På oppussingstoppen

Akkurat i dag føler jeg egentlig bare for å bøye meg i støvet for alle som har pusset opp bolig og samtidig fått livet til å gå rundt.

Kan noen fortelle meg hvordan nordmenn orker å ligge på oppussingstoppen..? Jeg skjønner det ikke, spesielt ikke når det går opp for meg at det Peter og jeg driver med om dagen, kun er skikkelig enkel “overflate-oppussing”.

Det hadde kanskje vært gøyere (og gått litt mer smidig) dersom vi hadde peiling på hva vi driver med, men akkurat nå er det mest sånn: “Åja, disse ledningene her må skiftes ut ja, skal vi bare vente på at elektrikeren kommer, eller skal vi løsne ledningene og male under.. Åja, det manglet visst tapet under disse ledningene ja, men da får vi vel sparkle litt da! Hva slags sparkel? Åja, den som må tørke i 24 timer ja. Okei, da prøver vi den. Det ble ikke så pent, da. Legge på mer sparkel, da? Vente nye 24 timer, da.”

Selv noe så enkelt som å male vegger og legge nytt gulv er i ferd med å ta knekken på overskuddet hos både far og mor. For alt tar jo så forbanna lang tid! Og vi surrer rundt som små maur i en forlatt maurtue, mens vi prøver å jobbe så fort vi kan innimellom jobb og barn og barnevakt og en øye-operert hund og livet.

Og så skal vi plutselig male soverommet vårt (som vi egentlig hadde tenkt til å vente med), for elektrikeren skal skifte ut ledninger der også – og da skal det helst stå ferdig til han kommer.

Og jeg blir helt kvalm når jeg tenker på fargevalg, jeg tror det skyldes alt styret med den rosa fargen på det ene barnerommet – det har i alle fall resultert i at jeg ikke har peil på hvilken farge som vil passe på soverommet (som i tillegg ligger ved siden av det rosa, og som vel bør gå sånn passe overens ettersom dørene sikkert kommer til å stå mest oppe).

Som om ikke det var nok, har jeg nå plutselig fått litt panikk for at alle rommene i hele huset kommer til å ha hver sin farge til slutt, som et slags sirkus. Men samtidig orker jeg ikke tanken på å male soverommet grått – eller hvitt, eller dempet sort.

Og helst skal vi male i morgen, det vil si, hvis sparkelet har tørket da – det vet man jo aldri. Jeg gjentar: Hvordan klarer folk å overleve totalrenovering av hus? Jeg skjønner det bare ikke.

Men akkurat nå er jeg glad det ikke er meg.
 

/ Det er mer enn nok å svinge penselen, si 🙈✌🏼

23 kommentarer
    1. Vi er evige oppussere, med tre barn og fulle jobber. Har bygget et hus, ei hytte, bygget på nytt hus, og nå kjøpt gammelt hus… 😂Vi prøver å ha fokus på prosessen, like mye som sluttresultatet. Prøve å nyte manuelt arbeid, glede seg over de små fremskrittene («oi – så fint sparklet plateskjøt» eller «se på den glatte heftgrunningen» 😅), og ikke minst nyte kaffepausene sammen. I tillegg tar vi skikkelig fri ganske ofte, og drar på kino eller topptur selv om malinsspanna står oppetter veggene. Typisk fredagskveld; male kjøkkenvegg, lage taco, se Beat for Beat og deretter grunne lister 🙈.
      Lykke til med prosjektet, huset og livet. Jeg tror det er disse åra man ser tilbake på med glede når (forhåpentlig) man sitter i gyngestolen på gamlehjemmet…

    2. Omg… Glad det ikke er meg 😅. Men gleder meg veldig til å se resultatene!
      PS: er det ikke trivelig med sirkus da? 😆

    3. Når vi har pusset opp småting og små rommestere vi brukt bilsparkel, da det tørker på en time, når vi har større prosjekter bruker vi vanlig sparkel, bare ett tips om det eg små ting dere sparkler og ikke helsparkler en vegg. Stå på !

    4. Vet ikke om du ser det selv, men dere er jo goals! Jeg drømte meg bort allerede da jeg leste “sparklet plateskjøt” og “den glatte heftgrunningen” 😀
      Tror du har helt rett om livet i gyngestolen – de travle dagene kommer vi til å huske <3

    5. Ha,ha, ja oppussing er ikke bare,bare…. Jeg har vært gjennom noen runder, og selv med en skikkelig handyman i hus så tæret det på innimellom. Jeg vil på det sterkeste råde dere til å velge en lys og rolig beige/ grå farge på naboen til det sjokkrosa, ellers tror jeg ikke det går lange tiden før dere angrer. Dere kan jo eventuelt ha mer farge på vegger som ikke synes når døren står åpen. (husk hvor fort dere malte om gangen. Den “mensen-fargen” dere malte med først sto ikke til fargene i nærliggende rom, og da blir det fort noe som skurrer visuelt 🙂

    6. Hehe, skjønner deg godt! Totalrenoverer en bolig fra femtiåra for tia, og kjenner det godt på kroppen og topplokket ja, alltid noe som MÅ gjøres asap, alltid tomt på konto og alltid noe som burde vært gjort 😅 mitt tips er ivertfall å pleie forholdet kontinuerlig, gjerne jobbe mest mulig sammen, motstå lysten til å legge skylden på sidemannen når ting tar ekstra tid, smøre seg med bøttevis med tålmodighet, og glede seg over alt som er gjort! Som eksempel så bor vi nå på tre kalde soverom, har et bad på bokstavelig talt halvannen kvadratmeter, og har gjeld til skyene, MEN vi har et nydelig nesten ferdig kjøkken som ikke sto det ifjor! Og det nyter vi til det fulle👌🏻👌🏻👌🏻

    7. Vi satte bort all jobben til ordentlige snekkere og flyttet til mamma med ungene for to måneder 😀

    8. Ha ha ha det lurer jeg også på.. Jeg har akkurat malt et lite soverom og det brukte jeg evig tid på 😉 Glad vi har et forholdsvis nytt hjem.. Ha en strålende dag!

    9. Vi har vært gjennom et liknende prosjekt (om ikke verre), men fant ut at vi tok det viktigste først (strøm), og så et rom om gangen videre (gjorde hvert rom helt ferdig før vi gikk videre). Vi belagde oss også på at vi ikke kunne ta alt med en gang, vi måtte leve litt også innimellom, og vi måtte også akseptere at for en periode var ikke alt optimalt, men det gikk fint an å leve sånn også. Ungene brydde seg ikke om kjøkkenet var stygt, men om å ha tid med oss. Og så gradvis ble prosjekt etter prosjekt ferdig, men det tok noen år, og vi har også noen ting igjen, men inntil videre venter vi litt. Det er så himla kjedelig, og vi har lyst til å gjøre andre ting også. 🙂

    10. Bare en tanke på soverommet deres. Hva med lilla, i hvert fall på veggen man ser fra gangen? Er visst noe som heter syrinlilla, tror det kan passe med den nydelige rosa fargen på rommet til vesla. Jeg bare elsker fargene på det rommet.

    11. Tips: hold det rosa rommet utenfor! Ikke prøv å tilpass deg det med andre farger enn du egentlig liker. Du må bare leve noen år med at det rommet ikke passer inn. Når frøkna om noen år blir lei den fargen så finner dere en ny farge som gjør at rommet passer til resten av huset

    12. Haha, det er så sant. Da vi var i begynnelsen av 20-åra pussa vi opp (neeesten) et helt hus på over 300 kvm, tror det var 12 av 15 rom fra topp til tå pluss heele uteområdet. Vi jobba fullt og begge jobba skift, og hvert ledige sekund ble brukt til oppussing. Alle feriepenger ble brukt til oppussing, og all «ferie» ble brukt til å pusse opp. Etter 5 mnd ble jeg gravid oppi det hele :p Etter 2,5 år (da vi var ferdig, haha) var vi så drittlei at vi kjøpte oss et helt nytt hus. For det var jo bare å male. Og ordne plen. Og bygge terrasse. Og beise terrassen. Og bygge garasje. Og male garasjen. Og kanskje få ordna et gjerde og en hekk and the list goes on :p nå har vi snart bodd her i to år, og vi mangler fortsatt kjøkkengardiner, speil på det ene badet, badekar selvom opplegget er klar og ja.. jeg tror aldri man blir ferdig uansett :p

    13. Er det nå jeg får lov å si at jeg er glad for at brannvesenet satte ei fyrstikk på vårt gamle hus og at mannen min (som er snekker), bygde et nytt til oss? 😛 Jeg har så utrolig lite peiling på oppussing,fargevalg og interiør at jeg er sikker på at hadde vi skulle pussa opp hadde det gått rett til h!
      Men jeg håper det går bra med dere og at dere blir fornøyd med resultatet når dere er ferdige 🙂

    14. Så godt å lese om flere som pusser opp om dagen! Vi har akkurat tatt over et hus, der ALT, (absolutt alt), er trehvitt🙈 og gubben er reist på elgjakt. Så nå står jeg med kvist&sperregrunning opptil ørene😂😂 men, jeg har trua på at det blir såå fint etterhvert. Man må bare ta noen pauser og koble helt av innimellom.😊

    15. Kvist og sperregrunning er det verste jeg vet!! Så føler med deg.. Men det er SÅ verdt det etterpå. Lykke til videre! Godt å vite at vi er flere i samme oppussingsbåt 😉

    16. Toralrenovere hus med to små barn, endte opp med å bli gravid med nummer tre, helt utrolig når man tenker på at hele familien bodde på ett soverom og hadde provisorisk bad på vaskerommet i et halvt år 😂 uansett, sju år senere er vi fortsatt godt gift og skjønt enige om at det skal vi aaaaaldri gjøre igjen. Og vi gjør ingenting selv lengre, da venter vi heller litt, til vi har råd til å leie håndtverkere 🙈

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg