Svigerfar hadde kanskje rett

Hvert år skjer det samme. Svigerfar er på tråden, han sitter og bestiller flybilletter til vår årlige Spaniatur, og det samme spørsmålet lyder hver eneste gang:

– “Det går greit med bare håndbagasje, ikke sant?”

Og jeg ler like høyt hvert eneste år. To voksne og to barn med bare håndbagasje på ferie i to uker! Det er ikke mulig, det.

I alle fall ikke for meg. For jeg er håpløs. Kofferten min sprenges, jeg pakker alt. En mellomting mellom Svigerfar og meg ville vært perfekt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Det er bare det at alle fire skal jo ha med sandaler. Og hva når vi skal klatre i fjellene i Torcal? Sandaler blir jo stusselig da. Gode sko må vi ha. Og så skal alle ha med toalettsaker, og alle trenger nok klær til at man ikke går tom. Dobbelt sett med badetøy, så det ene kan tørke mens man skifter til nytt.

Og hva med babycall i tilfelle vi skal sitte på takterrassen, og hva med aloevera-kremen dersom vi blir solbrente, og hva med pent tøy dersom vi skal på den fine restauranten, og hva med rettetangen til håret, for håret blir brusete i det fuktige klimaet.

Og hva med bukse og strikkejakke dersom det blir kjølig om kvelden, bukse og jakke til alle egentlig, det kan jo bli kjølig på dagtid også. Solkremer da, selger de favorittmerket i Spania? Nei, tror ikke det, så det må vi ha med i kofferten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Og alt dette får man definitivt ikke plass til i håndbagasjen. Svigers derimot, suser gjennom sikkerhetskontrollen med én håndbagasje på deling. Ser jo unektelig litt behagelig ut. Billigere blir det også.

Og nå, etter én uke på tur, innser jeg jo at jeg nok en gang har pakket med meg for mye. Altfor mye! Halvparten av klærne ligger fortsatt urørt, og svigermor vasker kontinuerlig det vi bruker. Et par timer på tørkesnora, så er det tørt.

Så i går fikk Peter en idé. Vi drar på shopping! Klær koster ikke så mye her nede, så hva om vi legger igjen litt klær når vi drar? Et par sandaler, litt undertøy, noen sommerkjoler, skjørt og t-skjorter, en bukse og en jakke. Da trenger vi jo ikke å ha med så mye neste gang – kanskje såpass lite at vi klarer oss med bare håndbagasje..?

Jeg blir selvfølgelig svett av tanken… For normalt sett liker jeg jo å fullstappe kofferten med klær for et år eller to, men da vet jeg i hvert fall om en som kommer til å bli både stolt og glad.

Svigerfar 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ 😉☀️

17 kommentarer
    1. Er ikke enig. Nr 1: bruke ferie på shopping?? Nr 2: Risikoen for at barna har vokst ut av de klærne dere kjøper er ganske stor og Nr 3: Forbruket må ned! Skal dere være borte i to uker, pakk med klær til en uke og vask klærne. Galskap er definert som å gjøre samme ting om og om igjen og forvente forskjellige resultat..

    2. He he. Stort sett er jeg som deg, men akkurat når jeg skal til sydligere strøk har jeg lært. Klær kan skylles og tørker fort. Med det har vi med oss minst mulig klær, mer plass til alt det andre du nevner 😉 men jeg greier meg fint med det de har der vi er også – enda mer plass til shopping 😉 Nyt ferien videre :-))

    3. Ungenes klær får plass i håndbagasjen, ja 😉 Ikke vet vi når neste tur blir heller! Men håper Peter og jeg kan hoppe inn i samme størrelse 😀

    4. Hehe, skjønte ikke helt sammenhengen med Einstein-sitatet, hva mener du er galskap som gjøres om og om igjen?
      Nr 1: Jeg syns shopping er perfekt når man trenger en pause fra strandliv og opplevelser 🙂
      Nr 2: Barnas klær skal med i håndbagasjen, og nr 3: enig i at forbruket generelt må ned, men med tanke på at du kommenterer hos ei som blant annet reparerte sine gamle, utslitte sandaler med tyggegummi da vi var her i fjor, så har jeg en del å gå på når det gjelder forbruk 😉 Har ingen planer om å forandre meg altså, men litt nytt sommertøy syns jeg ikke er galskap.

    5. Jeg skjønner ikke helt poenget med å pakke lett jeg da.. Drasse rundt på håndbagasje på flyplassen er jo ikke lettvint. Mye mer behagelig å levere den fra seg og hente den igjen når man kommer frem- iallefall når man reiser med barn. Og når man likevel pakker en koffert- hvorfor ikke pakke en litt større? Så kan man få luftet sommerklærne som vi (vanligvis) ikke får brukt så mye hjemme. Deilig å ha litt ekstra klær tenker jeg! Så jeg slår et slag for å droppe det derre pakke lett-greiene, og iallefall å droppe stor-håndbagasje-som-skal-presses-inn-i-hyllen-greiene!

    6. Det har du rett i! Stort pluss å slippe køen med å sjekke inn bagasje, kjempeminus for å drasse på håndbagasjen hele turen! Og ja, opp-i-hylla-prosjekter er det verste jeg vet.. Så ja.. Kanskje ikke helt udelt positiv 😉

    7. Kjøpte meg stor koffert for en ting jeg; for å ha plass til mye!
      Mest sannsynlig får jeg ikke bruk for halvparten, but you never know liksom…

    8. Hei! Du, jeg lurte litt på hvordan det gikk med knytekjolen som var for lang; hvordan fikset du den? Klippet du den rett av eller måtte du legge den opp på “vanlig måte”?

    9. Nei, ikke alltid 🙂 Men nå er det såpass kort at det blir helt ekstremt brusete om det lufttørker. Blir en del hårstrikk, for å si det sånn 😉

    10. Tips: Hvis dere kjøper og legger igjen klær. Skriv opp eller ta bilde av klærne, så slipper dere å overpakke, fordi du ikke husker hva du la igjen 😂 (Det hadde jeg kommet til å gjort, og endt opp med en stor koffert likevel)…

    11. Håndbagasje på sydentur, ja. Det er utopi for meg hvertfall. Jeg liker å vite at jeg har med alt jeg kanskje kommer til å trenge, og litt til. Så får det heller koste litt mer.

    12. En ting er å klare seg med kun håndbagasje for å spare 100kr når den er på størrelse med håndbagasje. Problemet kommer når håndbagasjen er så stor at den går over alle bredder, eller når alle 180 passasjerene tror at det er plass til 180 trillekoffert i hattehyllen. Nei, pakk en koffert og send som bagasje og lev et mye enklere reiseliv på flyplassen uten noe å dra på.
      Beste hilsen Ingrid på http://www.ingridtunheim.no

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg