Foreldre som bruker huet

I veldig mange år har jeg irritert meg over noe som dukker opp hvert eneste sommerhalvår, nemlig foreldre som sykler sammen med barna sine, der barna er utstyrt med hjelm – mens foreldrene sykler uten.

Da jeg vokste opp på 80- og 90-tallet, var det skikkelig lite kult å bruke hjelm. Hjelm – det var teit, det! Jeg husker jeg snek meg unna hver gang jeg visste at mamma og pappa ikke så meg, og syklet gjerne med hjelmen dinglende på styret.

Selv om vi til stadighet ble fortalt hvor viktig det var å ha på sykkelhjelm, var det ekstremt sjeldent vi så voksne beskytte sine hoder, der de syklet avsted. Og det sendte jo ut ganske spesielle signaler – for hvis voksne ikke trengte å bruke hjelm, hvorfor skulle vi gjøre det da?

Men i helgen var vi på sykkeltur, og da innså jeg noe. Det må jo ha skjedd noe de siste årene? Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg så en voksen på sykkel uten hjelm! Og det gjør meg både glad og stolt – endelig har vi foreldre begynt å bruke huet 🙂


Sykkeltur? Hjelmen må på!
 

I helgen viste vårværet seg fra sin beste side, vi tok oss en tur på syklene, og det var altså så trivelig å møte andre syklende familier, der samtlige hadde på hjelm. Ikke én eneste nøtt var ubeskyttet!

Er den teite anti-hjelm-holdningen som regjerte før i tida, i ferd med å ta slutt? Det er i såfall bra, for i følge Trygg Trafikk, reduserer bruk av sykkelhjelm risikoen for hodeskader med hele 60 – 80%.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Pappas hjelm henger klar 🙂
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mor på tur med mormors gamle sykkel <3
 

Det er imidlertid viktig å huske at hjelm ikke gjør at vi blir usårbare i trafikken, og at det er en farlig tankegang å tro at hjelmen uansett tar støyten dersom man sykler som en villmann.

For hjelmen gjør deg tross alt ikke udødelig, bare mye bedre beskyttet dersom uhellet skulle være ute.

Bruk huet.

Bruk hjelm.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

* Følg Konatil på Facebook *

12 kommentarer
    1. Ååh, jeg skulle ønske jeg hadde samme oppfatning som deg! Senest ved levering i barnehagen i dag kom en mor syklende med et barn i vogn bak – og mor var uten hjelm. På vei hjem sykler jeg forbi to tenåringsjenter med hjelmen på styret, og jeg blir så provosert og lei meg hver gang jeg ser syklende uten hjelm. Jeg misunner deg litt å kunne se så mange bruke hodet, for det er absolutt en sak jeg brenner litt for. Men godt at du som en litt mer offentlig person kan være med å sette fokus på det, så takk for det!:)

    2. Ja,jeg tror trenden har snudd. Det har kanskje noe med at vi som er voksne nå,fikk hjelm når vi var små og ble opplært i hvor viktig det er? Selv om vi ikke syntes det var kult..

    3. Husker jeg alltid nekter hjelm, tok på meg hjelm når jeg gikk ut, å tok den av når jeg var borte fra huset.
      Men en dag så holdt jeg hjelmen på å den dag i dag er jeg virkelig glad jeg gjorde det. Tok meg en heftig flyvetur over styret å landet rett på hodet i asfalten, hjelmen ble delt. Tørr ikke tenke på hvor jeg hadde vært i dag hvis jeg hadde droppet hjelmen.
      Her jeg bor ser jeg mange barn og voksene uten hjelm å blir like bekymret hver gang.
      Man er tøffere med hjelm! Barn og voksene

    4. Det er heldigvis blitt bedre ja. Men fortsatt maange uten hjelm, heldigvis har jeg en toåring som ikke nøler med å si ifra 😂 Mulig han leser tankene mine, for han kan rope til folk på lang avstand ?du har glemt hjeelm? eller «hvorfor har ikke mamman din hjelm Matheo?»

    5. Pappa var ekstremt streng på hjelm til meg da jeg var yngre, og jeg måtte bruke det helt til jeg ble 18 og bestemte over meg selv (og tok lappen), hvis ikke sa han at han tok sykkelen fra meg. Synes det var dritflaut med hjelm helt til jeg begynte på videregående, da kunne jeg ikke brydd meg mindre.
      Gjett hva som skjedde sist helg? Pappa krasja på sykkel, fløy inn i et rekkverk med hodet først – UTEN HJELM. Slapp heldigvis unna med hjernerystelse og masse sår, men jeg ble SÅÅÅ utrolig skuffa. Gjett om han fikk høre det – av sin 23-årige datter.

    6. Jeg syntes også det var såå teit med hjelm, akkurat som samtlige i klassen min. Og hver gang vi skulle ut og sykle med klassen, kunne man droppe hjelm dersom man hadde foreldre som skrev under på at det var greit (syk regel egentlig).
      Jeg visste jo så klart at det ikke nyttet å spørre en gang, da pappa hadde truet med trekk i ukepengene om han fant ut at jeg droppet hjelm noen gang, og man vet jo aldri hva foreldre får med seg, så jeg tok ikke sjansen på å miste penger.
      Så var dagen kommet for en av disse klassesykkelturene, mener på vi gikk i 7 klasse. Tipper ca halve klassen hadde fått signert (eller signert selv) at de ikke trengte hjelm, mens resten måtte belage seg på hjelm. Så teit. Så begynte turen, vi hadde ikke kommet langt nok til at alle hadde kommet seg ut fra skolegården en gang før en av de første hadde måttet bråbremse, og fløy over rattet i høy fart. Heldigvis hadde han hjelm, og den ble delt i to. Hjelm var plutselig ikke like teit lengre 😉 Og heldigvis slapp han unna med skrekken og en liten hjernerystelse.
      Takk til foreldre som sto i mot presset og tvang oss til å ha på hjelm!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg