Når to idioter kjøper seg hus

Okei, først av alt må jeg bare få si at jeg var litt i tvil om jeg skulle dele denne historien. Jeg er verken spesielt flau eller selvhøytidelig til vanlig, men et sted går liksom grensa for meg og. Og jeg føler vi passerte den grensa på onsdag X-)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

For det har seg jo sånn at det er en grunn til at vi kaller oss Familien Klonk. Vi er en liten susefamilie som har blitt tatt av den kroniske småbarnsfeberen, eller – jeg vet ikke hva. Noe er det i alle fall, for jeg var ikke sånn før jeg traff Peter.

Men etter at jeg fikk barn har hjernens teflon-nivå nådd nye høyder, og det hjelper definitivt ikke at jeg har giftet meg med et surrehue av dimensjoner. Jeg har for lengst innsett at det er jeg som må fungere som familiens overhode, dersom ting skal bli gjort. Det innebærer at jeg enten må gjøre ting selv, eller minne gubben på det helt til det er gjort.

Men på onsdag skulle vi altså overta vårt nye hus klokken 12, det vil si møte husselger i huset og gå gjennom boligen i fellesskap. Lese av strømmen, underskrive overtagelsesprotokollen og sånne ting.

Klokken hadde passert 8 om morgenen, da Peter og jeg stod med hver vår kaffekopp på kjøkkenet. Plutselig pep det i Peters mobil. Så pep det i min. Vi kikket på hverandre, før vi fisket frem hver vår telefon.

“Melding fra DNB”, mumlet Peter.

Jeg skjønte kjapt at vi hadde fått den samme sms’en begge to:


“Vi gjør oppmerksom på at megler ikke har mottatt fullt oppgjør for handelen av ***.
Partene må kontakte megler med tanke på overtagelse og evt. forsinkelsesrenter. Mvh DNB”

 

Jeg kjente hvordan haka mi berørte brystkassen, da jeg leste meldingen for tredje gang. Jeg var i sjokk. Sakte gikk det opp for meg at jeg hadde glemt å minne gubben på at man må betale for hus man kjøper – og at det naturligvis må skje i god tid før overtagelse. Nå var det under 4 timer til vi skulle møte selger for å få nøklene!

Jeg stirret på Peter.

Peter stirret på meg.

“Eh, ja?”, ropte jeg, “Har du ikke ordnet med oppgjøret?!”

– “Jeg?!”, ropte Peter tilbake, “Har ikke DU ordnet med oppgjøret?”

– “Jeg?? Det er jo DU som er kunde i DNB! Det er jo du som har ordnet med finansieringsbevis!”

Lenger kom vi ikke, for da ringte Peters telefon. Det var megleren.

“Eh, hei det er Peter”, mumlet mannen min inn i telefonen, før han fortsatte:

– “Ja. Nei. Eller jo, vi har ordnet med finansieringsbevis, da. Går det ikke automatisk etter det?”

Stillheten som fulgte var til å ta og føle på, før stemmen til megler hørtes helt bort til der jeg stod:

– “Har dere ikke sendt inn papirer slik at pengene er sendt til klientkontoen???”

Så, ja. Familien Klonk hadde altså planer om å ta over et hus uten å betale for det.. Jeg kan ikke huske sist jeg var så flau.

Husselger hadde selvsagt også fått den samme sms’en denne morgenen – mon tro hva hun tenkte da den tikket inn midt i frokosten. Haha!

Takket være at DNB ikke har gjort som de fleste andre banker og lagt ned filialer over hele linja, fikk vi frest av gårde for å skrive under de nødvendige papirene i lokalene i Larvik. Kundebehandleren som tok i mot oss kikket på Peter og sa: – “Jeg er veldig dårlig på navn, men god på ansikter.. Og deg har jeg sett før. Vet ikke hvor, men det er noe kjent..”

Peter, som vanligvis prater på inn- og utpust, fikk ikke frem et ord, så jeg bare smilte stivt mens jeg heiste på skuldrene og ristet uforstående på hodet.

Det ble noen hektiske timer mellom klokka 9 og klokka 12, men som det alltid gjør for Peter – ordnet det seg til slutt.


“Vi bekrefter at oppgjør er innbetalt, og overtagelse av *** kan finne sted som avtalt.”
(Legg merke til tidspunktet: 12.03 😆)
 

Et lite tips til andre i samme situasjon, der altså.. Sørg for å betale for huset før overtagelse 😉
 

/ Takk for oss.
Familien Klonk.

21 kommentarer
    1. Hoho, det var egentlig temmelig morsomt! 😂 Sånn går det i stresset, kan være på sin plass å sende blomster til dnb- det gikk nemlig en uke hos oss før papirene var ok 😏😆 gratulerer med nytt hus!

    2. Tror DNB fortjener mer enn blomster faktisk, makan til god service er det lenge siden jeg har vært borti. Megler sa at vi måtte utsette overtagelsen, men kundekontakten til Peter kastet seg rundt og sa at dette skulle vi rekke! Fatter ikke hvordan hun klarte det. Så, Vanja i DNB – vi skylder deg en! 😉

    3. Haha 🙂 Nok en grunn til at dette er favorittbloggen min. Fortsett å surre, det blir det gode historier av (selv om det kanskje er litt vel slitsomt for deg).

    4. Jeg greide å overføre 5000kr for mye… Skjønte ingenting da megler hadde overført 5000 kroner til meg tre mnder etter overtakelsen.

    5. Haha, vel er derfor det er jeg som har kontroll på økonomien, og alt egentlig 😝 kunne lett skjedd her også!

    6. Det er ikke hver dag en kjøper hus, så det er fort gjort å gå litt i surr på toppen av rydding før visninger, to småtroll og alt annet dere har hatt å tenke på😉 Dette kommer til å gå over i historien som en god familiehistorie☺️ Fantastisk at banken klarte å fikse det👍👏

    7. Hehe! Men til deres forsvar: Da vi kjøpte hus i vinter fikk vi tydelig beskjed om hvordan ting skulle gjøres med det der 😉 Er ikke bare bare! 🙂

    8. Ikke lagt ned???? Her er det stykke til nærmeste filial nettopp fordi de har lagt ned i hytt og gevær….men bra det ordnet seg. Jeg venter spent på før og etter bilder 😁

    9. Vi gjorde akkurat samme feil når eg og forloveden min overtok vår første leilighet i Oslo for 11 år siden. Han kom med flyttelasset fra Jæren, mens eg allerede bodde i ett kollektiv i Oslo. Leiligheten fikk vi ikkje komme inn i, men fikk lov til å sette de store tinga i en bod.
      Siden det var fredag så kom ikkje pengene før på mandagen, og da måtte eg reise til selgerens nye leilighet for å hente nøkler. Da var jo allerede mannen reist heim igjen ettersom han ikkje skulle flytte bort før noen måneder seinere.
      Litt usikker på hva som skjedde i vårt tilfelle, for det var iallefall ikkje eg som kun hadde stipend/studielån som inntekt som var ansvarlig. Trur alle papirer var i orden, men at me ikkje hadde gitt beskjed om hvilken dato de skulle være på konto.
      I januar flyttet vi inn i nytt gammelt hus, og med 3 barn fra 2-7 år så er det ikkje mye som har blitt gjort etter at vi flyttet inn. Så anbefaler å gjøre mest mulig før.

    10. Hahaha, dette har vi også gjort! Forferdelig pinlig. Våknet glade og fornøyde og skulle til nyehuset for å overta nøkkel. Og så bare: eeeh … Dere får ikke overta huset før dere har betalt! Synd for oss, som forsøkte å stjele et … Men det ordnet seg heldigvis for oss, også (dvs: vi betalte).

    11. Altså, eg ler meg i hel!! Bloggen din er alltid eit befriande lyspunkt i ein travel kvardag, men dette var verkeleg eit høgdepunkt. Eg stod og log høgt for meg sjølv. Hald fram med det gode bloggarbeidet 🙂

    12. Vi fikk faktisk og en lignende melding, og jeg holdt på å dø av sjokk. Stod i et rom med megler og huseier og følte et enormt behov for å overbevise dem om at jeg ikke prøvde å stjele leiligheten. Som om det går an! Jeg er ikke en snegle liksom, kan ikke ta huset og gå! Det viste seg at meglerkontoret hadde glemt å hente et papir i printeren. Tror mitt første grå hår kom der. Resten klandrer jeg ungene for 😀

    13. “Jeg er ikke så god på navn, men ansikter, og deg har jeg sett før – vet ikke hvor, men det er noe kjent”… hahaha!
      Kanskje best å være stille der eller 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg