Mamma med puppen, og jeg

I går gikk nesten hele dagen med til et møte, om spennende greier, og nå er det like før jeg blir en sånn en som skriver “Aaaah, dette er egentlig superhemmelig, jeg kan ikke si noe, men jeg gleder meg så innmari til å fortelle det til dere, for det kommer til å bli sååå bra…”

Men det kommer jeg ikke til å skrive (selv om det er akkurat det jeg mener) – det er bare så utrolig godt med litt artige ting på planen nå som våren lar vente på seg! For vinteren har visst ingen planer om å slippe taket med det første, men sammenlignet med 21 desember, er dagen i dag 5 timer og 39 minutter lengre! Hvis ikke det gjør deg littebitt glad, så vet ikke jeg 😉

Anyways, i dag var jeg hos legen for å ta mine halvårlige blodprøver, og på vei hjem stakk jeg innom Mamma og Pappa siden de bor rett i nærheten.

Og da jeg satt der i sofaen innså jeg noe: Jeg ser faktisk aldri Mamma og Pappa uten at det er barn tilstede… For barnebarna er jo bestandig med, og uten dem la jeg plutselig merke til hvor innmari stille det var! I dag snakket alle etter tur, og ikke minst fikk vi fullført alle temaene vi snakket om. Ingen historier ble hengende igjen i lufta som de pleier å gjøre, siden en eller annen småttis bestandig tar oppmerksomheten.

Jeg tok meg til og med tid til å kikke i et album fra jeg var liten, og der fant jeg et av mine yndlingsbilder, av mutter’n og nyfødte meg på sykehuset:


 

Jeg elsker dette fine bildet av Mamma med puppen, og meg! Mamma med permanent i håret og et hode som garantert var stappfullt av spørsmål som nybakt mor. Og dette bildet minnet meg på at jeg skal skrive et innlegg om amming. Om den fantastiske ammepuppen!

For jeg heier faktisk sånn på ammepuppen at jeg ikke vet hvilket ben jeg skal stå på. Det skyldes nok at jeg to ganger i mitt liv har gått fra å være en helt fersk mor som hadde gitt opp hele den helvetes forbanna ammingen fordi jeg ikke fikk det til – til å bli en skikkelig morsmelk-maskin fordi jeg bestemte meg for å be om hjelp, og fikk den hjelpen jeg trengte.

Også tenker jeg på at det var så ufattelig mye jeg ikke visste om ammepuppen, før jeg ble mor selv. Jeg måtte google meg ihjel – og derfor tenker jeg at man kanskje rett og slett må snakke mer om amming!

Men først må det soves. Jeg er trøtt som en dupp, ikke vet jeg hvorfor barn ønsker å ligge på tvers mellom foreldrene sine i dobbeltsenga, men det er en greie. Ganske koselig, men søvnkvaliteten blir ikke akkurat noe å skryte av 
 

/ God natt 🌙

40 kommentarer
    1. Så kjekt at du skal skrive et innlegg om ammepuppen!! Jeg ammet i 21 mnd og selv om det var helt forferdelig slitsomt til tider, var det også en ubeskrivelig kos og nærhet for både meg og barnet ☺️
      Jeg slet masse med overproduksjon og at melka kom for fort de første 4 mnd. For meg var det aldri et alternativ å gi seg, men jeg skjønner godt de som gir opp. Til å være noe som er SÅ naturlig er amming overraskende vanskelig.
      MEN: når det først funker er det særdeles ukomplisert og lettvindt😉

    2. Fint at du skal skrive om amming, det er supert når det virker – men:
      Vi fikk det ikke til! Masse råd og tips på veien, både fra helsesøster og ammehjelper. Men denne mammakroppen var for sliten og hadde mista for mye blod til at det ordna seg av seg selv som mange mente + at baby var for utolmodig til å jobbe opp produksjonen etter de første ukene. Så det ble bare kaos 😥 og fant ut etter en måneds tid at det ikke var verdt det. Viktigere å ha overskudd til å være med baby 👍

    3. Vær så snill,ikke mere ammepupp! Jeg har tre barn fra 22 til 6, har ammet alle tre ( to lå på barneklinikken og ble sondematet i noen døgn på grunn av komplikasjoner). Ammingen var dritvanskelig, men med mye hjelp, gråt og banning over lang tid har alle tre fått til de ikke ville ha mer. Når jeg tenker tilbake,spesielt på den eldste, tenker jeg at jeg heller burde brukt mer tid på å kose meg med henne.
      Amming er i mange tilfeller sterkt overvurdert med tanke på hvor mye blod og tårer det krever. For oss som strever. Andre er visst rene melkekyr…
      Så, jeg har lyst til å høre om; hvilke bøker leser dere med Plutten, hvilke tanker har dere om skolestart, hva mener du om bemanningsnormer i barnehagen, sett noen god serier i det siste, gode brettspill med barna,barneoppdragelse , hva ville du evt jobbet med hvis du kunne valgt nå…..ser du, det er mange fine tema…vær så snill, ikke ammepupp😩

    4. Hei! Må si meg enig med Kari her… jeg har pumpet og ammet og googlet og lært mye.. det jeg «lærte» var at om du ikke ammer ødelegger du barnet ditt.
      Ja til amming. Ja til at det er naturlig.
      Ja til gode historier om at foreldre ga flaske og at det var lurt for barn, far og mor.. det ga overskudd til å glede seg over barseltiden 😁

    5. For et nydelig bilde! Kan se at det er deg, samme fine øynene som i dag! 🙂
      Amming er et sårt tema, så trø varsomt 😉

    6. Da min eldste var baby stormet det som aller verst rundt dette med amming, Gro Nylander gjorde mye bra, men for mange av oss gjorde hun også hverdagen vondere. Poden min hadde hjertefeil og klarte ikke å suge skikkelig, han fikk pumpet morsmelk i 6 uker og da var det slutt. På sykehuset (vi var der i 5 uker) presset de på for å få meg til å amme, men til slutt måtte vi sette foten ned og forlange morsmelktillegg – og etter det var det ikke mange dagene før vi kunne reise hjem. Jeg skrev et brev til Gro Nylander den gangen og fikk et veldig hyggelig brev tilbake, men allikevel mener jeg at amme-mafiaen gikk for langt den gangen. Her i Norge dør ikke unger om de ikke får morsmelk! Derimot kan mange mødres første tid med babyen bli ødelagt om de stadig får høre at de MÅ amme ellers kan både det ene og det andre skje den lille!

    7. Jeg sier som en annen her: vær så snill, ikke mer amming. Det får man tytt ørene full overalt ellers. Så er det faktisk ikke slik at man bare kan bestemme seg for å be om hjelp og bite tennene sammen så fungerer det. For mange kvinner vil ikke all hjelp i verden få ammingen til å fungere. Og i vestlige land som Norge er fordelen ved amming svært begrenset (utover at det er praktisk og koselig da).

    8. Må også tenke på at mange kan få hjelp av og info om hvor de kan søke hjelp med amming via ett innlegg om amming. Vite at man ikke er alene om å slite og at det faktisk ikke er verdens undergang om man ikke får det til. Er jo sikkert noen gravide og nybakte mammaer innom her. Så stort ja, så får heller de som ikke trenger ett slikt innlegg eller ikke vil lese mer om det la være😊

    9. Så mye positivt med ammepuppen, den fortjener litt rampelys og skryt. Og det går an å skrive om det uten å si noe negativt om det å ikke amme, det må være lov å skryte av en bragd og skryte av kroppen. Gleder meg til å lese! Jeg synes det er kjipt å ofte måtte passe på positivie kommentarer om amming fordi noen tar det som selvkritikk, selvom det aldri ble ytret noen slags kritikk.. Hvis det gir mening… Og for noen vil det kanskje gi oppmuntring til å prøve noen dager ekstra, også får de det til å funke – så kjør på!

    10. jeg gikk på litt fadese en gang på date, det ble litt sånn… you know, ok..here goes nothing, men puppen kom fram der vi var… Så jeg tenkte atte da, skulle ta leppene mine der jeg da siden det falt meg inn… for første så sa hun at ikke så voldsomt da – så fadesen ble jo atte jeg ble ivrig og så plutselig var det jammen melk i munn… så jeg, som en dude på over 35, fikk ‘the amming pupp’ litt ufrivillig.. Mulig er siste tabuet elmerno, men vedder ti kr på at ikke bare skjedd med meg… Ok dudes, be carin with the sutting at the boobyboobs for fader… Mvh farbror melker :-/

    11. Ja til innlegg om ammepupp! Skjønner at det er sårt for de som slet og ikke fikk til, men når alt kommer til alt er morsmelk og amming det beste for barnet. Flaske og morsmelkerstatning er for all del en flott erstatning når ammingen ikke går, men det bør ikke anbefales foran amming.

    12. Jeg sier også ja til mer pupp! Gleder meg til å lese hva Christina har å si om det. Amming er fantastisk når det funker, og grusomt når det ikke funker. Jeg tenker at målet må være at alle som vil amme, skal ha tilgang på den hjelpen de trenger for å få det til, samtidig som at det skal være rom og aksept for at noen velger å si at nok er nok. Vi kjenner ikke hverandres omstendigheter eller forutsetninger, og det som er akseptabelt for en kan være uutholdelig for en annen. Det må og skal være greit, og det er tross alt viktigst at mor har krefter til å ta seg av barnet.
      Når det er sagt: Fordelene ved amming, både for mor og barn, også i Norge, er store nok til at jeg mener det er riktig å jobbe for at flest mulig får det til. Ikke at flest mulig ammer for enhver pris, men at flest mulig får det til å fungere. Og da må god, riktig informasjon komme ut til flest mulig. Det er dessverre fortsatt mye misinformasjon ute og går hva angår amming. Mange får råd, også fra helsepersonell, som er direkte skadelig for ammingen. Og mange blir tatt veldig på senga av hvor ugreit det er i starten. Hvis alt du har fått høre er at babytiden skal nyyyytes og det blir så koooselig, blir det jo desto verre når man oppdager at det slett ikke går av seg selv. Hvis du tror du er alene om å slite, og at det er noe feil med deg fordi ammingen er vanskelig, så er jo veien kort til å gi opp. Så jo flere som bidrar med gode råd og trøst, jo bedre! Det kan jo tenkes at Christinas historie er akkurat det én leser trenger å høre for å finne veien gjennom en trøblete ammestart. I så fall er det verdt det. De som har fått nok kan jo la være å lese det… Det er greit å kaste inn håndkleet, enhver kjenner seg selv og sine egne grenser og behov best. Men ingen skal måtte gi opp ammingen de ønsket å få til fordi de ikke fikk hjelp nok.

    13. Ikke mer amming! Da må jeg nesten bare la være å lese bloggen, er så dritlei av ammeskrytet. Gratulerer, du klarte å mate ungen din. Det gjør også dama som må gi erstatning, men hun er vel ikke like flink da?

    14. Nå får du rulle inn ammepuppen, Finn – jeg har aldri sagt at jeg skal skrive et skryteinnlegg. Jeg trenger ingen gratulasjon, jeg ønsker å skrive et innlegg om hvor forbanna jævlig det var! Og at det ikke var en eneste person som hadde fortalt meg hvor vondt det gjorde den første måneden. Takk for at du ga meg sjansen til å skrive innlegget før du la igjen en kommentar. Og at du faktisk klarte å konkludere med at jeg mener de som gir erstatning ikke er like flinke.. Takk for tilliten!

    15. Må si kommentarfeltet overrasket meg litt, for jeg hadde aldri planer om å skrive nedlatende på noen som helst måte om de som ikke fikk til ammingen. Jeg var jo nesten der selv! Og det er jo derfor jeg har gjort meg opp noen erfaringer. Innlegget er uansett ikke ment til de som er ferdige med ammeperioden, men for dem som kanskje kommer dit en gang i fremtiden. Takk for forståelse 😉

    16. Eh ja, det er jo derfor jeg ønsker å skrive om det da – for også å belyse at for noen vil ikke all hjelp i verden få ammingen til å fungere.. Så jo, det blir mer amming 😉

    17. Ja, til innlegg om amming. Å kjenner du at du vil skryte litt, så gjør du det. Jeg ble kjempeplaget i starten med min jente. Vi kom hjem fra sykehuset, jeg ble sårere og sårere. Fikk 2 elr 3 brystbetennelser og fant ut til slutt at dette er det ikke verdt. Så da sluttet jeg å amme når hun var tre uker, der og da var det mer lettelse en nederlag. Tror til og med det kom noen gledestårer over at jeg hadde bestemt med for å slutte. Etter ca. 1 uke med flaskemating, var puppene grodde og melken ikke helt borte. Jeg bestemte meg da for å prøve å amme på nytt. Nå tok hun puppen fint og det ble ikke mere sår. Det krevde mye å opparbeide melkeproduksjonen igjen, mn med mye amming kom den tilbake og jeg ammet henne til hun var 10mnd og mer eller mindre sluttet av seg selv. Jeg er stolt over meg selv for at jeg tok avgjørelsen om å prøve på nytt og for at jeg fikk det til. Det må være lov til å skryte litt av seg selv, uten at det regnes som at man «ser ned» på de som ikke får det til. Jeg syntes for øvrig uken med flaskemating var et pes, med varming og laging av flasker til alle døgnets tider. Lettvindt med puppen. Venter nå nr. to og krysser fingrene for at ammingen går litt lettere fra starten av. Ble en lang kommentar, men brenner litt for amming..

    18. Ehhhm. Hva skjer med «S»??? 😳 Rareste kommentaren ever 😂
      Forøvrig; Heia ammepupp! Og Heia ytringsfrihet!!

    19. Jeg er så LEI av at man ikke skal få lov å være stolt og fornøyd når man har fått til ammingen. Hvorfor?! Janteloven på sitt beste!
      Det er et helvetes slit og jeg er kjempeglad og stolt over mef selv som fikk det til og fortsatt ammer datteren min på 1 år!
      Hurra for mere ammesnall!

    20. Ja!! Skryt i vei! Fortell om alle fordeler og ulemper, fortell om alle tårer, smerter og ambanneord amminga har ført til. Fortell om amme gangene de små hendene har strøket deg over puppen og minnet deg på hvorfor du holder ut. Alle blikkene fra søvnig baby som sovner med puppen i munnen mens mamma gråter av utmattelse. Jeg heier på puppen, på mammaer og babyer. Jeg har ammet så tårer og blod spruta med kolikk, refluks og stramt tungebånd i nesten 2 år. Og er så stolt! Og skal man ikke være det? Er det feil fordi noen andre ikke fikk det til? Skal jeg være ulykkelig for andres ulykke? Nope! Jeg er gørstolt og det må alle lære seg å være. Vi er superkvinner alle mann. Jeg hadde daua av å sterilusere fkasker så kudos til alle som orker det!

    21. For noen reaksjoner! Tror på ingen måte dette blir et skryteinnlegg som vil være nedlatende mot de som ikke ammer, det er jo konatil som skriver, folkens!
      Tydeligvis fryktelig sårt tema med amming for de som ikke får det til. Jeg skjønner at det er sårt, men det kan da ikke være sånn at vi må slutte å snakke om det fordi det ikke fungerer for alle? Kanskje bare forby amming så ingen føler seg tråkka på? Blir litt matt av hvor fornærma alle skal bli hele tiden.
      Har aldri opplevd at noen som ammer ser ned på de som ikke ammer. Men har hørt en masse mas om hvor fryktelig med ammepress det er for de som ikke får det til. Kan det være at dette voldsomme presset kommer fra egne forventninger?

    22. Enig med Irmelin over her. Jeg tror det mest sitter i hodet på de som ikke får det til. Vi MÅ tåle at det er snakk om noe så ffantastisk og vanskelig som amming er og kan være. Nettopp fordi det er det beste alternativet for barnet. Generelt. Jadajada det finnes unntak. På samme måte med keisersnitt vs vaginal fødsel. Jeg har kun hatt keisersnitt og kjenner på sårheten over dette, men ikke søren om jeg skal hindre dere mammaer som fikk til vanlig fødsel og skryte og føle dere stolte over dette!? AS YOU SHOULD! Og jeg må tåle ig høre at vaginal fødsel er det beste for barnet -også generelt. Så finnes det unntakssituasjoner og jadajada, men fra naturens side; vaginal fødsel og amming er det beste. Ferdig snakka!
      Nei, vi må slutte å bli så fornærma og såra. Også er jeg veldig enig i st amming må prates om og at kvinner må bli bedre forberedt på hvor j.. vondt det kan være i starten og hvor altoppslukende og styrete det er. Hvis flere er bedre forberedt så ville kanskje ikke så mange slutte når det blir vanskelig..?

    23. Jeg heier og på amming! Men jeg må si at jeg ble litt skuffet nå… hvisker først vil skrive et pro-amminginnlegg, bør det kanskje være mer enn bare det midterste avsnittet i et innlegg?
      Jeg tenker at vi må tåle å ta tak i de temaene som kanskje føles sensitive. Det er ikke til å stikke under en stol at amming er best for barnet.
      Såklart er mammaen som må gi flaske like god mamma for barnet sitt, men barnet får noe i ammingen som de ikke får ved morsmelkerstatning. Og jeg synes at når du først skal skrive om dette, så hadde i alle fall jeg forventet mer enn at bare en liten bit av innlegget handlet om det 😊
      Men jeg kommer ikke til å slutte å lese bloggen din av denne grunn altså 🙈 ha en fin torsdag! 😊

    24. Hurra for ammepeuppen (og hurra for de som gir MME også).. Jeg ammer fortsatt lille bolla mi på 2 år, og mener man må få lov til å ”skryte” litt av det hvis man ønsker det. Jeg slet nesten 1 mnd før det løsnet og vi fikk det skikkelig til, så det skulle bare mangle om man da ikke får lov til å være litt stolt av sin egen bragd.. og til deg litt lengre opp her som mener fordelene ved amming i Norge er begrensede, les deg opp litt.. Heia deg Christina!🙏

    25. Ja til ammepupp. Ja til ammesnakk. Selv om man snakker positivt om det ene, betyr det ikke at det blir sagt noe negativt om det andre. Jeg er også en forkjemper for amming, jeg ser så mye bra ved det! Men jeg er allikevel kjempeglad for at erstattning finnes der ammingen blir for vanskelig, for slitsomt eller umulig! Mamming foran amming, men javisst er det lov å skrive om amming og dine opplevelser rundt det! Din blogg, dine ord, din opplevelse. Kjør ammeinnlegg! (Pun intended) 😄

    26. Ja takk til ammeprat! Som ganske nybakt mamma må jeg si at utfordringene som har kommet med den nye tilværelsen er underkommunisert i samfunnet. Mine første uker med babyen har vært lite rosenrøde, mer fylt av tårer og frustrasjon, spesielt i forbindelse med ammingen. Jeg gleder meg til å lese innlegget ditt, og jeg tror det er flere enn meg som trenger å høre at det kan løsne, og at det er lys i enden av tunnelen. Jeg har enda ikke gitt opp, men må si det holder hardt.
      Takk for en fantastisk blogg. Den treffer virkelig et ferskt mammahjerte.

    27. Oioioi! Mange meninger om amming, og det vil det alltid være. Gleder meg til å lese innlegget om amming og utfordringene.
      Her fungerte det ikke å amme, selvom jeg ønsket og prøvde å få det til! Jeg vet at flaske er riktig for oss denne gangen og vi koser oss med den 🙂 MEN det er sårt å måtte forsvare hvorfor jeg gir flaske, jeg syns det er kan være ubehagelig å gi babyen mat ute på cafe fordi noen folk tydeligvis tror de har rett til å si sin mening om at jeg gir flaske til babyen min fordi «den ammingen er jo tross alt det beste som fins». Det er sårt nok for mammahjerte å faktisk godta at ammingen ikke var mulig denne gangen.
      Det er fint at folk er ivrige i å diskutere amming for alle opplever det forskjellig og alle har gode og dårlige erfaring vi kan dele og lære av.

    28. “Og jeg hører hjemme i krenkeland,krenkeland,krenkeland”…
      Syns du belyser temaet på ein fin måte eg, uten å trakke nokon på tærne i grunn. Og veldig bra at du skriv at du fekk hjelp av folk som hadde kunnskap om amming andre gongen. Det er kanskje med på å hjelpe vordande mødre til å søke hjelp når/viss den tid kjem. Eg har sjølv opplevd å få heilt feil råd på barsel,som gjorde vondt verre. Ammehjelpen var gull verdt for min del😊

    29. I alle dager for noen reaksjoner!
      Skulle da tro at alle som IKKE har fått til ammingen skulle ønske de hadde funnet et innlegg om andre som sliter, tips til hvor man kan få hjelp osv. Vil tro de fleste som er oppi den vonde og fortvilende situasjonen det er å slite med ammingen vil synes det er godt å høre at de ikke er alene… Kan ikke fatte og begripe hva som er galt med det. Man må også tåle å høre solskinnshistoriene uten å bli så krenka. Jeg skjønner det er sårt å ikke få det til, jeg amma nr 1 i 2 år og elsket det, mens nr 2 måtte vi avbryte ammingen etter 5 uker for da gikk det rett og slett ikke. Det var jo sårt,og kjedelig, men herlighet, det ville aldri falt meg inn å reagert slik som noen her gjør bare for at noen vil skrive et innlegg om amming… Ønsker dere ikke at andre skal kunne lese, få hjelp, se andres slite-historier? Jeg skjønner ikke…

    30. Ja til mer info, tips og historier om amming! Jeg er evig takknemlig for at min venninne som fikk barn 2 år før meg “advarte” om at amming både kan være vanskelig og gjør vondt i starten, ellers hadde jeg vært helt uforberedt på alle ukene med smerter før det gikk seg til etter 3 mnd… 3 mnd smerter med nr 1, 6 uker med nr 2 og kun 2 uker med siste, du kan tro jeg var lykkelig over utviklingen når jeg hadde erfaringen fra førstemann som utgangspunkt:) Og først da jeg var godt i gang med ammingen med nr 3 kom jeg over en artikkel som handlet om hvor smertefullt det kan være å amme for oss som har Reynards (også kjent som “likfingre”). Blodårene i brystene trekker seg nemlig sammen på lik linje som de gjør i fingrene når de blir helt hvite. Hadde noen fortalt meg at jeg kunne forvente dette hadde livet vært SÅ mye lettere og tårene færre, ja til kunnskapsdeling! 🙂 Heier på deg!

    31. Jeg mente ikke på noen måte at du ikke skulle skrive et ammeinnlegg (haha…) altså! Men bare ha bak øret at det er et tema som kan være ekstremt sårt for mange.

    32. Tenker at det må være lov med ammeskryt selv om alle ikke har fått det til! Herregud, ingen sier noe om at MME er noe dårligere selv om de har klart og fullamme/amme selv! Jeg delammer, flaska er maten og puppen er kosen. Driiitstolt av at jeg bare har koseammepupper jeg!<3

    33. Jeg blir litt svett av noen av kommentarene på innlegget du ennå ikke har skrevet…
      Lurte på om du kan, når du avslører det superhemmeligekjempespennende, skrive at det er det. Sånn at jeg skjønner det. Jeg har nemli tidligere fulgt et par blogger, der det stadig ble skrevet at nå skal det snart avsløres noe superhemmeligkjempespennende, uten at jeg har klart å finne det i senere innlegg. Så jeg har sannsynligvis vanskeligheter med å skjønne sånt… 😂😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg