8 ting jeg har lært i ferien

Det er skikkelig spennende å dra på ferie, men som alltid er det ikke så verst å komme hjem igjen heller 😉


Det syns hvert fall han til venstre, som gleder seg til å få slappe av i fred igjen 😂
 

Nå er bagene pakket ut (bortsett fra én, så klart), for 12 timers-regelen gjelder fortsatt. Altså regelen om at bagen må tømmes og ryddes bort innen 12 timer etter hjemkomst – for går det lenger tid enn dette, er det kjørt.

Vel hjemme, er jeg klar for en liten oppsummering – for jeg har lært noen ting i vinterferien 😉
 

1. SJEKKE KARTET

Man sjekker kartet før avreise, man kan faktisk ikke stole blindt på at GPS’en skal gjøre hele jobben. Heldigvis gikk det mye bedre å kjøre hjem fra Norefjell enn det gjorde å kjøre til (Les mer om det her)
I dag valgte vi å kjøre strake veien hjem, uten en tur over fjellet i snøvær og synkende minusgrader for å stikke bortom Nore og Uvdal. Vi var altså hjemme på halve tiden det tok å kjøre til, haha.
 

2. KONTANTER

Dette er siste gangen vi reiser på biltur uten å ha sjekket om vi har med kontanter! Først skulle vi betale en bomavgift kontant i en konvolutt, og det var såvidt vi fikk skrapet sammen nok penger. Så gikk vi tom for spylervæske på hjemveien, og da vi omsider fant en bensinstasjon, ble vi møtt av dette:


At det var..? Kontanter?!
 

Det var tilløp til panikk i bilen, for vi kunne ikke kjøre en meter til, uten spylervæske. Jeg skulle bare sjekke lommeboka mi en siste gang, og jeg kan fortsatt ikke tro at det hadde gjemt seg en hundrings mellom bankkortet mitt og coop-kortet. Jeg har aldri kontanter (det vil si: Jeg kommer til å ha det fra og med nå), så da ble det jubel i bilen:


Spylervæske og 3 ferske boller!
 

3. DEKNING

Det er ikke dekning overalt i Norge i 2018. I alle fall ikke på min mobil, og det har medført store problemer for Konatil noen dager nå. Jeg hadde dekning i skisporet, men bortsett fra der, tok det tre kvarter å legge ut en enkel snap.
Så nå er jeg altså så takknemlig for teknologien i heimen. Alt funker som det skal, nettet leverer lynraskt, og jeg har dekning på telefonen. Livet! 😛
 

4. UTSIKT

Etter å ha våknet opp til dette de siste dagene, har jeg innsett at jeg tror jeg trenger mer utsikt. For følelsen man får av å kikke utover på noe: natur, sjø, fjell, whatever – den er ganske så magisk.


😍

5. Lille speil

Denne uka har jeg også lært at folk må bli flinkere til å ta hensyn til andres høyde. Spesielt når man skal henge opp speil på veggen i en utleie-hytte:


 

6. Puslespill-krise

Jeg har også lært at puslespill som i utgangspunktet er vanskelig, faktisk blir ti ganger verre når det ikke er noen garanti for at brikkene går kant i kant. Altså, dette gjorde vondt å se på – og jeg håper ikke dette er noe som blir vanlig framover:


 

7. EKS-FRYSEPINNE

Jeg er jo født frysepinne, og kler meg veldig godt om vinteren. Det gjorde jeg da jeg skulle ut i skisporet også, men nå skjønner jeg jo hvorfor langrennsfolk er så tynnkledde! Det blir så varmt! Jeg kunne ikke tro mine egne øyne da jeg måtte kaste lua på et tidspunkt, bare for å åpne litt på ventilen, liksom. Det var masser av minusgrader, og der staket jeg avsted uten lue. Neste gang blir det kanskje bare ett lag med ull 😉
 

8. FAMILIE

Jeg hadde ikke trodd det gikk an å være 18 stykker (og 2 hunder) på en hytte uten at det skulle bli konflikter. Jeg er så glad for at jeg fikk en så fantastisk familie på kjøpet da jeg fant Peter, for makan til familie altså. Enda mer glad er jeg på vegne av barna mine som får skape minner med en hel skokk med fettere og kusiner. Det er fantastisk.
 

/ Takk for nå vinterferie! Og velkommen mandag i morgen – håper du blir fin ☀️

5 kommentarer
    1. Herlig å lese =) Men den puslespill snap`en kjente jeg litt på gitt. Men for det, hadde aldri kommet så langt på det puslespillet, hvor det var noenlunde lik farge på såå mange brikker. All ære til dere for det =)

    2. Elsker å lese alt det morsomme du skriver, og måten du formulerer deg på! Det er ett høydepunkt og ett avbrekk i en hektisk småbarns-hverdag, og gå inn her å lese og le av alt du finner på!
      Ekstra morsomt var det å lese at dere hadde forvilla dere opp hit, til Nore og Uvdal, i jakten på å finne riktig vei til Norefjell 🙂 Vi bor så absolutt i ødemarka her oppe, med nedlagte bensinstasjoner (som heldigvis snart skal åpnes igjen) og kollektivtransport som går to ganger til dagen tur-retur Kongsberg-Geilo. Men gud så godt det er og hver dag puste inn frisk fjelluft og nyte null tegn til rushtrafikk og annet mas! Og kunne nyte naturen og stillheten, som finnes rett utafor døra 🙂
      Så dere er mer enn velkommen til å forville dere hit igjen, og teste hyttelivet med blant annet Kronprins Haakon, Harald Rønneberg og Jonas Gahr Støre som naboer 🙂

    3. Høres ut som en fin vinterferie, til tross for at starten ble litt kronglete.. 😉
      Og det med dekning; hvilket abonnement har du? Vi har veldig dårlig erfaring med alle abonnement som bruker Telia sitt nett her nord, for det er langt ifra så god dekning som Telenor sitt nett. Telia kan skryte så mye av nettet de vil, for min del er det utelukket til de utvider nettet sitt 😜

    4. Du har tatt med en fjellvettregel ang tannlegen tydeligvis:
      -Det er lov å snu😉
      …men sikkert på tide nu😬 Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg