Hvor mye gir man i gave?

Barnebursdager. Det fineste i verden – men også litt kronglete. For hvor mye gir man egentlig i gave?


 

Jeg husker hvor glad jeg ble første gangen barnehagen vår informerte om praksis rundt bursdager, for som fersk barnehagemamma lurte jeg jo på hva som var vanlig. Selv om det sier seg selv, var de ansatte tydelige på hvor viktig det var å be alle guttene eller alle jentene på alderstrinnet, dersom invitasjoner skulle deles ut i hyllene. Det var så fint å få en skriftlig beskjed om akkurat dette.

Den samme praksisen gjelder for skolebarna, og tidligere i uka var jeg på foreldremøte på skolen der et annet tema ble tatt opp, nemlig hvor mye man gir i bursdagsgave!

For dette med gaver er faktisk litt vanskelig, det. Det blir mange bursdager i løpet av et år når alle skal feires, og ikke bare blir det fort dyrt – det kan også bli et ork å få kjøpt inn gavene som skal til.

Mange på foreldremøtet hadde lest innlegget som har florert på sosiale medier de siste ukene, om mammaen som hyller skolen til barna som har innført en regel om at hvert bursdagsbarn skal få 50 kroner cash kontant – ferdig snakka. (Les innlegget her)

I innlegget skriver moren at ordningen fungerer veldig bra av flere grunner: For det første handler feiringen om lek – ikke det å få gaver. Fokuset rettes mot bursdagsfeiringen, og ikke hva gjestene har med i gave.

Og summen på 50 kroner gjør at de aller fleste har råd til å komme, altså bidrar ordningen til inkludering. Dessuten får jubilanten selv mulighet til å kjøpe seg noe fint han/hun ønsker seg – altså kommer litt økonomisk øvelse på kjøpet 🙂

smiling child putting coin into big piggy bank
(Licensed from: dolgachov / yayimages.com)
 

Utfordringen oppstår kanskje dersom veldig mange barn går sammen om å feire bursdag, og alle skal få 50 kroner hver?

En annen gave-løsning er den de har innført på en skole i Asker (les artikkelen her) – der alle barna som har bursdag den samme måneden feires samtidig, og at hvert bursdagsbarn får én gave til en verdi av maks 500 kroner som kjøpes inn av barnets foreldre.

På den måten slipper gjestene å ha med gave, og bursdagsbarnet får én stor gave istedenfor mange små.

Jeg syns i grunnen begge disse løsningene høres bra ut – men som fersk skolemamma er jeg veldig nysgjerrig på hvordan dere erfarne skolemødre løser gavespørsmålet på deres skoler! Hva slags løsning har dere gått for – og fungerer det bra? Eller dårlig?
 

/ 🎉🎁❤️

31 kommentarer
    1. Jeg har en 4.klassing nå og her er avtalen maks 100 kr. Da kan man velge selv ut i fra egen økonomi 👌 Fungerer helt topp!! Barnahenger seg ikke opp i hva det de får koster,og reagerer ikke om de får en 50-lapp eller en 100-lapp i konvolutten 👌

    2. Min jente går i 3 kl. I 1 kl ble det bestemt at alle skulle gi 50 i de bursdagene dem ble bedt i. Nå ser jeg at dette har sklidd litt ut. Men max 100 kr. Mi har bursfag i oktober så jeg har sett hvor mye hun har fått så har jeg ordnet ca samme tilbake.

    3. Jeg har unger i 5. Og 7. Klasse, og i begge disse klassene ble vi enig på foreldremøte i 1.klasse om at gaver skal være maks 50,- Så her er det konvolutt med 50 lapp som gjelder. Tror det er samme praksis i de andre klassene på skolen også. Det fungerer veldig bra og ungene er kjempefornøyd. Med 16 jenter i klassen sitter bursdagsbarnet med 800,- i gave, og kan kjøpe noe hun ønsker seg.
      Vi går ofte flere sammen om å feire, gjerne 3-4 samtidig hvis de har bursdag tett, da må man ut med 150/200 kr i gave. Det kan være tøft for noen, men det er vanskelig å lette noe særlig mer enn det, alternativet er å droppe gaver, og det føles ikke som et alternativ..
      Vi åpner aldri gavene i selskapet, de leverer de fra seg, bursdagsbarnet takker og så tenker man ikke mer på gavene. Dermed blir det heller ikke no fokus på hvem som ga hva (eller om noen ikke har gitt). Det værste jeg ser er bursdager med full fokus på gavene, “den som flasketuten peker på får levere gave”. Full fokus på hva alle har kjøpt.. DA snakker vi gavepress..

    4. Vettu, i en bursdag elsket bursdagsbarnet slim, så den fikk en stor boks til 60kr og ble super glad! En annen vi var icvar stor legofan og ble kjempeglad for en legopakke til 99!
      “Prinsessa” i klassen fikk et tyllskjørt, og ble kjempeglad for det! økonomien min går opp og ned, men jeg klarer å finne gaver jeg vet de setter pris på til det jeg har råd til.. Er virkelig prislappen så viktig da? 🤔 kan ikke regelen bare være å gi det man har råd, lyst og mulighet til da? 😊 og lære ungene til å sette pris på gavene og omtanken?..

    5. Jeg har en gutt i 3.klasse og ei jente i 2.klasse. De gangene vi finner noe å kjøpe holder vi oss til max 100 lappen sånn ca. De gangene vi ikke klarer å finne noe passende å kjøpe i gave, så gir vi 50 lapp.
      Jeg har tidligere pleid å kjøpe inn mange gaver på salg. Da får vi litt mer gave for pengene, samtidig som vi alltid har noe liggende når det plutselig er med invitasjon hjem i sekken. 😊

    6. I tillegg er det lurt å droppe kort, la heller barnet lage selv. Eller bare dekorer en konvolutt hvis det blir gitt penger i gave 😊

    7. Da junior gikk i barnehagen og de første årene på skolen ble det gitt gaver til rundt 50 lappen. Var alltids greit å finne en ting til de små som ikke kostet mer da. Nå går han i 4 klasse og vi foreldre har valgt at det er fint å gi en femtilapp, så kan de heller kjøpe seg noe de ønsker seg selv når de har spart nok. Men er det noen som ønsker å gi en ting, så er det fullt ut lov til. Men man skal allikevel prøve å ikke overstige beløpsgrensen på 50. Synes det er en grei regel.
      Må i tillegg si at jeg hadde syntes det hadde vært leit hvis noen hadde kommet til min sønn med en gave til typ 300,- og jeg selv ikke hadde hatt råd til å gi det samme tilbake.
      Synes også det viktigste er bursdagsfeiring og at barna får ha en “fest” sammen. Gavene er ikke det viktigste.

    8. Vi har to skolebarn, jente i 7 og gutt i 4. Praksisen er at enten bes alle jentene /guttene eller hele klassen. Gaver er opp til 50 kroner. Vi har hatt felles feiringer med alle i samme mnd, da har guttene gitt gave til guttene og jentene til jentene 😊

    9. Nå er mine barn bare i barnehagealder enda, men praksisen her er å gi gaver for ca 50 lappen. Jeg (og flere med meg) passer på å fylle opp gavelageret når det f.eks er Lego til 40% på Obs (da kan det bli fine gaver for under 50 kr), tegnesaker og slike ting er alltid på tilbud i en eller annen bokhandel, på bokskred kan man gjøre mange kupp… Planlegger man litt trenger det slettes ikke å bli dyrt 😊

    10. Vi har fremdeles barnehagebarn, men med tvillinger, så blir jo alt som regel dobbelt, og noen ganger litt dyrt… Grensen satt av foreldrene er max 100 kroner. Så ser jeg på gaveutdeling, som har mye fokus her, at noen gaver i utgangspunktet er langt dyrere. Men så vet jeg jo at jeg selv har vært heldig og fått kjøpt langt dyrere ting på supersalg i butikkene, og velger å tenke at det er det som har skjedd. Synes den ideen med 50 kroner i en konvolutt høres helt fantastisk ut på alle måter, og håper den ordningen kan innføres ved skolestart. Nå har mine bare en barnehagebursdag igjen, og det skal vi nok klare!

    11. Dette med bursdager og hvor mye gave er et evig tema og kan være en vond greie for noen.
      Når vesla starta i 1.klasse ble det bestemt max 100,-
      Nå har det sklidd veldig ut.
      Vi begynte i 5.kl nå og De fleste gir nå 200,- i cash og det synes jeg er mye.
      De er barn, men desverre er det sånn nå at barna har blitt fryktelig bortskjemte…
      Jeg er ufør og har ikke økonomi til å gi 200,- i gaver til klasse kamerater.
      Så jeg har begynt å handle litt forskjellig på salg og så bruker jeg Søstrene Grenes flittig 🙂
      Det er så trist at fokuset er mer på gavene og hvor mye de får av hverandre enn å faktisk samles for å ha det morro på gamlemåten.

    12. Det har kommet med forslag om “50 kr ferdig snakka” her på skolen og jeg håper inderlig at det er det vi går for! Høres helt fantastisk enkelt ut og veldig godt nok for kidsa❤

    13. Hei! Husker du skrev et innlegg om vaksiner for en stund tilbake, og husker også jeg reagerte på hvor sterke meninger folk har om det og at folk rett og slett blir rasende om man ytrer litt skeptisk. Synes det er trist at man ikke kan snakke om det eller diskutere det uten at folk reagerer så kraftig. Er i samme situasjon som du var i, og synes det er utrolig vanskelig.. lurer på om du har sett denne?
      http://www.verontrustemoeders.nl/Natural_Infectious_Disease_Declines_Immunization_Effectiveness.pdf

    14. Her er mine bare barnehagebarn men hun eldste går siste året i bhg og i august har det vært 5 bursdager å gå i. Ingen har snakket om en grense men ser gavene ligger på rundt 50-100 kr. Tenker det er fint. Har full forståelse for at alles økonomi er forskjellig men det som er kjekt er å holde øynene åpne hele året og kjøpe inn småting på salg. Alltid noen kurver rundt om med ting til 10-30 kr osv som jeg bruker til å fylle opp gavelageret. Jeg synes det er trist når man foreslår å fjerne gaver fra selskap. Jeg husker selv følelsen når jeg var liten, hvor stort det var å ha bursdag og få «masse» nye leker, da vi hadde dårlig råd og dermed ikke fikk nye leker og klær ofte. Problemet føler jeg nå er heller at ungene får ting, leker og klær i fleng hele tiden og dermed setter høyere krav til bursdagene som skal toppe dette og de forventer også mer. Her er givergleden stor blant de små. De gleder seg til det er sin tur til å gi gave og synes det er kjempegøy med flasketuten peker på. De bryr seg lite om prislappen på det som er inni og vi som foreldre støtter opp om dette med å sette like stor pris på alle gavene. Man følger opp og sørger for at hver person som har gitt en gave får et takk og en klem. Dermed lærer man ungene å takke og være takknemlige. Jeg tenker derfor heller at ansvaret ligger på oss foreldre til å sørge for at gavegivingen blir en positiv ting og lære barna våre å være takknemlige, og ikke skjemme dem bort gjennom hele året. Jeg er ikke noe bedre selv og vet at min eldste allerede begynner å bli bortskjemt, men jeg tar meg i det og jobber med det. Poenget er vel mest at vi ikke skal ta vekk gavene fra barna fordi VI ikke kan oppføre oss og ikke oppdra dem bedre.

    15. Gaver skal ikke være fokuset i bursdager, men jeg tror ikke vi kommer utenom det heller. 50 er det man starter på her i 1.kl, men det stiger til rundt 75 på mellomtrinnet. I 6.-7.kl når de fleste bare ber noen få nære venner gis gjerne 100. Må si jeg er mer for gaver, kjøper gjerne inn aktivitets-gaver, t-skjorter, bøker e.l når det er salg. Det hender også at to og to går sammen og kjøper gavekort på kinoen eller svømmehallen.

    16. Her gir både 1 og 2. Klassingen gave for ca 100kr. Om vi finner den perfekte gave for mindre så kjøper vi jo såkalte den. Og så kjøper vi ikke kort, for syns det er teit at kortet koster nesten like mye som selve gaven. (Da kan man jo heller bruke mer på gaven)
      Men jeg syns det er en fin ting at barna gir gaver og ikke penger. For da får man øvd seg på å finne En gave og gi bort til andre. Og så får man øvd litt på at man ikke alltid får selv. Og gleden ved å gi bort er hvertfall stor her, uansett hva man gir.
      Så vi kommer til å unngå å gi penger så lenge som mulig. Da er det bedre å evt gå flere sammen å spleise…

    17. På barnas skole har Fau satt grense på 50 kr til bursdagsgaver. Vi foreldre går ofte sammen om å spleise på gave til bursdagsbarnet. En tar ansvar, og de som vil spleise vippser 50. Da har man ofte mulighet til å kjøpe noe barnet ønsker seg:)

    18. Hos oss har det vært 50kr. Men nå virker det som det er gått over til 100kr(fra 6.klasse), uten at eg nødvendigvis har fått med meg at dette er gjort offisielt. Til bestevenninna hennes har vi likevel alltid kjøpt presang og litt dyrere gjerne.

    19. I klassen til vår gutt som går i 3.klasse gir vi noe som kalles klassegave 🙂 dette ble vi enige om på foreldremøte i 1.klasse.. noen var uenige i starten, men det viste seg å være veldig lurt! Man slipper å tenke på alle disse gavene, og det er ikke noe fokus på hvem som gir hva.. og alle har råd til å komme! Vi feiret nettop bursdag, og kjøpte da gave selv til gutten vår, til 269kr.. da får barna noe di ønsker seg 🙂 så kjøper alle foreldre gaver til sine egne barn.. barna har også med seg hjemmelagde kort til hverandre, og dette har blitt en super tradisjon! 😀

    20. Både i barnehagen og skolen har det vært ca. 100 kr vi kjøper gave for. Helt greit, men kan bli mye i uker der de blir bedt i tre bursdager og sånn.
      Ang. kort; har dere en Boklageret i nærheten selger de fine kort til 1 kr stk. Pleier å hamstre litt der….

    21. På skolen der jeg jobber har foreldrene laget en avtale om felles gave fra alle gjestene. Det vil si at foreldrene til bursdagsbarnet kjøper inn en gave de vet barnet ønsker seg, og så vipser foreldrene til gjestene inn beløpet (50kr). Det står ofte på innbydelsene: «vil dere være med på felles gave, vips 50 kr til mitt nr» Fungerer kjempegodt!

    22. I klassen til yngstejenta er vi blitt enige på foreldremøte at det gis maks 100 kr. Ellers kan du gi så mye som passer din økonomi. Vi har også blitt enige om at det viktigste er at barna treffes i sosiale sammenhenger som jo bursdager er. Har noen det så trangt økonomisk at de ikke har mulighet til å gi noe, tegn et bursdagskort og så kommer barnet i selskapet likevel. Alle skal få være en del av fellesskapet og praten på skolen dagen etter. Det er jo foreldrene som blir mest snurt om deres barn ikke får gave av noen. Er mitt inntrykk da 😉
      Klassen er blitt en fin sammensveiset gjeng med barn fra flere samfunnslag og nasjonaliteter.

    23. Vi har tre barn i alderen 4-12, og her er det kutyme med 100 kr i konvolutt (skolebarn) eller gave for max 100 kr (dette er både skolebarn og barnehagebarn). Det har aldri vært tatt opp noe sted, det bare er sånn. Det er vanlig å åpne gavene (f.eks ved falsketuten peker på)- og jeg tenker at det nå er litt fint at det også at barn kan lære gleden ved å gi. Barna sier tusen takk uansett hva det er. Etter gaveseansen er det ikke lenger fokus på gavene. Barna bryr seg ikke om hvor mye gaven koster- og har heller ikke noen forutsetninger for å vite det. Dersom gaver gis har man derfor anledning til å gi noe som koster langt mindre. Jeg tenker at det kanskje kan bli litt mye styr- at det blir litt vel mye detaljstyring dersom det kommer helt klare regler for det. Også tenker jeg at det er litt leit at noen tenker at man har fokus på gavene selv om man velger å åpne de i besøket. Jeg har egentlig tenkt at det er vanlig høflighet- og heller hatt fokus på at barna skal vise glede og takknemlighet uansett hva de får. Det har alle tre klart veldig fint.

    24. Helt enig med 3barnsmoren her som kommenterte 19:55. Opp til 100 er vanlig her. Ikke nødvendig å detaljstyre, har vi lite penger passer vi på å kjøpe noe på salg eller spleise med noen andre, så får man en større gave for litt mindre penger på hver…

    25. I min sønns klasse har ordningen vært at foreldrene til bursdagsbarnet kjøper en gave fra hele klassen til ca 500kr. Barna kan ta med seg bursdagskort til bursdagsbarnet. I tillegg pleier 3-4 feire samtidig. Denne ordningen er fantastisk😊 Slipper små gaver som som egentlig er bare tull og bursdagsbarnet husker gaven når den får en gave. Dessuten slipper man styret med å finne en gave før alle bursdager og ikke minst sparer alle penger på løsningen. Vi har hatt dette i 4 skoleår, men lurt og starte helt fra starten av skoleåret eller i 1.kl. Barna synes også denne løsningen er super. De fleste får mange gaver totalt uansett.. Anbefaler dette hvertfall!

    26. I 4. Klasse hos mitt barn er det 50 kr som er normen og det har blitt diskutert på møter. De elsker slim, glitter og ting som er veldig billig, så det er null problem å finne veldig populære gaver i den prisklassen eller langt under.
      For mitt andre barn som går i 8.klasse er det penger det går i og ser at han fikk mellom 150 og 200 av hver sist han hadde bursdag. Nå skal det sies at det er mindre bursdager på den alderen og vi har sluttet med gaveåpning i bursdagen. Ved å ta det etterpå slipper du noe stress rundt det. Det har aldri vært diskutert i denne klassen hva gaver bør ligge på.

    27. Vi har nettopp bestemt i 1. klasse at det blir en 50 lapp eller 50-100kr i gave. Personlig liker jeg best 50 lappen som gjør det lettere for alle å ha mulighet til å gi, samtidig som bursdagsbarnet kan kjøpe seg en større ting han/hun ønsker seg.
      Men hos oss er det noen som mener at gave er viktig når de er så små 🙄 derfor 50-100kr i gave slik at det ikke bare blir såpebobler som havner i en skuff 🙈

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg