, brukte å få 20-30kr per tann. Jo mere småmynt å telle jo bedre.
      Men husk å ta tanna ut av glasset, ellers risikerer du at en sleiping krever dobbelt for tanna! 😉

    14. Jeg fikk vel rundt 20 kr for mine (men det er 25 år siden..!), så prisen har gått opp en del vår familie.
      Guttungen har fått 50 kr per tann (bortsett fra den han mistet mens han var i syden med farmor, og tannfeen fikk ikke tannen før mange dager etterpå, da ble den verdt 100 kr. Og den som mest sannsynlig forsvant ned i magen mens vi spiste middag, da fikk han «halv pris» siden tannfeen ikke fikk tannen, altså 25 kr.)

    15. Her praktiserte vi en gullpenge pr tann, altså en 20-kronesmynt. Tannfeen skulle jo betale for mange tenner, så vi kunne jo ikke risikere at hun gikk tom før alle tennene var borte. Og glasset med tanna måtte stå på peishylla, for tannfeen hadde det for travelt til å skulle fly rundt og lete etter tanna (ikke så enkelt å være kveldstrøtt med en våken og spent unge som var våken i evigheter og stirra på glasset på nattbordet)

    16. Litt avhengig av hva tannfeen har tilgjengelig (et par ganger har det kommet en lapp om at pengene er forsinket🙄😂😂) men har vært mellom 30 og 50. Har ikke vært noen klager her

    17. Her legger guttene tanna under puta, og de får 20 kr pr tann uansett hvilken tann det er… Og det er de storfornøyde med👍trenger ikke å pøse på med penger tenker nå jeg da😊

    18. Her i huset er det 20,- pr tann.
      Visste du forresten at tannfeen bruker mobilbank? 😀 I dagens samfunn er det ikke alltid at feen har cash, så det har hendt at hun måtte sette inn penger på konto til poden.. (Etter det har han mistet troen på at hun finnes, hehe. Rart det der).
      Jeg klarte for øvrig å helle ut en av de første tennene til eldstemann i vasken. Hun hadde gjort alt klart, puttet tannen i glass og fylt på med vann. Skulle bare spise kveldsmat og ta den med opp på rommet. Mor skulle bare rydde på kjøkkenet og vipps forsvant vann og tann ned i vasken. Den der blir jeg aldri tilgitt, nå er datteren 16 og nevner det hver gang lillebror mister en tann 😀

    19. Hei.
      Jeg jobber i skolen og der snakker barna mye om dette😉De får alt fra 20-100kr av tannfeen.
      Mine barn kom på selv å legge et brettet tørkepapir ved siden av eggeglasset med vann og tann. Da vi spurte om hvorfor, var svaret:for at tannfeen da gir papirpenger., og d stemmer faktisk👍

    20. Her i huset ble tannfeen tatt litt på senga en gang fordi en tann ble nappet ut mens den enda bare var LITT løs… Og brått hadde tannfeen bare en 200-lapp 😛 haha
      Ellers har the going rate vært en 20-kroning, men datteren vår glemmer aldri den 200-lappen….

    21. Jeg har aldri forstått hvorfor noen la tanna i et glass med vann. Tann i glass.
      Min mor som var tannfe på 1960 tallet skrev små vers om hvordan tanna kom ut. (De har jeg selvsagt spart på) Jeg var ikke en tilsvarende god dikter, men fulgte det opp til mine to barn.
      Tennene til ungene er oppbevart i plastlommer for foto og jeg har skrevet på hvilken tann, dato og navnet på barnet.
      Jeg aner ikke noe om prisnivået nå, men tenker jo at 20 kr bør være nok.

    22. Her var første tanna 50 kr, resten har vært 25 kr, i forskjellige mynter. Tannlegen sa og at tenner som trekkes der, med bedøvelse, er verdt dobbelt så mye

    23. Det med vann i glasset er nok fra FØR tannfeen dukket opp…. Da jeg var barn ble tanna lagt i et glass med vann over natta – og på mystisk vis ble den omvandlet til en mynt! Husker jeg gjerne skulle sett det MENS det skjedde – sånn halvt tann – halvt penge!

    24. Her gir jeg 10 kr for alle tenner bortsett fra jeksler. Da gir jeg 20. Barnet er kjempe fornøyd med gullpenge. Har egen sparebøsse til pengene fra tannfeen og en liten smykkeboks hvor tannfeen legger igjen tanna.

    25. Her er det 36 kr fast takst. En 20 kr, en 10 kr, en 5 kr og en 1 kr. Taksten gikk faktisk ned da 50 øringen ble borte 🙂

    26. Så rart at du skriver om dette den dagen jeg finner TO løse tenner på straks 5åringen 🙊 Går opp for meg at jenta begynner å bli stor😢😢

    27. Her har tannfeen kommet med en liten gave og 20 kr for første tann. 20 kroner for de følgende. Førstemann fikk et lite smykke som gave, andremann en legoboks.

    28. Her får de alle myntene i lommeboken, det har variert mellom 12 kroner og 30.Bare det er kronestykker så det blir mange mynter er alt greit så lenge de er så små. Takstene må vel økes i takt med mattekunnskapene. 😂

    29. Vi har en seksåring som mistet sin 5. tann denne uken. Da jeg hentet han på skolen kunne en klassekompis fortelle at dersom du la tannen i et glass vann, ville du få mynt, og dersom du la den i tomt glass ville du få seddel. Så avsluttet han med å si; men hvis du legger den under puta kan du ønske deg noe. Den var litt koselig:) Her i hus ligger det på rundt 20kr. Det er gutten fornøyd med!

    30. Det er sånn at glass med vann =mynter (valgfritt anttal/type) og konvolutt =papirpenger hvis det er tanfeen som kommer, så er det tannmusa. … som vi fikk lære om da våre var små. Da må man legge tanna under puta, så kommer tannmusa og henter den om natta og legger igjen en gave som takk😊 Når det falt ut ei tann sent på kvelden hadde vi store diskusjoner for å unngå å måtte ut sent om kvelden eller tiiiidlig på morgenen for å handle gave fra tannmusa (ungenes favoritt 😑😑).

    31. Det er sånn at glass med vann =mynter (valgfritt anttal/type) og konvolutt =papirpenger hvis det er tanfeen som kommer. Så er det tannmusa. … som vi fikk lære om da våre var små. Da må man legge tanna under puta, så kommer tannmusa og henter den om natta og legger igjen en gave som takk😊 Når det falt ut ei tann sent på kvelden hadde vi store diskusjoner for å unngå å måtte ut sent om kvelden eller tiiiidlig på morgenen for å handle gave fra tannmusa (ungenes favoritt 😑😑).

    32. Hos oss har vi praktisert 20 kr pr tann, og hvis det er hull i tanna blir det hull i pengene (5kr)😂 det har heldigvis ikke skjedd enda, så har sluppet å ta stilling til hvor mange femmere 😁

    33. Her har det bare blitt mynter for tennene, alt fra 26-58 kroner, alt etter hva tannfeen hadde i lommeboka..
      Men må bare fortelle om den første tanna poden mista. Det var midt på vinteren, og han var veldig oppsatt på at glasset måtte stå i vinduskarmen, bak gardina slik at tannfeen kunne se den fra utsiden. Ok, greit nok det. Men akkurat den natta, etter at tannfeen hadde vært på besøk, droppet temperaturen fra -1 til -12. Og hva skjedde på morgenen?
      Poden våknet spent og glad, og fant glasset i vindusåpningen. Kom løpende inn på vårt soverom – med ett stort spørsmålstegn i ansiktet… “Hvordan skal jeg få ut pengene?”
      For det hadde blitt så kaldt i trekken fra vinduet at det hadde blitt en ishinne på glasset. Så da måtte vi på badet og finne litt varmvann for å få ut pengene, som heldigvis var den største utbetalingen – fikk lønn for strevet 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg