Oppvaskhansker og hageterapi

Det er rart hvordan ting går i etapper. Mamma og Pappa solgte barndomshjemmet for flere år siden, og stortrives nå med å bo i leilighet uten å tenke på verken måking på vinterstid eller hagearbeid i sommerhalvåret.

Jeg derimot – har for alvor fått opp øynene for hvilken glede det er å ha hage!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
“Arbeidshansker”
 

“Om alle mennesker hadde en hage å stelle med, ville verden endelig få leve i fred.”, lyder et kjent ordtak. Men hadde du spurt meg for noen år siden, ville jeg nok svart at jeg ikke er en sånn hage-person. Jeg har ikke grønne fingre, og jeg glemmer lett å vanne plantene mine.

Men nå har jeg endelig innsett hva ordtaket betyr – for det er jo både skikkelig beroligende og avkoblende å pusle i hagen!

Vi har riktignok ikke store hageflekken her vi bor, og i tillegg er den veldig lettstelt. Men den er akkurat passe stor, med masse thuja-hekk og plen på alle kanter. Jeg planter blomster i krukker hvert år, og akkurat det føler jeg er en grei blanding av både voksenpoeng og trivelighetspoeng 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Årets første!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Farger <3
 

Denne uka så vi tilfeldigvis at det var innsamling av hageavfall, så vi kastet oss rundt for å klippe thuja-hekken. Vi er jo ikke mindre amatører enn at vi måtte google om det var riktig tid på året å klippe hekken, og det var det, gitt 😉

La meg bare si det sånn at jeg er glad jeg har en mann med sterke armer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Sterke armer – og caps, headset og briller 😀
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Strøkent!
 

Peter klipper, mens jeg samler alt rasket i søppelposer. Og er det en annen ting jeg har lært meg, så er det at naturen har ting å by på. Som fuglelopper. Derfor samler jeg alltid rasket med de lengste “arbeidshanskene” jeg vet om – nemlig oppvaskhansker. Med håp om å gi loppene litt større motstand.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Og hanskene gjorde susen de, ingen stikk – men for alt jeg vet, kan det jo hende fugleloppene ligger i vinterdvale enda. Jeg skal google det 😉
 

/ God søndag ☀️

12 kommentarer
    1. Du har helt rett, jeg ville heller ikke ha noen hage før, men nå er det noe «befriende» ved å ha en hageflekk å pusle rundt og med. En avstressende stund om våren med raking og sjarmatisering mot sommer. Jeg venter enda med å plante noe, frostnetter kan ennå komme, tror vi har hatt det noen netter nå – men koselig er det med hage :-)) Kos dere med det og søndagen. (Foresten så synes ikke den «husk meg» knappen å funke via mobil)

    2. Hagearbeid på våren er så koselig. En påminnelse om den fine tiden vi har i møte. Bortsett fra fugleloppene da. De har vi fått stifte bekjentskap med i år allerede. Skal sies at vi bor på indre Østlandet med kuldegrader om natta. Men katta har allerede fått dratt med seg noen inn tydeligvis. Guttungen så ut som om noen hadde skutt på han med småstein en morgen han våknet og klødde som fy. Så da var det bare å skifte på senger og støvsuge alle kroker og kriker. Og til slutt prøvde vi å forklare katta at hun ikke trengte å dra med seg slike kryp inn 😣
      Ha en fabelaktig vårdag🌞

    3. Vi har også tujahekk og den ble klippet forrige helg. Med motorsag. Jada. Her i gården foretas hagearbeidet med enten motorsag eller traktor. *haha* Har aldri fått fuglelopper fra tujahekken, selv om det kryr av småfugl inni der siden fuglemateren henger rett over. Men den gangen jeg hadde katt derimot… Da var det loppestikk!

    4. Tiden med katt kommer jeg aldri til å glemme – mye kos og ekstremt mange loppestikk, haha 😀 Det beste er jo at fugleloppene gjerne tar tre stikk i slengen, også sånn som det klør! Fysj 🙂

    5. Jeg vokste også opp med katt, og kan bekrefte at den dro med seg mange lopper inn. Akkurat det savner jeg ikke 😉 Men katten skulle jeg gjerne hatt fortsatt <3

    6. Helt enig! Pleier vanligvis ikke å plante før 17 mai, men fikk beskjed om at det var ganske trygt nå her vi bor 😉 Håper du har en fin søndag!
      Og takk for at du nevner husk-meg-knappen, jeg skal melde fra til teknisk med en gang!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg