Til dere oppi nord

Dere oppi nord, dere ler av oss søringer hver eneste vinter. Når vi får fem centimeter med snø, og hele samfunnet vårt stopper opp. Når vi sklir rundt på sommerdekkene våre og tror vi vet hva vi driver med, når snøkaoset gjør at vi nærmest snør inne og ikke lenger skjønner hvordan livet skal gå videre.

Da ler dere da, og vi kan jo ikke annet enn å le med dere. For dere har jo rett i at det er latterlig, vi er ikke en gjeng med hardbarka nordmenn som dere – som har bosatt dere lengst oppe i nord, og som sørger for at samfunnet går rundt der det er kaldest og mørkest om vinteren.

For dere forløper livet seg helt normalt når det kommer to meter med snø, dere forventer at det er sånn det skal være – og gjør det beste ut av situasjonen. Aldri har jeg hørt dere klage på været. Aldri. Nye kulderekorder, ingen klaging. Ikke dagslys på flere måneder, ingen klaging.

Får vel bare innrømme at vi har noe å lære.

Men nå syns jeg virkelig synd på dere. I dag kunne jeg nemlig lese at Tromsø “endelig” har slått den gamle nedbørsrekorden fra 1961 i juni måned. Den nye rekorden er på 126,7 millimeter regn. Og dét er mye regn i årets første sommermåned!


(Faksimile: itromso.no)
 

Men klager dere? Neida! Nå er det mulig det bare er mine følgere på Snapchat som er eksepsjonelle, men til dags dato har jeg kun fått snapper fra regnværet i nord med humoristisk undertone. Ingen klaging, bare humor: Det er nok regn nå, men pytt sann, hva får man vel gjort med det.

Regn er både fint og nødvendig i små doser, men 126,7 millimeter på en måned, and still counting, er ikke fint. Så nå syns jeg det er på tide å sende dere noen klemmer og tonnevis av klapp på skuldra, for dere fortjener bedre.

Så kjære dere der nordpå, vit at vi tenker på dere og unner dere fint vær nå. Nedbørsrekord i juni fortjener ingen. Selv ikke dere hardbarka tøffinger. 

Men for å se det positive (slik dere pleier å gjøre), skal det sies at det kunne vært verre. Tenk for et ramaskrik det ville blitt dersom det var oss i sør som måtte slite med dette regnværet. Huttetu 

/ Til uka kommer heldigvis finværet oppover! ☀️😍

32 kommentarer
    1. Lengst nord? Tromsø e dessverre ikke “lengst nord”, Finnmark e. Og i Finnmark ler vi av Tromsøværingan som klager over litt regn 😉

    2. Tihi.. Jeg skrev i går om å være værsjuk. Jeg mangler det genet. Det gjør Henning også.. Men jeg skal fortelle deg en liten hemmelighet. Det klages. Sånn i sjul.. Men heller dø enn å la en søring vite at man er bittelitt sjalu på den sola.. Selv tar jeg det ikke så tungt. Det kommer sol. og da har vi den jo til gjengjeld hele døgnet. Så en soldag her teller for to der sør. Så vi tar dere kjapt igjen når hun bare begynner å skinne. Som hun gjør på søndag. Eller “sist i perioden” som de alltid sier på værmeldingen. De sier alltid at det blir pent vær i slutten av perioden. Og folk kjøper det. For da er det jo bare å vente. Hvilken periode det var snakk om.. se det sier de skjeldent….

    3. Hahaha.
      Sitter her med mannen og ei anna fra Nord for Tromsø som ville gitt alt i verden for å dra vekk fra denne varmen i sør og tilbake til Nord!
      Heller regn enn over 25 grader og sol sier de.

    4. Veldig koselig å få litt medfølelse – nå skal det sies at enhver nordlending som har en viss orienteringssans vet nøyaktig hvor vi bor og dermed også at sjansen e stor for at det e dritvær på forsommeren… 😆 Skal vi vær negativ til været blir vi sittende inne store deler av året jo! 😵

    5. Tusen tusen tusen takk Christina! Denne traff meg rett i min nordnorske hjerterot <3 For uansett hvor barsk og hardhausa nordlending jeg er, så er jeg faktisk ørlite værsjuk her jeg sitter i 6 grader og regn. Og det varmer at noen der sør tenker på oss. Men det jeg egentlig bekymrer meg mest for er at vi skal sørover om noen uker, og jeg er livredd for at dere bruker opp finværet før vi kommer. Det værste som kan skje er at det blir finvær i nord og dårlig vær i sør når vi er på ferie :-p

    6. Vi i nord synes det er fint at sola skinner i sør, men nå håper vi at sola snart også kan skinne i nord. At alle små tapre og tøffe nordnorske barn snart kan få ta av seg luer og støvler og få på seg shorts og sandaler før høsten kommer. Setter stor pris på at du tenker på oss og gir oss oppmerksomhet. Vi overlever på humor og ironi. Vi tror at været nå er i ferd med å snu fordi at regnet har blitt litt varmere. God sommer!

    7. Litt snø til helga, men SÅ kommer solen frem søndag. Huttetu som du sier xD Takker for den gode og varme (høhø) trøsten, og satser på at vi får et par dager med sommer i år!

    8. Jeg prøver å ikke klage, for jeg velger selv hvor jeg vil bo og her jeg bor er det sein vår. Typ juni/juli.
      Men i hjertet mitt, i det stille, hyler jeg etter sol og i sjalusi og fortvilelse over at jeg måtte kle på jentungen ullstrømpebukse i dag. (8 grader og regn)
      Forresten så ville jeg ikke bytta bort været her, for dere har jo huggorm! Og flått! Grøss!
      God sommer, fra strømpebukseligaen!

    9. Godt skrevet og måtte nu flire litt 🙂 I natt har det snødd i fjelltoppan og krysse fingran for at det ikkje kommer lengre ned 🙂

    10. 😂 ja og for å toppe det hele er det meldt litt snø, igjen. Bare 3uker siden sist jeg pesa gjennom sludd å vindrosser for å få babyen å sove der hun ligger nedpakket med ull fra innerst til ytterst , og tykk vinterpose. Men skal innrømme at nå er vi lei av hele skitplassen vi bor, å nå er vi kommet dit at vi blir å klage høylytt ved enhver anledning 😂 Måtte vi bare være ferdig med uflaks på alle plan, og redde resten av ferien med å komme oss sørover på et eller annet vis 😁 god sommer der sør, vi er innerst inne dypt misunnelige, i alle fall når vi tar slike rekorder!

    11. Du vet ikke hva du snakker om, Christina. De heldige nordlendingene, som har råd eller mulighet, reiser til Nord-Sverige, Finland eller sørover, for å finne sommeren. De som av ulike grunner ikke kan, må sitte pal og vente på den. Jeg tror at de aller, alle fleste nordlendingene er møkk lei været for leenge siden.

    12. Vi e no så heldi at vi slæpp å jobbe i mangogtyve grader😀 d må jo pinadø være helt forfærdeli å jobbe i den varmen…vi gjør som vi bruke, vi tar sommerhua, sommervåttan og sommerlæstan på når vi ska ut. Vi kan grille korr enn vi vil, vi slæpp å jævles me den klissjatte solkræmmen og ikkje minst vi træng ikkje å vanne i potetlanne og blomstran ute. Vi kan nyte ei kald pils katti som helst, den blir avkjølt på vei hjem fra butikken. Huheeii så fint vi har d oppi nord😀

    13. Tusen takk for at du sender oss her nord empati 🙂 Som vi sier: “vi vet korr vi bor” og “vi står han a”.. Dessuten blir vi aldri fri for noe å prate om når vi treffer kjenninger. . Har bodd sørpå i mange år før retur til fødestedet i nord… Naturen lokket og ikke minst de inkluderende menneskene der følelsen av å være i samme båt fører oss sammen. Uttrykket at det ikke finnes dårlig vær – bare dumme klær er ikke bare en frase.. Men som hunde-eier gleder jeg meg til å få et tørt dyr i huset igjen. God sommer!

    14. Flyttet faktisk fra nord og til Larvik for 3 år siden! Angrer ikke på det valget og kaller meg gjerne klimaflyktning for å si det sånn. Det å gå gjennom en til vinter var noe jeg ikke var særlig giret på, men for all del, det å vokse opp i nord er virkelig noe eget! Det å få fjelltopper for seg selv, utsikt, muligheten til telttur og opplevelsen av Nordlys hver vinter er noe jeg ikke ville vært foruten. Reiser så ofte jeg kan nordover, og det er alltid godt å komme til det som var og fortsatt er mitt hjem og paradis!

    15. Som utflyttet klimaflykning fra nettopp Tromsø, må jeg få lov å sprekke illusjonsboblen. Har bodd på Østlandet de siste årene, men før det tilbrakt jeg hele min oppvekst i Nord-Norge. Så jeg vet hva jeg snakker om når jeg nå skriver det jeg skriver.
      Den iherdige “vi står han av”- holdningen er ren plaster på egen stolthet for de i nord. Bittrere folkeslag skal man lete lenge etter, spesielt når det kommer til været og veistandard. At de fra “sør” heller ikke vet NØYAKTIG hvor på kartet de små byene i nord ligger, er også den største fornærmelse for de fleste som fortsatt insisterer på at ” her er det så fantastisk å bo”.Tromsø for eksempel, ER jo verdens navle for de som ikke visste det…..
      Fraser som “Jeg tok finværet med meg”, høres til stadighet når nordlendinger reiser sørover…(-Nei, kjære deg! Finværet var her før du kom, å også etter du drar😆)
      Været er et utømmelig samtaletema i nord, noe som gjør at man heller ikke trenger å snakke om virkelig viktige ting.Klaging er og blir et daglig fenomen, MEN… ALDRI ALDRI at man må bli tatt i å klage!
      Utenfra kan det derfor se ut som en gjeng med fjellklatrende, mørketid elskede ekte vikinger…Men i virkeligheten er det en gjeng med søkkvåte, d-vitamin spisende surfiser. Med alt for høy telefonregning, fordi man har ringt alle man kjenner for å fortelle at “været er så mye bedre på min kant av byen”.
      Skrytet over ingen klaging mener jeg er ufortjent. Jeg mener derimot det fortjenes ros for at man kan forsette å vente på sommeren år etter år.Ser sannelig ikke ut som den kommer i år heller…men men “de står han jo av”.
      Mvh
      Utflyttet nordlending som koser seg i 28 grader uten å trenge å snakke om været😘😘😘

    16. Herlig innlegg – og så nydelige kommentarer.
      Nordlendinger er flinke til å nyte godværsdager, og lever mer. God sommer,

    17. Nei det bare å kule han. Han ska bare rægne! Vi får jo fylt opp vannmagasinan våres til de grader! Tænk kor længe vi kan stå i dusjen til vintern når det e 25 pinnstive! Vi glædes av det her. God sommer😁

    18. Hanne! Du høres helt ærlig litt bitter ut sjøl, om æ får lov til å si det, og veldig flink til å dra alle over en kam!
      Uansett ingen vits i å syte over regn, det e jo bare vann. Æ takle sjøl ikke når det blir over 25 grader, så det passe mæ ypperlig. Dessuten e det kun pga global oppvarming, så føle egentlig det bør bli klaga mer med tanke på kordan det blir fremover no?

    19. Fantastisk innlegg, godt at du tenker på «oss» 🙂
      Forrige uka hadde vi i Alta sommer 2 daga, og dæm havna på mine fridaga etter arbeidshelg.. Lever lenge på dæm 🙂
      Verre med gubben som jobba og mulig gikk glipp av sommer?n :?)

    20. Personlig er jeg lei av at de til stadig klager på ‘oss søringer’ som ikke takler når snøen kommer. For unskyld meg, hvordan skal man noen gang bli vant med det når det hvert 5 år kommer like mye snø på en mnd som de ellers beregner vi skal få på 3 mnd? Det blir smålig. Da bør de heller stille opp med tips til hvordan vi skal takle det bedre og hvordan det ikke skal bli snøkaos 😅
      Etter å ha bodd 6 år i Trondheim, valgte vi å sette nesa mot sørnorge. Har definitivt blitt mye tøffere med å kjøre bil på snøføre (to av årene var det snø fra oktober til mai), men herlighet så deilig det er å slippe været der.
      Synes de som fortsetter å bo nordover, til tross for at de sliter med kropp og sinn i dårlig vær fortjener ros. Og jeg håper virkelig de og får en god sommer fremover!

    21. Så koselig innlegg!:) Eg e nok den typen som vil ha i pose og sekk! Vil bo her nord og vil ha fint vær;) Å eg har klagd sykt masse, og gått rett i krisemaksimering flere daga! Når man våkne opp til regn og mørk himmel, vind og sne i 5-6 uke uten opphold, så må man få bli litt lei:)
      Like før eg fløtte! Neida…joda…

    22. Sola kom i går, sola va i dag.. I mårra bli d rægn.. å vi gler oss så di solbrente kroppan kan få kjølt sæ ner 😂
      Hilsen fra en knaill rød Nordlænning 😍

    23. For et nydelig innlegg! 😍 Jeg bor i nord til vanlig, og var livredd for at alt finværet i sør skulle brukes opp før jeg tok ferie – men i kveld sitter jeg på balkongen etter 2 uker med sol og varme og virkelig nyter at det er kjølig nok til å ta på seg joggebukse istedenfor shorts. Fant frem pleddet og sverget til å bli sittende ute bare for å nyte at det var litt kjøligere… #miljøskada?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg