Tannlegens dom

Fem år siden forrige tannlegebesøk. Fem år! Rimelig dumt når man har fire begynnende hull på 18. året. Ikke bare dumt, men teit også. Og flaut. Og uansvarlig.


 

Men i går var det altså dags, dagen jeg hadde gruet meg til i flere uker var omsider her. Ingen vei utenom, ingen mulighet for utsettelse. Det eneste lille lyspunktet jeg hadde å klamre meg til, var rådet til venninnen min: “Kjøp deg noe fint når det er overstått.”

Jeg var altså ikke veldig høy i hatten da jeg kjørte til byen i går, og enda verre ble det da jeg parkerte bilen og oppdaget på mobilen at noen hadde prøvd å få tak i meg. Jeg ringte tilbake, og hoppet i bilsetet da det var tannlegekontoret som svarte i andre enden.

Hadde tannlegen blitt syk? Måtte timen avlyses? Trengte jeg ikke komme likevel..?!

Men neida, det hadde seg sånn at tannlegen var ferdig litt før tiden, så jeg kunne få gleden av å komme så fort jeg var klar. Jippi.

Plutselig satt jeg på venteværelset og prøvde å fylle ut et helseskjema med skjelven hånd:


“Munnpuster”? Er jeg en sånn..? 
 

Det var heldigvis ingen anmerkninger, og plutselig var det min tur. Jeg hadde bestilt time hos tannlegen som resten av familien bruker, og han viste seg å være verdens triveligste fyr. Og siden han kjenner hele familien hadde vi jo litt å prate om – så da jeg omsider tok plass i den beryktede stolen, var jeg ikke lenger nervøs.

Nå måtte det jo bare gå på et vis, ingen vei tilbake, stor klapp på skuldra til meg selv som endelig satt i tannlegestolen!

To kjappe røntgenbilder på hver side, og tannsjekken kunne starte. Jeg satt og gapte mens jeg hørte ord som “rent og pent”, og “dette ser bra ut, det” – før røntgenbildene var klare og tannlegen gikk for å ta en titt. Nervøsiteten var tilbake på et blunk, nå skulle det avgjøres.

Hvor uansvarlig hadde det vært av meg å ikke sjekke tennene mine på fem år? Hvor mye ville jeg se til den hyggelige tannlegen framover?

Jeg forklarte kjapt om mine fire begynnende hull, og at jeg takket være dem, har blitt helt fanatisk opptatt av å bruke tanntråd hver eneste kveld. (Det er sant, det var altså ikke smisk)

Tannlegen kikket på skjermen i noen sekunder, før han sa ordene jeg kommer til å huske for alltid:

“Veldig bra, de små hullene holder du i sjakk med tanntråden! Dette ser fint ut, jeg bare pusser og fjerner litt tannstein, så holder det at du kommer tilbake annethvert år.”

At. Det. Var? Jeg måtte klype meg så hardt i armen at det gjorde vondt. Fy flate, alle kveldene når jeg har vært så trøtt at jeg helst har ønsket å stupe i seng etter å ha pusset tennene, men tatt meg i det, og funnet fram den forbanna, kjedelige, trauste, kjipe tanntråden.. Alle de kveldene har søren meg vært verdt det! Halleluja!

Jeg skal altså ikke til tannlegen igjen før om to år.

To år!

Klok av skade takket jeg ja til automatisk innkalling, så nå slipper jeg å tenke på det i 2020. Men fram til da skal jeg fortsette med tanntråden. Jeg har faktisk ikke ord for hvor takknemlig jeg er for den tanntråden.

Men selv om jeg svevde på en rosa sky ut av tannlegekontoret, hadde jeg selvfølgelig ikke glemt rådet til venninnen min 😉


Kjøpte meg noe fint da det var overstått 😉

/ Tanntråd ❤️

10 kommentarer
    1. Jeg hadde det akkurat som deg i går – men jeg har ikke vært flink nok med tanntråden – 3 hull av de 4 som var begynnende for 4 år siden da jeg sist var til tannlegen 🙄 Fy søren altså!

    2. Oh no! Det kunne så lett ha vært meg! Lov meg at du begynner med tanntråd asap, da. Så blir de 3 dine siste hull som må borres! Lykke til <3

    3. Et lite tips, bruk tanntråd først 🙂 Det ble jeg anbefalt av min tannlege, da får du renset mellom tennene for så å pusse vekk evt puss, rester, bakterier. Tar man tanntråd etter tannpuss er det fare for at rester blir liggende rundt tennene. I tillegg er det mindre risiko for å droppe tanntråden 😉

    4. Haha, jeg plukket opp tanntråd i øyeblikket jeg leste dette;D In all fairness, nå bruker jeg det hver bidige dag, men jeg er IKKE mye glad i å gå til tannlegen, så jeg måtte umiddelbart til med tanntråd igjen;p Men åh, hvis du ikke allerede bruker den – Jordan Miracle! De små som kommer i pakke med en liten haug; de er så fantastiske og helt uunnværlige i min tannpleie, i hvert fall:)

    5. Min mann hadde ikke besøkt tannlegen på fem-seks år når han fikk skikkelig tannverk forrige vår😏 Han har så hetta at han ikke ringer selv om han har uutholdelig vondt😂 Så da ringte jeg og det ble dyrt😅 Ble mange turer til tannlegen de kommende månedene og vi er 30.000 kroner fattigere🙄 Heretter får han innkalling én gang i året😂 For fy søren det kan bli dyrt når man ikke er innom regelmessig og sjekker tennene😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg