Tvilsom kveldsrutine

Jeg har lest barnebøker på sengekanten så godt som hver kveld de siste fem årene, og innser at jeg har blitt mer og mer kresen. For det er jo ikke nødvendigvis sånn at den boka småttisen forguder, slår like bra an hos mor.

Jeg må innrømme at jeg stadig gir lave terningkast, for jeg har noen krav som må innfris. Boka må fenge fra første side, den må ha skikkelig handling og gjerne by på litt humre-humor underveis, og ha en perfekt avslutning.

Her om dagen fikk vi en haug med gamle bøker vi ikke hadde lest før. Bøkene tilhørte opprinnelig min lillesøster da hun var liten, og hadde derfra vandret videre til vår kusine, som deretter hadde sendt dem til Mormor. Og nå har de altså funnet veien til oss.

Blant bøkene var det en liten fyr jeg dro kjensel på, nemlig “Nysgjerrige Nils”. Den nysgjerrige apen og mannen med den gule hatten kjenner vel de fleste til, og boka startet i kjent stil med at Nils havner i trøbbel fordi han er så “grenseløst nysgjerrig”.

Etter at Nils først har falt over bord på en båt fordi han skulle prøve å fly som en fugl, og matrosene får fisket ham opp av havet – tar mannen med den gule hatten ham med seg hjem.

Og selv om boka for så vidt hadde en skikkelig handling og en grei avslutning – er jeg litt usikker på kveldsrutinene som dukker opp midtveis i historien:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ “Mamma? Hva er en pipe tobakk?” 😆

15 kommentarer
    1. Min mann løper nå om dagen hylende vekk bare ved synet av Karius og Baktus-boka. Og jeg har i grunnen lyst å slå følge…. Fordelen er at jeg ikke behøver å se i boka mens jeg leser den, både jeg og tvillingene kan den utenatt. jeg har for øvrig blitt bedt av min datter om å “aldri mer lese boka om Dumbo”. Hun syntes den var veldig trist da Dumbos mamma havnet i fengsel, og alle ertet selveste hovedpersonen. Det hjalp IKKE at det gikk bra til slutt. Så den er strøket fra lista over lesbare bøker…. Og Nyskjerrige Nils? han ser vi på barne-tv. Hvor han snakker nynorsk og ikke røyker pipe…

    2. Gutten min reagerer veldig på at Albert Åberg får saft på sengen, mens jeg selv henger meg mest opp i at pappa’n røyker pipe i hele huset 😆.

    3. Jeg skulle slå til med en nattabok med forskjellige eventyr fra jeg var liten, og valgte et jeg selv aldri hadde lest.
      Det var den serien som het Barnas Beste.
      Jeg begynte på eventyret som lovet godt, det var bilde av en søt liten eventyrfigur på siden, også leste jeg:
      “Den nest minste Homsen krøp langs gjerdet.Rett som det var, lå han helt stille og kikket på fienden…”
      Kjente jeg ble veldig stresset og prøvde fortsette historien med diftong; Homsèn…
      Hoppet raskt videre til et annet eventyr for å si det sånn, tror forfatteren var finsk eller noe…

    4. Prøv boken «Sov, for helvete» Egner seg muligens mer som nattabok for voksne, men morsom er den ihvertfall😂

    5. Dette er ting dere kommer til å huske fra denne tida, for resten av livet.. Bare vent 😉 Men jeg klarer ikke forholde meg til en nynorsk Nils! Det bildet har jeg bare ikke i hodet 😀

    6. Bare vent til du skal lese skolebøkene sammen med G. Jeg ble riktig opprørt når den ene boka skrev at JAGUAR VAR DET RASKESTE DYRET I VERDEN! JAGUAR?!? De som skrev den boka der må ha røket for mye tobakk…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg