Dagens lille: Malingskrise

Off. Dette kommer ikke Peter til å like…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Gangen vår er ferdig malt, i fargen “Warm Blush” som jeg simpelthen elsker. Ikke rød, ikke rosa – bare midt imellom, perfekt. Når jeg sitter i stua og kikker ut mot gangen, er den helt nydelig mot den blå TV-veggen.

Men.. Likevel er det noe som ikke stemmer! Når jeg kommer inn i gangen, blir jeg liksom litt mutt. Når jeg står i gangen føles det helt feil. Og jeg vet at det skyldes lyset – for det er ikke nok dagslys i gangen vår, og fargen kommer rett og slett ikke til sin rett.

Jeg vet at jeg sikkert burde klare å overse det, men jeg tror faktisk ikke at det går. Fargene vi omgir oss med har mye å si for humøret – og slik gangen er nå, går lufta ut av ballongen min (hvis det er lov å si).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Så ja. Jeg tror faktisk dessverre at gangen må males om. Peter vet det ikke enda, og jeg har en følelse av at det kommer til å bli ganske dårlig stemning. Men, det får gå som det går.

Og skulle han slå seg helt vrang, kan jeg jo alltids minne ham på hans første kommentar da jeg viste ham fargen: “Det der er bortimot noe av det verste jeg har sett. Det ser jo ut som mensen”.
 

/ Nytt fargeforslag, anyone? 🙈

51 kommentarer
    1. Kan det hjelpe med annen belysning? Det har hjulpet noe vanvittig her i huset 🙂 Eller hva med lillesøstera, Lady blushing peach?
      Har du forresten St Pauls blue på den veggen i stua du nevnte? Jeg drømmer om St Pauls blue helt siden du malte soverommet 🙂

    2. Mon tro om det er panelet som er årsaken? Fargen i seg selv er fin, men i kombinasjon med panelet blir jeg dratt tilbake til 80-/90-tallet.

    3. Hvis du synes gangen deres nå er litt “kald”?! Så ville jeg nok sett litt på den varme siden av fargekartet, sett mot fargen på gulvet =) Dagslys kan liksom ikke helt erstattes av lamper, syns jeg da =) Selv om det hjelper noe =)

    4. Nydelig farge, men tenker den kanskje kommer mer til sin rett i et annet rom ja? Her har Linblå fra jotun gjort underverker i den minste gangen, og står fint til St.Pauls blue som kommer i neste gang og trappeoppgangen 🙂 Fikk tips fra jotun at disse harmonerte fint og jammen hadde de rett 😀 Siden jeg var passe lei av vanilje-fargen vi har hatt overalt, ble det retroblå på 8åringen sitt rom og dusky blue på 5 åringen sitt rom, nydelige blåfarger som fikk meg til å lure hvorfor jeg har holdt ut med kjedelige vanilje så lenge! 😀 Og på vårt eget soverom ble det Kveldshimmel, behagelig mørk blåfarge, så fornøyd med resultatet! Og lille frøken fryd på 2,5 år måtte selvsagt få litt farge på sitt rom, Slør fra Butinox er knallfin, litt sånn ala warm blush, men litt mer gammelrosa og litt mindre mensen :p

    5. Ettersom du har panel så synes jeg fort slike mellomfarger i rosa/grønn/blå som er så populære nå blir veldig bestemoraktig, eller bare veldig gammeldagse på et vis😊 jeg ville enten valgt en skikkelig mørk farge eller tatt en fin lys en:) vi har sophisticatet blue i huset og den er blå/svart og vi har et rom med ren 7000 (mørk mørk grå). Med grønne planter og litt pynt i sort og gammelt treverk så bli det veldig stilig:) mørke farger skjuler på et vis panelet.. har foresten full forståelse for at du ikke klarer å leve med fargen hvis den irriterer deg. Har selv et nytt hus hvor et par av fargene ikke ble slik jeg hadde sett for meg. Mannen i huset bryr seg ikke, mens jeg tenker på det hele tiden:p så nå males det litt her og der:) man vet jo ikke hvordan det blir før man får fargen opp på veggen:)

    6. De flisene skal ingen steder, jeg elsker dem! Superpraktiske og perfekte med varmekabler under 😉 Så neida, det blir veggfargen som må gå 😉

    7. Linblå er nydelig! Akkurat nå tenker jeg at jeg må finne en farge som harmonerer fint med grønnfargen vi har i 2.etasje, de skulle nemlig ha det til at den grønnfargen var knalltøff sammen med Warm Blush.. Det syns jeg var kraftig overdrevet, haha 😉 Kjempefine farger dere har gått for i heimen, da – jeg liker alle sammen! <3

    8. Problemet er at vi har nesten ikke vegguttak i gangen, så da må vi eventuelt få på plass det først. Generelt litt klønete opplegg. På veggen i stua har vi “The Abyss” fra Jotun, den er magisk. Litt blåere og mørkere enn St. Pauls 🙂

    9. Vi har å panel i gangen og lite lys. Valgte å male med fargen kveldshimmel og ble veldig fornøyd 😁

    10. Hei! Jeg har ett lite ønske her på en tirsdags ettermiddag. Selv har jeg forsøkt flere ganger tidligere å få igang ett lite avokado tre (uten særlig suksess), det jeg har lært er at vintermånedene har vært de desidert mest utfordrende! Lite sollys og en svak spire igjenglemt på ett sted med litt trekk, da gikk det fort nedover. Kunne jeg spurt om en oppdatering på avokado tre/plante konkurransen til deg og Peter?
      Ha en fortsatt fin Tirsdag <3

    11. Jeg er uenig med de over som anbefaler farger i grønt og blått da det allerede dominerer i huset deres. Vi har st pauls i stua og mørk lavendel på soverommet. Så malte med maple red i gangen, og den fargen er så nydelig, og litt i samme gate som du har tenkt, bare at den er dypere og varmere i fargen. Nydelig rett og slett 😀

    12. Men hva tror du om overgangen i trappa og ned i gangen? Nå ble det grønt mot warm blush – og det ble rett og slett veldig lite pent.. Fått litt noia, haha! Farger er faktisk vanskelig! 😉

    13. jeg er nok enig med Peter angående fargen, men han bør jo bare bli glad for å få den byttet ut med omtrent hvilken som helst annen farge, ha,ha. Jeg malte forresten for lenge siden stua mi i en gulfarge jeg syntes var SÅ fin, selv om alle mente det var et dårlig valg. Jeg ble vel knapt nok ferdig før jeg skjønte at de hadde rett, men den ble værende i nesten tre år før jeg orket å male på nytt. Hva lærte jeg? Jo, at små prøvebokser er lurt 😉 Gråfargen Valmuefrø er forresten veldig fin mot litt dus grønnfarge.

    14. Svar på din kommentar:
      Det er vanskelig å svare på hvordan overgangen mellom fargene bil bli. Jeg anbefaler deg og hente fargelapper på de aktuelle fargene og tape de opp på veggen der overgangen vil skje. På den måten får du se overgangen i riktig lys og jeg er sikker på at du raskt vil se hvilke farger som funker og hvilke som krasjer 😀

    15. Vi malte kjøkkenet i den fargen (på gipsvegg), det så ikke ut 😱 Det ble en gråfarge jeg ikke husker navnet på 😊 Deco blue er forøvrig veldig fin, men blir kanskje for mørk i en allerede mørk gang…

    16. Haha, jeg må le litt – for det virker som at den fargen blir enten knallfin, eller helt krise! Rare greier 🙂 Deco blue er nydelig, jeg har en prøveboks i boden.. Kanskje jeg skal finne den fram 😉

    17. Vin har byge på kontrastvegg i stua, tusen og en natt på resten av veggene. Warm vlush på kjøkken. Digger det😍 men tror den tar seg best ut på slette flater (eaks to paint) som vi har. Tror også warm blush trenger riiktug farge tak og lister, å ikke minst lys. Vi har gipstak i fargen klssisk hvit, samme med lister. Å ikke minst spotter med dimming. Nydelig hos oss👌

    18. Evening green er en nydelig farge som jeg ser for meg kan gå fint opp mot de andre fargene du nevner.
      Ellers vil jeg kanskje forsøkt noe grå/hvit eller med lysere skjær i seg siden det er panel!
      Likte fargen dere hadde og tror den hadde kommet bedre frem med mer lys. Men når det må legges ekstra stikkontakter til er det nok billigere og mer gunstig å male på nytt 🙂 Men fargen dere har var bare nydelig!

    19. Sand, eller en annen lys/varm beige. Da får du noe som går til begge fargene, men ikke tar alt oppmerksomheten..

    20. Jeg synes også at de fargene som har vært veldig poppis nå den siste tiden passer best på slette vegger. Ellers synes jeg også det blir litt bonde-preg. Litt avhengig av inventaret ellers da. Jeg synes panelveggene blir best med helt hvit, ordentlig hvit (ikke bomull). Jeg liker godt “tilbehør” i natur og grønt til hvitt. Evt en ren grå/grønn farge på veggene.

    21. Det er ikke fargen, det er panelet OG fargen – kombinasjonen blir riktig så gammeldags. Jeg synes panel gjør seg best i klassiske lyse nyanser.

    22. Panel i seg selv gjør rommet litt tyngre enn om det var “flate” vegger, og kan derfor løftes ved å ha en lysere farge, selv om fargen du har valgt i seg selv er VAKKER. Det er også behagelig å ha en lys entré å komme inn/hjem til etter en lang dag.
      Forslag til lysere farger fra Jotun som harmoniserer fint med the abyss er silky pink, pale linden, laurbær, senses eller soft skin.

    23. Det handler jo om å finne en farge som tåler å sees både sammen med den blå i stuen og den grønne i etasjen over. Ikke for mørk. Ser ikke av bildet hvordan gulvet eller trappen ser ut, men tror jeg ville gått for en lys nøytral f.eks. 1876 Hvit Te fra Jotun. Ellers er det nok en ide’ å prioritere bedre lys i gangen. Ved å ta opp blåfargen fra stuen i et lite møbel, billedramme eller dørmatte vil det hjelpe til med å holde tingene sammen.

    24. Har ikke no tips til fargevalg, sliter med det samme selv om dagen😉 men jeg er helt enig med flere over her ang. panel, vi har panel omtrent i hele huset (var slik når vi kjøpte det), ville ikke valgt det selv, men når vi skulle igang med å pusse opp rom for rom, måtte jeg velge bort de fine «mote»fargene som er så populære nå pga panel, det blir ikke det samme, ikke like fint altså 😞 hadde f.eks lyst på deco blue i stua, men nei, måtte velge det bort desverre. Sukk…Ikke lett det der.. 😏lykke til👍

    25. Gjorde akkurat det samme som deg- trumfa gjennom warm blush på vaskerommet, men den fargen ernok avhengig av godt dagslys! Ble mye brunere enn jeg hadde trodd. Jeg synes derimot den veldig fin i gangen deres jeg altså! Men skjønner så sykt godt behovet for å bytte når man først har fått den tanken i hodet.. hva med en gråtone? Vi har hvit lin i kjellerstua med lite lys, syns den passer til nesten alt.. evt skumring. Lykke til!!❤️

    26. Når vi skulle pusse opp stue/kjøkken spurte jeg etter forslag på Lady Inspirasjonsblogg
      http://fargerad.jotun.no
      Da sa jeg hvilket gulv vi hadde, og info om de forskjellige fargene vi hadde fra før/evt allerede hadde bestemt oss for. Så kom de med forslag til farge. Vi ble veldig fornøyd 🙂

    27. Vi så filmen “Gilberts grusomme hevn” i dag, da tenkte jeg på deg og malingskrisen din, hjemme hos de synes jeg de har fått til panelveggene uten at det blir bonde, men moderne og hjemmekoselig 😁😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg