Nabo Navn Navnesen

I dag var Peter og jeg på vei ut døra i vårt nye hus, da vi plutselig hørte en stemme rope borti gata: “Neimen, er’e ikke de nye naboene, da?”

Jeg smilte lettet til Peter, for akkurat det med å hilse på nye naboer har vi diskutert helt siden lillesøster og mannen flyttet i fjor. Hvem sitt ansvar er det å hilse på naboene: Er det de som nettopp har flyttet til en ny gate, eller er det de som allerede bor der?

Og i dag løste jo det seg ganske greit, da vi tasset bortover gata for å hilse på.

Det var en eldre dame og en eldre mann som var ute og ordnet i gården, og vi håndhilste, snakket og lo, om løst og fast i en halvtimes tid. Utrolig koselige mennesker, som ønsket oss hjertelig velkommen til vår nye gate.

Det var først da Peter og jeg satt i bilen litt senere, at jeg skulle nevne de trivelige folkene på nytt.

– “Utrolig koselige de var, de naboene..”, begynte jeg.

Så måtte jeg tenke – hva i all verden var det de het igjen? Reidun og Rolf? Lennart og Anne? Sofie og Kjell? Jeg hadde virkelig ingen snøring! Vi hadde håndhilst og presentert oss både Peter og jeg – men jeg kunne ikke huske hva noen av dem het.

– “Hva var det de het igjen, naboene..?”, fortsatte jeg.

– “Øøøøøh”, mumlet Peter, “Var det ikke Reidar mannen het da? Eller var det Roar? Leif..? Jens?”

Herreminhatt.

Da jeg skjønte hvor på bærtur vi var, innså jeg at nå får det for pokker’n være nok. Det er ikke første gang det skjer at jeg ikke husker navn, og det er bare så sløvt og så innmari flaut!

Så jeg fisket fram mobilen og googlet “Hvordan huske navn”. Det viser seg at Peter og jeg slett ikke er alene om ikke å få med oss andres navn når vi hilser, for så mye som 85 prosent av alle voksne har problemer med å huske navn.

Derfor deler jeg like godt ekspertenes beste råd videre 😉

1. Konsentrer deg og vær interessert i å høre hva personen du hilser på sier, istedenfor å tenke på at du skal si ditt eget navn. Ditt eget navn husker du, så bruk konsentrasjonen på vedkommende isteden. Det er som oftest manglende interesse som gjør at vi ikke husker navn.

2. Gjenta navnet til den du hilser på, eks “Hei Øystein, så hyggelig!” – da styrker du visst evnen til å huske. 

3. Bruk assosiasjoner. Hilser du på en som heter Olav, finn umiddelbart noe du kan “hekte” navnet på. Kanskje tenker du på kong Olav – se da for deg vedkommende som står foran deg, med en stor krone på hodet. Sannsynligheten er da stor for at du i alle fall husker kronen i ettertid, dersom du skulle glemme navnet. Og da kan du muligens resonnere deg tilbake til “Olav” 😉

En av artiklene jeg trykket meg inn på, var denne fra Illustrert Vitenskap, og jeg måtte humre litt av tipset: “Spør hvordan navnet staves. Det kjøper deg tid til å tenke over navnet og huske det.” (Hei Ida, så hyggelig! Men eh, hvordan staver du navnet ditt? Èn i, ja. Og én d. Og én a. Okei.)

Helt avslutningsvis må jeg bare innrømme at vi måtte inn og søke på kartet for å finne de riktige navnene på våre nye naboer. Ganske sikker på at jeg aldri hadde hørt dem før, men nå kommer jeg til å huske dem for alltid 😉

/ Konsentrere, interessere, assosiere 🙈

16 kommentarer
    1. Var like håpløs før! Det med å gjenta navnet før du presenterer deg selv er genialt, hjalp meg gjennom pizzabaker jobben og alle kundene som ringte.. får man tid til å ta inn navnet før man fyker videre 😅🙌

    2. Vi har fire naboer i tilsammen to husstander, typen har bodd her i over tre år, hun ene har bare gått under navnet “gamla”. Han har virkelig ikke hatt peiling på hva hun het, for noe mnd siden så søkte vi opp adressen på gulesider og nå sitter navnet 😂🙈

    3. Joda, fine tips, men skeptisk til det første.. Jeg gjorde det en gang, hørte på alle navnene, for mitt eget kunne jeg jo. Så var det min tur til å hilse på vedkommende, og jeg introduserte meg som Anders 🤣
      Heidi

    4. Velkjent☺️ Jeg satt ved siden av den samme mannen på forelesninger i to år. Jeg kalte han Per, og han svarte alltid. Like før slutten av siste semester, oppdaget jeg at han egentlig het Ole😱

    5. Et godt tips er å bruke lufteturen med hunden godt. Gå sakte forbi postkassene og pugg navn + husnummer 😏😏

    6. En variant av den over tok jeg, da jeg som foreslått skulle konsentrere meg om å følge interessert med. Vi var flere som skulle hilse på flere, og jeg gikk bak en – la oss kalle han Henrik Myrvang – og han begynte å hilse på en og var på vei til neste. Jeg følger hakk i hel og presenterer meg til samme personen som «Henrik Myrvang». Og jeg er ikke mann en gang.
      Passelig flaut… 😂

    7. Mitt beste tips er å gjenta navnet, samt legge til et kallenavn som starter på samme bokstav, for deg selv. Obs! Viktig å ikke si dette kallenavnet høyt når du gjentar navnet! Feks: naboen presenterer seg som Kjell, og du gjentar i hodet: Klønete Kjell. Litt som kong Olav- teknikken.

    8. Jeg har et problem med at jeg kaller folk feil navn. Hvis noen sier at de heter Anne så kaller jeg dem Bjørg hvis jeg syntes de ligner mer på en Bjørg 😂. Helt forferdelig, og ikke med vilje!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg