Slutt på krim og påskekyllinger

Før jeg fikk barn, betydde påsken tre ting: Total avslapning, påskekrim og strikkepinner. Jeg pløyde gjerne gjennom én eller to krimbøker i påsken, avbrutt av litt strikking i solveggen innimellom.

Men så fikk man barn, og nå kan jeg ikke huske sist påsken betydde å sitte i ro i solveggen. Ikke tør jeg lese krim lenger heller. Selv om jeg må innrømme at jeg nyter til fulle at barna begynner å bli større, så krever det sin dame å holde to småttiser i aktivitet når helligdagene kommer som perler på en snor.

Misforstå meg rett, det er veldig trivelig med fridager sammen, men påsken betyr alt annet enn påskekrim og strikkepinner. Påsketid betyr rett og slett ikke egentid, sånn det gjorde før 😉

Se på dette for eksempel, i en periode hadde jeg dilla på små hekleprosjekter. Jeg lagde små figurer, blant annet påskekyllinger:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Haha, de er jo litt sjarmerende, men de minner meg bare om en tid der jeg kunne bruke flere timer på å knote med gult garn og en heklenål. Det høres helt sykt ut nå! Og det er bare så rart at det var meg. Tiden er så annerledes nå, kanskje hadde jeg ikke likt å knote med gult garn og heklenål lenger – men jeg finner liksom aldri ut av det.

Og det får meg til å tenke på hva jeg kommer til å fylle livet mitt med den dagen barna har flyttet hjemmefra. Når Peter og jeg sitter der og klør oss i huet, kommer jeg til å lese krim igjen da? Kommer jeg til å hekle påskekyllinger? Kommer jeg til å forfalle av savn etter barna – eller blir jeg en sånn superbusy eldre dame som har hundre jern i ilden hver eneste dag?

Jeg blir nesten litt uvel av å tenke på framtiden. Men samtidig gjør det tiden akkurat her og nå, enda bedre. For akkurat nå har vi en skikkelig trivelig hjemmepåske. Uten egentid, uten påskekrim, uten strikkepinner.

Men det er akkurat sånn jeg vil ha det 🙂
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

* Følg påskekona på Facebook *

13 kommentarer
    1. Stol på meg! Det vil hjelpe!
      Våre barn er 14, 13 og 8. De aktiviserer seg stort sett selv nå. Jeg har kosa meg i solveggen i 3 timer sammenhengende i dag!!! ☀️😎🐣

    2. Yngste er 8, og veldig flink til å finne på ting sjæl. Idag har jeg rukket å bake rundstykker og slæfe i sola. Helt greit!
      Men en annen sak: deler du oppskrift på kyllingene?! Herrehjelpes så søte😍🐣

    3. Hei Konatil 🙂
      Jeg satt akkurat og scrollet gjennom Instagram og Snapchat og kom til å tenke på noe etter de bildene jeg så..
      Jeg husker du skrev om alkohol foran barn i jula og hvordan dette ofte eskalerer i høytider. Har du noen tanker om dette når det gjelder påske? Syntes det er nesten værre i denne høytiden, kanskje for det er mer synlig..? Lurte på om du hadde gjort deg opp noen tanker om dette? God påske 🐣 mvh Tone.

    4. Nyt denne tiden, Christina!😀👍 Tiden går så altfor fort… Mine tre små har bitt store nå. Har plenty av egentid, men lengter tilbake av og til. Fortsatt GOD PÅSKE!🐣

    5. Synes det er fascinerende å se hvor forskjellig alle familier har det😊 vi er småbarnsforeldre men har da vitterlig tid til å både lese bok, se film og løse kryssord🐥🐣

    6. Vet dette ikke er rette plassen å spørre, men AB sier i denne videoen at hun ikke har hatt mensen på over 10 år.
      Kjøpte hun Morten Minstemann på coopen? 🤔🤥

    7. Jeg er sykepleier så vil tro bloggen ikke tar særlig mye mer tid enn mine 10 timers nattevakter 😊

    8. Jeg har jo en drøm om å bli sykepleier, men akkurat de nattevaktene.. Av med hatten for deg og alle dere som gjør en viktig jobb om natta også. Bloggen min sover jo faktisk om natta 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg