Sol i fleisen

De siste seks årene har barnebursdagen i februar fungert som et skille her i huset. For i 2012 tasset jeg inn på Ullevål sykehus 11 februar i skikkelig kulde. Fem dager etter krøket jeg meg hjemover i smeltevann og deilig solskinn!

Og helt siden da har midten av februar fungert som en slags kneik – for i februar snur liksom det meste.

Jeg har aldri vært spesielt glad i vinteren, men dette året syns jeg har vært spesielt tungt. Mye sykdom, lite energi og mange tanker – jeg har virkelig fått kjenne på at det er tungt når man ikke får noe gratis drahjelp. Og let’s face it: Vinteren er seig, den er mørk, den er kald – den gir ikke mye påfyll.

Men i går ettermiddag kikket jeg ut av vinduet og oppdaget at det fortsatt var lyst. Klokka var 17.20! Og jeg ble altså så glad at jeg måtte gi ungene en klem. De skjønte så klart ingenting, og enda mindre da jeg mumlet: “Mamma er så glad fordi det fortsatt er lyst ute..”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Det er jo fortsatt vinter og full ståhei, men nå er det så innmari lys i tunellen for sånne frysepinner som meg. Sånne som trenger litt sol i fleisen for å kjenne at livet er ålreit. Som gleder seg til å sove i bare trusa igjen, og ikke måtte pakke seg inn i pysj og et ekstra pledd oppå vinterdyna.

I dag er det bare 5 uker og 5 dager til vi skal stille klokka én time fram til sommertid – og dagen i dag er 3 timer og 8 minutter lenger enn ved vintersolverv. (Jeg sjekker endringen hver eneste dag, haha)

Og du, har du mulighet i løpet av dagen, kom deg ut i frisk luft. Om det så bare er for fem minutter. Kle deg godt, kom deg ut, snus inn den iskalde lufta, kjenn på at det er dette som er livet. Dette er ditt liv – og det er du som er sjefen! Dine tanker gjør deg – og hvis livet suger akkurat nå, bryt alt ned i bittesmå biter. De små tingene kan også gi litt påfyll, tro meg ❤️

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ ☀️🌱

7 kommentarer
    1. Akkurat sånn er jeg også! Trenger litt sol i fleisen for å kjenne på livsgleden, haha. Skulle ønske vi mennesker kunne gått i hi om vinteren, i hvert fall vi som bor i Norge..
      Er det forresten litt øyenskygge jeg ser på øyelokkene her? Tok du med deg noen tips fra sminkerommet i TV2 kanskje?:D

    2. Enig, jeg mener vi ikke er skapt for å leve i Norge, men det er en helt annen sak 😉 Ååå, skulle gjerne fått med meg noen tips fra sminkerommet hos TV2, jeg har sånne øyne som forsvinner innover når jeg smiler, så det du ser på bildet er rett og slett kaos etter for mye mysing :-/ Kjipt at jeg var så nervøs da jeg var der at jeg ikke klarte å følge med, haha – kunne veldig trengt noen tips! 😉

    3. “og hvis livet suger akkurat nå, bryt alt ned i bittesmå biter. De små tingene kan også gi litt påfyll, tro meg ❤” Takk for fint innlegg og disse ordene akkurat idag!! Livet suger litt nå, men dette hjelper litt på veien 😊

    4. Jeg er så enig! dette har vært en ekstremt tung vinter: Sykdom, død og andre slitsomme ting i kombinasjon med et vintervær som liksom ikke har kunnet bestemme seg: Velter ned snø en dag, kuling og ti kuldegrader den neste, nullføre den tredje og 20 kuldegrader den fjerde. Blir helt matt av slikt, jeg! Og når til og med ungene synes det er nok vinter og spør når det blir sommer…. Men JA, vi ser nå at det går mot slutten av vinteren. Når bare de “store snømengdene” vi skal få i morgen er ferdig måkt! Takk for oppmuntring!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg