Vi skulle hatt ei geit

Da Peter og jeg bodde i leilighet i Oslo, var det kun på den årlige dugnaden vi puslet med grøntarealer. Resten av tiden hadde vi bare oss selv og leiligheten å tenke på.

Men da vi kjøpte hus, fikk vi jo naturlig nok både hage og gårdsplass på kjøpet, noe vi tenkte kom til å gå helt fint. Det gjorde det jo også, men vi har hele tiden tatt ting når det har passet oss. Klipping av gresset har for eksempel blitt gjort først når det har blitt altfor langt (og dermed også tatt dobbelt så lang tid 😉

Jeg kommer aldri til å glemme den gangen bestefar kom tassende over det litt for lange gresset, og mumlet i det stille: – “De skulle hatt ei geit, de..”

Det har vi ledd mye av i ettertid, for han hadde jo helt rett. Han hadde mildt sagt en litt annen standard enn oss, og jeg tipper han lurte på hva naboene tenkte om oss som lot det surre og gå på halv tolv. Men i den verste småbarnsperioden har hage stått langt nede på prioriteringslista – og jeg ville valgt likt om jeg skulle gjort det på nytt 🙂

Mens Peter har vært ansvarlig for å klippe gresset, har jeg luket ugress her og der – og jeg må si det er utrolig fascinerende hvordan naturen jobber og jobber i det stille med å ta tilbake området sitt!


 


 

Da vi kom hjem fra ferie for noen uker siden, hadde det vært spire-fest i grusen – små skudd tittet opp av jorden både her og der. Jeg ser for meg hvordan det ville sett ut om vi tok et par år på jordomseiling, uten å få noen til å ta seg av hus og hage. Det trengs jo faktisk kontinuerlig vedlikehold, hvis ikke tar naturen bare over. Fascinerende greier.

Nå som vi skal flytte, får vi stor hage med masse muligheter. Jeg tror det blir gøy, og har faktisk en følelse av at både Peter og jeg kommer til å trives med å pusle i hagen. Greit med voksenpoeng kanskje, men det er jo faktisk ganske trivelig..?

Svigermor har lovet å hjelpe oss med å plante stauder og bær-busker – og jeg gleder meg til vår første vår og sommer med ting som kommer til å blomstre til forskjellige tider. Litt som å være på oppdagelsesferd i egen hage.

Okei.. Jeg innser at dette kvalifiserer til en hel bøtte med voksenpoeng. Men det får være greit 😉
 

/ 🌱🌸

8 kommentarer
    1. Jeg er nå bare 27 og var i ekstase over å se alt som dukket opp første våren i nytt hus for to år siden så… når man er over tredve burde nå det være greit vel…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg