Hva skjedde mens vi sov?

Det er vel et par år siden nå, at jeg leste en nyhetssak om et lite barn som hadde sneket seg ut av huset om morgenen mens foreldrene lå og sov. Jeg husker jeg tenkte at sånt kan jo skje, men at jeg samtidig priset meg lykkelig over at jeg heldigvis sover så lett at noe sånt aldri kunne skjedd i mitt hus.

Jeg tror kanskje jeg tok feil.


 

Peter stod på badet i dag morges da jeg kom tassende. Et trøtt god-morgen og et enda trøttere smil, før jeg hoppet inn i dusjen og skrudde på vannet. Fortsatt stille i huset, en av de veldig, veldig sjeldne morgenene der de voksne faktisk rekker å våkne av alarmen før barna starter dagen.

Jeg var akkurat ferdig med å vaske håret, da døren åpnet seg og to tassende føtter kom inn. Så var vi tre stykker på badet.

– “Nei, nå er det på tide å vekke sistemann!”, smilte Peter, før han tok de to tassende føttene på armen, og svinset inn på soverommet der døra fortsatt stod på gløtt som den hadde gjort siden i går kveld.

Ikke lenge etter hørte jeg skrittene til Peter gå halvveis ned trappen, før han straks etter var tilbake på badet igjen. Med et forvirret ansiktsutrykk kikket han på meg før han mumlet:

“Eh ja.. Det lå ingen i senga og sov som jeg trodde.. Men det sitter noen i sofaen nede med iPaden i fanget…”

Vi kikket på hverandre. Litt iPad eller barne-TV før frokost er jo ikke noe unormalt – men hvor lenge hadde den lille sittet der? Når hadde to små føtter sneket seg ut av sengen sin, listet seg ned trappen – uten at Peter eller jeg hadde fått det med oss?

Hadde han våknet av Peters alarm for et kvarter siden? Hadde han våknet av seg selv før hanen gol? Eller hadde han våknet midt på natten mens det fortsatt var mørkt..?

Aner ikke.

Og det er jo ikke sånn at det er lett å få noe svar heller.

– “Har du vært våken lenge?”

– “Ja.”

– “Hvor lenge da, sånn cirka?”

– “Vet ikke helt? Lenge.”

– “Var det mørkt ute da du stod opp?”

– “Tror ikke det. Det var litt lyst.”

– “Har du sittet på iPaden hele tida?”

Lurt smil.

Så nå skjønner jeg hvordan det er mulig at barn kan snike seg ut av huset mens foreldrene ligger og sover. Spør du meg, er det nesten rart det ikke skjer oftere.

Spesielt tidlige morgener, når man er lys våken før hanen galer.

Eller midt på natten. Hvem vet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Vedder en liten slant på at det blir tidlig kvelden i dag 😅

13 kommentarer
    1. Det er utrolig hva de klarer… Vi satte på trappegrind og barnelås på godteskapet da guttungen var 4år! Nettopp fordi han snek seg ned tidlig tidlig tiiiidlig…. og etter å ha sett hvordan han manøvrerte seg opp på kjøkkenbenken og inn i ett høyskap er det et under at ingen ble skadet. Gærne unge

    2. Huff, minner meg om den gangen jeg sto opp til tomt hus, og minstemann kom inn utgangsdøra. Han var da 4 år og hadde “bare vært ute med et bananskall som skulle i utesøpla”… da fikk jeg den store skjelven og monterte sikkerhetslås på døra

    3. Vi har en 4,5 åring som flere ganger har stått opp tidlig(eller midt på natta,det vet vi ikke)men han går alltid rett ut i stuen,legger seg på sofaen,å enten sover han videre der,eller finner ipaden..da sjekker vi batteri å ser hvor mye han har brukt..hatt sånne perioder fra han var ca 2,5 år😉

    4. Jeg var en av de som tasset avgårde i pysjen før mamma og pappa var våkne. Blitt fortalt at de våknet av at det ringte på døra og der stod politiet og spurte om de savnet ei lita ei.

    5. Jeg har lastet ned appen moment, den registrerer hvor mye en er på enheten i løpet av dagen. Å når hu på 3 våkner selv, kan jeg se sånn ca hvor lenge hun har vært våken.

    6. Jeg våknet alltid mye tidligere enn alle andre i huset, men satte meg alltid på sofaen og så på tv. Husker det var en rar tv-kanal som sendte noen rare barneserier fra kl 4. Jeg gikk aldri lengre enn til tven da, så sannsynligheten er jo stor for at han i fremtiden også bare setter seg med paden 🙂

    7. Venninna mi var på besøk med hele familien en sommer. En morgen vi våknet syns hun, (Christina faktisk) at det var så merkelig, for hun var skitten under beina. Vi i en alder av..8-9 år diskuterte frem og tilbake, for min mamma var veldig streng på at vi skulle vaske beina kvelden før siden vi hadde løpt barbeint.
      Samtidig i etasjen under lurte pappa veldig på om han virkelig hadde glemt å låse verandadøra, noe han var sikkert på å ha husket, “jaja, sånt skjer”.
      Litt utpå formiddagen kommer naboen innom og lurer på om det er ei lita jente som går i søvne på besøk hos oss?
      For den natten hadde det vært ei utfor huset deres å banket på vinduet, han hadde ikke kjent henne igjen, men spurt hvem hun var hos. “Malin” var alt hun sa. Så han satset på at det var vårt besøk (de var 6stk så oddsen var stor). Han fulgte henne hjem til oss, ytterdør låst men verandadør åpen. Hun gikk inn og opp på rommet mitt, han lukket døra og tuslet hjem.
      Alle så på hverandre, ingen hadde nevnt sine funn tidligere på morgenen, vi fordi kanskje Chrstina ikke hadde vasket beina, og vi var redde for kjeft. Pappa fordi, hvorfor skulle han fortelle oss det?
      Etter den natten fikk jeg nøkkel til rommet som skulle oppbevares under hodeputa mi på natta.
      Skumle greier!!!
      Haha, lang kommentar, men måtte bare dele! Siden alt gikk bra er det en utrolig morsom historie 😀

    8. Etter å ha lest Peter sitt siste blogginnlegg, krysser jeg fingrene for at ingen av småttisene har arvet hans nattlige aktiviteter….

    9. Ja, du verden så fort det går fra de ligger som små nurk i vuggen til de fikser seg frokost & pad tid selv 🤣
      Jeg så forresten på snap at dere grillet i går . Jeg kan anbefale pølsene fra slakter Abrahamsen i Larvik , sjukt gode ! 😋🌭
      Kos dere med sol, (snart ) sommer og tassende små føtter 🤗

    10. Jeg tok det ett skritt lenger da jeg var liten og startet dagen med å tegne på veggen over sengen til foreldrene mine mens de lå der og sov. Oppussingen av soverommet startet ganske fort etterpå

    11. Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvor lenge poden hadde vært oppe😅😂. Sjekk loggen på paden, kanskje dere får svar der 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg