Hunder i kokvarme biler

Dette gjorde meg fresende forbanna.


 

Jeg hadde akkurat parkert bilen utenfor butikken, og var på vei inn da jeg oppdaget en svart stasjonsvogn som stod parkert ganske nære inngangen. I bagasjerommet stod en relativt stor hund og pep høylydt. Midt i solsteika, i en svart bil – med en bitteliten glipe øverst på to av vinduene. Det var ingen tvil om at hunden ikke hadde det bra.

Jeg ble stående noen sekunder og lure på hva jeg skulle gjøre, og kikket meg fortvilet rundt for å se om det var noen jeg kunne spørre.

Men det var ganske folketomt på parkeringen, og de eneste jeg kunne se var en familie på fire som satt på et bord på den andre siden av parkeringsplassen, smattende på hver sin is. Jeg bestemte meg derfor for å gå bort til bilen og sjekke om den var låst. Det var den.

Hunden fortsatte å pipe, og mens jeg stod der og kikket, reiste plutselig det jeg antar var mor i den is-spisende familien seg fra bordet der de satt. Hun kom gående mot meg med raske skritt, og jeg tenkte lettet at hun også hadde hørt hunden pipe.

“Unnskyld? Kan jeg hjelpe deg med noe?”, spurte damen.

“Ja, jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre”, svarte jeg, “Det er en hund inni denne bilen som åpenbart ikke har det bra i denne varmen”.

“Joda”, svarte kvinnen, “Dette er min bil. Og min hund. Han har vann, og vinduene er litt åpne så han får luft. Det er ingen fare”.

Jeg ble målløs. Sommeren har riktignok kommet som kastet på oss her i Vestfold, men hvordan var det mulig at hun ikke forstod alvoret? En bil blir kokvarm på 2 minutter i den varmen!

Og selv stod hun foran meg i en tynn sommerkjole, med antydning til svetteperler i panna. Mon tro hvordan den pelskledde hunden hennes hadde det, innestengt i en bil med solstråler fra knallblå himmel?

“Eh hæ? Du tuller nå..?”, svarte jeg etter å ha summet meg litt.

“Han har bare sittet her et kvarter, og vi skal straks dra”, fortsatte kvinnen surt.

I sidesynet så jeg mannen og de to barna reise seg og komme gående. Jeg fortsatte å stirre på kvinnen som gjengjeldte blikket mitt med irritert mine.

Jeg ble faktisk så sjokkert at jeg ikke visste hva jeg skulle si.

Så er det altså en grunn til at det hver eneste sommer deles den samme advarselen om at hunder ikke må etterlates i bil. For det finnes altså hundeeiere som trenger en påminnelse hvert bidige år! Som ikke forstår hvor utrolig fort det blir ulevelig i en bil som står i sola.


 

Her er altså noen tips til hva man kan gjøre dersom man oppdager hunder innestengt i biler: 

✭ Få navnet på eieren av bilen, ved å sende SMS med “regnr YE00000” til 2282. Dette er nummeret til Statens Vegvesen, der norske biler er registrert.

✭ Er situasjonen akutt, få ut hunden! Ring politiet, 112. Det er viktig å få hunden nedkjølt med kaldt vann omgående.

Men viktigst av alt: Ikke la hunden din sitte i bilen! Det blir så altfor fort så altfor varmt.


 

/ Voff voff – vær OBS i sommer 🐶❤️

22 kommentarer
    1. enig, men du er ikke noe bedre selv som kjøper en rase som har kroniske smerter. Du som selv har vært kronisk syk burde se hvor vanvittig det er å avle cavalier. Hunden din sliter mest sannsynlig med kronisk migrene og andre plager. Det er dyremishandling å la hunden være i varm bil. Men du støtter opp under dyr som lider. Jeg vedder 1000 kr på at dere har vært mange ganger hos dyrlegen med bikkja pga diverse plager.
      Og hvis du vil være en skikkelig hundeeier så bytt fra halsbånd til sele da halsbånd over lenger tid fører til nakkeproblemer og luftrørskolaps. Uansvarlig hundeier som tar halsbånd på bikkja. Prøv å bli dratt i selv med et stramt halsbånd. Kjøp ordentlig hundemat og ikke gi dentastix siden det er sukker i det.
      Virker som du kjøpte deg hund veldig ung og nå sover hunden vekk dagene sine da hunden ikke blir prioritert like mye pga du har barn som er viktigere nå. Han får vell lufta seg i hagen og kanskje en tur i nabolaget en gang om dagen også sover han vekk resten av dagene sine. hvordan liv er det?

    2. Hadde jeg skullet kjøpe meg hund i dag, ville jeg ikke støttet cavalier-oppdrettet nei. Det har skjedd litt på 11 år, og definitivt ikke til det bedre. Jeg vil helt klart si hunden vår har vært mye syk, men det har ikke vært typiske cavalier-plager – så jeg antar at han bare har hatt uflaks. Litt som kronisk syke mennesker kanskje..? 😉

      Ellers kan jeg jo fortelle deg at Teo er 11 år og friskere enn noensinne – og at dét, som du sikkert vet, er ganske unikt til å være en cavalier 🙂 Så da velger jeg å fokusere på det isteden, og nyter tiden vi får sammen med ham. Med både sele og bra hundemat 🙂

    3. Forskjellen på de to numrene ang. bil er vel at det ene koster 5,- (2282) og det andre 49,- om jeg ikke husker feil…
      Men jeg lurer også på hva som skjedde etter at du hadde snakket med dem? Dro de bare?

    4. Er det prisforskjell? Også så stor..? Det var merkelig.
      Jeg gikk før de andre kom bort til bilen, i ettertid angrer jeg på at jeg ikke ble stående – kanskje mannen hadde forstått litt mer enn frua. Var bare så totalt uventet reaksjon, at jeg ble helt stum. Lett å være etterpåklok 🙂 Men håper i det minste de kjente varmen da de satte seg inn i bilen!

    5. Helt utrolig at folk ikke har fått med seg dette til nå. Angående denne familien, hvorfor i alle dager sitter hunden innelåst i varm bil (selv bare for ett kvarter) når familien likevel sitter ute og spiser is? Jeg syns det er latskap faktisk, er det så mye styr og åpne en ekstra dør og ta med hunden? Når jeg er ute sammen med hunden min, så velger jeg aktiviteter hvor hunden kan være med. Man trenger for eksempel ikke fire stykker for å kjøpe is, noen kan være igjen ute. Hunden har det bedre hjemme enn i bilen alene uansett. De gangene vi har kjørt mellom østlandet og vestlandet, så velger vi også våre stopp med tanke på hunden. Da blir vi ikke sittende inne på en restaurant for lunsj, vi er jo tross alt på tur sammen! 🙂

    6. Vi kjøpte sånt kjøleunderlag til og ha både i hundebur og/eller på sofaen eller lignende.Kjøpt i dyrebutikk..
      Den funker som bare rakkern og jenta vår koser seg på denne blå matta… Vi gjør alt vi kan for og unngå at hun er i bil alene og de gangene det skjer så er vi ekstremt opptatt av og finne skygge og ordentlig lufting i tillegg til at hun har tilgang til drikke.Aldri lenge alene heller..Men vi er flinke til og sørge for at hun har det bra den stunden vi er og handler… Ellers så gjør vi det enda enklere en av oss blir hjemme med hunden mens de andre handler.

    7. Familien satt utenfor på en benk – mens hunden måtte sitte igjen i bilen…? Trist at det finnes slike hundeiere. Det skulle jo være ganske godt kjent nå at man ikke etterlater barn eller dyr i bilen.

    8. Syns det er ufattelig at folk fortsatt ikke forstår hvor varmt det blir inne i en bil!!!
      Vi var på en utstilling hvor vi oppdaget 2 halvstore hunder som satt helt sløve i en bil, kontakter vakter på stedet. De åpner dører på bilen og ringer politiet!!! Ikke mye som gjør meg mere rasende en folk som misshandler dyr!!! Skulle vært mye strengere straffer og store bøter for dårlige behandling av forsvarsløse dyr. Vi har også hatt cavalier som ble over 10 år, denne var også en del syk men likevel glad og fornøyd virket det som. Jeg ville heller ikke kjøpt denne typen hund etter alt som er kommet frem om denne rasens problemer!! Men dette viste ikke vi da hunden ble kjøpt!!

    9. Jeg tenker reaksjonen var som ventet; Folk som handler slik, reagerer slik.
      Dama ble nok vesentlig mer opptatt av at du vågde å kritisere dem, enn hva du prøvde å formidle. #charming
      Men kanskje de likevel tenker litt mer neste gang…

    10. Godt du passer på! En god oppvekker.
      Du har en så fin hund! Har den samme, og det er flere i familien. Man er ikke slem om man kjøper cavalier, den er ikke verre enn mange andre raser. Ikke en versting. Ikke alle har migrene heller. <3 som dyrlegen sa: så blid og livlig så den er, kan det umulig å være noe smerter.

    11. Så bra du sa i fra, og tok ansvar! Men sitter de å spiser is å koser seg ute, kan de nå slippe ut hunden så den også får være med! Stakkars vofse:(

    12. Uff, det var kjempetrist å lese! Sånne folk burde jo ikke hatt hund. Har jo lest om både barn og hunder som har blitt funnet bevisstløse i biler som har stått lenge i veldig varmt vær. 🙁

    13. Folk reagerer ofte sånn når de får tilsnakk. Spesielt voksne mennesker! Men forhåpentligvis tenker de seg om og gjør det annerledes til neste gang!😊

    14. Dette er et stort problem hver eneste varmeperiode. Ring Mattilsynet er også et godt råd. Personlig har jeg knust en bilrute en gang (med politiet i den andre enden av telefonlinjen) da en velp var innestengt i en bil midt i solsteiken på en parkeringsplass. Den stakkaren hadde IKKE overlevd til eieren kom svinsende noen timer senere. Hun fikk et oppgjør med både politi og Mattilsyn.
      Men vi skal være glad at det ikke skjer som en gang i USA da politiet fant to barn i en bil. De var allerede døde….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg